دیدنی های سمنان

راهنمای سفر به شاهرود سفر به قلب جنگل و کویر

یکی از شهرهای استان سمنان، شهر شاهرود است. بزرگی این شهر به اندازه‌ای است که می‌توان آن را جزو یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور دانست. این شهر زیبا به دلیل موقعیت قرارگیری آن با شهرهای شمالی و کویری مانند دامغان، گرگان، تهران و سبزوار زیبایی‌ها و دیدنی‌های طبیعی بسیار زیادی دارد. اگر شما هم قصد سفر به شاهرود دارید، پیشنهاد می‌کنیم که خواندن این مقاله از سپنجا را از دست ندهید.

چرا که ما در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات بسیاری را در رابطه با این شهر تاریخی و زیبا در اختیار شما بگذاریم. پس ما را در ادامه همراهی کنید.

راهنمای سفر به شاهرود

شاید برای شما نیز جای تعجب باشد، اما شهر شاهرود به عنوان یکی از شهرهای مهم در تقسیم‌بندی ۱۶ گانه اوستایی شناخته می‌شود. نام کهن و قدیمی شهر شاهرود حنچره است که در گذشته‌های دور و دراز این شهر زیبا را با این نام می‌خواندند.

شهر شاهرود به عنوان یکی از زیباترین شهرهای استان سمنان، در دامنه جنوبی رشته کوه البرز و حاشیه شمالی دشت کویر قرار گرفته است و همین ویژگی باعث شده است تا قسمت‌های مختلف این شهر از آب و هوا و اقلیم متفاوتی برخوردار باشند. به عنوان مثال قسمت جنوبی آن آب و هوایی خشک و کویری دارد و قسمت شمالی آن مرطوب، سبز و پرباران است.

مطالعه کنید: محبوب ترین جاهای دیدنی شاهرود که باید بشناسید!

راهنمای سفر به شاهرود

اگر تجربه سفر به شاهرود را داشته باشید، حتما خیابان‌های پر از درختان چنار، توجه شما را به خود جلب کرده است. درختانی تنومند و زیبا که دیدن آن یک حس لذت‌بخش و فوق‌العاده‌ای برای شما به ارمغان می‌آورند. بخصوص پاییز این شهر با برگ‌های رنگی که مثل فرش زیر پا قرار دارند، یک منظره‌ای دیدنی و حسی ناب را به شما هدیه می‌دهند. به طوری که از دیدن آن سیر نخواهید شد.

این شهر که به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان سمنان به شمار می‌رود، دارای ادارات مختلف از جمله راه آهن شمال شرق، اداره دخانیات، پارک علم و فناوری، لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار، دانشکده علوم قرآنی، شرکت نفت، سازمان تبلیغات اسلامی و غیره است و یک نقش تعیین‌کننده در استان و همچنین در کشور دارد.

برخی معتقدند که نام کنونی شاهرود از رود مجاور آن گرفته شده است. اما برخی معتقدند که این نام، از اسم شاخره به معنی استوار و پرتوان گرفته شده است. راه‌های دسترسی به این شهر زیبا بسیار است که در ادامه این مقاله با آن آشنا می‌شوید.

برای اجاره سوئیت در سمنان روی لینک کلیک کنید.

وضعیت آب و هوایی شاهرود

اگر قصد سفر به شاهرود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که فصل بهارو تابستان را برای سفر انتخاب کنید. به این دلیل که وضعیت جوی و آب و هوایی این شهر در این فصل‌ها مثال‌زدنی هستند و با باران‌های گاه و بی‌گاه آن، یک سفر دلنشین را برای شما به ارمغان می‌آورند.

به صورت کلی اگرچه استان سمنان جزو مناطق خشک و کویری به حساب می‌آید، اما این ویژگی نتوانسته است بر روی شهر شاهرود تاثیرگذار باشد. به طوری که این شهر زیبا، جزو یکی از شهرهای خوش آب و هوای کشور قرار گرفته است و در بیشتر ماه‌های سال، آب و هوایی معتدل سرد دارد.

بخش‌های مرکزی و نواحی شرقی به دلیل مجاورت با شهرهای شمالی، آب و هوایی کوهستانی دارد. همین ویژگی باعث شده است تا در اکثر ماه‌های سال، از آب و هوایی سرد و مرطوب برخوردار باشد. اما بخش‌های جنوبی این شهر تاریخی و زیبا به دلیل داشتن مرز مشترک با کویر، آب و هوایی گرم و کویری دارد.

روزهای تابستان شهر شاهرود بسیار گرم است. اما شب‌های خنکی دارد و خوابیدن بر روی پشت بام‌های خانه‌ها همراه با تماشای ستاره‌ها، لذتی وصف نشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورند. به صورت کلی میانگین درجه حرارت این شهر بالاتر از ۱۴ درجه سانتی‌گراد نخواهد رفت و هر ساله به طور میانگین ۱۸۰ میلیمتر بارندگی دارد.

آب و هوای شاهرود

در سفر به شاهرود متوجه خواهید شد که این شهر بیشتر در دامنه کوه‌ها واقع شده است؛ بنابراین کمتر رودخانه‌ای را به صورت دائمی در این منطقه خواهید دید. فقط در صورت بارندگی شدید رودخانه‌های فصلی و سیلابی در این شهر روان خواهد شد. یکی از جذابیت‌های دیدنی این شهر، رود بزرگ شاهرود است که از وسط این شهر عبور می‌کند و باعث شده است تا این شهر را به دو قسمت تقسیم کند.

راه‌های دسترسی به شاهرود

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چگونه خودمان را به شاهرود برسانیم، باید بگوییم که این شهر به دلیل قرارگیری در وسط شهرهای مهم کشور، به عنوان یک مسیر اصلی و شاهراه شناخته می‌شود؛ بنابراین هر کجای این کشور زندگی می‌کنید، به راحتی می‌توانید با خودرو شخصی و یا حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و قطار خودتان را به این شهر زیبا برسانید.

شاهرود از شرق به شهر دامغان، از غرب به سبزوار و بردسکن، از شمال به گرگان و نزدیکی آن به تهران و مشهد، راه‌های دسترسی بسیاری را برای سفر به شاهرود برای شما فراهم می‌کند. به عنوان مثال شما می‌توانید با ماشین شخصی و یا اتوبوس از تهران به شاهرود سفر کنید. مسیر تهران تا شاهرود طولانی نیست و تنها با ۶ ساعت رانندگی می‌توانید خودتان را به این شهر برسانید.

یکی از ویژگی‌های مثبت شهر شاهرود داشتن راه‌آهن فعال و پرتردد است؛ به طوری که در ساعات مختلفی از روز، تعدادی قطار وارد و یا خارج از این شهر می‌شوند؛ بنابراین اگر اهل سفرهای خانوادگی هستید و می‌خواهید به شما خوش بگذرد، پیشنهاد می‌کنیم که با قطار راهی شاهرود شوید.

شهر دیدنی شاهرود دارای فرودگاه نیز است. اما سفرهای هوایی این شهر به اندازه راه آهن فعال نیست؛ بنابراین برای سفر هوایی به این شهر باید برنامه پروازی این فرودگاه را بررسی کنید.

 

راه های دسترسی به شاهرود

جاذبه‌های گردشگری شاهرود

اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارد، دیدن جاهای دیدنی شاهرود را از دست ندهید. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاروانسرای عباسی میاندشت: در ۱۱۰ کیلومتری این شهر در مسیر سبزوار، کاروانسرایی قدیمی و تاریخی قرار دارد. این مجموعه از سه کاروانسرای تشکیل شده است. دو کاروانسرای اول یادگار دوران قاجار است و قدمت کاروانسرای دیگر به دوران شاه عباس اول برمی‌گردد. در این کاروانسرا بناهایی مانند آب انبار، حمام، تلگراف خانه و چاپارخانه قرار دارند.
  • آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی: در سفر به شاهرود پیشنهاد می‌کنیم که رفتن به آرامگاه عارف قرن ۴ هجری یعنی شیخ ابوالحسن خرقانی را از دست ندهید. آرامگاه این عارف نامی که شاگرد خواجه عبدالله انصاری است، در ۲۴ کیلومتری شاهرود و در یک مکانی سرسبز و خوش آب و هوا قرار گرفته است.
  • خانه یغمایی‌ها: تنها آثار باستانی شاهرود که شباهت بسیار زیادی به بادگیرهای یزد دارد، خانه یغمایی‌ها است. این خانه زیبا و تاریخی در سال ۱۳۰۴ به دست استاد مهدی حیدریان ساخته شده است و به عنوان تنها خانه بادگیر در این شهر زیبا شناخته می‌شود. بازدید از این اثر زیبا و تاریخی برای عموم از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر آزاد است.
  • موزه شاهرود: در محله قدیمی بلدیه، فرمانداری شهر شاهرود قرار گرفته است. بعدها این مکان تغییر کاربری داده و اکنون به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود. در این مکان انواع اشیا و آثار کشف‌شده‌ی تاریخی مانند انواع استخوان حیوانات و سایر آثار باستانی قرار دارد.
  • روستای مجن: اگر قصد سفر به شاهرود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که دیدن روستای مجن را در برنامه سفر خود قرار دهید. این روستا به دلیل معماری خاص و پلکانی خود، به ماسوله کویر ایران شناخته می‌شود. از دیگر جاذبه‌های این روستای دیدنی می‌توان به آبشار و چشمه هفت رنگ آن اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری شاهرود

جاذبه‌های طبیعی شاهرود

شاهرود برای کسانی که علاقه به طبیعت دارند، یک گزینه پیشنهادی مناسب است. چرا که این شهر زیبا و منحصر به فرد تمام جاذبه‌های کشور را به صورت یکجا در دل خود دارد. از جمله جاذبه ‌های طبیعی شاهرود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنگل ابر: اگر عاشق طبیعت هستید و به شاهرود آمده‌اید، اگر به جنگل ابر نروید، نصف عمر شما بر باد رفته است. سفر به این شهر زیبا بدون رفتن به جنگل ابر تکمیل نخواهد شد. این جنگل جزو یکی از بکرترین جنگل‌های ایران شناخته می‌شود. طبیعتی که انگار در بین زمین و آسمان معلق هستید. این جنگل زیبا جزو، جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود و در ۴۵ کیلومتری شهر شاهرود واقع شده است.
  • پارک آبشار: در سفر به شاهرود اگر به دنبال مکانی برای استراحت می‌گردید، پارک آبشار را به شما توصیه می‌کنیم. هوای مناسب، چشم‌انداز زیبا در کنار باغ وحش کوچک، جاده سلامت و آبشار آن یک شب بیادماندنی را برای شما به ارمغان می‌اورد.
  • آبشار و قندیل یخی آوستا: کمتر کسی اسم آبشار یخی اوستا را شنیده است. این آبشار دیدنی در ۱۵ کیلومتری شاهرود قرار گرفته است. زیباترین فصل برای دیدن این آبشار یخی، زمستان است که تمام این آبشار به قندیل‌های یخی و سفید تبدیل شده است.
  • دشت آفتابگردان و شقایق‌های کالپوش: یک دشت پر از گل‌های شقایق در کنار مزارع آفتابگردان را در فصل بهار تصور کنید. یک منطقه‌ای دیدنی و بکر که گویی در میان رنگ‌ها غوطه‌ور شده‌اید. دشت کالپوش جزو یکی از بهترین مناظر برای علاقه‌مندان به طبیعت است.
  • پارک ملی خارتوران: در سفر به شاهرود دیدن این پارک زیبا را از دست ندهید. این پارک با طبیعت بکر و دیدنی خود، به آفریقای ایران شهرت دارد و به عنوان دومین منطقه حفاظت‌شده به شمار می‌رود.

مطالعه کنید: معرفی جنگل ابر ؛ در شاهرود به تماشای جنگلی از ابر بنشینید!

جاذبه های طبیعی

سوغاتی‌های شهر شاهرود

یکی از جذابیت‌های هر سفر، خرید سوغاتی مخصوص آن شهر است. قیسی، برگه و انگور جزو یکی از مهم‌ ترین سوغات شاهرود به شمار می‌روند. کیفیت این برگه‌ها در مقایسه با سایر شهرها بسیار بالاست و همین ویژگی باعث شده است تا این محصولات طرفداران بسیار زیادی داشته باشند. به طوری که از این برگه‌ها برای صادرات نیز استفاده می‌کنند.

صنایع دستی مردمان این شهر شامل جاجیم و چوقا بافی، گلیم بافی، سرامیک‌سازی، معرق کاشی، خراطی، حصیربافی، رودوزیهای سنتی، تراش سنگ‌های نیمه قیمتی، گلیچ و غیره است. همچنین اگر برای خرید این سوغاتی‌ها به دنبال یک مرکز خرید مدرن هستید، مرکز خرید دباغ‌پور را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

سوغاتی های شهر شاهرود

خوراکی‌های مشهور شهر شاهرود

همیشه غذاهای محلی یک شهر، جزو یکی از تفریحات تکرار نشدنی یک مسافرت است. در سفر به شاهرود تجربه خوردن غذاهای محلی آن را از دست ندهید. از جمله غذاهای محلی این شهر می‌توان به تاک پلو، کشک بادمجان، دلمه، آش، کما، دیگی، سبزی کوهی، نان قره قورت، نان الزویی، نان آغا تلو، شله غروت، بغرا، آش جو پره و غیره اشاره کرد.

اگر می‌خواهید که غذاهای محلی شاهرود را با کیفیت عالی و منحصر به فرد نوش جان کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به رستوران‌های شناخته شده شهر بروید. از جمله بهترین رستوران های شاهرود می‌توان به رستوران هفت خوان، سفره خانه سنتی عمارت، رستوران خانه کباب درباری، رستوران سید، رستوران کبابچی اشاره کرد.

در این رستوران‌ها علاوه بر طبخ بهترین غذاهای محلی، می‌توانید انواع غذاهای ایرانی مانند کباب، دیزی، خورشت‌ها و … را نوش جان کنید. همچنین اگر هوس خوردن فست فود، پیتزای خاص، همبرگر درست و حسابی و غیره کردید، فست فود گلبرگ، فست فود فلامینگو، رستوران گلبرگ، فست فود آدیش، فست فود هارپات و غیره را به شما پیشنهاد می‌دهیم. وعده‌های وسوسه‌انگیز این رستوران‌ها قطعا شما را هیجان‌زده خواهد کرد.

خوراکی های شاهرود

اقامت‌گاه‌ها و هتل‌های شهر شاهرود

در سفر به شاهرود نگران محل اقامت خود نباشید. چرا که این شهر زیبای کویری هتل‌های بسیار باکیفیت و زیبایی برای اقامت شما دارد. از جمله این هتل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل جهانگردی در خیابان فردوسی در قلب پارک جنگلی شاهرود
  • هتل پارمیدا در بلوار دانشگاه
  • اقامتگاه بوم گردی ارگ برای علاقه‌مندان به خانه‌های روستایی
  • اقامتگاه بوم گردی کلوت کویر در خانه‌های سنتی و چادر همراه با غذاهای محلی
  • هتل نادر و یا همان مهمانسرای نادر مکانی با هزینه کم
  • اقامتگاه بوم گردی توران گشت همراه با شترسواری و پیاده‌روی در رمل‌های زیبا

هتل های شاهرود

سخن نهایی

در این مقاله از سپنجا در رابطه با شهر شاهرود صحبت کردیم تا در سفر به این شهر زیبا و تاریخی راهنمای شما باشد. شاهرود به عنوان زیباترین شهر استان سمنان هر ساله در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیار زیادی است؛ بنابراین اگر شما هم به دنبال یک مقصد بی‌نظیر برای فصل بهار و تابستان هستید، دیدن این شهر را در برنامه سفر خود قرار دهید.

همچنین اگر شما هم تجربه‌ای از سفر به شاهرود دارید، می‌توانید زیر همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید تا به دیگران برای سفر به این شهر زیبا کمک کرده باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 4.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا