جاهای دیدنی ایران

رضوانشهر، شهر انواع جاذبه ای طبیعی ایران را بشناسید.

آیا عاشق سفر هستید، آیا عاشق شناخت جاذبه‌های طبیعی ایران هستید، آیا به دنبال  شناخت طبیعت‌های بکر شمال ایران هستید، پس به هیچ عنوان از دست ندهید و با ما همراه باشید. شمال ایران به عنوان قلب تپنده قطب گردشگری ایران، هر ساله میزبان بخش عظیمی از گردشگران از سراسر دنیا است. منطقه شمالی ایران زمین به دلیل آب و هوای مطبوع و بی نظیرش، همچنین جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد خود یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفری ایده‌آل است. اکنون ما در ان کادر از مقاله‌های سامانه سپنجا می‌خواهیم شما را با یکی از بکرترین و بی نظیرترین شهرهای شمالی ایران یعنی رضوانشهر آشنا کنیم.

ما در این مقاله شهر رضوانشهر که شهری کمتر شناخته شده در قطب گردشگری ایران یعنی شمال کشور می‌باشد که ما صفر تا صد جاذبه‌های گردشگری ان را برای شما به تصویر خواهیم کشید.

پیشینه تاریخی رضوانشهر

درباره-رضوانشهر

در روزگار حکومت صفویان، به دستور حاکم شهر یعنی شاه عباس، به قصد بهبود روند ارتباطات کاروان‌ها جاده ای احداث گردید. این جاده استان مازندران را به گیلان مرتبط ساخت. این جاده به جاده شاه عباسی شهرت یافت.

در سالیان دراز بعد از ساخت جاده شاه عباس، سرانجام در سال ۱۳۱۵ جاده ای دیگر از بندر انزلی به آستارا احداث گردید که جاده شاه عباسی را قطع می‌کرد. به همین دلیل این تقاطق محل مناسبی برای توقف و استراحت مسافران عازم این منطقه شد. بنابراین به مرور زمان فروشگاه‌ها و استراحتگاه‌های مختلفی در این منطقه شکل گرفتند و به سرعت رونق یافتند.

آب و هوای مطبوع و شگفت‌انگیز این منطقه، مناظر بی نظیر و رونق کسب و کار سبب شد تا روزنده گسترش یابد و تبدیل به رضوان ده شود.

رضوان ده به سرعت جمعیت اش بیشتر شده و بافت روستایی اش مدرن تر شده و وسعت یافت تا سر انجام به رضوانشهر تبدیل گردید.

مناطق شمالی ایران با آب و هوایی مطبوع و خوشایند و جاذبه‌های طبیعی بی نظیر شان، نه تنها امروزه بلکه از گذشته‌های دور به عنوان قلب تپنده گردشگری ایران زمین به این صنعت ضربان می‌دهند. رضوان شهر امروز در گذشته‌های دور با طبیعت خاص و آرامش بخش خود به مهمانان خود خوش آمد می‌گفت. سپس میزبانی گرم و باشکوه را از مسافرانی که به این منطقه سفر می‌کردند، انجام می‌داد، میزبانی از جنس طبیعت که بدون شک هوش و گوش مردم سراسر دنیا را مبهوت خود می‌کرد.

پیشینه تاریخی رضوانشهر به قدری کهن و ارزشمند است که در شاهنامه فردوسی نیز آوازه این شهر پیچیده‌ است. در شاهنامه به بخش‌های متعددی برخواهیم خورد که در وصف این منطقه  جغرافیایی نوشته شده‌است. به‌طور کلی این منطقه سرسبز و رؤیایی قدمت تاریخی دیرینه دارد.

بیشتر بدانید: اجاره سوئیت در ماسال

درباره رضوانشهر

شهرستان رضوانشهر یکی از با صفاترین و خوش آب و هواترین شهرهای استان گیلان است که به‌طور دقیق تر در بخش مرکزی این استان قرار گرفته‌است.

یکی از تأثیر گذارترین موارد در شرایط آب و هوای و جاذبه‌های طبیی دیدنی شهر رضوانشهر، موقعیت مکانی آن است. این شهر در میان سواحل در یای خزر و رشته کوه‌های تالش مانند مرواریدی درون صدف می‌درخشد و به عشاق طبیعت خوش آمد می‌گوید. به‌طور کلی رضوانشهر از شمال به دریای خزر و شهر طوالش، از غرب به شهر خلخال، از شرق به شهرستان بندر انزلی و از جنوب به شهر صومعه سرا و ماسال منتهی می‌شود که هر کدام از شهرهای اطراف رضوانشهر نیز جاذبه‌های طبیعی بکر و شگفت‌انگیزی را در قلب خود جای داده‌اند.

جاذبه‌های دیدنی تاریخی رضوانشهر

مسجد اسپیه مزگت رضوانشهر

در معنای لغوی کلمه ایسپی در زبان تالشی به معنی سفید و مزگت در زبان اوستا به معنای مسجد می‌باشد. این مسجد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مسجد استان گیلان شهرت یافته‌است. این بنا عجیب و غریب رضوانشهر به نوعی آتشکده شباهت دارد که پس از ترویج دین اسلام بعد از قرن سوم هجری به مسجد تبدیل شده‌است که قدمت والای تاریخی اش هر بیننده ای را به حیرت وامی‌دارد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین سوغات و صنایع دستی شهرهای ایران

معماری این مسجد قدیمی مربوط به دوران ایلخانی می‌باشد طبق روایت‌های مختلف مردم بر این باورند که این بنا هنر دست عبدالله بن عمر می‌باشد.

یکی از ارزنده‌ترین آثاری که بر روی یکی از دیوارهای این بنا به صوت کتیبه نقش بسته‌ است، آیه ۱۸ سوره توبه است که به چشم می‌خورد و با هنر خاصی حکاکی شده‌است.

برای بازدید از این بنا خارق‌العاده و تاریخی کافیست خود را به حاشیه رود دینا چال یعنی یک و نیم متری شرق جاده چالش برسانید و با یکی از بی نظیرترین بناهای تاریخی که به عمرتان دیده‌اید رو به رو شوید.

پل شفا رود رضوانشهر

با بازدید از پل شفا رود با یک تیر به دو نشان خواهید زد. شما می‌توانید علاوه بر بازدید از یک اثر تاریخی با قدمتی دیرینه، به قلب طبیعت نیز سفر کنید و منظره ای توصیف نا شدنی را در این منطقه بیابید. پل آجری شفا رود بی تردید یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های رضوانشهر می‌باشد که هر ساله سیلی از مساقران به سمت این جاذبه گردشگری لبریز می‌شوند.

پل رودخانه شفا رود از جنس آجر و ساروج  بوده و با سبکی خاصی از معماری، یعنی حالت دو طاق نما در دوران قاجار ساخته شده‌است. این پل در سال ۱۳۸۶ مورد مرمت و باز سازی قرار گرفت تا سالیان سال هم چنان پا بر جا بماند.

بدون شک شما می‌توانید بر روی این پل در چشم‌اندازی خیره کننده از طبیعت یکی از بهترین قاب‌های زندگی تان را عکاسی کنید و به یادگار در آلبوم خاطرات خود ثبت کنید.

برای بازدید از پل شفا رود رضوانشهر باید خود را به جاده تالش برسانید تا با این منطقه تاریخی و جذاب رو به رو شوید.

بیشتر بخوانید:اقامت در شاندرمن

پل پونل رضوانشهر

یکی از دیگر بناهای تاریخی شهر رضوانشهر پل پونل می‌باشد. این پل تاریخی که در دوران حکومت صفویه ساخته شده و در ایام حکومت قاجار مرمت و بازسازی شده‌است. پل پونل رضوانشهر یر روی شفا رود قرار گرفته‌ است. و در تاریخ ۱۲ آذر سال ۱۳۷۵ توانست خود را به ثبت آثار ملی ایران برساند.

همان‌طور که از نام این پل هویداست، جنس پل پونل از آجر و سنگ می‌باشد. شما می‌توانید برای دیدن این پل تاریخی به چهار کیلومتری جاده رضوانشهر به سمت تالش بروید و هنر معماری ایران قدیم را با مشاهده این پل به خوبی لمس کنید.

قلعه امیر ساسان

یکی از دیگر بناهای تاریخی شهر رضوانشهر که از قدمت تاریخی والایی دارد. قلعه امیر ساسان است. این بنا تاریخی به قدری پیشینه تاریخی دور و قدیمی دارد که هیچ مشخصه و ویژگی دقیقی در ارتباط با این قلعه به رسمیت شناخته نشده‌است. آنچه در ارتباط با قلعه امیر ساسان رضوانشهر می‌دانیم این است که در گذشنه دور اقامتگاه ییلاقی سران و حاکمان تالش بوده‌است.

این اثر در آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

جاذبه‌های گردشگری طبیعی رضوانشهر

پارک جنگلی گیسوم

جنگل گیسوم رضوانشهر یکی از بهترین جنگل‌های شمال ایران است که در نزدیکی ساحل قرار دارد. این جنگل بکر و حیرت‌انگیز در ۹۰ کیلومتری جاده رشت به آستارا و ۱۵ کیلومتری جنوب تالش قرار گرفته‌است.

بدون تردید جنگل گیسوم یکی از شگفت‌انگیزترین مناطقی است که به عمرتان خواهید دید، این جنگل حیرت‌انگیز فضایی آرامش بخش از تلفیق جنگل و دریاست. در بدو ورود به این پارک جنگلی با جاده ای وصف نشدنی رو به رو خواهید شد. در این جاده درختان بلند و سر سبز قد علم کرده‌اند و به طرز شگفت‌انگیزی در هم تنیده‌اند، این درختان تونلی سر سبز و زیبا را از جنس طبیعت به چشم شما می‌رسانند.

جنگل گیسوم نقطه اتصال دریا و جنگل است. این نعمت بزرگ، برگ برنده این جنگل می‌باشد. شما می‌توانید با سفر به این جنگل علاوه بر کمپ در دل طبیعت از آرامش جنگل لذت ببربد و پس از آن پا در ساحل گرم و شنی گیسوم گذاشته و خاطره به یاد ماندنی برای خود و عزیزان تان ثبت کنید.

بدون شک پارک جنگلی گیسوم برای عشاق به طبیعت کعبه آمال است و شما با سفر به این منطقه در عرض یک روز می‌توانید در محیطی با انواع جاذبه‌های طبیعی رو به رو شوید.

برای بازدید از بکرترین جنگل شمالی، باید به ۱۴ کیلومتری رضوانشهر بروید. این جنگل با شهر تالش ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. این بهشت گمشده در فصل بهار و تابستان در ایده‌آل‌ترین شرایط برای بازدید مسافران قرار می‌گیرد.

این مطلب را هم بخوانید
چند پل معلق خاص در ایران که باید آن ها را بشناسید! (+تصاویر)

بر روی این نطقه گردشگری بی نظیر، در جهت ایجاد امکانات رفاهی برای مسافران و بازدید کنندگان مبالغ بسیاری سرمایه‌گذاری  گردید. این امکانات شامل وسایل بازی کودکان، پارکینگ، اردوگاه، هتل، پلاژ، مزه طبیعی گل و گیاه، مناطق مختلف کمپینگ، مناطق پیک نیک، ورزشگاه و محوطه و مسیرهای پیاده‌روی می‌شود.

در ساحل گیسوم نیز انواع تفریحات ساحلی و آبی پار برجاست. در این ساحل می‌توانید روزی به یاد ماندنی و هیجان انگیز را با تفریحاتی همچون قایق‌سواری، پاراگلایدر، پراسل و موتور چهار چرخ را امتحان کنید.

روستای بهشتی ارده

همان‌طور که از نام این روستا بکر و کمتر شناخته شده پیداست، برای سفر به قلب طبیعت و قدم زدن در بهشتی چشم نواز در رضوانشهر به روستا بهشتی ارده بروید.

این روستا منحصر به فرد با آب و هوایی مطبوع و ییلاقی یکی از بهترین مناطق برای کمپ و طبیعت گردی است. در روستای بهشتی ارده انواع باغ‌های میوه و درختان انبوه و تنومند گردو است که منظره ای چشم نواز را به مسافران این منطقه هدیه می‌دهد.

برای سفر و بازدید به این روستای دنج و گرم باید در جاده دیدنی  بندر انزلی و فومن به سمت تالش رانندگی کنید. پس از گذر از این جاده در انتها به پل بزرگ پونل رسیده و به سمت چب تغییر مسیر دهید. و پس از گذشت از پل کوچک، به راست برانید. اکنون شما در ابتدا جاده پونل به خلخال قرار دارید، پس از عبور ۳۰ کیلومتر از این جاده به یک دوراهی آسفالت شده می‌رسیم که با طی ۵ کیلومتر از این مسیر وارد روستای بهشتی ارده در شهر رضوانشهر می‌رسید. جاده ذکر شده با مناظر خیره کننده اش مسیری بی نظیر و دیدنی را یه شما عاشقان سفر هدیه خواهد کرد.

اگر به دنبال آرامشی وصف نشدنی در طبیعت در روستایی بکر و ناب هستید به بهشتی ارده رضوانشهر سفر کنید تا اوقاتی خوش و به یاد ماندنی را همراه با عزیزان تان سپری کنید.

روستای-بهشتی-ارده

آبشار ویسا دار

همان‌طور که گفتیم شهر رضوانشهر، شهری است سرشار از جاذبه‌های طبیعی که بسیاری از گردشگران را برای بازدید از خود وسوسه می‌کنند، در این شهر انواع زیبایی‌های طبیعت را د رگوشه گوشه شهر خواهید دید.

یکی از دیگر زیبایی‌های این شهرستان آبشار با شکوه ویسادار است که در دل جنگل با ارتفاع ۱۵ متری خود عظمتی حیرت‌انگیز را به رخ می‌کشد، این آبشار به حدی زیباست که چشم هر طبیعت گردی رل مبهوت خود می‌سازد.

علاوه بر زیبایی وصف نشدنی این آبشار، مسیر و جاده ای که در آن پا می‌گذارید نیز چنان دل‌انگیز است که گویی در تابلو نقاشی سفر می‌کنید. پس با حضور در این جاده از مسیر لذت برده و ثبت این جاده را متوقف نکنید.

برای رسیدن به آبشار ویسادار رضوانشهر به ۱۶ کیلومتری شهر پره سر بروید، سپس به دهستان ییلاقی ارده که رسیدید در نزدیکی روستای آووییار با آبشاری خارق‌العاده و رودخانه‌هایی روان و خیره کننده رو به رو خواهید شد. لازم است ذکر شود که این آبشار با شکوه به عنوان سومین آبشار بلند گیلان در این استان می‌درخشد.

مطالب بیشتر:آشنایی با معروف ترین آبشارهای ایران

سخن آخر

ما در این مقاله از سامانه سپنجا شما را با یکی از بکرترین شهرهای  شمالی ایران یعنی رضوانشهر آشنا ساختیم و شما با مروری بر این کادر می‌توانید با صفر تا صد جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر به خوبی آشنا شوید. امید است با شناخت کلی از رضوانشهر برای سفر به این شهر بکر و بی نظیر برنامه‌ریزی کنید.

با سامانه رزرو اقامتگاه سپنجا شما می‌توانید با خاطری آسوده به این شهر سفر کنید و هماهنگی محل اقامت را به ما بسپارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 4.3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا