جاهای گردشگری دنیا

راهنمایی کامل و جامع برای سفر به ازمیر

یکی از برترین شهرهای ترکیه از لحاظ زندگی، تحصیل، کار و از همه مهم‌تر از لحاظ توریستی بودن، ازمیر است. اگر سودای سفر به ازمیر را در سر می‌پرورانید، باید به شما به خاطر حسن سلیقه‌ای که دارید تبریک گفت. این شهر یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین شهرهای ترکیه برای یک گشت و گذار و تفریح حسابی است.

آثار تاریخی متعدد، معماری بی‌نظیر، سواحل شنی، آب‌های نیلگون و شفاف، رستورا‌ن‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید، شهرهای تاریخی، درختان نخل و یک دنیا سرگرمی و تفریح دیگر دست به دست هم داده‌اند تا از ازمیر، شهری فوق‌العاده زیبا و توریستی بسازند. موقعیت‌های خوب این شهر برای سفر، باعث شده تا سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی به ویژه از ایران عزیز، به سمت آن کشیده شوند و روزها و هفته‌ها در آن به گردش و تفریح بپردازند. اگر می‌خواهید به همه چیز درباره سفر به این شهر دست پیدا کنید، به مطالعه ادامه این مطلب در سپنجا بپردازید.

موقعیت جغرافیایی شهر ازمیر

ازمیر زیبا در ساحل دریای اژه مستقر شده است به همین دلیل به عنوان یک شهر ساحلی در دنیا شناخته می‌شود. این شهر ساحلی بعد از بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه یعنی استانبول و آنکار، سومین شهر بزرگ کشور به حساب می‌آید. جالب است بدانید، سفر به ازمیر علاوه بر گردشگری می‌تواند تجاری هم باشد چرا که این شهر پر از مراکز خرید متنوع با قیمت‌های مناسب است. کسانی که تنها با هدف خرید به ازمیر سفر می‌کنند، نیازی به ترانسفر هم ندارند چرا که ازمیر خودش از فرودگاه مستقل برخوردار است. ازمیر، خانه بیش از ۴۰۰۰ نفر است و بعد از استانبول، بزرگترین بندر ترکیه شمرده می‌شود.

موقعیت جغرافیایی ازمیر

مختصری درباره تاریخ ازمیر

در بخش‌های قبلی به تاریخی بودن شهر ازمیر اشاره کردیم و این کاملاً صحت دارد. تاریخ این شهر بسیار غنی و پر فراز و نشیب است به همین دلیل امروز آن را به عنوان شهری باستانی در دنیا می‌شناسند. باستان شناسان بعد از حفاری‌ها و اکتشافات متعدد در مناطق باستانی شهر، حضور اولین ساکنان در شهر کهن ازمیر را، به بیش از ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد تخمین زده‌اند. اگر سفر به ازمیر برایتان بیشتر جنبه تاریخی دارد، با وجود آثار تاریخی متعدد در این شهر پس حتماً سفری عالی تجربه خواهید کرد.

این شهر حدود ۴۰۰۰ سال سابقه تاریخی به نام خود دارد، از این رو یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های مدیترانه شمرده می‌شود. تا سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد، امپراتوری باستان هیتیت بر این منطقه حکومت می‌کرد. پس از آن توسط امپراتوری‌های لیدی و پارس تصرف شد تا اینکه در حدود ۱۳۳ سال قبل از میلاد از دوران شکوفایی تحت امپراتوری روم برخوردار شد.

در اوایل قرن ۱۴، عثمانی‌ها قبل از اینکه ازمیر در قرن ۱۶ به یک شهر بندری بین المللی تبدیل شود، آن را تصرف کردند. امروزه، بقایای امپراتوری‌هایی که دوره‌های مختلف ازمیر را اشغال کرده‌اند، باقی مانده و مناظری بسیار جذاب در میان ساخت و سازهای مدرن شهر به وجود آورده‌اند.

اطلاعات کلی شهر

  • زبان اصلی: ترکی
  • واحد پول: لیر ترکیه
  • فرودگاه‌: فرودگاه عدنان
  • شماره‌ اضطراری: ۱۱۲
  • جمعیت: ۴.۳۶۷.۲۵۱ نفر

آب و هوای ازمیر

یکی از نکات قابل توجه قبل از سفر به ازمیر یا هر مقصد دیگر، مطلع شدن از نوع آب و هوای آن منطقه است، تا بدانید چه نوع لباس‌هایی در چمدان خود قرار دهید و اینکه، سرما یا گرمای آن منطقه چقدر ممکن است شما را آزار دهد. ازمیر از آب و هوایی مدیترانه‌ای برخوردار است و این نشان می‌دهد که تابستان‌های آن گرم و خشک و زمستان‌هایش ملایم و بارانی است.

اگر از گرمای بیش از حد هوا فراری هستید و این آزارتان می‌دهد، سعی کنید در ماه جولای به ازمیر سفر نکنید. جولای گرم‌ترین ماه این شهر است که دما در آن به بیش از ۳۵ درجه سانتی گراد نیز می‌رسد. لازم است بدانید، ازمیر در ژانویه سردترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد. بنابراین اگر بدنتان به سرمای بیش از حد هوا عادت ندارد یا از سفر در این ما صرف نظر کنید یا اینکه با خود گرمترین لباس‌هایتان را ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
لیست بهترین هتل های هلند

آب و هوای ازمیر

 بهترین زمان سفر به ازمیر

شاید ازمیر یکی از گرم‌ترین مناطق ترکیه باشد، اما باور کنید عده زیادی از گردشگران ماه تابستان را به عنوان بهترین زمان سفر انتخاب می‌کنند. ازمیر از آن دسته شهرهایست که در هر فصل، زیبایی و تنوع تفریحیات خود را دارد. هوای ازمیر در گرم‌ترین ماه‌های سال، از هنگام غروب آفتاب خنک و تا ساعت میانی صبح بسیار دلپذیر و طراوت بخش می‌شود. ما به عنوان بهترین زمان سفر به این شهر، فصل پاییز و بهار را توصیه می‌کنیم چرا که هوای بسیار ملایم و معتدلی کل شهر را فرا می‌گیرد.

شکم گردی در ازمیر

شکم گردی، اصلی‌ترین بخش سفر است. حتی برخی تنها با هدف شکم گردی در مقصد، سفر می‌کنند. از غذاهای ترکی که دیگر برایتان نگوییم، کافیست تنها یک بار از آنها بچشید تا شما هم به جرگه شکم گردان این مقصد بپیوندید. در ادامه چند مورد از بهترین غذاهای ترکی را با ذکر توضیحات و تصاویر معرفی می‌کنیم تا در سفر به ازمیر آنها را امتحان کنید. اینها شامل:

کوفته

کوفته یکی از غذاهای سنتی ازمیر است که در بیشتر نقاط ترکیه نیز طبخ می‌شود. این کوفته به خوشمزگی و شباهت همان کوفته‌های معروفیست که در ایران خودمان یا کشور هند پخت می‌شوند. با این تفاوت که مواد اصلی آن گوشت چرخ کرده است. مواد تشیکل دهنده کوفته ازمیری شامل گوشت چرخ کرده، پیاز، تخم مرغ، پودر نان سوخاری و مقداری جعغری خورد شده است. این غذای فوق‌العاده لذیذ را می‌توانید در بیشتر غذاخوری‌ها و رستوران‌های ازمیر سفارش دهید و از طعم بی‌نظیرش لذت کافی را ببرید.

کوفته ازمیر

مانتی

مانتی یکی دیگر از معروف‌ترین غذاهای ترکیه است که در بین گردشگران نیز به محبوبیت چشمگیری دست یافته است. بخش اصلی این غذا را خمیری تشکیل می‌دهد که از آرد، تخم‌مرغ، آب و نمک حاصل می‌شود. این خمیر بعد از کلی ورز دادن باید توسط وردنه به خوبی پخش و نازک شود. ترکیه‌ای‌ها در این مرحله به صورت خیلی حرفه‌ای، خمیر را با چاقو برش می‌زدنند و درون هر برش را با مقداری گوشت و پیاز پر می‌کنند و لبه‌های خمیر را بهم می‌چسبانند. پیچیدن مانتی که تمام شود، آنها را به مدت ۱۰دقیقه در آب جوش قرار می‌دهند تا حاضر شوند. توصیه می‌کنیم در سفر به ازمیر حتماً خوراک مانتی را امتحا کنید چون خیلی لذیذ است.

مانتی ازمیر

بورک

بورک نوعی میان وعده بسیار خوشمزه در ازمیر است که طرفداران زیادی هم در میان مردم و گردشگران پیدا کرده است. برای تهیه این میان وعده، برش‌هایی از خمیر نان را با مقداری گوشت چرخ کرده، پنیر و اسفناج پر کرده و آنها را در مقداری روغن داغ سرخ می‌کنند تا حاضر شوند. اگر گذرتان به ازمیر افتاد یادتان نرود این میان وعده بسیار لذیذ و دلچسب را امتحان کنید. همچنین اگر خواهان سرو غذاهای ایرانی هستید می توانید با مطالعه بهترین رستوران های ایرانی در ترکیه رستوران های دلخواه خود را بیابید.

هزینه‌های سفر

هزینه‌های سفر به شهر ازمیر، منهای هزینه‌های خرید و امور شخصی به صورت کلی شامل هزینه اقامت، هزینه خورد و خوراک و هزینه حمل و نقل می‌شود. در همین بخش به هر سه نوع هزینه به صورت اختصاصی می‌پردازیم.

هزینه اقامت

هزینه اقامت در هتل‌های ۴ ستاره ازمیر به نسبت هتل‌های ۵ ستاره خیلی ارزان‌تر است. البته این هزینه‌ها برای هر نوع مسافری می‌تواند متغیر باشد. مثلاً اگر شما مسافری هستید که با مسئله هزینه هتل در سفر به ازمیر مشکلی ندارید، اقامت در هتل‌های ۵ ستاره و لوکس از شبی ۵۰۰ هزار تومن شروع و تا شبی ۷۰۰ هزار تومن نیز تغییر می‌کند. اما اگر بخواهید در هتل‌های ارزان‌تر اقامت داشته باشید، اقامت در هتل‌های ۴ ستاره از شبی ۱۳۰ تومان آغاز و تا شبی ۳۰۰-۳۲۰ هزار تومن متغیر است.

هزینه خورد و خوراک

هزینه خورد و خوراک در سفر به این شهر نیز از مسافری به مسافر دیگر متغیر است. اما به طور کلی، هزینه یک وعده غذا در رستوران‌های ارزان تا متوسط از ۱۵ لیر آغاز و تا ۶۰ لیر نیز متغیر است. همچنین اگر بخواهید یک وعده شام یا ناهار در مک دونالد صرف کنید باید حدود ۱۵ تا ۱۷ لیر بپردازید.

سفر به ازمیر

هزینه حمل و نقل

مطلع شدن از هزینه‌های حمل و نقل در مقصد، از مهم‌ترین کارهایی است که باید پیش از هر اقدامی انجام دهید. هزینه حمل و نقل در سفر به ازمیر کاملاً به نوع وسیله‌ای که شما استفاده می‌کنید بستگی دارد. اتوبوس از وسایل نقلیه مهم این شهر است و اگر گردشگری بخواهد از آن استفاده کند، باید حدود ۳ لیر بپردازد. مابقی هزینه‌های حمل و نقل به ترتیب شامل مینی بوس ۳ لیر، مترو ۵ لیر و تاکسی ۹۰/ ۳ لیر است که به ازای هر کیلومتر مبلغ ۷۰/۳ لیر به کرایه اضافه می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های تفریحی جهان

جاذبه‌های مهم گردشگری ازمیر

از مهمانی با محلی‌ها گرفته تا سفر به گذشته در بناهای باستانی، یا قدم زدن در ساحل … در ازمیر بهترین کارها برای انجام وجود دارد. در ادامه با چند مورد از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر ازمیر آشنا خواهید شد. اینها شامل:

میدان کوناک

یکی از بهترین جاذبه‌هایی که در سفر به ازمیر می‌توانید ببینید میدان زیبای کوناک است. از جنوب ازمیر دیدن کنید تا میدان سنتی کوناک را ببینید که در بین بازار محبوب کمرالتی و ساحلی در مرکز شهر یافت می‌شود. از مسجد یالی و برج ساعت جالب این میدان دیدن کنید و سپس به موزه هنر مدرن بروید تا خلاقیت‌های عظیمی را ببینید که هنرمندان مشهور با گذشت زمان به نمایش گذاشته‌اند.

از میدان، با یک پیاده روی آرام به بازار بروید و در انواع زیادی از دکه‌هایی که همه چیز از غذاها و لباس‌های سنتی ترکی گرفته تا سوغات و جواهرات دست ساز را به فروش می‌رسانند لذت ببرید. بعد از آن در یکی از رستوران‌های خلیج بنشینید و منظره خیره کننده آب را تماشا کنید.

سفر به ازمیر

قلعه کادیفکاله

اگر دوست دارید بهترین و زیباترین منظره ازمیر را ببینید، بازدید از قلعه کادیفکاله را در برنامه سفر به ازمیر خود بگنجانید. کادیفکاله نام تپه‌ای است که در منطقه شهری ازمیر ترکیه واقع شده و همچنین نام قلعه باستانی در بالای همان تپه است. تپه و قلعه هر دو در زمان های قبل از ترکیه Pagos (پاگوس تحت امپراتوری روم) نامگذاری شده بودند. قله‌ای که قلعه در آن دیده می‌شود، در فاصله حدود ۲ کیلومتری از خط ساحلی واقع شده و منظره‌ای فوق‌العاده جذاب از شهر ازمیر و همچنین خلیج ازمیر را نشان می‌دهد.

آگورا

آگورا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ازمیر است که در مرکز آن واقع شده است. قبل از ازمیر، اسمیرنا، یک شهر رومی باستان در ساحل دریای اژه آناتولی(ترکیه فعلی) وجود داشته است که شواهد این واقعیت در ازمیر امروزی با بازدید از موزه باستان هوای آزاد Agora بیشتر مشهود است. آگورا نام «محل تجمع عمومی یا بازار» در ایالت‌های شهر یونان باستان بوده است.

ستون‌ها، طاق نماها و سازه‌های ایستاده که توسط الکساندر کبیر ساخته شده و بعداً به دنبال زلزله بازسازی شده، نگاهی اجمالی به آنچه یک بازار رومی باید داشته باشد، ارائه می‌دهند. اما در اینجا چیزهایی فراتر از بقایای یک شهر باستانی وجود دارد. در حاشیه آگورای باستان بقایای یک گورستان از مسلمانان نهفته است که نیاز است در سفر به ازمیر حتماً از آن دیدن کنید.

سفر به ازمیر

پارک آبی ازمیر

پارک آبی ازمیر در ترکیه(Gomoldor Yali Kastel نامیده می‌شود) حدود ۵۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. این پارک آبی در ۳۵ کیلومتری فرودگاه عدنان مندرس واقع شده است و می‌تواند یک انتخاب عالی در میان جاذبه‌های بی شمار ازمیر باشد. قسمت‌های مختلف پارک گردشگران بسیاری را با سلیقه‌های مختلف به خود جلب کرده است. بنابراین در تور ازمیر، تفریح ​​در پارک آبی را از دست ندهید. هیجان امکانات مدرن موجود در این مجموعه می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند. این پارک آبی حتی می‌تواند مکانی ایده آل برای تفریح ​​در کنار خانواده در ازمیر باشد!

سخن آخر…

در این گزارش نسبتاً جامع سعی کردیم همه آنچه که نیاز است قبل از سفر به ازمیر بدانید را ارائه دهیم. از قبیل بهترین زمان سفر، هزینه اقامت، هزینه خورد و خوراک، هزینه حمل و نقل، جاذبه‌های گردشگری و از همه مهم‌تر غذاهای معروف شهر ازمیر که اگر یک بار طعم لذیذ آنها را بچشید، هرگز عطر و طعم بی‌نظیر آنها از زیر زبانتان نمی‌رود.

واقعاً اغراق نیست، ازمیر یکی از جذاب‌ترین شهرهای توریستی جهان است و خیالمان راحت است که اگر انتخاب کسی قرار بگیرد، عاقبتش سفری خاطره انگیز و فراموش نشدنی است. پس در انتخاب این مقصد تردید نداشته باشید و برای در آغوش کشیدن یک دنیا زیبایی و هیجان، عزم‌تان را جزم کنید.

درباره “راهنمایی کامل و جامع برای سفر به ازمیر” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا