جاهای دیدنی ایران

آشنایی با بهترین مکان های گردشگری ایران

سفر بخش اصلی زندگی همه‌ی ماست و ما آن را حداقل سالی یکبار باید انجام دهیم تا روزمره‌های زندگی بر روحیه، انرژی و احساس ما غلبه نکنند. تجربه ثابت کرده است، افرادی که زیاد به سفر می‌روند، در زندگی و کارشان خیلی موفق‌تر از افرادی هستند که زیاد به گردش و سفر اهمیتی نمی‌دهند. پس آماده‌اید بهترین مکان های گردشگری ایران را بشناسید؟

هر گوشه از ایران خودمان مالامال از مکان تفریحی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کم‌نظیر است. جاذبه‌هایی که سالانه گردشگران خارجی زیادی برای مشاهده آنها پا به ایران میگذارند. شما هم برای دیدن این مکان‌ها باید عزم‌تان را جزم کنید و برای یک ماجراجویی حسابی آماده شوید. در ادامه این مقاله از سپنجا چند مکان گردشگری شگفت‌انگیز و بی نظیر ایران را معرفی می‌کنیم،همراه ما باشید.

آشنایی با بهترین مکان های گردشگری ایران

ارگ راین

ارگ راین، دومین بنای خشتی دنیا بعد از ارگ بم است. مساحت این بنا به بیش از ۲۲ هزار مترمربع می‌رسد. شهر کنونی راین از توابع استان کرمان، افتخار میزبانی از این قلعه را دارد. معماری قلعه را می‌توان به معماری ارگ زیبای بم در همین استان نسبت داد. این بنا به همان اندازه که ارگ بم طرفدار و بازدید کننده دارد، محبوب و پر بازدید کننده است.

اگر گذرتان به استان کرمان افتاد، فراموش نکنید سری به این بنای خشتی با ابهت بزنید. این یکی از بهترین مکان های گردشگری ایران است و زمانی از قدرتمندترین دژهای فرمانروایی میرزا حسین خان در زمان حکومت نادر شاه و پسرش محمد علی خان در دوران زندیه بوده است. در مورد سرگذشت این بنا لازم است بدانید با سرنگونی زندیه توسط محمد خان قاجار، ارگ به دست نوادگان میرزا حسین خان(راینی) افتاد و هنوز هم گروهی از آن در شهر کرمان زندگی می‌کنند. برای اجاره سوئیت در کرمان روی لینک کلیک کنید.

ارگ راین

باغ شازده ماهان

یکی از بهترین تفریحاتی که هر کسی می‌تواند داشته باشد، باغ گردی است؛ به خصوص اگر قرار باشد در یک باغ تاریخی گردش کنید. بدون شک باغ شازده زیباترین باغ تاریخی است که شما می‌توانید شاهدش باشید. این باغ دلنگیز در حوالی استان کرمان و در، دو کیلومتری شهر ماهان واقع شده است.

این باغ شاید در دل کویر ساخته شده است اما به حدی سرسبز و باشکوه است که در سال ۱۳۹۰ به عنوان مادر باغ‌های ایرانی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. باغ شازده از مهم‌ترین آثار برجای مانده دوره قاجار است و دستور ساخت آن را محمد حسین خان، حاکم وقت کرمان صادر کرده است. این باغ یکی از بهترین مکان های گردشگری ایران است و از ویژگی‌های مهم و چشم نواز آن می‌توان به آبشارهایی که بر سطح‌های پلکانی جاری هستند، سردری زیبا و دو طبقه، حوضچه‌های پر از آب، حمام باستانی، عمارت، درختان بلند قامت و… اشاره داشت. مطمئناً طراوت و زیبایی این باغ بزرگ، شما را نیز افسون خواهد کرد.

کوه سهند

احتمالاً نام کوه سهند را بسیار شنیده‌اید و می‌دانید که در شهر مراغه یکی از شهرهای مهم استان آذربایجان شرقی واقع شده است. اگر تاکنون از این رشته کوه با صلابت دیدن نکرده‌اید، سعی کنید حتماً برنامه‌ای برای بازدید از آن تدارک ببینید تا از طبیعت بی‌کران و چشمه‌های روان در دامنه آن بی‌نصیب نمانید. این رشته کوه به قدری زیبا و باشکوه است که به عروس کوهستان‌های ایران شهرت پید کرده است.

سهند از ۱۷ قله بسیار بلند با ارتفاعی بیش از ۳۰۰۰ متر  تشکیل است که بلندترین قله، به قله جام معروف است. این قله‌ها نه تنها در بین کوهنوردان بسیار محبوب هستند، بلکه به عنوان یکی از بهترین مکان های گردشگری ایران هرساله بازدید کنندگان بسیاری به خود می‌بینند.

در دامنه‌های این کوهستان، روستاهای آباد و سرسبز، باغ‌ها، کشتزارها، درهای آبرفتی و همینطور جلوه‌های بصری فوق‌العاده زیبا شکل گرفته‌اند. اگر تصاویر این کوه را مشاهده کرده باشید می‌بینید که در تمام سال پوشیده از برف است اما دامنه‌های آن به طرز عجیبی در فصل بهار، مملو از گل و گیاهان دارویی و لاله‌های واژگون می‌شوند. برای اقامت در مراغه نیز نیازی به نگرانی نیست زیرا از طریق سایت سپنجا می توانید به راحتی اجاره سوئیت در مراغه را انجام دهید.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین جاهای بکر ایران

کوه سهند

آبشار ورسک

آبشارها با حضورشان قدرت و زیبایی طبیعت را به جهانیان ثابت کرده‌اند. بدون شک فرو ریختن آبها از بلندای یک صخره، هر انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آبشار ورسک یکی از زیباترین و پرآب‌ترین آبشارهای ایران در قسمت شرق روستای ورسک است. این آبشار حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد و آب آن از بلندی‌های قدمگاه سرچشمه می‌گیرد.

این آبشار برای عده‌ای با نام چشمه علی شناخته می‌شود و سالانه ایرانیان زیادی را به سمت خود می‌کشاند. بدون شک این یکی از بهترین مکان های گردشگری ایران است و بازید از آن جز بایدهای زندگی هر ایرانیست. برای رسیدن به این آبشار باید ابتدا خود را به روستای زیبای ورسک برسانید و بعد از آن حدود ۳۰ دقیقه در راه باشید تا به آبشار برسید. جالب است بدانید بیشتر مسیر روستا تا آبشار از کنار رودخانه میگذرد و شما می‌توانید در هر جا که بخواهید توقف کنید و از طبیعت و چشم‌انداز زیبای رودخانه لذت ببرید.

آبشار ورسک

سی و سه پل

وقتی صحبت از معرفی بهترین جاذبه‌های گردشگری ایران می‌شود، امکان ندارد اسم سی و سه پل در فهرست این جاذبه‌ها وجود نداشته باشد. این پل تاریخی به پل الله‌وردی خان نیز مشهور است چرا که  به نظارت الله‌وردی خان – سپهسالار امپراتوری صفوی، روی زاینده رود اصفهان بنا شده است. سی و سه پل با سیصد متر طول و چهارده متر عرض در زمره طولانی‌ترین پل‌های دنیا قرار دارد.

 گفته می‌شود، ساخت این پل مصادف با حکومت صفویه بوده است به همین دلیل برخی از مهم‌ترین مراسمات ارامنه‌ی آن دوران از جمله جشن آب‌پاشان و خاج‌شویان در کنار آن برگزار شده است. اگر در جستجوی بهترین مکان های گردشگری ایران هستید، سی و سه پل می‌تواند همان چیزی باشد که انتظارش را دارید. برای اجاره سوئیت در اصفهان روی لینک کلیک کنید.

دریاچه چورت

چورت نام دریاچه‌ای بسیار سرزنده و طراوت بخش در شهرستان دانگه از توابع استان مازندران است. چورت در دامن طبیعتی روییده شده است که با آمدن فصل بهار به یکی از سرسبز‌ترین و خوش آب و هواترین مناطق دنیا تبدیل می‌شود. این دریاچه برای عده‌ای با نام دریاچه میانشه شناخته می‌شود وجالب است بدانید یک زمین لرزه و رانش زمین در سال ۱۳۱۸ منجر به پدید آمدن آن شده است!

با شروع فصل تابستان و کاهش سطح آب دریاچه، درختان باقیمانده‌ای که در محل پیدایش آن وجود دارند، پدیدار می‌شوند و منظره‌ای بکر از پی آنها هویدا می‌شود. چشم انداز این دریاچه به قدری زیبا و چشم نواز است که گویی در مقابل قطعه‌ای از بهشت ایستاده‌ای. جالب اینجاست، مسیر دسترسی به آن یک مسیر کاملاً جنگلی و سبز است و می‌توان تا رسیدن به دریاچه، انرژی و لذت وافری از درختان و گونه‌های گیاهی بسیار زیبا دریافت کرد.

عده‌ای در پی بهترین مکان های گردشگری ایران هستند، غافل از اینکه بهشت دریاچه‌ای به نام چورت در استان مازندران منتظر آنهاست و قادر است قدرت واقعی طبیعت را به آنها نشان دهد. می‌توانید پیش از حرکت به سمت این جاذبه شگفت انگیز، تصاویر آن را در گوگل جستجو کنید تا ببینید چگونه در میان پوشش جنگلی کم‌نظیر و درختان کهنسال به زیبایی هرچه تمام‌تر آرام گرفته است. از تفریحات مهم دریاچه می‌توان به ماهیگیری، قایق سواری، شب نشینی‌های کار دریاچه و… اشاره داشت.

بهترین مکان های گردشگری ایران

غار یخی چما

غار چما یکی از اعجاب ‌انگیزترین غارهای دنیا در استان چهارمحال و بختیاری است. این غار به غار یخی معروف است و در همسایگی روستای شیخ علیخان و ۲۵ کیلومتری چلگرد قرار دارد. غار یخی چما، درست در روبه روی دشتی به نام چما واقع شده است و چشم انداز آن را می‌توان به انباری پر از برف تشبیه کرد.

لایه‌های یخی این غار از ضخامت بسیار بالایی به ویژه در فصل زمستان برخوردار هستند و تقریباً قندیل‌های یخ در بدنه آن در تمام فصول ماندگار می‌مانند. البته لازم به ذکر است این لایه‌های یخی و قندیل‌ها در فصل تابستان کمی از ضخامت خود را از دست می‌دهند و ممکن است هر آن ریزش کنند. بهتر است در چنین مواقعی از ورود به غار و گذر از زیر قندیل‌ها حذر کنید. این غار به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، به یکی از بهترین مکان های گردشگری ایران به ویژه در فصل زمستان تبدیل شده است.

سرعین

سرعین اردبیل، نیز همیشه در لیست بهترین جاذبه‌های گردشگری ایران قرار داشته است. به طوری که از هر ایرانگرد، نام بهترین جاذبه‌های کشور را بپرسید بدون شک حتماً به سرعین نیز اشاره می‌کند. در هر حال برای برخی هم ممکن است هنوز ناشناخته باشد. اما امروز ما بازدید از آن را به تمامی ایرانیان به ویژه به سفر دوستان توصیه می‌کنیم.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین سوغات و صنایع دستی شهرهای ایران

سرعین در واقع اسم یکی از شهرهای کوچک استان اردبیل است که در ۲۵ کیلومتری جنوب آن واقع شده است. شهرت سرعین بیشتر به دلیل چشمه‌های آبگرمیست که به کرات در آن دیده می‌شوند. در یک توضیح کوتاه اما مفید باید بگوییم که سرعین، مرکز چشمه‌های آبگرم ایران است و خیلی‌ها هستند که تنها به دلیل استفاده یا بازدید از این چشمه‌ها به این شهر زیبا سفر می‌کنند.

البته ناگفته نماند، سرعین در دامن طبیعتی بکر واقع شده است که علاوه بر چشمه‌های آبگرم، مناطقی دارد که در سرسبزی، خنکی و زیبایی نظیر ندارند. مانند روستای آلوارس که خنک‌ترین و سبزترین منطقه سرعین معرفی شده است. توصیف‌هایی که برایتان گفتیم نه تنها استعاره نیستند بلکه در مقابل ویژگی‌های طبیعی این منطقه چیزی نیستند. بدون شک سرعین یکی از بهترین مکان های گردشگری ایران است و بازدید از آن جزء بایدهای زندگی هر ایرانی محسوب می‌شود. برای اجاره منزل مبله در سرعین روی لینک کلیک کنید.

سرعین

کاخ آپادانای شوش

اگر از عاشقان آثار تاریخی هستید، بازدید از کاخ آپادانی شوش را از قلم نیندازید. این کاخ یکی از برجسته‌ترین آثار برجای مانده از دوران هخامنشیان است و گفته می‌شود به دستور داریوش بزرگ، پادشاه هخامنشی بنا شده است. قدمت این کاخ نشان می‌دهد که در حدود سال‌های ۵۱۵ تا ۵۲۱ پیش از میلاد بنا شده است.

دیوراهای این کاخ خشتی و ستون‌های آن سنگی هستند که با زیبایی هر چه تمام‌تر توسط هنرمندان باستانی با نقوش زیبا و نفسگیر مزین شده‌اند. جالب است بدانید این کاخ از بخش‌های گوناگون نظیر تالار، حرم سرا، حیاط‌ ها، تالار پذیرایی، دروازه و… تشکیل شده است. این کاخ در شهر تاریخی شوش به یادگار مانده است و اگر برای بازدید از آن بروید، شانس دیدن صدها اثر تاریخی دیگر این شهر را نیز به دست خواهید آورد.

پارک جنگلی گیسوم

این پارک با ساحل خیره کننده و جنگلی با طبیعت نفسگیر و درختان بلند، یکی دیگر از بهترین مکان های گردشگری ایران برای ماجراجویان است. پارک جنگلی گیسوم در شهرستان زیبای تالش که یکی از بهترین و دیدنی‌ترین شهرهای استان گیلان است وجود دارد. جاده‌ای زیبا را متصور شوید که درختان سرسبز و بلند قامت از دو طرف آن را محاصره کرده‌اند و با پیمایش آن می‌توان به دریای همیشه خروشان خزر رسید. بله درست حدس زده‌اید، اینها تمام خصوصیات پارک جنگلی گیسوم هستند که گیسوم گیلان را به یکی از بکرترین مناطق گردشگری-ساحلی کشور تبدیل کرده‌اند.

در یک توضیح کوتاه و مختصر به شما می‌گوییم که این پارک، نقطه اتصال جنگل به دریای خزر است. این جاده به قدری زیبا و دل فریب است که گردشگران تصور می‌کنند، در حال گذر از دالان بهشت هستند. در اینجا می‌توان از امکاناتی نظیر پارکینگ، وسایل بازی برای بچه‎‌ها و حتی بزرگسالان، اردوگاه، هتل، مناطق پیک نیک، مسیرهای پیاده روی عالی و… استفاده کرد و از تفریحات هیجان انگیزی چون جت اسکی، قایق سواری، شنا، پاراسل، دوچرخه سورای، اسب سواری و از همه مهم‌تر تماشای آسمان پر ستاره شب لذت برد.

بهترین مکان های گردشگری ایران

سخن آخر…

در این مقاله تلاش کردیم تا چندین مورد از بهترین مکان های گردشگری ایران را به شما معرفی کنیم. باور کنید سفر، به ویژه سفر داخلی باعث می‌شود تا بعد از یک سال دوندگی و موج سواری در شلوغی‌های شهر، شروع تازه‌ای داشته باشید. به علاوه اطلاعات بیشتری از آثار تاریخی و همینطور شگفتی‌های طبیعت به دست آورید.

 وقتی صحبت از جاذبه‌های گردشگری یک ملت است، بدون شک انتخاب بهترین مکان برای گردش و سرگرمی بسیار سخت و گیج کننده می‌شود. به همین دلیل ما تمام سعی خود را کردیم تا از میان هزارن مکان تفریحی ایران عزیرمان، چند مورد را گلچین کنیم و در اختیارتان قرار دهیم. ایران عزیزمان در جای جای خود، مکان تفریحی دارد، مکان‌هایی که سالانه هزاران توریست خارجی برای آنها پا به ایران میگذارند. توصیه می‌کنیم شما هم برای دیدن آنها عزم‌تان را جزم کنید و همراه دوستان و خانواده به سمت‌شان حرکت کنید.

درباره “آشنایی با بهترین مکان های گردشگری ایران” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

‫۱۴ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا