دیدنی های گیلان

بکرترین نقاط گیلان را بشناسید

استان گیلان و شگفتی‌‌های سرسبز آن، شمال را به معنای واقعی کلمه برای ما تعریف می‌کنند. این یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر برای ایرانیان است. در تابستان، بسیاری از ایرانیان تعطیلات خود را در بکرترین نقاط گیلان سپری می‌کنند و به دنبال طراوت در کنار دریای خزر هستند. در حالی که اکثر بازدیدکنندگان خارجی زیبایی‌های کویرهای ایران را در نظر دارند، استان گیلان محل جنگل‌های سرسبز و بهشت ​​کوهنوردان است. این منطقه زیباترین جاده‌ها را دارد و نقاط طبیعی و ساحلی باورنکردنی را ارائه می‌دهد.

بیایید تعدادی از بکرترین و زیباترین نقاط دیدنی گیلان را با هم مرور کنیم. همراه سپنجا باشید.

معرفی بکرترین نقاط گیلان

در ادامه به معرفی این جاذبه‌ها خواهیم پرداخت.

روستای زیبای ماسوله

ماسوله اغلب به عنوان زیباترین و دیدنی‌ترین روستای ایران شناخته می‌شود. در واقع، این روستای کوچک را باید دید تا به زیبایی حقیقی آن پی‌برد. این دهکده هزار ساله در دامنه کوه البرز واقع شده است و دارای معماری منحصر به فردی است. در اینجا خانه‌ها به شکلی زیبا و عجیب روی هم انباشته شده‌اند به طوری که سقف هر خانه به عنوان حیاط خانه همسایه استفاده می‌شود. در این نقطه از بکرترین نقاط گیلان ، بازدیدکنندگان می‌توانند در کوچه‌های کوچک و پر از مغازه‌های رنگارنگ که صنایع دستی محلی می‌فروشند آزادانه بگردند. در طول فصل سرما، روستا و همه خانه‌های آن شب هنگام در مه غوطه ور شده و فضایی باورنکردنی و مسحور کننده به وجود می‌آورند. برای اجاره سوئیت در ماسوله روی لینک کلیک کنید.

روستای ماسوله

قلعه رودخان

قلعه رودخان قلعه‌ای خیره کننده از آجر و سنگ است که در جنگل‌های سرسبز گیلان پنهان شده است. این قلعه در نزدیکی شهر کوچک و زیبای فومن در روستایی به نام رودخان واقع شده است. این یک مکان محبوب پیاده روی است که به بالای کوهی در ارتفاع ۷۱۵ متر منتهی می‌شود، جایی که بقایای این قلعه قرون وسطایی بر روی آن قرار دارد.

 رسیدن به قلعه بدون هیچ تلاشی انجام نمی‌شود، زیرا بازدیدکنندگان مجبورند از یک سری پله‌ بالا بروند. به عقیده برخی از کارشناسان، قلعه رودخان در واقع یک مجموعه نظامی بوده که تحت سلطنت ساسانیان ساخته شده است تا از قلمرو در برابر حمله اعراب دفاع کند. امروزه این قلعه که از میان درختان مرتفع بیرون آمده است، پوشیده از پوشش گیاهی سرسبز است و به عنوان یکی از بکرترین نقاط گیلان شناخته می‌شود.

موزه میراث روستایی گیلان

معماری غیر معمول خانه‌های چوبی که بین مزارع برنج پراکنده شده‌اند، چیزیست که بازدیدکنندگان را در هنگام بازدید از استان گیلان شگفت زده می‌کند. معماری این منطقه شبیه هیچ معماری دیگر در ایران نیست. موزه میراث روستایی گیلان اولین موزه بوم گردی در ایران است. این موزه که در پارک سراوان واقع شده، بهترین مکان برای آشنایی با فرهنگ و سبک زندگی مردم گیلان است.

خانه‌های روستایی و دیگر بناهای موجود در روستاهای گیلان در موزه میراث روستایی گیلان به نمایش گذاشته شده است. هر قسمت از این موزه وسیع و جالب مانند یک روستای جداگانه با خانه‌های روستایی، مساجد، مدارس و سایر بناها به شکل اصلی خود حفظ شده است. می‌توانید از فضای عالی پارک سراوان لذت ببرید و ضمن آشنایی با زندگی روستایی در استان گیلان، از غذاهای محلی و صنایع دستی خرید کنید.

موزه میراث روستایی گیلان

جاده اسالم ، سفر جاده ای خیره کننده

یکی دیگر از بکرترین نقاط گیلان ، جاده اسالم است. این جاده یکی از دیدنی‌ترین جاده‌های ایران است که بیش از ۷۰ کیلومتر به اعماق جنگل شمالی می‌رود. جاده اسالم یک مقصد محبوب است، اما هنوز شلوغ نیست و شهر اسالم را به خلخال در استان اردبیل وصل می‌کند. این نوید یک سفر جاده‌ای فراموش نشدنی در طبیعت سرسبز شمال را به ایرانیان می‌دهد.

از برگ‌های قهوه‌ای پاییز گرفته تا برف سفید زمستان و درختان بلند پوشیده از خزه‌های بهاری- اسالم در هر فصلی شگفتی‌های خود را دارد. هر ایستگاهی مناظر خیره کننده‌ای را از دره‌های پیچیده در ابرها ارائه می‌دهد. در راه، می‌توانید در روستاهای کوچک مکث کنید تا از غذاهای محلی و تازه لذت ببرید، پیاده روی را شروع کنید یا از مزایای درمانی آب چشمه «گیوی» در انتهای جاده اسالم به خلخال بهره ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به شهر دیلمان منطقه زیبای ییلاقی استان گیلان

بندرانزلی، دری به دریای خزر

بندر انزلی یکی دیگر از بکرترین نقاط گیلان است. این اولین و بزرگترین بندر در سواحل جنوبی دریای خزر بود و امروزه یکی از چندین منطقه آزاد تجاری ایران است. این شهر که در قرن نوزدهم تأسیس شد، مدتهاست که بندری برای تجارت است و به دلیل خاویارش مشهور است، زیرا ۹۵ درصد از تولید خاویار جهان از آنجا تامین می‌شود. مرکز شهر نماهای جالبی از گذشته خود ارائه می‌دهد، مانند :معماری روسی برخی خانه‌ها، کلیسای کوچک ارمنی و قبرستان لهستانی که مربوط به جنگ جهانی دوم است. این بندر بیشتر به خاطر گردشگاه بندری طولانی خود در امتداد سفید رود و تالاب معروفش مورد استقبال قرار می‌گیرد.

بندر انزلی

ماسال

شهر ماسال، واقع در غرب گیلان، به دلیل زیبایی بی‌نظیرش مشهور است. در اینجا، طبیعت هنوز دست نخورده و تمیز باقی مانده است. این شهر در کوه‌های تالش و در ۵۰ کیلومتری رشت قرار دارد و از دو قسمت ماسال و شاندرمن تشکیل شده است که هر دو مملو از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده هستند. به معنای واقعی این یکی از بکرترین نقاط گیلان است و بازدیدکنندگان از شگفتی‌های طبیعی آن بسیار استقبال می‌کنند زیرا ماسال دارای آبشارهای متعدد و غارهای طبیعی زیادی است که در دل جنگل پنهان شده‌اند.

 کل شهرستان ماسال مملو از مراتع سبز است و چشم اندازهای باورنکردنی از دره‌های غرق شده در اقیانوس ابرها ارائه را می‌دهد. دیدنی‌ترین مناظر ماسال را می‌توان در روستایی به نام  اولسبلنگاه پیدا کرد. جایی که در بر فراز تپه‌ای سبز واقع شده و پر از خانه‌های چوبی سنتی است.

مطالعه کنید: شهر ماسال گیلان کجاست؟

آستارا

آستارا که در مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده و توسط دریای کاسپین احاطه شده است، شهری باستانی است که قدمت آن به پایان قرن دهم برمی‌گردد. آب و هوای مرطوب و نیمه گرمسیری آن، طبیعتی مجلل را به وجود آورده است، که می توان آن را در پارک جنگلی بی بی یانلو جایی که کوه‌ها در ابرها مخفی می‌شوند، درک کرد.

به جرات می‌توان گفت که آستارا یکی از بکرترین نقاط گیلان است. بنابراین از شما می‌خواهیم اگر گذرتان به آنجا افتاد، آبشار زیبای لاتون را از دست ندهید و کمی در روستای کوته کومه استراحت کنید و از چشمه آبگرم آن لذت ببرید. از جمله آثار تاریخی آستارا می‌توان به قلعه شیندان، بقعه شیخ تاج‌‌الدین محمود خیوی، تالاب آق، بقعه پیر قطب الدین، باغ ملی آستارا و پناهگاه حیات وحش لوندویل اشاره داشت.

آستارا

روستای حیران

روستای حیران روستایی در منطقه آستارا در استان گیلان است و از ۳ قسمت حیران پایین، میانی و بالا تشکیل شده است. مهم‌ترین منطقه گردشگری نزدیک این روستا، گردنه حیران است که در جاده آستارا-اردبیل واقع شده است. کلمه حیران(متعجب) واقعاً نام خوبی برای این روستا است زیرا آب و هوا و طبیعت آن واقعاً هر گردشگری را شگفت زده و حیران می‌کند. هنگام بازدید از حیران حتماً به رستوران‌های سنتی بروید و خرید عسل طبیعی را فراموش نکنید. حیران همچنین دارای امکانات گردشگری و تفریحی از جمله تله کابین حیران است که در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد.

تالاب سوستان

تالاب سوستان نیز، از بکرترین نقاط گیلان است. این تالاب در جنوب شرقی شهرستان لاهیجان، در شمال ایران واقع شده است. به دلیل آب و هوای مناسب، آب شیرین، پوشش گیاهی و در دسترس بودن غذا، محل زندگی گونه‌های مختلف پرندگان و ماهیان است. همچنین دسترسی آسان، چشم انداز سرسبز و مناظر زیبا و بکر این تالاب، آن را به یک نقطه توریستی عالی تبدیل کرده است.

تالاب سوستان

آبشار ویسادار

این آبشار شگفت انگیز در وسط جنگل تالش واقع شده است. فاصله از شهر پارسار حدود ۱۵ کیلومتر است. پارسار شهر کوچکی بین جاده اصلی انزلی به تالش است. جاده کوچک آن که از میان جنگل‌های عمیق و قدیمی می‌گذرد بسیار زیبا است، مخصوصاً در بهار و پاییز. این مکان هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده است بنابراین مسافران نباید از امکانات مدرن برای اقامت و راحتی انتظار داشته باشند.

تالاب استیل

به عنوان یکی دیگر از بکرترین نقاط گیلان می‌توان به تالاب استیل اشاره داشت. تالاب استیل، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر آستارا. واقع در جاده آستارا – رشت است. مساحت این تالاب ۱۳۸ هکتار است و به عنوان یکی از پنج مکان برتر گردشگری گیلان در سال ۲۰۰۵ شناخته شده است.

بازار بزرگ رشت

بر خلاف اکثر بازارهای سنتی ایران، بازار بزرگ رشت یک بازار روباز است. این بازار شامل ۱۴ کاروانسرا است که مربوط به دوران قاجار و اوایل پهلوی است. بازار بزرگ رشت از دیرباز بین مردم محلی و بازدیدکنندگان محبوب بوده و مکانی مناسب برای خرید سوغات، غذاهای محلی و غیره است.

این مطلب را هم بخوانید
جاهای دیدنی آستارا را بشناسید!

مطالعه کنید: بازدید از بهترین بازارهای سنتی ایران

تالاب انزلی

تالاب انزلی واقع در شهر بندری انزلی، یکی از مهم‌ترین و منحصر به فردترین تالاب‌های ایران است. این تالاب دیدنی به دلیل نیلوفرهای زیبای هندی که در بهار دیده می‌شوند مشهور است. تالاب شگفت انگیز انزلی همچنین زیستگاه طبیعی بسیاری از گونه‌های ماهی است و پرواز پرندگان مهاجر بر فراز آسمانش آن را خاص‌تر می‌کند. جایی که این تالاب زیبا در آن قرار دارد واقعاً یکی از بکرترین نقاط گیلان است و برای کسانی که به تفریحات آبی علالقه دارند، فعالیت‌هایی مانند کایاک سواری، قایق سواری و ماهیگیری را ارائه می‌دهد.

تالاب انزلی

دریاچه سقالکسار

دریاچه ساقالکسار یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی در استان گیان است و در چند سال اخیر به مقصدی محبوب برای تعطیلات تبدیل شده است. این دریاچه باشکوه و مناطق اطراف آن بازدیدکنندگان زیادی را جذب می‌کند که به دنبال گذراندن یک روز به یاد ماندنی در طبیعت هستند. می‌توان فعالیت‌هایی مانند کمپینگ، قایق سواری، پیاده روی و عکاسی را در این منطقه انجام داد. دریاچه سقالکسار در فصل پاییز هنگامی که درختان رنگارنگ در آب منعکس می‌شوند بسیار زیبا‌تر می‌شود. این دریاچه با محیط اطرافش واقعاً یکی از بکرترین نقاط گیلان برای هر دوستدار طبیعت است.

مقبره و خانه میرزا کوچک خان

میرزا کوچک خان از فعالان ایرانی در انقلاب مشروطه ایران، رهبر جنبش جنگل و بنیانگذار جمهوری شوروی گیلان بود. او شخصیتی محبوب و قهرمان برای گیلانی‌ها بود. بنابراین امروزه خانه او به عنوان موزه‌ای است که اموال شخصی او را نمایش می‌دهد. بازدید از خانه وی به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا از دوران مهمی در تاریخ ایران مطلع شوند. مقبره‌ای که به یاد او ساخته شده است نیز اغلب توسط مردم محلی و مسافران بازدید می‌شود.

رشت، محل خوشمزه ترین غذاهای گیلکی

رشت؛ مرکز استان گیلان و یکی از ۱۰ شهر پرجمعیت ایران در ساحل دریای خزر است. این شهر در سال ۲۰۱۵، به عنوان شهری خلاق در زمینه غذا انتخاب شد. این شهر در استانی واقع شده است که از یک سو با دریای خزر و از طرف دیگر با کوه‌ها و جنگل‌های البرز احاطه شده است. و با توجه به موقعیت مکانی، دارای آب و هوای مناسب و خوبی است. رشت یکی از بکرترین نقاط گیلان در تمام ایام است اما به خاطر داشته باشید که اگر هوای مرطوب را دوست ندارید، آب و هوا این منطقه در تابستان کمی آزاردهنده است، بنابراین برنامه سفر به رشت را به فصل دیگر موکول کنید. برای اجاره سوئیت در رشت روی لینک کلیک کنید.

بکرترین نقاط گیلان

آبشار لاتون

آبشار لاتون در ۱۵ کیلومتری شهر آستارا واقع شده و ۱۰۵ متر ارتفاع دارد. علاوه بر آبشار اصلی، آبشار دیگری در ارتفاع ۱۰ متری وجود دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن بزرگ‌تر و گسترده‌تر از آبشار اصلی است. در بالادست آبشارهای بزرگ لاتون، سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری وجود دارد. آبشار لاتون در سال ۲۰۲۰ در میراث ملی ایران ثبت شد. در لبه آبشار، یکی از زیباترین جنگل‌های بکر و دست نخورده گیلان با درختان آلو، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد که در ۹ ماه از سال سبزه و زیبایی خود را حفظ می‌کنند.

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو یک مکان دیدنی دیگر است که می‌توانید به لیست بکرترین نقاط گیلان اضافه کنید. این جنگل جذاب که بین دو استان همجوار اردبیل و گیلان در ضلع شمالی ایران واقع شده است، همه امکانات یک منطقه گردشگری عالی را دارد. بنابراین در حالی که می‌توانید از اردبیل و گیلان دیدن کنید به جنگل فندقلو نیز سری بزنید.

سخن آخر

استان همیشه زیبای گیلان در سواحل شمالی ایران مملو از مکان‌ها و تفرجگاه‌های باشکوه و شگفت انگیز است که می‌تواند تقریباً هر نوع بازدیدکننده‌ای را صرف نظر از ذائقه و سلیقه‌ای که دارند، راضی نگه دارد. طبیعت وحشی و رنگارنگ این منطقه در کل منطقه خاورمیانه بی‌نظیر است. بنابراین اگر دوست دارید به جایی سفر کنید که بتواند خاص‌ترین مناظر طبیعت را به شما نشان دهد، جایی بهتر از گیلان پیدا نخواهید کرد. در این مقاله از سپنجا حدود ۱۸ مورد از زیباترین و بکرترین جاهای گیلان را معرفی کردیم تا بتوانید در این مقصد از آنها بازدید کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 3.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا