دیدنی های مازندران

راهنمای سفر به آمل

اگر اهل سفر و گردشگری هستید، حتما تا به حال به شهر آمل سفر کرده‌اید. آمل به عنوان یکی از شهرهای تاریخی استان مازندران شناخته می‌شود که با توجه به داشتن فرهنگ غنی و اصالت کهن، به عنوان یکی از شهرهای قدیمی ایران محسوب می‌شود. سفر به آمل می‌تواند برای کسانی که قصد دارند تا از طبیعت شمال لذت ببرند بسیار خوشایند باشد. در این بخش از مقاله سایت سپنجا قصد داریم تا راهنمای سفر به این شهر زیبا را برای شما عزیزان همیشه همراه ترسیم کنیم.

برای اجاره سوئیت در مازندران روی لینک کلیک کنید.

آشنایی کلی با شهر آمل

آمل به عنوان یکی از شهرهای مرکزی استان مازندران شناخته می‌شود که از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های‌ اقوام پیشین است. با توجه به آمارهای ثبت شده، شهر آمل چیزی حدود ۳۷۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر مردمان این شهر بومی هستند. شهر باستانی آمل در مرکز استان مازندران قرار گرفته است.

این شهر از بخش‌های مختلف به شهرهای دیگر شمالی مرتبط است. سفر به آمل برای کسانی که به طبیعت شمال علاقه‌مند هستند بسیار جذاب است. آمل از سمت شمال به محمودآباد، از شمال شرقی به بابلسر، از شرق به بابل و از غرب به شهرستان نور راه دارد. جالب توجه است که بدانید شهر آمل از دریای مازندران ۱۸ کیلومتر فاصله دارد. همچنین فاصله این شهر تا دامنه‌های کوه البرز چیزی حدود ۶ کیلومتر است.

از لحاظ آب و هوایی اگر بخواهیم استان مازندران و شهر آمل را بررسی کنیم، باید بگوییم که آمل دارای آب و هوای معتدل است. وجود هوای معتدل باعث شده است که تابستان گرم و زمستان نسبتا سردی داشته باشد. یکی از موضوعات مهم در مورد آب و هوای این شهر، شرجی بودن آن است که برای شهرهای شمالی یک امر طبیعی است. دلیل شرجی بودن شهر آمل به خاطر وجود دریا در نزدیکی این شهر است. شهر آمل بیشترین میزان بارندگی خود را در ماه‌ آذر تجربه می‌کند. بسیاری از مردمان این شهر دارای شغل کشاورزی و دامداری هستند که از جمله محصولات کشاورزی آمل می‌توان به سیب درختی، برنج، مرکبات و غیره اشاره کرد.

آشنایی با مردمان شهر آمل

آمل به عنوان قدیمی‌ترین شهر مازندران دارای تاریخچه جالبی است که نشان دهنده غیرت مردمان این سرزمین است. در زمان گذشته آمل با نام آمارد شناخته می‌شد و طبق اسناد تاریخی می‌توان گفت که این شهر در زمان ساسانیان تا زمان ایلخانیان به عنوان پایتخت مازندران بوده است. برخی از منابع تاریخی بیان می‌دارند که آمل با پیشدادیان ارتباط زیادی داشتند. پیشدادیان به عنوان نخستین سلسلسه‎‌ای بودند که در کتاب شاهنامه فردوسی و اساطیر ایرانی به آن اشاره شده است.

آشنایی با مردمان شهر آمل

سفر به آمل برای کسانی که به گردشگری علاقه‌مند هستند و به دنبال محیط‌های سرسبز هستند مناسب است. مردم این خطه از قدیمی‌ترین سکنه‌ ایران زمین به شمار می‌روند. شهر آمل از گذشته در رتبه اول ترویج علم و دانش قرار داشته است. اگر قصد دارید تا سفر به این شهر را در برنامه خود قرار دهید، بهتر است با راهنمای سفر به شهر آمل همراه ما باشید.

بهترین فصل سفر به آمل

انتخاب زمان سفر به شهرهای شمالی تا حدود زیادی به وضعیت مسافران بستگی دارد. آب و هوای این شهر به مانند سایر شهرهای مختلف استان مازندران در فصل تابستان گرم و مرطوب است. در فصل زمستان نیز سرمای قابل تحمل این شهر باعث شده است تا مسافران متناسب با نیاز و روحیه خود به این شهر سفر کنند. اگر بخواهید در روزهای بارانی به آمل بروید، بهتر است فصل آذر را انتخاب کنید. تیرماه به عنوان ماه کم بارش در شهر آمل شناخته می‌شود.

نکته قابل توجه این است که آمل دارای اختلاف دمای ناچیزی در فصول مختلف سال است. شاید بتوان گفت که بهترین زمان برای سفر به آمل، فصل بهار و تابستان است.

همچنین بخوانید: بازار روز آمل، از جذاب ترین دیدنی های شهر! +اقامتگاه

حمل و نقل عمومی آمل

برای گردشگران و مسافران مهم است که بدانند حمل و نقل عمومی به این شهر چگونه امکان پذیر است. آمل تنها از راه زمینی قابل دسترس است و متاسفانه فرودگاه یا ایستگاه قطاری در این شهر وجود ندارد. اگر بخواهید به شهر آمل سفر کنید، می‌توانید از طریق ساری و یا تهران اقدام کنید. وجود جاده هراز باعث شده است تا سفر به آمل بسیار لذت بخش باشد. اگر از سمت ساری به آمل می‌روید می‌توانید با عبور از شهر بابل و پس از طی کردن چیزی حدود ۹۰ کیلومتر به آمل برسید.

این مطلب را هم بخوانید
اصیل‌ترین غذاهای محلی مازندران

برای حمل و نقل داخل شهر نیز می‌توانید از اتوبوس‌های تعبیه شده در این شهر استفاده کنید. اتوبوس‌های شهر آمل با قیمت ارزان آماده سرویس دهی به مسافران هستند. همچنین وجود انواع تاکسی‌های مختلف به گردشگران این امکان را می‌دهد که بتوانند به نقاط مختلف شهر سفر کنند.

حمل و نقل عمومی آمل

گردشگری در آمل

بدون شک می‌توان گفت که شهر آمل دارای دنیای از جاذبه‌های گردشگری است که باعث می‌شود تا همه ساله افراد زیادی به این شهر سفر کنند. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر آمل می‌توان به قله دماوند، روستای فیلبند، آبشار یخ، جنگل‌های هیرکانی، جنگل الیمستان، آبشار شاهاندشت، پارک جنگلی میرزا کوچک خان، آتشکده آمل، قلعه ملک بهمت، دشت لار و غیره اشاره کرد.

هر کدام از موارد گفته شده به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر آمل به شمار می‌رود. آب و هوای مناسب این شهر باعث شده است تا افراد و گردشگران در تمام فصول سال بتوانند به این منطقه سفر کنند. آمل به دلیل داشتن شرایط زندگی مناسب به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت خطه شمال به شمار می‌رود. این شهر در نزدیکی جنگل‌های هیرکانی واقع شده است. سفر به آمل به دلیل جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد به عنوان یک سفر لذت بخش شناخته می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آمل به تفصیل اشاره خواهیم داشت:

کوه دماوند

قله دماوند به عنوان بلندترین قله ایران است که جزئی از رشته کوه البرز به شمار می‌رود. از نظر تقسیمات کشوری می‌توان گفت که در بخش لاریجان، این کوه به چشم می‌خورد. دماوند به عنوان یک آتش فشان خاموش محسوب شده که دیگر فوران نخواهد کرد. زیبایی این قله به دلیل شکل مخروطی کامل آن است و به واسطه داشتن ارتفاعات قابل توجه در بخش‌های مختلف لاریجان به چشم می‌خورد. وجود پوشش گیاهی فوق العاده زیبایی که در قله دماوند به چشم می‌خورد، می‌توان این منطقه را به عنوان یک نقطه جذاب برای شهر آمل در نظر گرفت.

کوه دماوند

پارک جنگلی میرزا کوچک خان

یکی از دلایل سفر به آمل به خاطر وجود جنگل‌های سرسبز و درختان انبوه است. پارک جنگلی میرزا کوچک خان دارای وسعت حدودی ۴۴۰ هکتار است که به عنوان یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی کشور به شمار می‌رود. این پارک حنگلی در ۱۸ کیلومتری جاده هراز واقع شده است. از جاذبه‌های فراوان این پارک می‌توان به آبشار ماهان، چشمه آب سرد و غیره اشاره کرد.

وجود انواع و اقسام میوه‌های مختلف در این جنگل باعث زیبایی محیط درونی آن شده است. امکانات زیادی در پارک جنگلی میرزا کوچک خان وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سرویس بهداشتی، سکوی چادر، رستوران، اجاق گاز و غیره اشاره کرد.

سفر به آمل

روستای پرن

اگر علاقه‌مند به اقیانوس ابر هستید، می‌توانید در هنگام سفر به آمل، روستای پرن را انتخاب کنید. این روستای زیبا در دل کوهستان البرز قرار گرفته است. جاذبه‌های گردشگری که در اطراف این روستا واقع شده است، باعث شده تا همه ساله افراد زیادی از آن دیدن کنند. در طول سال چندین بار پدیده اقیانوس ابر در جنگل‌های مختلف این روستا به چشم می‌خورد. روستای پرن در کیلومتر ۲۰ جاده هراز از آمل قرار گرفته است.

روستای پرن

جنگل و روستای بلیران

یکی از زیباترین جاذبه‌های تفریحی آمل، جنگل بلیران است که این جنگل باصفا به عنوان یک مکان روستایی شناخته شده و یک مقصد عالی برای بومگردی محسوب می‌شود. حنگل بلیران بسیار سرسبز بوده و در این میان دو چشمه آب گرم با نام‌های گرو و لاله‌زار در این جنگل به چشم می‌خورد. برای رسیدن به این مکان باید از جاده قدیم حرکت کرده و پس از طی کردن مسافت حدودی ۱۵ کیلومتر به بهشت بلیران برسید.

جالب است بدانید که بازدید از این جنگل به دلیل داشتن جاده زیبا، بسیار لذت بخش است. اگر اهل طبیعت گردی هستید و سفر به آمل را به خاطر وجود جنگل‌های سرسبز می‌خواهید، پیشنهاد میکنیم به جنگل بلیران سر بزنید.

جنگل و روستای بلیران

جنگل الیمستان

نما و جذابیت جنگل الیمستان به خاطر وجود برگ‌هایی پاییزی آن است. این جنگل در فصل پاییز هزار رنگ شده و قدم زدن در آن باعث احساس آرامش در افراد می‌شود. الیمستان به دلیل وجود درختان الیما به این نام معروف شده است. در جنگل الیمستان یک روستای دنج واقع شده است که مردمان آن به شکل سنتی زندگی می‌کنند. اگر به طبیعت گردی در محیط‌های سنتی علاقه دارید، می‌توانید جنگل الیمستان را انتخاب کنید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به چابکسر

اقامت در آمل

اقامت‌گاه‌های سرشناس زیادی در این شهر وجود دارند که مسافران می‌توانند خستگی سفر خود را در این گونه اقامت‌گاه‌ها رفع کنند. از جمله هتل‌های باکیفیت شهر آمل هتل شهر است که در جوار پل معلق واقع شده است. این هتل در زمان پهلوی و به سبک معماری‌های قدیمی بنا شد. وجود امکانات مختلف به افراد این امکان را می‌دهد که به راحتی در این هتل ساکن شده و از خدمات هتل استفاده کنند.

از دیگر هتل‌های باکیفیت شهر آمل، هتل المپیک و نیلوفر است که خدمات گسترده‌ای را به مسافران ارائه می‌نماید. در سفر به آمل می‌توان انواع فعالیت‌های هیجان انگیز را در برخی از هتل‌های این شهر تجربه کرد. در واقع برخی از هتل‌ها فعالیت‌های هیجان انگیز مختلفی نظیر اسب سواری را به مسافران ارائه می‌دهند.

رستوران‌های آمل

حال که با جاذبه‌های گردشگری آمل آشنا شدید، باید بدانید که این شهر به عنوان یکی از غنی‌ترین شهرها از نظر فرهنگ غذایی است. در سفر به آمل می‌توانید به شکل متنوع شکم گردی کنید. وجود شعبه‌های متعدد رستوران زنجیره‌ای در این شهر باعث می‌شود تا بتوانید انواع غذاهای خوشمزه را تست کنید. در رستوران اکبرجوجه قادر خواهید بود تا انواع پیش‌غذا و دسرها را میل کنید.

رستوران دربند یکی از رستوران‌های مناسب شهر آمل است که به کبا‌ب‌های خوشمزه‌ای که دارد مشهور است. این رستوران در کنار یک رودخانه واقع شده است که به مهمان‌ها در فضای باز سرویس می‌دهد. شهر آمل حدود ۵۰ نوع غذای محلی خوشمزه دارد که در بین آنها، کته آملی، پلو زعفرانی، مرغ ترش، اردک جوجه، سبزی پلون، نازخاتون، اسفناج پته و غیره بسیار خوشمزه هستند.

اگر علاقه‌مند به تست غذاهای آمل هستید، علاوه بر رستوران دربند می‌توانید به رستوران شاندیز سر بزنید. این رستوران انواع غذاهای محلی و خوشمزه ایرانی را به مهمان‌ها ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به آمل

رستوران های آمل

سوغاتی‌های شهر آمل

هر گردشگر پس از ورود به یکی از شهرهای کشور ایران، انتظار خرید سوغاتی‌های متنوع را دارد. شهر آمل نیز با توجه به دیرینه زیادی که دارد، از سوغاتی‌های فراوانی برخوردار است. یکی از سوغاتی‌های قابل خریداری در این شهر، محصولات صنایع دستی هستند. نمدمالی، جوراب بافی، محصولات آهنی، معرق، جاجیم بافی و ابریشم بافی از جمله فعالیت‌های اصیل مردمان این شهر است. کسانی که به محصولات سنتی علاقه دارند می‌توانند پس از سفر به آمل، این محصولات را با کیفیت درجه یک و قیمت بسیار عالی خریداری کنند.

از دیگر سوغاتی‌های شهر آمل می‌توان به شیرینی‌های آن اشاره کرد. آمل شیرینی‌های بسیار خوشمزه‌ای دارد که از میان آنها می‌توان به ساق عروس، نان کوهی، رشته به رشته، حلوای محلی، کماج، قطاب محلی و غیره اشاره کرد. تمام شیرینی‌های ذکر شده به عنوان یک سوغاتی اصیل شهر آمل محسوب می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده، ماهی، زیتون، سیب، کیوی، گیلاس و انواع مرکبات به عنوان سوغاتی‌های خوشمزه و قابل خریداری این شهر هستند. به جرات می‌توان گفت که هر یک از محصولات گفته شده به عنوان یک هدیه هیجان انگیز برای افراد محسوب می‌شود.

سوغاتی های شهر آمل

جمع بندی

انرژی خاصی که طبیعت و گردشگری به بسیاری از مردم می‌دهد وصف‌ناشدنی است. افرادی که به شمال کشور علاقه‌مند هستند، در بسیاری از موارد ترجیح می‌دهند تا نقاط سرسبز شمال را برای سفر انتخاب کنند. آمل به عنوان یکی از شهرهای مرکزی استان مازندران است که از روستاهای مخلتف تشکیل شده است. سفر به آمل بسیار لذت بخش است چرا که این شهر به عنوان یک شهر کهن در استان مازندران واقع شده است. وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان و سوغاتی متنوع، این امکان را به افراد می‌دهد که با خیال راحت به این شهر سفر کنند.

آب و هوای مناسب آمل و همچنین دسترسی آسان آن برای گردشگران به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود. به عنوان یک مسافر آیا به شهر آمل سفر کرده‌اید؟ می‌توانید نقطه نظرات خود را در این زمینه با تیم سپنجا در میان بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا