جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به خرمشهر

یکی از شهرهای مهم جنوب استان خوزستان، خرمشهر است که به نماد مقاومت ایران شناخته می‌شود. خرمشهر در مجاورت خلیج فارس قرار گرفته است و رودخانه کارون و اروندرود از آن می‌گذرد. این شهر به دلیل وجود آثار ارزشمند دوران جنگ، از نظر اقتصادی و سیاسی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر قصد سفر به خرمشهر را دارید، از دیدن جاذبه‌های گردشگری این شهر قطعا شگفت‌زده خواهید شد.

اگر شما هم می‌خواهید که با ویژگی این شهر آشنا شوید، خواندن ادامه این مقاله از سپنجا را از دست ندهید. برای اجاره سوئیت در خرمشهر روی لینک کلیک کنید.

سفر به خرمشهر

خرمشهر در زمان ۸ سال دفاع مقدس به خونین شهر شناخته می‌شد. این شهر جنوبی جزو یکی از زیباترین شهرهای استان خوزستان بود. اما متاسفانه تمامی زیبایی‌های این شهر در دوران جنگ ایران و عراق به کلی نابود شد. به طوری که بعد از گذشت این همه سال از جنگ، هنوز نیز می‌توانید آثاری از جنگ را در این شهر ببینید.

با این وجود این شهر زیبای خوزستان، همچنان جذابیت خاص خودش را دارد و دیدن این آثار تاریخی و طبیعی خاطره‌ای به یاد ماندنی در ذهن شما به جای می‌گذارد. خرمشهر به دلیل قرارگیری در محل تلاقی کارون و اروندرود، پر از نخلستان است؛ بنابراین تماشای منظره زیبای نخلستان‌ها در کنار نشستن بر روی ساحل جذابیت خاصی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

بنابراین اگر به دنبال یک مقصد جذاب برای سفر به جنوب هستید، سفر به خرمشهر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای رفتن به خرمشهر از تهران می‌توانید مسیر زمینی را انتخاب کنید. به خصوص با احداث آزادراه خرم آباد به سمت اهواز این مسیر برای شما هموارتر خواهد بود. اگرچه سفر زمینی به خرمشهر بسیار طولانی است، اما طبیعت بسیار زیبای استان خوزستان ارزش یک بار امتحان کردن دارد.

اگر برای سفر زمینی قطار و اتوبوس را انتخاب کردید، شما می‌توانید از پایانه‌های جنوب استفاده کنید. همه روزه اتوبوس‌ها و قطارهایی به سمت خرمشهر حرکت می‌کنند که رفتن این مسیر را برای شما راحت کرده است.

اگر برای سفر به این شهر جنوبی، سفر هوایی را انتخاب کردید، می‌توانید از فرودگاه تهران به سمت فرودگاه آبادان حرکت کنید. سفر هوایی در مقایسه با سفر زمینی بسیار کوتاه است و سختی مسیر را برای شما کمتر می‌کند.

 

سفر به خرمشهر

آب و هوای خرمشهر

اگر دوست دارید تا جاذبه‌های دیدنی خرمشهر را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم که بهار و زمستان را برای سفر به خرمشهر انتخاب کنید. به این دلیل که خرمشهر در ناحیه‌ای پست و هموار قرار گرفته است؛ بنابراین آب و هوای آن شباهت بسیاری به آب و هوای نیمه بیابانی دارد. در نتیجه تابستان‌های این منطقه بسیار گرم است. این در حالی است که در زمستان آب و هوای این منطقه معتدل است.

از نظر بارندگی، خرمشهر به عنوان یکی از شهرهایی است که کمترین میزان بارندگی را دارد؛ بنابراین این ویژگی اقلیمی باعث شده است تا بیشتر گردشگران برای سفرهای نوروزی این شهر را انتخاب کنند تا کمتر از گرمی هوا اذیت شوند.

هزینه سفر  به خرمشهر

خرمشهر از جمله شهرهایی است که هزینه سفر به آن بسیار مناسب است؛ بنابراین برای مسافرت به این شهر نیاز به بودجه بسیار زیادی ندارید. به طوری که می‌توانید در کنار دیدن جاذبه‌های گردشگری این شهر، از آبادان و یا سایر شهرهای استان خوزستان نیز دیدن کنید. تنها هزینه زیاد این شهر مربوط به خرید سوغاتی است. از آنجایی که شهرهای جنوبی بازارهای بسیار زیادی دارد؛ بنابراین بیشترین بودجه را باید برای این قسمت در نظر بگیرید.

اما در مورد سایر هزینه‌ها مانند انتخاب هتل، غذا و حمل و نقل می‌توانید با توجه به بودجه و سلیقه شخصی خود، مقدار آن را مشخص کنید؛ بنابراین شما می‌توانید با کمترین هزینه، بهترین سفر به خرمشهر را داشته باشید.

بهترین هتل‌های خرمشهر

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای هر سفر، انتخاب یک هتل مناسب است. برای این منظور بهتر است تا قبل از سفر نسبت به تعیین یک مکان امن و راحت اقدام کنید تا خاطره‌ای خوش از سفر در ذهن شما باقی بماند. اگر قصد سفر به این شهر جنوبی را دارید، نگران هتل خود نباشید. به این دلیل که خرمشهر هتل‌های راحت با قیمت مناسب بسیار زیادی دارد که تمامی آنها خدمات و امکانات رفاهی بسیار عالی در اختیار شما می‌گذارند.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به شمال در زمستان

تمامی این هتل‌ها در یک موقعیت عالی قرار گرفته‌اند و شب‌های به یادماندنی برای شما و خانواده‌تان به ارمغان می‌آورد. از جمله این هتل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

هتل آپارتمان بارمانی

 اگر به دنبال یک هتل تمیز و نوساز هستید، هتل آپارتمان بارمانی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب برای شما است. این هتل نوساز علاوه بر تمیزی و چیدمان زیبای اتاق‌ها، کارکنان بسیار خوبی دارد که خاطره‌ی خوبی از سفر به خرمشهر در ذهن شما می‌سازد. این هتل ۶ طبقه در یکی از خیابان‌های ساحلی خرمشهر واقع شده است.

تمامی اتاق‌های این هتل منظره‌ای زیبا به سمت رودخانه کارون دارد. یکی از ویژگی‌های مثبت این هتل، دسترسی راحت آن به بازار خرمشهر است. از آنجایی که خرمشهر آب و هوای گرم دارد، سیستم سرمایشی این هتل بسیار عالی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

هتل نگین اروند

اگرچه هتل نگین اروند، یک هتل ۲ ستاره است، اما امکانات عالی این هتل، یک اقامت راحت را برای شما به ارمغان می‌آورد. تمیزی اتاق‌ها، برخورد دوستانه کارکنان در کنار تهویه مناسب یک اقامت راحت را برای شما فراهم می‌کند. یکی از ویژگی‌های خوب این هتل، نزدیکی آن به مرکز شهر و رودخانه کارون است.

به عنوان مثال فاصله هتل تا مسجد جامع سه دقیقه، فاصله آن با بازار ماهی ۸ دقیقه، فاصله این هتل تا جزیره مینو و آبادان نیم ساعت و فاصله آن تا فرودگاه ۲۰ دقیقه است. از جمله امکانات این هتل می‌توان به پارکینگ، اینترنت در لابی، صندوق امانات، رستوران، کافی شاپ و … اشاره کرد.

هتل آپارتمان نسترن

اگر قصد سفر به خرمشهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که برای اقامت در این شهر، هتل آپارتمان نسترن را انتخاب کنید. این هتل ۲ ستاره جدیدا تاسیس شده است و از امکانات خوبی برخوردار است. این هتل از ۳ طبقه تشکیل شده است و دارای ۱۲ سوئیت یک خوابه و دو خوابه است.

یکی از ویژگی‌های خوب این هتل، نزدیکی آن به مکان‌های دیدنی خرمشهر است. به عنوان مثال فاصله این هتل تا مسجد جامع ۸ دقیقه، تا جزیره مینو و آبادان ۲۰ دقیقه و تا رودخانه کارون ۷ دقیقه است. از جمله امکانات رفاهی این هتل می‌توان به اینترنت در اتاق، ترانسفر رفت و برگشت به صورت رایگان، صبحانه در اتاق، کپی و فکس، لاندری، اتاق چمدان و … اشاره کرد.

هتل سبز

یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های خرمشهر، هتل سبز است که هر ساله میزبان گردشگران زیادی است که به این شهر سفر می‌کنند. این هتل اگرچه ظاهری ساده دارد، اما به دلیل سرویس‌دهی بسیار عالی جزو یکی از بهترین اقامتگاه‌های خرمشهر به حساب می‌آید. طبقه همکف این هتل دارای یک رستوران و کافه است که شما می‌توانید انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را در آنجا سرو کنید.

اتاق‌های سوئیت آن دارای آشپزخانه است؛ بنابراین شما می‌توانید به راحتی در آن آشپزی کنید. اگر در سفر به خرمشهر نمی‌خواهید که هزینه‌ی زیادی برای اقامت بکنید، این هتل اقتصادی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. یکی از ویژگی‌های خوب این هتل، نزدیکی آن به مرکز شهر و جاده ساحلی است.

هزینه غذا در خرمشهر

یکی از لذت‌های فراموش‌ندشنی سفر به این شهر تجربه خوردن غذاهای جنوبی است. همچنین غذاهای خیابانی این شهر مانند فلافل، پاکوره، سمبوسه و … بسیار عالی است و قیمت آن بسیار مناسب است. اما در صورت خوردن غذاهای سنتی، مدرن و فست‌فودها در رستوران‌ها، هزینه غذای شما کمی بالاتر می‌رود.

غذای خرمشهر

از جمله غذاهای محلی خرمشهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قلیه ماهی: ماهی، سبزی، سیر، پیاز و ادویه مخصوص محتویات یکی از خوشمزه‌ترین غذای خرمشهر است. طبخ این غذا دقیقا شبیه قرمه‌سبزی است.
  • دال عدس: یکی از غذاهای سنتی خرمشهر دال عدس است که با عدس مخصوص به همراه سیر و سیب‌زمینه و ادویه پخته می‌شود.
  • سمبوسه: سیب‌زمینی، جعفری، تره سه ماده اصلی غذای خوشمزه‌ی سمبوسه است که در صورت سفر به خرمشهر خوردن این غذا را از دست ندهید. این غذا به صورت نونی بوده و در روغن سرخ می‌شود.
  • فلافل: فلافل یک غذای معروف جنوبی است که تنها از نخود و پیاز تشکیل شده است. این خوراک خوشمزه در روغن سرخ می‌شود و به صورت ساندویچ خورده می‌شود.
  • پاکوره: مواد اولیه و اصلی غذای خوشمزه و سنتی پاکوره از سیب‌زمینی، پیاز، جعفری و ادویه تشکیل می‌شود. برخی از محلی‌ها از ادویه‌ مرغ و برخی از ادویه خورشتی برای طعم‌دار کردن آن استفاده می‌کنند. همین ویژگی باعث می‌شود تا این غذای سنتی خوزستان طعم‌های متفاوتی به خود بگیرد.
  • ماهی صبور: در صورت سفر به این شهر، از خوردن ماهی‌های مخصوص جنوب غافل نشوید. یکی از خوشمزه‌ترین این ماهی‌ها، ماهی صبور است. یکی از ویژگی‌های این ماهی پرچرب، داشتن تیغ فراوان است که برای پخت آن حتما باید درون تنور بگذارید.
این مطلب را هم بخوانید
راهنما سفر به جلفا و معرفی جاذبه های گردشگری آن

برخی این ماهی را به صورت شکم پر همراه با سبزی‌هایی مانند گشنیز، شنبلیله، پیاز، تمبر هندی و فلفل قرمز طبخ می‌کنند.

هزینه حمل و نقل عمومی در خرمشهر

در سفر به خرمشهر برای رفت و آمد در شهر و یا دیدن جاذبه‌های دیدنی این شهر می‌توانید هم از ماشین شخصی خود و هم از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. از آنجایی که بیشتر مسیرهای این شهر بسیار کوتاه است؛ بنابراین هزینه ماشین شما بالا نخواهد رفت. البته نرخ تاکسی و اتوبوس با توجه به مسیر انتخابی ممکن است کمی متفاوت باشد.

مکان‌های دیدنی خرمشهر

این شهر با توجه به سابقه تاریخی و اقلیم منطقه‌ای، جذابیت‌های بسیاری برای دیدن دارد. اگرچه زمان بسیار زیادی از جنگ گذشته است، اما با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این شهر همچنان آثار جنگ را می‌توان مشاهده کرد. از جمله جاذبه‌های دیدنی خرمشهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مکان های دیدنی خرمشهر

  • موزه جنگ: ساختمان موزه در ابتدا به عنوان بخش اداری شرکت نفت بود. بعد از پایان جنگ این مکان تبدیل به موزه‌ای جهت نگهداری آثار به جای مانده از شهیدان حماسه مقاومت شد. علاوه بر این در این ساختمان کتابخانه مخصوص دفاع مقدس، سالن نمایش فیلم و آرامگاه شهیدان گمنام نیز قرار دارد.
  • مسجد جامع خرمشهر: در صورت سفر به خرمشهر دیدن این مسجد مهم و حیاتی در زمان جنگ را از دست ندهید. این مسجد قدیمی بیش از صد سال قدمت دارد. در زمان جنگ این مسجد پایگاه اصلی مردم خرمشهر بود که بر اثر اصابت گلوله‌های بسیار، حدود ۴۰ درصد از آن کاملا تخریب شد.
  • قصر فیلیه: این قصر در منطقه شلمچه در کنار رودخانه‌ اروند قرار دارد و متعلق به یکی از حاکمان محلی خوزستان است. این بنای ارزشمند در حال حاضر خرابه‌ای بیش نیست. اما دیدن این ویرانه بعد از سال‌ها هنوز جذابیت‌های خاص خودش را دارد.
  • تالاب ناصری: در هفده کیلومتری شهر خرمشهر، تالابی زیبا به نام تالاب ناصری قرار دارد که محل زندگی بسیاری از پرندگان است. با رفتن به این تالاب می‌توانید پرندگانی که به این تالاب کوچ کرده‌اند را مشاهده کنید.
  • جزیره مینو: در چند کیلومتری خرمشهر جزیره‌ای به نام مینو قرار دارد که با طبیعت بکر و سراسر نخل آن قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این جزیره با پوشش گیاهی سرسبز و رودخانه‌های طبیعی محلی مناسب برای زندگی پرندگان مهاجر است.

مراکز خرید خرمشهر

بازار جنوب به دلیل سبک خاص وسایل سنتی و جذابیت‌های آن خاطره‌ای بسیار خوش برای شما به ارمغان می‌آورد. در صورت سفر به خرمشهر می‌توانید از مجتمع‌های تجاری این شهر مانند بازار بزرگ امام رضا، بازار صفا، مجتمع اروند یا کنزامال، بازار طلا، پاساژ نخل و … دیدن کنید و سوغات جنوب با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت را خریداری کنید.

از جمله مهم‌ترین سوغاتی‌های جنوب می‌توان به انواع خرما، انواع حلوا، ارده، کلوچه‌های مخصوص، نان خرمایی، ماهی‌های جنوب، ادویه‌های مخصوص خوزستان و … اشاره کرد.

رستوران‌های معروف خرمشهر

یکی از ویژگی‌های خوب خرمشهر وجود انواع رستوران‌های سنتی، مهمان‌خانه‌های عربی، غذاهای خیابانی، چای‌خانه، رستوران و … است. به عنوان مثال یکی از معروف‌ترین این رستوران‌ها، مضیف حاج عبدالله است که با فضای سنتی و جنوبی و تنوع غذایی آن یک روز به یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

البته پیشنهاد می‌کنیم که برای راحتی هرچه بیشتر، قبل از سفر به شهر جذاب خرمشهر، حتما لیست بهترین رستوران‌ها به همراه آدرس آن را همراه داشته باشید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با سفر به خرمشهر صحبت کردیم. در صورت داشتن تجربه سفر به  این شهر می‌توانید تجربیات ارزشمند خودتان را با ما در میان بگذارید.

درباره “راهنمای سفر به خرمشهر” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا