دیدنی های گیلان

راهنمای سفر به فومن

برخی سفر به گیلان را تنها با رشت می‌شناسند. این در حالی است که این استان، زیبایی‌های بی‌پایانی دارد. یکی از جذاب‌ترین شهرهای توریستی این استان، فومن است که به دلیل جاذبه‌های گردشگری بسیار زیاد آن یک مکان مناسب برای کسانی است که می‌خواهند خاطره‌ای خوش از سفر به گیلان داشته باشند. اگر شما هم قصد سفر به فومن را دارید، خواندن ادامه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

ما در این مطلب قصد داریم تا شما را در رابطه با این شهر راهنمایی کنیم تا با جاذبه‌های تاریخی و تفریحی آن آشنا شوید. همراه سپنجا باشید. برای اجاره سوئیت در فومن نیز کافیست روی لینک کلیک کنید.

تجربه سفر به فومن

فومن جزو یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و بسیاری از افراد، این شهر زیبا را با شالیزارها، مناظر زیبای طبیعی، درختان چنار، باغ‌ها و … می‌شناسند. پیشینه این شهر قدیمی به بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال می‌رسد. همین موضوع باعث شده است تا بیشتر باستان‌شناسان، این شهر را جزو یکی از قدیمی‌ترین مناطق شمالی کشور می‌شناسند.

اگر تجربه سفر به این شهر زیبا را داشته باشید، حتما از آب و هوای مطبوع آن شگفت‌زده خواهید شد. به خصوص کسانی که پایتخت نشین هستند، با سفر به این شهر از آب و هوای تمیز و خنک آن لذت خواهند برد.

سفر به فومن پر از تجربه‌های ناب است. خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه بومی، دیدنی‌ها و چشم‌اندازهای بکر و دیدنی، آثار تاریخی به جای مانده از دوران قدیم و سوغات و صنایع دستی محلی این شهر از جمله ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود تا همیشه خاطره این سفر در ذهن شما باقی بماند.

این شهر زیبا و دیدنی هر ساله میزبان گردشگران بسیار زیادی از سراسر نقاط کشور است. علاوه بر این توریست‌ها و گردشگران خارجی بسیاری از تمام نقاط دنیا به این منطقه گردشگری سفر می‌کنند تا بتوانند از دیدن آثار تاریخی و طبیعی این شهر لذت ببرند.

ریشه نام این شهر زیبای شمالی، از فوم به معنی سیر می‌آید. از آنجایی که در این شهر کشت سیر در وسعت بسیار زیادی انجام می‌شود؛ بنابراین علت نام‌گذاری این شهر به فومن به دلیل همین موضوع است. این سرزمین علاوه بر مکان‌های تاریخی و زیبایی‌های طبیعی بسیار، به سرزمین شاعران، ادبا، فرهیختگان و عاشقان نیز معروف است.

از جمله بزرگانی که در این شهر زاده شدند می‌توان به کیومرث صابری فومنی طنزنویس مشهور مجله گل‌آقا، شیون فومنی شاعر بزرگ فومنی، آیت‌الله بهجت فومنی از علما و عرفای معاصر اشاره کرد.

مطالب بیشتر: بهترین شهرهای شمال برای تفریح و گردش تعطیلات

بهترین زمان برای مسافرت به فومن

اگر قصد سفر به فومن را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که فصل بهار و پاییز را انتخاب کنید. آب و هوای این شهر زیبا و دیدنی در این دو فصل در بهترین حالت خود است. از طرفی دیگر طبیعت زیبای این شهر در این دو فصل به اوج خود می‌رسد. به خصوص فصل پاییز آن به دلیل رنگارنگ بودن برگ درختان منظره‌ای بی‌نظیر را به نمایش می‌گذارد.

بنابراین اگر می‌خواهید که خاطره این شهر تا همیشه در ذهن شما باقی بماند، سفر به گیلان در فصل پاییز را تجربه کنید.

تابستان‌های شهر فومن گرم و مرطوب است؛ بنابراین برای کسانی که از عرق کردن گریزان هستند، اصلا فصل مناسبی برای سفر نیست. از طرفی دیگر این شهر در زمستان درگیر برف و باران است؛ بنابراین ممکن است سختی بسیار زیادی به دنبال داشته باشد.

بهترین زمان سفر به فومن

راه‌های دسترسی به شهر زیبای فومن

برای دسترسی به شهر فومن از تهران می‌توانید از ماشین شخصی، قطار، هواپیما و اتوبوس استفاده کنید. البته اگر ماشین شخصی دارید، بهترین گزینه برای سفر به فومن است. به این دلیل که رفت و آمد با ماشین شخصی در این شهر راحت‌تر است و دیگر درگیر کرایه ماشین و … نخواهید بود.

برای سفر به این شهر می‌توانید مسیر کوتاه‌تر کرج تا منجیل و رودبار را انتخاب کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم که برای سفر به این شهر جاده‌ی رویایی چالوس را انتخاب کنید.

اگرچه این مسیر، راه را برای شما طولانی‌تر می‌کند، اما مسیر زیبای این جاده و طبیعت چشم‌نواز آن قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد. فاصله‌ی بین شهرهای گیلان بسیار زیاد نیست؛ بنابراین شما می‌توانید علاوه بر فومن، از دیگر شهرهای استان گیلان نیز دیدن کنید.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه در ارتباط با لنگرود باید بدانید!

یکی از ویژگی‌ها خوب استان گیلان دارا بودن فرودگاه و سیستم حمل و نقل در مرکز این استان یعنی رشت است؛ بنابراین می‌توانید از شهر خود با سفر هوایی به این استان سفر کنید. سپس با رسیدن به رشت می‌توانید با گرفتن تاکسی‌های بین‌ شهری و طی مسیری کوتاه به شهر مورد نظر خود یعنی فومن برسید.

امکانات اقامتی شهر فومن

اگر قبلا تجربه سفر به فومن را داشته باشید، مطمئنا متوجه شده‌اید که این شهر هتل‌های بسیار زیادی ندارد. به این دلیل که قیمت این هتل‌ها کمی بالا است؛ بنابراین بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که به جای هتل از دیگر اقامت‌گاه‌های این شهر استفاده کنند. هتل معین فومن، تنها هتل مناسب و لوکس این شهر است که شما می‌توانید برای اقامت آن را انتخاب کنید. امکانات این هتل به قدری بالاست که سفری لذت‌بخش را برای شما به ارمغان می‌آورد.

البته شهر فومن هتل‌های دیگر با امکانات پایین و قیمت مناسب نیز دارد. اما اقامت در این هتل‌ها ممکن است برای همه جالب نباشد. در چنین شرایطی شما می‌توانید خانه‌های روستایی را اجاره کنید. این خانه‌ها نسبت به هتل‌های این شهر ارزان‌قیمت است. علاوه بر این لذت یک زندگی روستایی را برای شما به ارمغان می‌آورد و خاطره‌ای را برای شما رقم می‌زند که قبلا تجربه نکرده‌اید.

برای اجاره این خانه‌ها می‌توانید قبل از سفر به فومن با استفاده از سایت‌های معتبر نسبت به رزرو آن اقدام کنید.

امکانات اقامتی در شهر فومن

جاذبه‌های گردشگری فومن

فومن جزو یکی از شهرهایی است که هرساله گردشگران بسیاری برای دیدن به این شهر می‌آیند. جاذبه‌های گردشگری این شهر به قدری زیاد است که ممکن است با کمبود وقت روبرو شوید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که قبل از سفر خود نسبت به این مکان‌های تاریخی و تفریحی اطلاعات کافی بدست آورید. از جمله جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر زیبا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قلعه رودخان فومن

یکی از شگفتی‌های این شهر بنای تاریخی به نام قلعه رودخان است. این مکان تاریخی در ۲۰ کیلومتری شهر فومن قرار گرفته است. قدمت این قلعه به دوران حکومت ساسانیان برمی‌گرد. از آنجایی که این قلعه در کنار رود قرار گرفته است و به عنوان دژ روگان شناخته می‌شود، به مرور زمان به قلعه رودخان تغییر نام داده است.

در سفر به فومن ممکن است این قلعه شگفت‌انگیز را با نام‌های دیگری از جمله دژ رودخان، قلعه حسامی، قلعه هزار پله، قله رخون و دژ روگان بشنوید. ساخت حیرت‌انگیز این قلعه به گونه‌ای است که دشمن توانایی نفوذ، فتح و یا دسترسی به آن را نداشته است. همین ویژگی باعث شده است تا این قلعه در تاریخ ماندگار شود.

این قلعه حیرت‌انگیز از دو بخش ارگ و قورخانه تشکیل شده است. محل سکونت حاکم وقت و خانواده‌ی او در ارگ بود و سایر سربازان برای انجام کارهای نظامی از بخش قورخانه استفاده می‌کردند. قسمت‌های دیگر این قلعه شامل تعدادی ورودی، زندان، حمام، حوض، آب انبار، اتاق‌های دیده‌بانی، برج، بارو، سردخانه و … است.

امنیت و سیستم دفاعی این قلعه در نوع خود بی‌نظیر است. اگر قصد سفر به شهر زیبای فومن را دارید، تماشای این قلعه دیدنی را از دست ندهید.

قلعه رودخان گیلان

قلعه رودخان فومن

پارک دیدنی فومن

یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین جاهای شهر فومن، پارک این شهرستان است. این پارک به دلیل داشتن انواع مجسمه‌ها از جمله مجسمه چهار دختران، شهرت بسیار زیادی در بین گردشگران دارد. تمامی مجسمه‌های به کار رفته در این پارک، نشان‌دهنده سعی و کوشش بی‌حد و اندازه زنان و دختران غیور این روستا و دهکده است که برای گذران زندگی خود تلاش بسیار زیادی می‌کنند.

همچنین وجود مجسمه‌های کودکان با چهره‌های خندان نشانگر نشاط مردم این سرزمین و بازی‌های محلی‌ آن است. در سفر به فومن برای استراحت می‌توانید این پارک را انتخاب کنید. دستگاه‌های بازی که در این پارک قرار دارد، تفریح‌گاه خوبی را برای کودکان شما فراهم می‌کند.

راهنمای سفر به فومن

روستای فوشه

در نزدیکی قلعه رودخان، روستایی بکر و دیدنی به نام روستای فوشه وجود دارد. این روستای دیدنی ۲۲ کیلومتر با شهر فومن فاصله دارد. روستای فوشه از ناحیه غرب، جنوب و جنوب غربی با مناطق کوهستانی، جنگل‌های زیبا محصور شده است و چشم‌اندازی ناب و دوست‌داشتنی را به وجود آورده است.

این روستای ییلاقی زیبا به دلیل دارا بودن کوه و جنگل جزو یکی از پربازدیدترین روستاهای شمال کشور محسوب می‌شود که هر ساله میزبان گردشگران ایرانی علاقه‌مند به طبیعت است.

این مطلب را هم بخوانید
سیرتاپیاز نیازهایتان در سفر به شهر لاهیجان را اینجا بخوانید!

پوشش گیاهی این منطقه درختانی مانند توسکا، افرا، راش، خرمندی، لرگ و … است که سرسبزی خاصی به این منطقه بخشیده است. در سفر به فومن تجربه یک روز خوابیدن در این روستای ییلاقی را از دست ندهید.

غار خون فوشه

یکی از شگفتی‌های شهر فومن، غار کهن و قدیمی خون فوشه است که قدمت آن به ۳ هزار سال قبل می‌رسد. این غار دیدنی جزو یکی از جاذبه‌های ارزشمند استان گیلان است که در نزدیکی شهر فومن قرار دارد.

از آنجایی که این غار در یک منطقه جنگلی قرار دارد؛ بنابراین ممکن است سختی راه و شیب تند این مسیر کمی شرایط را برای شما سخت کند. اما زیبایی‌های خارق‌العاه این مسیر قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد. به طوری که سختی راه را فراموش خواهید کرد.

مطالب بیشتر: معرفی بهترین قلعه های ایران

بقعه سبز قبا

یکی از مکان‌های مذهبی شهر فومن، امام‌زاده سبز قبا است که در روستای شنبه بازار شهر فومن قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های این بقعه تاریخی شهدای دفن شده در نزدیکی آن است.

در کنار بقعه سبز قبا درختی کهنسال و تنومند قرار دارد که به درخت مزار و درخت آقادار مشهور است. مردم این روستا طبق یک باور قدیمی معتقدند که این درخت حاجات قلبی آنها را برآورده می‌کند. بنابراین اگر در سفر به فومن به این روستا سرزدید، از دیدن پارچه‌های سبز رنگ متصل به این درخت تعجب نکنید.

ییلاق زودل سر فومن

شهر فومن به داشتن روستاهای ییلاقی سرسبز و بکر معروف است. یکی از زیباترین این روستاها، روستای خانوانه و یا همان زودل است که با چشم‌انداز بی‌نظیر و آب و هوای مطلوب به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شده است.

علت نام‌گذاری این مکان زیبا، به دلیل وجود روستای زودل در مسیر این مکان ییلاقی است. درواقع ابتدا روستای زودل قرار دارد و منطقه ییلاقی آن بالاتر از روستا است. همین موضوع باعث شده است تا این مکان زیبا و بکر به زودل سر معروف باشد.

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

یکی از پدیده‌های زیبا و ارزشمند شهر فومن، منطقه زیبا و دیدنی چشمه علی زاخونی است. این چشمه به دلیل بهره‌مندی از مواد معدنی خاصیت درمانی دارد و برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله مشکلات گوارشی بسیار موثر است.

همچنین در سفر به فومن بازدید از چشمه زمزمه را از دست ندهید. این چشمه در منطقه ماسوله در نزدیکی شهر فومن قرار گرفته است. رنگ نارنجی این چشمه از جمله ویژگی‌هایی است که باعث شده است تا این چشمه در نوع خود بی‌نظیر باشد. البته آب این چشمه به دلیل نزدیکی در کنار معدن آهن طعم تلخی دارد. اما شما می‌توانید با مخلوط کردن کمی شکر از فواید درمانی آب این چشمه بهره‌مند شوید.

بسیاری از محلی‌های این منطقه معتقدند که مصرف آب چشمه زمزمه برای بهبود بیماری‌هایی مانند مشکلات ریوی و گوارشی بسیار مناسب است.

سوغاتی‌های شهر فومن

یکی از مفرح‌ترین بخش‌های هر سفر خرید سوغاتی است. خرید یک سوغاتی کوچک از صنایع دستی هر شهر باعث می‌شود تا همیشه خاطره این سفر در ذهن شما باقی بماند. شهر فومن همانند سایر شهرهای گیلان کلوچه سنتی دارد که به عنوان یکی از سوغاتی‌های خوشمزه این شهر شناخته می‌شود. از دیگر خوراکی‌های سوغاتی این شهر می‌توان به ماهی دودی، ماهی شور، سیر ترشی، برنج، هفت‌بیجار و … اشاره کرد.

همچنین از جمله صنایع دستی این شهر زیبا می‌توان به حصیربافی و بامبو بافی اشاره کرد که زبان‌زد خاص و عام است. شما می‌توانید با خرید این صنایع دستی برای خانواده و دوستان خود، یک سوغاتی بیادماندنی به آنها هدیه بدهید.

سخن نهایی

در این مقاله از سپنجا شما را در رابطه با سفر به فومن راهنمایی کردیم. این شهر زیبا با دارا بودن مناطق تاریخی و طبیعت زیبا و بکر خود به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده است. اگر شما هم تجربه سفر به این شهر دیدنی را دارید، زیر همین مقاله می‌توانید تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 5 میانگین: 1.6]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا