جاهای گردشگری دنیا

راهنمای سفر به وان ترکیه

یکی از ارزان‌ترین و پرطرفدارترین سفرها برای توریست‌ها  و مخصوصا گردشگران ایرانی سفر به وان ترکیه است که به یک شهر ایده آل تبدیل شده و محبوبیت زیادی در بین گردشگران پیدا کرده است.  شما هر کجای این شهر زیبا را به عنوان مقصد انتخاب کنید، هموطنان زیادی را خواهید دید که همین باعث می‌شود در آنجا احساس غربی نکنید و راحت به تفریح و بازی بپردازید یا به دیدن جاذبه‌های زیبایش بروید.

در بازدید از این شهر و تمام جاذبه‌هایش مطمئنا خاطرات بسیار خوبی برای‌تان رقم خواهد خورد و قطعا هنگام برگشت به خانه کوله باری از خاطرات و لحظات خوش را با خود به عنوان سوغات از این کشور به همراه خواهید آورد و همین موجب می‌شود تا رفتن به وان ترکیه را دوباره در برنامه سفرتان قرار دهید.

در ادامه مطلب سپنجا شما را بیشتر با این شهر زیبا و جاذبه‌های بسیار دیدنی‌اش آشنا خواهد کرد. همراه ما باشید.

درباره شهر وان

وان شهری بزرگ در کشور ترکیه است، که مقصد بسیار خوبی برای ایرانیان به شمار می‌رود، به خاطر اینکه فاصله چندانی با کشورمان ندارد و خیلی راحت و آسوده می‌توان از راه‌های زمینی به ترکیه وشرق آن یعنی van سفر کرد. علاوه بر آن این شهر جاذبه‌های زیادی دارد و بزرگ و منحصر به فرد است و هزینه‌های سفر به آن نسبت به سایر جاذبه‌ها و دیگر کشورهای توریستی کمتر بوده و انتخاب خیلی به‌صرفه‌ای ‌است.

وان ۳۴۰۰ سال قدمت دارد و از هزار سال قبل از میلاد تا به الان یک شهر بزرگ به شمار رفته و پر از جاذبه‌ها و اماکن تاریخی بسیار زیبایی است که با بازدید از آنها با عجایب و شگفتی‌های زیادی  آشنا خواهید شد.

در سفر به وان ترکیه و گذشته‌اش این شهر پایتخت اورارتوها با نام توشپا بوده است که بعدها نیز به عنوان پایتخت ارمنی‌ها شناخته شده که طبق تحقیقات و جستجوهای باستان شناسان قدمت این منطقه به ۵۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد.

به کمی قبل تر از تاریخ این کشور که بازگردیم در اوایل قرن پانزدهم میلادی و در بین اقوام صفوی و عثمانی، جنگی به راه افتاده بوده که در نهایت تلاش و کشت و کشتار، در سال ۱۵۰۲ صفویان موفق به تصرف وان شده‌اند، که پس از آن نیز با مشخص شدن مرز ایران و عثمان، جنگ بین ترکیه و ایران خاتمه یافت و در نهایت وان به عثمانی‌ها بازگردانده شد.

شمار زیادی از مردم این کشور را کرد زبانان ایرانی تشکیل داده‌اند که پس از جنگ بین دو کشور در ترکیه مستقر شدند.

مطالب بیشتر:معرفی بهترین هتل های وان ترکیه

سفر به وان ترکیه

آب و هوا و بهترین فصل سفر به وان

از آنجا که آب و هوای وان کوهستانی و معتدل است، زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرمی دارد و از بهار تا پاییز آب و هوای معتدل و مساعدی دارد. میانگین بارش در این فصول کم و ملایم است.

به طور کلی سفر به وان  بستگی به قصد و هدف آن دارد که برای چه چیزی این شهر را انتخاب کرده‌اید، مثلا اگر برای تفریح و گردش وان را به عنوان مقصد انتخاب کرده‌اید باید در فصلی که آب هوای مساعد بر این شهر حاکم است به آنجا سفر کنید و اگر قصد خرید کالا و اجناس را دارید بهتر است در تخفیف‌های تابستانه و زمستانه‌ی وان شرکت کنید تا هزینه‌ی کمتری بابت خرید داشته باشید.

یا شاید از آن دسته افرادی هستید که به اسکی و بازی‌های برفی علاقه‌مندید که زمستان این شهر بهترین موقعیت برای اسکی  و برف بازی به شمار می‌رود.

برای سفر به وان ترکیه  نتیجه می‌گیریم که در فصل های بهار و تابستان  و صد البته زمستان، تعداد بازدید کنندگان این شهر بیشتر می‌شوند و هزینه اقامتگاه‌ها و هتل ها نیز بیشتر و گران‌تر از قبل خواهند بود و شما  قبل از رزرو بلیط هواپیما و بستن کوله بار سفر باید هزینه‌های این فصول را نیز در نظر بگیرید.

آخر هر فصل نیز این شهر حراجی دارد که در این زمان شما می‌توانید حتی از بهترین برندهای وان خرید کنید و خرید به صرفه‌ای داشته باشید. اما این را هم باید در نظر داشته باشید که در اواخر هفته و تعطیلات رسمی این شهر، به دلیل ازدحام و بیشتر شدن جمعیت، هزینه هتل‌ها و اقامتگاه ها دوبرابر می‌شوند و قیمت همه چیز بالا می‌رود که اصلا زمان خوبی برای سفر نیست.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به عربستان

در کل بهترین زمان سفر به این شهر زمستان است که به دلیل بارش باران و برف، قیمت‌ها پایین و هتل‌ها ارزان‌تر می‌شوند وشما هزینه‌ی کمتری پرداخت خواهید کرد.

آب و هوای شهر وان

جاذبه های دیدنی و گردشگری وان

وان شهری است که جاذبه‌ها و اماکن تاریخی/ تفریحی زیادی را در خود جای داده و هر کدام از زیبایی خاصی برخورداراند. شما در این شهر از اماکن تاریخی  مانند: موزه وان، کتیبه خشایار شاه، شهر احلات و…  گرفته تا اماکن تفریحی  مانند: پارک کورتولوش، آبشار مرادیه، پارک آبی و … را مشاهده خواهید کرد که هر کدام با دیگری متفاوت‌تر و زیبا ترند که در ادامه مطلب به آنها و تمام ویژگی هایشان اشاره خواهیم کرد.

مطالعه بیشتر:آشنایی با بهترین جاهای ترکیه

 شهر تاریخی احلات

یکی از بهترین جاذبه‌هایی که در سفر به وان ترکیه توصیه می‌شود که از آن دیدن کنید، شهر تاریخی احلات است که در شمال دریاچه وان واقع شده و به خاطر گورستان باستانی که در خود جای داده به یک شهرت جهانی رسیده است.

این گورستان دارای هشت هزار گور است که هر کدام حدود ۳ تا ۲ متر ارتفاع دارند. بر روی هر کدامشان نوشته‌های فارسی و عربی حک شده است که در مورد مشخصات آن فرد، به خواننده اطلاعاتی می‌دهد.

احلات وان

کتیبه خشایار شاه

یکی دیگر از بهترین و زیباترین جاذبه‌های وان که متعلق به آثار باستانی ایران است و در گذشته‌های دور در وان به دستور داریوش بزرگ ساخته شده، کتیبه‌ی خشایار شاه است که قدمتش به ۲۵۰۰ سال قبل باز می‌گردد. این کتیبه بر روی یک صخره‌ی ۲۰ متری قرار گرفته و با تلاش خشایار شاه بر روی آن به سه زبان عیلامی و پارسی باستان و بابلی نوشته‌هایی حک شده است که در ابتدای آن به ستایش خدای یگانه می‌پردازد.

در واقع این کتیبه یکی از بهترین آثار باستانی ایران در خارج از مرزهایش است که طرفداران زیادی دارد.

آبشار مرادیه

این آبشار در دل یک طبیعت بکر و زیبا قرار گرفته که در ۸۸ کیلومتری شمال van واقع شده است و حدود ۸۰ متر عرض و ۶ متر ارتفاع دارد. برای  دیدن این آبشار و دیدنی‌های اطراف آن، اول باید از روی پل معلق کابلی بگذرید که این خود هیجان را به شما منتقل می‌کند و گردش‌تان را جذاب تر می‌کند.

علاوه بر همه اینها، وقتی که به آبشار می‌رسید یک حس آرامشی تمام وجودتان را فرا می‌گیرد و صدای آب و طبیعت دلنشین اطراف آن لذت سفرتان را دوچندان می‌کند و همین که لحظه‌ای از شلوغی شهر و آن همه هیاهو دور هستید، خود یک نعمت بزرگ است.

آبشار مرادیه

 کلیسای آختامار

در سفر به وان ترکیه آختامار که با نام صلیب مقدس نیز شناخته شده، یکی دیگر از بهترین جاذبه‌ها برای گردشگرانی است که در سفر به وان ترکیه به دنبال جاذبه‌های زیبا و منحصر به فرد هستند.

این کلیسا در ۴۱ کیلومتری وان و بر روی جزیره آکدامار قرار گرفته که قدمتش به قرن ۱۰ میلادی باز می‌گردد. از زیبایی های آن می‌توان به نقش و نگارهای روی دیوار آن اشاره کرد که هر گردشگری را محو تماشای خود می‌کند و آرامشی که در این کلیسا وجود دارد ذهن و روان هر فردی را آرام می‌کند.

با اینکه در گذشته مغول‌ها به این کلیسا حمله کردند ولی با این حال نتوانستند آسیب جدی به این کلیسا وارد کنند و یا زیبایی آن را از بین ببرند. همچنین در سال ۲۰۰۵ آختامار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب میکند.

موزه وان

این موزه در سال ۱۹۷۰ کار خود را آغاز کرده و یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های وان به شمارمی‌آید‌ که دو سالن بزرگ و چندین سنگ قبر دارد . سالن‌ها مخصوص قوم نگاری و باستان شناسی هستند و سنگ قبرها که به شکل گوسفند و قوچ‌اند، قدمتشان به دوره قراقویونلوها و آق قراقویونلوها باز می‌گردد.

در قسمت پایانی موزه وان، جواهرات ، طلاهای اورارتویی ، ظروف سرامیکی و آثار برنزی نگهداری می‌شوند‌ و در قسمت‌های دیگر این موزه، اشکالی همچون: سکه‌های تاریخی، ظروف سفالی و… نیز نگهداری می‌شوند.

موزه وان

پارک آبی چاغداش وان

یکی از بهترین و معروف ترین پارک‌های آبی وان، چاغداش است که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۱ به صورت خیلی حرفه‌ای و با تجهیزات کامل شروع کرده و در سفر به وان ترکیه بهترین پارک آبی که به شما توصیه خواهد شد چاغداش است.

حتماً بازی‌های هیجانی و سرسره‌های آبی این پارک را امتحان کنید، همچنین طبیعت بکر آن که حال و هوای هر فردی را زیرورو می‌کند، استخرها و سرسرههای آن در مکان‌های سرپوشیده و مجهز ساخته شده اند و شما با خیال راحت می‌توانید دسته جمعی به این بازی ها بپردازید و از آب بازی لذت ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین شهر ترکیه برای سفر در زمستان

جزیره آکدامار

در سفر به وان ترکیه گردش و طبیعت گردی در این شهر نیز یکی دیگر از بهترین گزینه‌ها برای گردشگران به شمار می‌رود. برای مثال جزیره آکدامار که در سه کیلومتری ساحل واقع شده، دومین دریاچه بزرگ شهر وان به حساب می‌آید که علاوه بر طبیعت زیبا و بکرش، کلیسای آختامار و چشمه‌ی جوشان را نیز در خود جای داده و شما با بازدید از این مکان زیبا با یک تیر سه نشان خواهید زد و می‌توانید از دیگر جاذبه‌های این جزیره نیز لذت ببرید.

همچنین شما با هزینه‌ی خیلی کمی و با اسکله‌های  آکدامار، در ۲۰ دقیقه می‌توانید از شهر وان به این جزیره‌ی زیبا دست پیدا کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

خانه گربه‌های وان

 در سفر به وان ترکیه یکی از دیدنی‌ترین و جالب‌ترین  حقایق شهر وان که گردشگران و توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند گربه های عجیب وان است که اکثر به رنگ سفیدند و چشمان دو رنگی دارند که این خود تعجب گردشگران را بر می‌انگیزد.

این گربه‌های به ظاهر عجیب در این سال‌ها تعدادشان رو به کاهش بوده که در این اواخر خانه‌ایی با همین منظور و برای جلوگیری از انقراض آنها ساخته شد که ‌ در سفر به وان ترکیه می‌توان گفت یکی از بهترین جاذبه‌هایی است که شما می‌توانید انتخاب و از آن بازدید کنید.

این جاذبه مناسب افرادی است که گربه‌ها را خیلی دوست دارند یا به آنها حساسیتی ندارند که با رفتن به وان خیلی راحت می‌توان به این جاذبه دست پیدا کرد و از نزدیک شاهد این گربه های چشم رنگی باشید.

اطلاعات کلی درباره سفر به وان

در سفر به وان ترکیه، خوب است که یک سری اطلاعات کلی  یا قوانین این شهر را یاد بگیرید که در سفر با مشکلاتی جدی روبرو نشوید. در ادامه مطلب ما به تمام اطلاعات ضروری این شهر و کشورش می‌پردازیم تا با خیال راحت راهی  سفر به وان ترکیه شوید.

 واحد پول و ویزای وان

در سفر به وان ترکیه،براساس  یک سری قوانین وتوافق نامه‌های امضاء شده، بین کشور ما و ترکیه، اگر بخواهید بدون ویزا به این کشور سفر کنید، تنها به مدت ۹۰ روز مجوز اقامت خواهید داشت و تنها چیزی که مورد نیاز است، باید شهروندان  ایران در ورود به کشور ترکیه پاسپورت داشته باشند که بر روی آنها مهر کشور ترکیه زده شود.

همچنین واحد پول این کشور لیر است و شما باید در سفر به وان ترکیه پول‌های خود را به لیر تبدیل کنید.

واحد پول ترکیه

 غذا های وان

سفر به وان ترکیه،بعد از هر گردشی یا یک روز پر شور و نشاط ، یک غذای خوشمزه و پر انرژی برای بدن لازم است و ما در ادامه ی مطلب ما شما را با تمام غذاها و دسرهای لذیذ شهر وان آشنا خواهیم کرد، تا در گردش و ادامه دادن به بازدید از جاذبه‌ها به شما انرژی بدهد.

 از جمله‌ی آنها که یکی از معروف‌ترین غذاهای  وان ترکیه است، کباب ترکی معروف است که طرفدارهای زیادی هم دارد و توصیه می‌شود در سفر به این شهر زیبا حتما آن را امتحان کنید. از دیگر غذاها و دسرهایی که می‌توان در این شهر استفاده کرد، پیده، کونفه، آش دوغ و… هستند، که عطر و طعم بسیار خوبی دارند.

شماره تلفن های ضروری وان

هر کشوری دارای یک سری شماره تلفن ضروری است که هر مسافر یا گردشگری ‌که به آن کشور سفر می‌کند باید حتما آنها را یاد بگیرد، چرا که خدایی نکرده در موقع حادثه نیاز است تا برای جلوگیری از ضررهای بیشتر با مراکز مربوطه تماس گرفته شود.  شماره‌های ضروری کشور ترکیه عبارتند از:

  • پلیس: ۱۵۵، آتش نشانی۱۱۰، آمبولانس۱۱۲، کد تلفن ترکیه۹۰+

کلام آخر…

در این مقاله تمامی اطلاعاتی که در سفر به وان ترکیه مورد نیاز هر فرد است را بازگو کردیم که قبل از راهی شدن اطلاعات کاملی از این شهر و جاذبه‌های دیدنی و همچنین غذاها و… از آن داشته باشید. امیدواریم در سفر به این شهر دیدنی لحظات خوشی را سپری کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 11 میانگین: 2.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا