دانستنی های سفر

معروف ترین و خوشمزه ترین آش های جهان!

سوپ ها و آش های گرم یک میان وعده مناسب در فصل پاییز و زمستان هستند. یک کاسه سوپ گرم می تواند به خوبی دمای بدن شما را افزایش داده و توانایی شما در مقابل سرمای زمستان را افزایش دهد.

آش ها نیز چنین عملکردی دارند، اما در اغلب کشورها از سوپ استقبال بیشتری به عمل می آید. سوپ های مختلف و متعددی در نقاط جهان با مواد اولیه متفاوت سرو می شوند.

برخی از این سوپ ها تند و فلفلی و برخی دیگر ترش یا ملس هستند، اما اغلب سوپ ها طعم متعادلی داشته و از ادویه های مختلف به صورت مطلوب در تهیه آن ها استفاده می شود. در ادامه بهترین سوپ های جهان را به شما معرفی می کنیم. با سپنجا همراه باشید.

فهرست مطالب مخفی کردن

سوپ گوشت در مجارستان ( Húsleves )

سوپ-گوشت-در-مجارستان

Húsleves یا سوپ گوشت، یک سوپ مجارستانی است و به عنوان بهترین و خوشمزه ترین سوپ جهان شناخته می شود. برای تهیه این سوپ از گوشت و انواع سبزیجات به همراه ادویه های معطر استفاده می شود.

یک کاسه از این سوپ مقوی می تواند حتی مغز استخوان را نیز در فصل سرما و یخبندان های شدید، گرم و پرانرژی کند.

Auksta Zupa در لیتوانی

یک سوپ سنتی در کشور لیتوانی و به رنگ صورتی یا بنفش است و طعم فوق العاده ای دارد. چغندر، خیار، کفیر، سوسیس، شیر، تخم‌مرغ، تربچه و سبزیجات تازه مانند شوید و پیازچه به همراه خامه ترش ( در برخی از موارد) مواد تشکیل دهنده این سوپ هستند.

این سوپ ویژه تابستان است و طعم فرح بخش آن می تواند دمای بدن را کاهش داده و طاقت فرد برای تحمل گرما را افزایش می دهد.

سوپ لوبیای ایتالیایی ( Fagiolata )

Fagiolata در زبان ایتالیایی به معنای یک دسته کامل لوبیا برای یک دسته از مردم است. علت نام گذاری این سوپ بدین عنوان استفاده از انواع لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا سیاه و هر نوع لوبیای دیگر در تهیه این سوپ است. پخت این سوپ زمان زیادی لازم دارد چرا که باید با شعله کم پخته شود. اگر به غذاهای شور و تند علاقه دارد این سوپ باب میل شما خواهد بود.

Penang Laksa در کشور مالزی

Penang Laksa یک سوپ نودل با طعمی ملس و دل انگیز است و در اغلب خیابان های شلوغ مالزی فروخته می شود. در کنار این سوپ یک آبگوشت ماهی تند نیز تهیه می‌شود و اصولا با گیاهان تازه و خمیر میگو سرو می‌گردد.

سوپ نودل مالزیایی به علت فلفل بسیار زیاد، در روزهای سرد سال و بخصوص عصر پاییز و زمستان محبوبیت بیشتری دارد چرا که می تواند به سرعت دمای بدن را افزایش دهد.

Ciorba de Vacuta در کشور رومانی

Ciorba de Vacuta سوپ گوشت گاو سنتی در کشور رومانی است و با خامه ترش و شوید طبخ می شود. این سوپ دارای انواع مختلفی است و در کشور رومانی آن را با مواد مختلف و ادویه های گوناگون می پزند، اما مواد مذکور در زمره مواد اصلی این سوپ قرار دارد.

Ciorba de Vacuta نیز یک سوپ تابستانه است و خامه ترشی که بر روی آن می ریزند می تواند به خوبی بدن شما را برای مدت طولانی خنک نگه دارد.

سوپ عدس قرمز در ترکیه ( Mercimek Çorbasi )

Mercimek Çorbasi یک سوپ کلاسیک ترکی است و شباهت بسیار زیادی به دال عدس ایرانی دارد. آماده کردن این سوپ کار بسیار ساده ای است اما طعم فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

ماده اصلی این سوپ را همان عدس قرمز تشکیل می دهد، اما از مرغ، پیاز، هویج، زیره سبز، پاپریکا، نمک و فلفل برای خوش طعم کردن و خوش عطر کردن سوپ استفاده می شود.

این مطلب را هم بخوانید
نکات قبل از سفر

Khao Soi در کشور تایلند

Khao Soi محبوب ترین سوپ در کشور تایلند است و طعم آن خامه‌ای، تند و اندکی شیرینی است. این سوپ بنابر سلیقه مشتری با نودل‌های تخم ‌مرغی خانگی، شیر نارگیل، خمیر کاری قرمز و یک نوع گوشت خاص درست می‌ شود.

نودل سرخ ‌شده ای که کاملا ترد شده است خوشمزه ترین بخش این سوپ خواهد بود. این سوپ در اغلب رستوران های تایلند سرو می گردد.

سوپ رامن در کشور ژاپن ( Ramen )

سوپ-رامن

سوپ رامن امروزه به عنوان سنگ محک آشپزی ژاپنی نیز شناخته می شود. سوپ رامن شامل نودل‌هایی است که در یک آبگوشت خاص طعم ‌دار شده و با گوشت، سبزیجات یا ماهی آماده سرو می گردد و در اغلب موارد طعم اصلی خود را از سس سویا یا میسو می گیرد.

از مواد دیگری برای تهیه این سوپ استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به نوعی قارچ یه نام شیتاکه، ماهی تن، کلم، پیاز و ساردین خشک اشاره کرد.

سوپ حریره در کشور مراکش ( Harira )

سوپ حریره را می توان در تمام ایام سال و در کشور مراکش تهیه نمود، با این حال ماه رمضان بهترین زمان ممکن برای خرید سوپ های خوشمزه و خوش عطر در این کشور است. مواد تشکیل دهنده حریره را عدس، نخود، گوجه ‌فرنگی و گوشت که با سبزیجات و ادویه ‌های مختلف پخته می شود تشکیل می دهند. این غذا نیز با طعم های متفاوت و در سراسر کشور مراکش تهیه می شود.

سوپ خارچو در کشور گرجستان ( Kharcho )

سوپ خارچو ویژه فصل زمستان است و همانند یک خورش تهیه می شود، بدین صورت که همچون سوپ در سایر کشورها آبکی و رقیق نیست و به همین علت در وعده شام و به عنوان وعده غذایی سرو می گردد.

این سوپ دارای طعمی تند و شیرین است. مواد تشکیل دهنده این سوپ را گوشت گاو یا گوسفند به همراه برنج، گردو و انواع گیاهان معطر تشکیل می دهد.

سوپ لوبیا در کشور پرتغال ( Sopa da Pedra )

این سوپ با مواد ساده و در عین حال با ترکیبات خوشمزه ای تهیه می شود. طرز تهیه آن نیز بسیار ساده است و تقریبا می توان گفت اگر مواد آن را در اختیار داشته باشید می توانید به راحتی آن را در خانه درست کنید.

مواد اصلی این سوپ را لوبیا، سوسیس، سیب‌زمینی و پیاز تشکیل می دهد با این حال در بخش هایی از پرتغال نیز بنابر ذائقه از کلم، پاستا و هویج نیز استفاده می کنند. در هر صورت پیشنهاد می کنیم حتما این سوپ را امتحان کنید.

سوپ چغندر اوکراینی در کشور اوکراین

سوپ چغندر اوکراینی نیز یکی از سوپ های خوشمزه ایست که می توانید در سفر به اروپا تست کنید. به غیر چغندر از مواد دیگری مثل سیب زمینی، سیر، عسل و گوشت گاو برای تهیه این سوپ استفاده می شود.

سوپ چغندر نیز یک سوپ زمستانه است و در فصل های سرد سال درست می شود. اوکراینی ها این سوپ شیرین را با استفاده از یک خمیر ویژه به نام دامپلینگ تهیه می کنند. این خمیر به صورت قطعاتی مکعبی در سوپ ریخته می شود و به شدت سوپ را لعاب دار می کند.

سوپ کدو گردویی در آفریقای جنوبی

این سوپ یکی از وعده های غذایی پرطرفدار در آفریقای جنوبی، نامبیا و موزامبیک است. این سوپ که ترکیبی از سوپ های بومی با ادویه های هندی است در کشورهای افریقای جنوبی به قدری طرفدار دارد که در تمامی رستوران های جنوب افریقا سرو می گردد.

کدو گردویی، پیاز، سیر، خامه و کره مواد اصلی این سوپ را تشکیل می دهند، اما بنابر ذائقه در برخی از سوپ های کدوگردویی از موز، گشنیز و دارچین نیز استفاده می شود. برخی از مناطق این سوپ را با کدو حلوایی تهیه می کنند.

سوپ سیب زمینی و پنیر در کشور پرو ( Locro )

این سوپ صرفا در پرو سرو نمی گردد، بلکه در کشور اکوادور نیز طرفداران بسیار زیادی دارد با این حال اصالت این سوپ به کشور پرو بازمی گردد و به عنوان یکی از خوشمزه ترین سوپ های جهان شناخته می شود.

برای خوش طعم کردن این سوپ در آن پیاز، سیر و شیر می ریزند، اما در کشور آرژانتین با مقداری گوشت سعی می کنند مواد مغذی سوپ را افزایش دهند، با این حال طرز تهیه این سوپ در کشور پرو بسیار دل انگیز و دل چسب است. این سوپ نیز در فصل زمستان و پاییز برای گرم شدن بدن تهیه می شود.

سوپ Acquacotta در کشور ایتالیا

این سوپ همانند سایر سوپ ها در سطح جهان مطرح نشده است، اما در سراسر ایتالیا طرفداران بسیار زیادی دارد و اغلب مردم این کشور، سوپ Acquacotta را در خانه های خود تهیه می کنند.

این مطلب را هم بخوانید
چگونه در سفر بدون دسترسی به برق، گوشی موبایل خود را شارژ کنیم؟

این سوپ گرم حاصل ترکیب موادی همچون قارچ، پنیر، تخم مرغ، لوبیا و کرفس به همراه سس گوجه است. اگر می خواهید برای شام یک وعده سبک میل کنید تهیه این سوپ را به شما پیشنهاد می دهیم.

سوپ Avgolemono در کشور یونان

این سوپ یک میان وعده سالم و مقوی است که به کشور اسطوره ای یونان تعلق دارد. برای تهیه سوپ Avgolemono به موادی مثل لیمو، مرغ، برنج و زرده تخم مرغ نیاز دارید.

از آنجا که دستور تهیه این سوپ بسیار ساده است و از طرف دیگر مدت زمان بسیار زیادی برای پخت آن لازم نیست بسیاری از یونانی ها در طول سال بارها این سوپ را آماده کرده و به عنوان پیش غذا یا میان وعده استفاده می کنند.

سوپ Lapskaus در کشور نروژ

نروژ یکی از زیباترین کشورهای جهان است، دمای هوا در این کشور و در اغلب ایام سال بسیار سرد و حتی یخبندان است. مردم این کشور با تهیه یک سوپ فوق العاده سعی می کنند دمای بدن خود را افزایش داده و در مقابل سرما توان بیشتری به دست آوردند. این سوپ گرم و خوشمزه با سیب زمینی و گوشت گاو به همراه سبزیجات ریشه دار و ادویه های متفاوت تهیه می شود.

سوپ پیاز فرانسوی

این سوپ در سراسر قاره اروپا شهرت داشته و محبوبیت بسیار زیادی دارد. این سوپ از مواد ساده و در عین حال خوشمزه ای تهیه می شود و قیمت آن نیز در رستوران های فرانسه بسیار ارزان است.

در تهیه این سوپ از پیاز و آب گوشت استفاده می شود که البته مقدار بسیار زیادی نیز پنیر روی آن می ریزند تا به علت گرمای سوپ، ذوب شده و سوپ را غلیظ و کشدار کند. این سوپ به شدت و با سرعت بالایی بدن انسان را گرم می کند و در روزهای سرد سال یک انتخاب فوق العاده خواهد بود.

سوپ ژورک در کشور لهستان

این سوپ در نقاط مختلف لهستان با مواد متفاوتی تهیه می شود. پوره سیب زمینی و یا تخم مرغ آب پز، مواد اصلی این سوپ را تشکیل می دهند.

از مواد دیگری همانند سوسیس، بیکن و یا مرغ برای طعم دار شدن سوپ استفاده می شود. نکته جالب اینکه سوپ ژورک را درون یک نان ویژه که همانند کاسه سوپ است ریخته و سپس میل می کنند. شما این نان را پس از نرم شدن به علت دمای سوپ، همراه سوپ میل خواهید کرد.

سوپ تورتیلا یا سوپ آزتکی در کشور مکزیک  ( Mexican sopa Azteca )

سوپ-ترتیلا-مکزییک

این سوپ از مقادیر زیادی گوجه فرنگی و لوبیا تهیه می شود. در زمان سرو تکه هایی از میوه آووکادو هم روی آن قرار می دهند. سوپ آزتکی یکی از سوپ های مناسب برای فصول سرد است و به علت نان تورتیلایی که در کنار آن قرار می گیرد به عنوان سوپ تورتیلا نیز شناخته می شود.

سوپ ونتون در کشور چین ( wonton Soup )

سوپ ونتون چینی از نوعی دامپلینگ های خمیری درست می شود که در آب سبزیجات یا گوشت و ادویه و سبزیجات دیگر قرار گرفته و به خوبی طعم دار می شوند. در این سوپ داغ نیز ممکن است به میزان اندک از سس سویا استفاده شود. چینی ها نیز این سوپ را در روزهای سرد و بخصوص به عنوان میان وعده سرو می کنند.

سوپ کوسیدو مادریلینو در کشور اسپانیا ( cocido Madrileño )

این سوپ عمدتا با نخود، گوشت و سبزیجات تهیه می شود و به خصوص در فصل زمستان سرو می گردد. برای خوش طعم تر شدن این سوپ گرم، گوشت نمک سود شده، گوشت تازه یا سوسیس هم به آن اضافه می کنند. این سوپ را تمامی ایام سال و بخصوص روزهای سرد در رستوران های اسپانیا و بخصوص شهر مادرید پیدا خواهید کرد. از آنجا که در تهیه این سوپ از نخود استفاده می شود قدرت سیرکنندگی بسیار زیادی دارد و می توانید از آن به عنوان یک وعده کامل استفاده کنید.

درباره “معروف ترین و خوشمزه ترین آش های جهان!” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا