بدون دسته بندی

سبزی پلو با ماهی

کشور ایران از تنوع غذایی بسیار بالایی برخوردار است که غذاهای سنتی آن از جمله غذاهای لذیذی به شمار می‌روند که در هیچ کجای دنیا طعم و مزه خاص آن‌ها را پیدا نخواهید کرد. یکی از این غذاها، سبزی پلو با ماهی است که جزء غذاهای خوشمزه و محبوب ایرانی‌هاست. خیلی از مردم ایران شام شب عید را با خوردن این غذای محشر لذت‌بخش‌تر می‌کنند.

این غذا را به صورت‌های مختلفی طبخ می‌دهند؛ اما اگر آن را اصولی و طبق نکات مهمش بپزید مطمئن باشید که طعم فوق‌العاده‌اش شما را شیفته خواهد کرد؛ طوری که از خوردن آن سیر نمی‌شوید. در این مقاله از سپنجا قرار است با این غذای سنتی و خوشمزه آشنا شوید و طرز تهیه آن را به درستی یاد بگیرید؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی سبزی پلو با ماهی

پلو یا همان برنج بر روی هر سفره ایرانی وجود دارد که از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. پلوهای زیادی مثل رشته پلو، زرشک پلو، لوبیا پلو و… در لیست غذاهای ایرانی هستند که یکی از آن‌ها سبزی پلو است. سبزی پلو را در کنار گوشت گوسفندی، مرغ و ماهی سرو می‌کنند. از میان این‌ها سبزی پلو با ماهی از جمله غذاهای مناسبتی به شمار می‌رود که در شب عید آن را با کوکوسبزی هم میل می‌کنند و خوردن چنین غذایی یکی از سنت‌های مهم ایرانیان است.

مزایای سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای بسیار مقوی است که دارای ویتامین‌های A , D، پروتئین، امگا ۳، اسید آمینه تورین، فسفر، روی، منیزیم، سلنیوم، منگنز، ید و … است. این غذای خارق‌العاده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید بوده است؛ به عنوان مثال در بیماری‌های قلبی و عروقی و پیشگیری از آن حرف ندارد. علاوه بر این برای کاهش غلظت خون نیز تأثیر زیادی داشته است.

رفع افسردگی و اضطراب، تقویت حافظه، جلوگیری از ابتلا به آلزایمر، ضد سرطان، خون‌ساز، کنترل قند خون، درمان یبوست از مزایای دیگر این غذاست و همچنین در مقاوم کردن بدن در برابر باکتری‌ها و میکروب‌ها کارایی و تأثیر بسیار بالایی دارد؛ با این تفاسیر نباید از خوردن این غذا دست بردارید و حتی بهتر است آن را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید.

مزایا سبزی پلو با ماهی

پخت سبزی پلو

سبزی پلو در کنار هر گوشتی مثل گوشت مرغ، ماهی و گوسفندی بسیار طعم خوب و لذیذ دارد که مواد اصلی آن خیلی راحت در دسترس شما قرار دارد و پخت آن هم خیلی ساده خواهد بود. سبزی پلو از ترکیب دو کلمه سبزی و پلو تشکیل شده است و می‌توانید تشخیص دهید که از ترکیب برنج و سبزی طبخ می‌شود. سبزی‌ها شامل جعفری، شنبلیله، تره، سیر تازه، شوید، گشنیز هستند و علاوه بر این‌ها از نمک، زعفران و روغن هم در آن به کار برده می‌شود.

 هر گونه ماهی از جمله ماهی قزل‌‌آلا، ماهی ماهی سفید، تیلاپیلا، ماهی حلوا، ماهی شیر و… را می‌توانید در کنار سبزی پلو میل کنید؛ حتی برخی از افراد ماهی شکم پر هم با سبزی پلو نوش جان می‌کنند که طعم خوبو خوشمزه‌ای هم دارد. در ادامه در مورد ماهی شکم پر نیز توضیحات لازم را خواهیم داد تا اگر مایل بودید، شکم پر را در کنار سبزی پلو نوش جان کنید.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

قبل از هر چیز باید این موضوع را بدانید که قرار است برای چند نفر این غذای خوشمزه را درست کنید و طبق آن مواد موردنیاز را کم و یا زیاد استفاده کنید. سعی کنید مواد موردنیاز اولیه را دقیق و به مقدار لازم به غذا اضافه کنید تا طعم خوب خود را از دست ندهد و همان چیزی شود که خودتان دوست دارید.

برای تهیه سبزی پلو با ماهی ابتدا باید مواد اولیه آن را تهیه کنید که ای مواد شامل سبزی پلویی، برنج، ماهی، نمک، پودر پیاز، پودر سیر، ادویه مخصوص ماهی، مغز لیمو عمانی خشک شده یا آبلیمو، آویشن، فلفل قرمز، فلفل سیاه، پودر پاپریکا، روغن زیتون یا کره، تخم گشنیز و گوجه فرنگی خشک شده هستند. اگر سبزی پلویی آماده کرده ندارید می‌توانید از ترکیب سبزی‌های معطری مثل شوید، جعفری، تره و گشنیز استفاده کنید.

از زعفران و زردچوبه هم می‌توانید در این غذا استفاده کنید و آرد هم در صورت مایل بودن به ماهی اضافه می‌کنند. حالا برویم که طرز تهیه این غذای فوق‌العاده را برای شما شرح دهیم. البته فراموش نکنید که خیلی از ایرانیان کوکوسبزی را در کنار این غذا سرو می‌کنند؛ پس برای تهیه و آماده کردن آن باید مواد اولیه را خریداری کرده و به درست کردن آن اقدام کنید.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین سوئیت آپارتمان های شیراز

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

مرحله اول: تهیه سبزی‌ها

قبل از هر چیز باید سبزی‌هایی را که تهیه کرده‌اید را پاک کنید و مدتی بگذارید تا در آب خیس بخورند و سپس آن‌ها را شستشو دهید. وقتی که گل و لای سبزی‌ها رفت آن‌ها را در آبکشی قرار داده تا آبشان به طور کلی برود. اگر سبزی خردکن داشته باشید که همه سبزی‌ها را درون آن ریخته تا خرد شوند در غیر این صورت باید به صورت دستی بر روی تخته‌ای آن‌ها را خرد کنید.

تهیه سبزی

مرحله دوم: مرحله پخت برنج

در یک تابه‌ای دیگر کمی روغن ریخته و سبزی‌های خرد شده را در آن بریزید و تفت دهید تا آب سبزی‌ها تبخیر شود و رنگشان نیز کمی تغییر کند. سپس باید به سراغ برنج رفته و به مقدار لازم پیمانه کنید و به ازای هر نفر یک پیمانه برنج در قابلمه بریزید و هنگامی که برنج را پاک کردید، با ریختن یک و نیم قاشق نمک و کمی هم آب ولرم و معتدل در آن، بگذارید تا ۳ ساعت بماند.

برخی از افراد هم هستند که به محض پاک کردن برنج، قابلمه‌ای را از آب روی شعله گاز قرار می‌دهند تا آب به جوش آید و برنج را همراه با کمی نمک داخل این آب‌‌جوش می‌ریزند و دیگر برنج را از ساعاتی قبل نمی‌خیسانند. وقتی که برنج به جوش آمد و آن را زیر دندان حس کردید که نیم پخت است؛ طوری که اطراف آن پخته و مغز آن نپخته بود می‌دانید که موقع آبکش کردن است. (به این حالت تقریبا می‌گویند که برنج زنده است).

مرحله سوم: آماده سازی سبزی پلو

وقتی برنج را آبکش کردید، کره، زعفران دم کرده و دو الی سه قاشق  غذاخوری آب به آن اضافه کنید و برای ته دیگ هم نان لواش در ته قابلمه بچینید و اگر مایل بودید می‌توانید از سیب‌زمینی هم استفاده کنید که ته دیگ فوق‌العاده‌ای خواهد شد. وقتی کار ته دیگ تمام شد باید روی آن را کمی برنج قرار دهید و بعد از برنج از سبزی‌های تفت داده شده استفاده کنید؛ این کار را به صورت لایه لایه انجام دهید یا حتی می‌توانید کل برنج را با سبزی‌ها مخلوط کنید.

افرادی هم هستند که حین پخت برنج سبزی‌ها را به قابلمه اضافه می‌کنند؛ اما این افراد دیگر نمی‌توانند برنج را آبکش کنند؛ بلکه باید برنج را به صورت دمی درست کنند که در این حالت هم نتیجه یکی می‌شود. هنگامی که برنج و سبزی را مخلوط کردید می‌توانید در این مرحله هم زعفران و کره را روی برنج بریزید و در آن را دم‌کنی بگذارید و زیر شعله قابلمه را زیاد کنید تا در آن بخار بیافتد و با بخار کردن داخل قابلمه زیر آن را کم کرده تا به تدریج دم بکشد.

تایم پخت برنج شما بستگی به نوع برنج شما دارد. بعضی از برنج‌ها ۲۰ دقیقه‌ای آماده می‌شوند در صورتی که برخی دیگر حدود یک ساعت زمان می‌برد. تا اینجا پخت سبزی پلو به اتمام می‌رسد و همین‌طور که متوجه شدید به شیوه‌های متفاوتی می‌توان این پلوی خوشمزه را درست کرد. در ادامه طرز تهیه ماهی را شرح خواهیم داد تا در نهایت بتوانید سبزی پلو با ماهی را نوش جان کنید.

آماده سازی سبزی پلو با ماهی

مرحله چهارم: پخت ماهی

حالا که سبزی پلو را درست کردیم و آن را دم گذاشتیم به سراغ ماهی می‌رویم. به هر ماهی که علاقه داشته باشید می‌توانید آن را در کنار این سبزی پلو میل کنید. ابتدا ماهی مورد دلخواه خود را خریداری کرده و آن را به صورت تکه‌های کوچک خرد کنید و سپس شستشو دهید. وقتی تکه‌های ماهی را شستید آن‌ها را درون سبدی قرار دهید تا آب آن به طور کامل برود.

اگر ماهی را هم از قبل خریداری کردید و در یخچال فریزر آماده دارید باید از چند ساعت قبل آن را بیرون بگذارید تا یخ آن آب شود. موادی که از قبل تهیه دیده بودید، مثل فلفل سیاه، فلفل قرمز، آبلیمو یا لیموهای خشک شده عمانی، گوجه‌های خشک شده، نمک، پودر پیاز، پودر سیر، ادویه مخصوص ماهی، پودر پاپریکا، تخم گشنیز و روغن زیتون یا کره، همه را به مقدار لازم در ظرفی ریخته و سپس فیله‌های ماهی را در این ترکیب فوق‌العاده می‌غلتانیم.

آنقدر تکه‌های ماهی را در ترکیب ایجاد شده زیر و رو می‌کنیم تا مواد کامل به خورد ماهی برود. وقتی که کار تمام شد فیله‌ها را حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در این مواد می‌گذاریم تا کاملا مزه‌دار شوند؛ البته در این مدت می‌توانید آن‌ها را در یخچال هم قرار دهید. حالا نوبت به پخت ماهی‌ها می‌رسد و به روش‌های گوناگونی قادر خواهید بود تا این ماهی را بپزید.

این مطلب را هم بخوانید
بازدید از زیباترین آبشارهای لرستان

برای پخت ماهی ابتدا کمی روغن در ماهیتابه بریزید و بگذارید تا داغ شود و به آرامی تکه‌های ماهی را درون ماهیتابه بچینید و در آن را هم بگذارید. وقتی کمی گذشت فیله‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها نیز سرخ شود. اگر قصد ندارید که ماهی‌ها را سرخ کنید و سرخ کردنی برایتان ضرر دارد می‌توانید به صورت کبابی هم آن را بپزید و از خوردن آن لذت ببرید. سبزی پلو با ماهی به هر شیوه‌ای که پخته شود، می‌تواند لذیذ باشد.

پخت ماهی

برای کباب کردن ماهی اگر بخواهید به صورت کامل آن را کباب کنید باید هنگام خرد کردن تنها داخل آن را به صورت عمودی باز کرده و سپس درون آن را شستشو دهید. برای کباب کردن آن باید از توری‌های مخصوص استفاده کنید و ماهی را درون توری قرار داده و روی ذغال بپزید. مطمئن باشید که این ماهی کباب یکی از ماهی کباب‌های لذیذ و خوش‌طعم خواهد شد؛ طوری که از خودن چنین ماهی سیر نمی‌شوید.

خیلی از افراد هم هستند که به ذغال و منقل و به جایگاه مناسبی برای کباب کردن ماهی ندارند و نمی‌خواهند که ماهی را به صورت سرخ شده میل کنند به همین دلیل بهترین راه استفاده از فر است. ابتدا سینی فر را بیرون آورده و فویلی را روی آن قرار دهید و سپس روی فویل تکه‌های ماهی را  بچینید. سینی را در فر قرار داده و فر را روشن کنید و درجه آن را تنظیم کنید و بگذارید تا ماهی آماده شود.

اگر ماهی را سرخ کردید حتما آن را درون یک سبد قرار دهید و یا مدتی آن را با کفگیر سوراخ‌دار نگه دارید تا روغن آن گرفته شود. حالا زیر برنج را خاموش کرده و کف قابلمه را در آب سرد بگذارید تا به راحتی ته دیگ آن جدا شود. اکنون به سراغ تهیه کوکوسبزی بروید و سبزی‌های خرد شده را به همراه تخم‌مرغ، نمک و ادویه‌جات هم بزنید و سپس این ترکیب را درون روغن داغ ماهیتابه بریزید تا کامل سرخ شود و پس از مدتی آن را برگردانید تا آن طرف دیگر هم سرخ شود.

مرحله پایانی: آماده شدن سبزی پلو با ماهی

حالا که سبزی پلو آماده شده و ماهی هم طبق دلخواه خود درست کردید نوبت به نوش جان کردن آن می‌رسد. پلو را در دیس بکشید و ماهی‌های سرخ شده را هم در کنار آن بگذارید و یا در دیسی دیگر بکشید و همراه با لیموی تازه میل کنید؛ البته فراموش نکنید که این غذا یکی از غذاهای سنتی ایرانیان است و همراه با کوکوسبزی خورده می‌شود.

سبزی پلو با ماهی شکم پر

اگر بخواهید سبزی پلو با ماهی شکم پر را درست کنید باید مانند دستور بالا مواد موردنیاز اولیه را تهیه کرده و سپس به همان روش سبزی پلو را طبخ دهید و تنها تفاوت آن ماهی است. برای آماده کردن ماهی ابتدا باید ماهی را به صورت طولی از زیر شکمش برش بزنید و مواد درونی آن را خارج کنید و پس از شستشوی کامل، داخل شکم و روی پوست ماهی کمی نمک و آبلیمو بریزید.

اکنون نوبت به تهیه مواد درون شکم ماهی می‌رسد که باید از سبزی‌های معطر خرد شده، گردوی ریز شده، رب انار ملس جنگلی و همچنین فلفل و ادویه‌جات را درون ظرفی بریزید و هم بزنید تا مواد یکدست شوند. حالا بیشتر این مواد آماده شده را درون شکم ماهی بریزید و با استفاده از نخ‌های مخصوص آشپزی و ضد حرارت شکم ماهی را بدوزید. با دوختن ماهی مواد داخل شکم آن دیگر نمی‌ریزد.

حالا مقدار باقی مانده از مواد شکم پر را داخل قابلمه ریخته و با مقداری رب انار و کمی آب‌ جوش روی اجاق بگذارید و اینگونه سس ماهی آماده است. ماهی را درون این سس قرار داده و زیر شعله را کم کنید تا آرام آرام بپزد و طعم دلپذیر سس به خورد آن برود. موادی که در داخل ماهی می‌ریزند سلیقه‌ای است و هرکس دوست دارد با طعمی متفاوت آن را نوش جان کند.

ماهی شکم پر همراه سبزی پلو

در آخر

در این مقاله از سپنجا طرز تهیه سبزی پلو با ماهی را آموختید و حالا خیلی راحت می‌توانید با این دستور پخت، چنین غذای لذیذی را درست کرده و نوش جان کنید. طرز پخت این غذای فوق‌العاده می‌تواند متفاوت باشد؛ چون سلیقه همه افراد مثل یک‌دیگر نیست. البته در نظر داشته باشید که انواع و مقدار سبزی‌هایی که در این غذا به کار برده می‌شود تأثیر زیادی بر روی طعم و مزه آن خواهد داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 3.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا