جاهای دیدنی تهران

راهنمای سفر به فشم

در فکر سفر به فشم هستید؟ اگر اینطور است پس شما به یک راهنمای سفر جامع نیاز دارید. شهرستان فشم یا اوشان فشم در شمیرانات استان تهران واقع شده است. این شهر برای اهالی تهران به عنوان یکی از بکرترین نقاط تهران شناخته می‌شود و شامل ۴ شهر تجریش، لواسان، فهام و شمشک است. این منطقه در شمال شرقی استان تهران واقع شده و شامل باغ‌های میوه با آب و هوای معتدل در فصل بهار و تابستان است. فشم یکی از مناطق ییلاقی بکر است و در زمستان‌ها هوای بسیار سردی دارد، بنابراین ۳ پیست اسکی معروف در اطراف آن وجود دارد.

این منطقه یا بهتر است بگوییم این تفرجگاه، فاصله چندان دوری از تهران ندارد بنابراین در بین پایتخت نشینان بسیار محبوب است و سالانه بسیاری از آنها برای سپری کردن تعطیلات خود راهی این منطقه شگفت انگیز می‌شوند. البته این تنها دلیل تهرانی‌ها برای سفر به فشم نیست، چون از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گرفته تا امکانات تفریحی و رفاهی متنوع نیز در این شهر وجود دارد، و با وجود چنین ویژگی‌هایی بساط سرگرمی، استراحت و گشت و گذار برای گردشگران مهیا شده است. برای رزرو و اجاره سوئیت در فشم روی لینک کلیک کنید.

اگر قصد دارید به این منطقه خوش آب و هوا بروید، باید راهنمای سفر به شهر فشم را به خوبی مطالعه کنید تا اطلاعاتی از آن دستگیرتان شود. ما این راهنما را تقدیم حضورتان می‌کنیم، فقط کافیست آن را بخوانید تا از هرآنچه که نیاز است در مورد این مقصد بدانید آگاه شوید.  همراه سپنجا باشید.

فشم کجاست؟

شهرستان شمیرانات که از دوبخش لواسانات و رودبار قصران تشکیل شده است، از مناطق کوهستانی استان تهران است. این شهرستان و تمام بخش‌هایش به آب و هوای همیشه مطلوب و بسیار تمیز شهرت دارند. فشم نیز عضوی از شهرستان شمیرانات است و در شمال شرق تهران واقع شده است. اگر در فکر سفر به فشم هستید لازم است بدانید، فاصله این شهر از پایتخت، تنها ۲۵ کیلومتر است و عده‌ای آن را با نام اوشون-فشم می‌شناسند. امروزه فشم به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصربه فرد، به عنوان یکی از بکرترین تفرجگاه‌های تهران شناخته می‌شود.

بد نیست بدانید، فشم از بخش‌های سه گانه رودبار قصران منطقه کوهستانی شمیرانات محسوب می‌شود و با گذشت زمان به دو بخش شهری و روستایی تقسیم شده است. در بخش شهری فشم، افراد مشهور و ثروتمند زندگی می‌کنند و در بخش روستایی، افراد بومی و برخی از مهاجران ساکن هستند. در مورد بخش روستایی فشم جالب است بدانید که هنوز تعداد زیادی از خانه‌های کاهگلی قدیمی وجود دارند و شغل بیشتر بومیان منطقه، کشاورزی و باغداری و البته دامداری است. این درحالیست که در بخش شهری، فقط ویلاهای لوکس و مدرن به چشم می‌خوردند و روز به روز هم به تعدادشان افزوده می‌شود.

راهنمای سفر به فشم

فاصله تهران تا فشم چقدر است؟

اگر برای سفر به فشم برنامه‌ریزی کرده‌اید، لازم است بدانید که فشم تنها ۲۵ کیلومتر از پایتخت فاصله دارد. بنابراین اگر بخواهید با ماشین خودتان راهی این منطقه شوید، تقریباً یک ساعت در راه خواهید بود. بیشتر تهرانی‌ها برای رفتن به فشم از اتوبان شهید بابایی گذر می‌کنند و سپس وارد جاده لشکرگ می‌شوند. این جاده شما را به مسیر فشم متصل می‌کند. البته ناگفته نماند مسیرهای مختلف دیگری هم برای دسترسی به شهر فشم وجود دارد اما این راحت‌ترین و کم خطرترین مسیری است که شما را به فشم وصل می‌کند.

جاهای دیدنی فشم

فشم با آبشارهای زیبا، رودخانه‌ها، دشت‌های سرسبز، درختان متنوع، کوه‌ها، آثار باستانی و ده‌ها جای دیدنی دیگر بدون شک یکی از بکرترین نقاط ایران برای گشت و گذار به همراه دوستان یا خانواده است. این شهر از دو بخش روستایی و شهری تشکیل شده است و هر بخش از جاذبه‌های منحصربه فرد خود برخوردار است. سفر به فشم پیر و جوان نمی‌شناسد. بنابراین بیایید بهترین جاهای دیدنی آن را باهم مرور کنیم تا وقتی به آنجا رفتید بدانید از کجاها دیدن کنید.

آبشار لالون یا لالان

آبشار لالون یا لالان از آن دست جاذبه‌هایست که همیشه در اولیت بازدید قرار می‌گیرند. این آبشار زیبا در شمال شرق فشم واقع شده است و تنها ۱۲ کیلومتر از آن فاصله دارد. گردشگرانی که تاکنون از این آبشار دیدن کرده‌اند از آن به عنوان بهترین جاذبه‌ی طبیعی فشم یاد می‌کنند. جالب است بدانید آبشار لالون یا لالان در دره‌ای هم اسم خود قرار دارد و سرچشمه اصلی آن در میان قله‌های بلند مشرف به دره قرار دارد. این آبشار در بین کوهنوردان نیز بسیار شناخته شده و محبوب است زیرا قله‌هایی در کنار آن وجود دارد که ارتفاع هر یک به بیش از ۴۰۰۰ متر می‌رسد.

این مطلب را هم بخوانید
لیست مراکز خرید تهران برای خرید لوازم الکترونیکی

آبشار لالون

آبشار لار محله

جاذبه پیشنهادی دیگر در راهنمای سفر به فشم ، آبشار لارمحله است. این آبشار خیره کننده با فاصله ۱۳ کیلومتر در شمال شرق فشم واقع شده است و آبهای آن از قله‌های کاسونک می‌آیند. مهم‌ترین ویژگی‌ آبشار لارمحله، مسیر دسترسی آسان و ماشین روی آن است. اما اگر تصمیم گرفتید از این آبشار بازدید کنید، در تابستان یا بهار برنامه بازدید را بچینید زیرا طبیعت آن در این دو فصل به شدت سبز و بکر می‌شود. ضمناً دو روستا به نام‌های گرمابدر و آبنیک در جوار آبشار قرار دارند  که خانه‌هایی برای اجاره در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

آبشار یخی آبنیک

اگر به تفریحات زمستانی علاقه دارید در فصل زمستان به فشم بروید. در اینجا آبشاری به نام آبنیک وجود دارد که در فصل‌های سرد سال یخ می‌زند و به جایی مناسب برای یخنوردی تبدیل می‌شود. این آبشار در انتهای دره‌ای هم نام خود در شمال شرق فشم قرار دارد و به طرز شگفت انگیز و حیرت آوری در فصل‌های سرد سال کاملاً یخ می‌زند.

به همین دلیل هر ساله یخنوردان زیادی تنها برای بالا رفتن از یخ‌های آبنیک، برنامه سفر به فشم را برای فصل زمستان تدارک می‌بینند که اگر شما هم علاقه داشته باشید می‌توانید به جمع آنها بپیوندید. اگر هم کوهنوردی و طبیعت گردی را به یخ‌نوردی ترجیح دادید، در فصل تابستان از آبشار دیدن کنید تا از کوه‌ها، دره‌ها و قله‌های سرسبز اطراف آن نهایت لذت را ببرید.

آبشار یخی آبنیک

دره آهنگرک

در نزدیکی روستای میگون فشم، دره‌ای حیرت آور به نام آهنگرک وجود دارد که مناظر سرسبز و خاصی به ناظرین ارائه می‌دهد. این دره در شمال غرب شهر فشم قرار گرفته و تنها ۸ کیلومتر از آن فاصله دارد. در مورد این دره لازم است بدانید که بهترین زمان بازدید، فصل‌های گرم سال یعنی تابستان و بهار است زیرا دمای هوای دره، در فصل زمستان به شدت پایین می‌آید وامکان تفریح و لذت بردن از طبیعت را برای شما به حداقل ممکن می‌رساند.

از وسایل مورد نیاز در سفر به فشم و بازدید از دره آهنگرک، دوربین عکاسی است؛ زیرا این دره، در فصول گرم سال به شدت سرسبز و تماشایی می‌شود. ضمناً در مسیر رسیدن به دره خوش آب و هوای آهنگرک ، ویلاها و اقامتگاهایی وجود دارد که به بازدید کنندگان دره خدمت رسانی می‌کنند.

غار اسبول

غار اسرارآمیز اسبول در دسته جاذبه‌های تاریخی و طبیعی قرار می‌گیرد. این غار حیرت آور در نزدیکی شهر اوشان واقع شده است و سالانه گردشگران زیادی را از سراسر ایران به سمت خود می‌کشاند. اسبول در واقع از سه غار درهم تنیده تشکیل شده و رمز و راز زیادی در دل خود پنهان کرده است. راه رسیدن به غار اسبول بسیار هموار و مناسب است، و تقریباً تا نزدیکی دهانه آسفالت شده است.

روستاهای فشم

اگر ساکن تهران هستید پس حتماً حوصله هیاهو و شلوغی‌های شهر را ندارید و دوست دارید در سفر به فشم ، چند ساعت یا چند روز را در آرامش سپری کنید. برای به دست آوردن آرامش واقعی و عمیق باید به سمت روستاهای فشم بروید و از شهر دوری کنید. این شهر روستاهای زیادی دارد که هر کدام در نوع خود، خوش آب وهوا و زیبا هستند. اگر حتی یک روز در روستاهای فشم گشت و گذار کنید، به قدری آرامش و انرژی پیدا می‌کنید که خودتان را برای روزها کار و فعالیت آماده می‌یابید. دورود، گرمابدر، جیرود، آبنیک و همینطور روستای زایگان و روته از بهترین روستاهای فشم هستند.

روستای آبنیک

پارک سرقلا

در منطقه گلنک فشم پارکی به نما سرقلا وجود دارد که بسیار دیدنی و سرسبز است. اگر به همراه خانواده، تنها برای یک روز به فشم می‌روید، پارک سرقلا از هرجایی برای شما بهتر است. این پارک هم از وسایل بازی برای کودکان برخوردار است و هم آلاچیق و امکانات متنوع رفاهی دارد. از همه مهم‌تر از یک طبیعت فوق‌العاده تمیز و سبز هم برخوردار است. بنابراین می‌تواند برای جمع‌های خانوادگی مکانی درجه یک باشد.

میدان فشم

در سفر به فشم به خصوص اگر قرار باشد چند روزی را در آنجا سپری کنید، حتماً به خرید مایحتاج نیاز پیدا می‌کنید. برای خرید بهتر است به میدان اصلی شهر یعنی میدان امام خمینی بروید. این میدان محل تقاطع چهار خیابان به نام‌های زایگان و لالان، دیزین و شمشک، خیابان ده یا حسینه و بلوار فشم-تهران است. دور تا دور این میدان را فروشگاه‌های بزرگ و کوچک پر کرده است و همه نوع کالایی در آنها پیدا می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
پاتیناژ ایران مال کجاست؟

پیست اسکی دربندسر

تفریحات منطقه فشم تنها محدود به فصل‌ بهار یا تابستان نمی‌شود. شاید باور نکنید اما فشم در فصل زمستان بیشتر از هر فصل دیگر، گردشگر به خود می‌بیند. چرا که ظاهر سفیدپوش آن در زمستان واقعا چشم‌گیر و خیره‌کننده می‌شود. بیشتر افرادی که فصل زمستان را برای سفر به فشم انتخاب می‌کنند، دلیلشان فقط، استفاده از پیست اسکی دربندسر است. این پیست پرهیجان، اغلب از اواسط آذر ماه تا اواخر فروردین در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و از ویژگی‌های منحصربه آن، می‌توان به آموزش انجام فعالیت‌های پیست به مبتدیان و کسانی که تاکنون اسکی نکرده‌اند، اشاره داشت.

پیست اسکی دربندسر

رستوران‌های فشم

فشم به عنوان یکی بکرترین نقاط تفریحی تهران شناخته می‌شود و همواره از جانب گردشگران برای گشت و گذار و سپری کردن تعطیلات در اولویت قرار می‌گیرد. به همین دلیل امکانات تفریحی و رفاهی این منطقه، روبه روز در حال توسعه است. به عنوان مثال: رستوران و کافی‌شاپ. در این شهر  به تعداد رستوران‌ها و کافی شاپ‌های سنتی و مدرن روز به روز افزوده می‌شود و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. قصد داریم در ادامه، تعدادی از محبوب‌ترین رستوران‌های فشم را معرفی کنیم. اینها شامل:

راهنمای سفر به فشم

رستوران باغ بهشت فشم

یکی از بهترین و مشهورترین رستوران‌های فشم، رستوران باغ بهشت در ابتدای جاده فشم است. اگر دوست دارید در سفر به فشم ، تجربه یک وعده غذای لذیذ را به دست آورید سری به رستوان باغ بهشت بزنید. این رستوران در حقیقت در مسیر رفتن به فشم قرار دارد و کمی از شهر فاصله دارد. بنابراین می‌توانید خستگی راهتان را همینجا بگذارید و با انرژی کامل وارد فشم شوید. پله‌های سنگی، فضای سرسبز و همینطور آلاچیق‌های شیشه‌ای این رستوران احساس نابی در درون شما زنده خواهند کرد.

رستوران سفیر

یکی دیگر از بهترین رستوران‌های فشم، رستورانی به نام سفیر است که در سه کیلومتری شهر فشم واقع شده است. این رستوران به طبخ کباب‌های عالی و خوراک‌‌های لذیذ دریایی شهرت دارد. آنچه این رستوران را خاص و محبوب می‌کند، فضای شیک و چشم‌انداز رو به رودخانه آن است که همه را بی‌اختیار خیره می‌سازد. لازم است بدانید که رستوران سفیر فشم، غذای فوق‌العاده باکیفیت و خوشمزه روی میز مشتری‌ها قرار می‌دهد اما قیمت غذاها ممکن است کمی بالا‌تر از حد تصورتان باشد.

رستوران زاگرس

در سفر به فشم ، رستوران‌های زیادی پیش رو خواهید داشت اما اگر گزینه درست را انتخاب نکنید، ممکن است کل تصوراتی که از فشم در ذهن داشته‌اید به یکجا خراب شود. ما رستوران زاگراس را به عنوان یکی دیگر از بهترین رستوران‌های فشم به شما معرفی می‌کنیم. این رستوران نیز همانند رستوران سفیر یا رستوران باغ بهشت فشم، به طبخ غذاهای لذیذ و عالی شهره است. ویژگی منحصربه فرد باغ رستوران زاگراس، قرار دادن  دو فضای سنتی و مدرن در کنار هم با منوی غذایی متنوع است! بنابراین با هر ذائقه‌ای که وارد رستوران زاگرس شوید، غذای دلخواه خود را با بهترین کیفیت میل خواهید کرد.

بهترین زمان سفر به فشم

اگر بخش‌ جاهای دیدنی فشم را با دقت خوانده باشید، پس متوجه هستید که سفر به شهر فشم، روز، ماه یا سال نمی‌شناسد. این منطقه خوش آب و هوا در تمامی فصل‌ها زیباست و تفریحات ویژه هر فصل را ارائه می‌دهد. بنابراین تعیین بهترین زمان سفر به فشم کاملاً به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

سخن آخر…

ما در این مقاله تمام تلاشمان را کردیم تا شما را از هرآنچه که نیاز است در مورد فشم بدانید، آگاه سازیم. از معرفی شهر فشم گرفته تا جاهای دیدنی، رستوران‌ها، بهترین زمان سفر و… در این راهنمای سفر گنجانده شده است تا شما سفری بدون دغدغه و لذت‌بخش تجربه کنید. فشم از آن دست شهرهایست که در چهار فصل سال چهره خاصی به خود می‌گیرد و در تمام ایام با ارائه بهترین‌ها، آماده میزبانی از گردشگران است. اگر ساکن تهران هستید، روستای‌های فشم می‌توانند از خوش آب و هوا‌ترین مناطقی باشند که برای استراحت و فرار از شلوغی‌های شهر انتخاب می‌کنید.

درباره “راهنمای سفر به فشم” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا