جاهای دیدنی ایران

با بهترین جاهای لرستان آشنا شوید

آیا با لرستان و بهترین جاهای آن آشنا هستید؟ آیا تا به حال به فکر سپری کردن تعطیلات چند روزه‌ی خود در بکرترین و بهترین جاهای لرستان بوده‌اید؟ وقتی تعطیلاتی پیش رو باشد همه حرف از اصفهان و شمال و شیراز می‌زنند و بی برو و برگشت برنامه‌ی یک سفر چند روزه به همراه خانواده را برای سپری کردن ایام تعطیلات در آنجا می‌چینند.

امروز می‌خواهیم نگین سبز ایران که تا حدودی آن را فراموش کرده‌ایم‌ را به شما معرفی کنیم. بله لرستان همان منطقه‌ای است که کمتر کسی با آن و جاذبه های گردشگری نابش آشنا است‌. دنیای سر سبز لرستان و طبیعت بکر و دست نخورده‌ی آن به اندازه‌ی سی و سه پل و تخمت جمشید زیبا و‌ با شکوه است. اما متاسفانه تا به اکنون شگفتی‌های لرستان و جاذبه‌های گردشگری آن آنچنان که باید در بین شهرهای تاریخی و تفریحی ایران شناخته شده نیست‌ .

اگر به کشف طبیعت و طبیعت گردی علاقه دارید لرستان و دنیای سر سبز آن بهترین پیشنهادی است که می‌توانیم به شما بدهیم. برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری لرستان با سپنجا همراه باشید.

معرفی بهترین جاهای لرستان

همانطور که شما  هم می‌دانید لقب  بهشت آبشارهای ایران به شهر زیبای لرستان داده شده است. چشمه‌های خروشان، آبشارهای دیدنی،  جاذبه‌های گرشگری و طبیعت بی مثالی که لرستان در دل خود جای داده است آن را به یک شهر منحصر به فرد تبدیل کرده است.

برخی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند که لرستان و زیبای‌های آن فقط به مراکز فروش مدرن آن ختم می‌شود این در صورتی است که طبیعت ناب لرستان و جاذبه‌های گردشگری آن در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شود.

قلعه فلک افلاک

قلعه فلک افلاک نماد اصلی شهر لرستان است. که صد در صد نام آن بارها و بارها به گوش‌تان خورده است. این دژ روی یک تپه قرار دارد که تقریبا از تمام نقاط شهر امکان دیدن آن وجود دارد. قلعه فلک افلاک در دوره‌ی ساسانیان بنا شده است و تا زمان قاجار محل اقامت پادشاهان و حاکمان آن دوره بوده است. جالب است بدانید در دوره‌های مختلف نام‌های مختلفی از جمله قلعه اتابکان، دژ شاپور، قلعه دروازه برجی و… بر روی این دژ گذاشته شد، که در آخر نام قلعه فلک افلاک به عنوان نام اصلی و همیشگی این قلعه در یادها باقی ماند.

نمای قلعه به صورت یک ۸ ضلعی مجهز به ۲ دروازه و ۱۲ برج است همچنین موزه ی مردم شناسی و آثار باستانی که درون قلعه مقرر شده  هیجان انگیزترین بخشی است که مراجعه کنندگان و علاقه‌مندان به آثار هنری و فرهنگی  را به وجد می‌آورد.

بهترین جاهای لرستان

دریاچه گهر

اگر می‌خواهید نمادی از زیبایی خلقت خداوند بزرگ ، را یکجا ببینید بهتر است یک سر به دریاچه‌ی گهر بزنید. یک پیکنیک خانوادگی یا دوستانه در کنار یکی از بزرگتربن دریاچه‌های ایران با آب و هوای بکری که در منطقه حاکم است بدون شک می‌تواند خاطره‌ی یک سفر به یاد ماندنی را برای همیشه در ذهن شما حک کند. همچنین این منطقه زیستگاه انواع درختان تنومند و سر به فلک کشیده‌ای همچون  پسته، گلابی‌، بلوط، انجیر و … شده است.

اگر خوش شانس باشید می‌توانید آهو، خرگوش، بزکوهی و دیگر حیواناتی که توسط محیط زیست در منطقه‌ی گهر نگهداری می‌شوند را ببینید. در کنار این همه زیبایی وجود آلپ ایران عزیزمان، یا همان اشترانکوه در کنار این دریاچه جلوه و شکوه این بهشت خدادای را صد برابر کرده است. انواع و اقسام گونه های گیاهی و جانوری کمیابی که در‌ دریاچه‌ی گهر زندگی آرام خود را سپری می‌کنند از دیگر امتیازات این دریاچه‌ی منحصر به فرد است. زیبایی دریاچه‌ی گهر به قدری محسور کننده است که به هیچ عنوان نمی‌توان وصف آن  را به چند خط یا چند کلمه محدود کرد.

آبشار بیشه

از بهترین جاهای لرستان می‌توانیم آبشار بیشته را هم نام ببریم. آبشار بیشه  با ارتفاع ۴۸ متر و عرض ۲۰ متر در دل کوهای زاگرس جا خوش کرده است. این بهشت برین در  ۳۵ کیلومتری درود و ۶۰ کیلومتری خرم آباد قرار دارد. حال و هوای عجیب چون چه چه پرندگان، نسیم ملایمی که از دل کوهای زاگراس بلند می‌شود، آب پاک و زلالی که در دل طبیعت جاری است، درختان سر به فلک کشیده‌ی بلوط تنها وصف کوچکی از حال و هوای نابی است که می‌توانید در کنار آبشار بیشه تجربه کنید واقعا مگر می‌شود این همه زیبایی خدا را دید و سرمست نشد.

این مطلب را هم بخوانید
لیستی از بهترین جاهای دیدنی البرز

آبشار بیشه

دره‌ی خزینه

یکی دیگر از شگفتی‌های لرستان دره‌ی پر رمز و راز خزینه است. جالب است بدانید دره‌ی خزینه‌ی نمونه‌ای از  دره‌ی گرندکانیون در آمریکا است. این دو دره‌ی ‌خارق العاده که نقاشی دست طبیعت هستند به قدری از لحاظ ظاهری به هم شبیه هستند که چند وقت اخیر مقایسه‌ی این دو دره با هم، در فضای مجازی  سر و صدای زیادی به پا کرده بود. زیبایی محسور کننده‌ی خزینه‌ به قدری چشم نواز است که تماشاگران را به آسانی متوجه‌ی شکوه و جلال خود می‌کند. برای رسیدن به دره‌ی خزینه کافی است به روستای خزینه که در نزدیکی پلدختر قرار دارد بروید

پل معلقی که در دره‌ی خزینه قرار دارد ارزش امتحان کردن را دارد البته فقط کسانی می‌توانند روی پل راه بروند که دل و جرعت زیادی دارند به هر حال ارتفاع ۸۵ و طول ۱۲۵ متری این پل به هر کسی اجازه‌ی امتحان کردنش را نمی‌دهد. جالب است بدانید در شکل گرفتن دره‌ی خزینه انسان‌ها کوچک‌ترین نقشی نداشته‌اند بلکه فرم جالب این دره توسط فرسایش خاک بوجود آمده و اینجاست که باید شاکر طبیعت باشیم به خاطر پیکر تراشی عالی و بی نقصش.

دریاچه‌ی کیو

قبل از این که دریاچه‌ی کیو را به شما معرفی کنیم بهتر ست بدانید کیو به چه معناست و چرا  مردم لرستان چنین نامی را روی این دریاچه گذاشته‌اند؟

کیو در زبان لری به معنای کبود یا همان فیروزه‌ای است. وجود گونه‌های خاصی از گیاهان در کف دریاچه باعث شده که رنگ آب، فیروزه‌ای به نظر بیاید از این رو مردم لرستان برگرفته از رنگ آب، نام کیو یا همان کبود را برای دریاچه انتخاب کرده‌اند.

دریاچه‌ی کیو یکی دیگر از بهترین جاهای لرستان است که ارزش دیدن دارد. در دنیا کمتر جایی را می‌توان پیدا کرد که در وسط شهر  یک دریاچه‌ی طبیعی خودنمایی کند. دریاچه چون نگینی فیرزه‌ای در میان شهر می‌درخشد زیبایی منحصر به فرد این دریاچه ساله هزاران نفر را به سوی خود می‌کشاند. اسکی روی آب، قایق سواری، جت اسکی و… از تفریحات آبی است که شما می‌توانید در دریاچه‌ی کیو تجربه کنید.  تماشای مهاجرت پرندگان در فصول مختلف سال تنها نصیب کسانی می‌شوند که خیلی خوش شانس باشند.

بهترین جاهای لرستان

دشت لاله‌های واژگون

مگر می‌شود تا به حال وصف لاله‌های واژگون لرستان را نشنیده باشید! ‌ از جنوب  شرق الیگودرز  تا دامنه‌های زاگرس توسط لاله‌های کمیابی چون اشک مریم و سوسن چلچراغ تزئین شده است. برای دیدن این دشت رویایی کافی است در فصل بهار راهی لرستان شوید و از تماشای این همه زیبایی و هنر خداوند لذت ببرید  جالب است بدانید دشت لاله‌ی الیگودرز بهترین دشت لاله در دنیا است.

دره‌ی شیرز

یکی دیگر از اسرار آمیزترین جاذبه‌های گردشگری لرستان دره‌ی شیرز است. ‌ بدون اغراق بخواهیم بگوییم دره‌ی شیرز یکی از عجیب‌ترین و رویایی‌ترین جاهای دنیاست. رودخانه‌ی خروشان و کریستالی که از میان دره عبور می‌کند شکوه و جلال  شیرز را صد چندان کرده است. درختان پسته، گلابی، انجیر، انگور، بلوط و… سراسر دره‌ی شیرز را آزین بندی کرده‌اند.

در حال حاضر با  توجه به مدرن و صنعتی شدن کشاورزی و وارد شدن کود و انواع مختلف سم‌ها در دنیای میوه‌ها و سبزیجات، طعم مصنوعی جایگزین طعم اصلی میوها شده است اگر می‌خواهید حتی برای یکبار هم که شده طعم شیرین، واقعی و طبیعی  برخی از میوه‌ها را زیر دندان‌تان حس کنید کافی است در فصل تابستان راهی دره‌ی شیرز شوید

دره‌ی هلت

اگر بخواهیم یکی دیگر از شگفتی‌های لرستان را به شما معرفی کنیم دره‌ی هلت پیشنهاد دیگری است که می‌توانیم به شما بدهیم. دره‌ی هلت مانند دره‌ی خزینه پیکر تراشی تمام عیار دیگری از طبیعت است با این تفاوت که شما در دره‌ی هلت حضور هیچ گونه‌ی گیاهی را شاهد نخواهید بود.  چرا که تمام سطح دره از سنگ و صخره پوشیده شده. آب خروشانی که از میان دره عبور می‌کند عظمت و زیبایی بی‌نظیر هلت را فریاد می‌زند.

به افرادی که در حیطه‌ی عکاسی فعالیت می‌کنند و به دنبال تصویر برداری متفاوتی هستند، دره‌ی هلت همان جایی است که به دنبالش هستید. ترکیب آب و صخره در کنار هم منظره‌ی چشم نوازی را به وجود اورده است. که می‌توان در آنجا صدها عکس ژورنالی و جذاب را به ثبت رساند.

این مطلب را هم بخوانید
۴ شهر مرزی ایران که باید آن ها را بشناسید!

دره هلت

تپه چغا

حیف است در لیست جاذبه‌های گردشگری لرستان نامی از تپه‌ی خارق العاده‌ی چغا برده نشود. اگر می‌خواهید نمای شهر زیبای بروجرد را از بالا تماشا کنید باید خودتان را به تپه‌ی چغا برسانید . بدون شک دیدن نمای شهر در دل شب بخاطر وجود چراغ‌های روشن منازل و خیابان‌ها برای شما لذت بخش‌تر خواهد بود. وجود باغ پرندگان، امکان انجام تفریحات آبی، وجود پارک فدک ، گلزار شهدا، مجسمه و تندیس‌‌ها و…  از دیگر امکاناتی است که در تپه‌ی چغا تحت اختیار شما قرار دارد که شما می‌توانید با آنها سرگرم شوید، و نهایت لذت را ببرید.

غار کلما کره

یکی دیگر از بهترین جاهای لرستان غار کلما کره است که کمتر کسی است که نام آن را نشنیده باشد، کلما کره یاد آور دوره‌های هخامنشیان و ساسانیان است که میراث فرهنگی، وسایل و گنجینه‌های زیادی که مربوط به منابع تاریخی می‌شود را از آنجا استخراج کرده است. اگر می‌خواهید از این غار تاریخی دیدن کنید باید به روستای دره باغ واقع در پلدختر بروید.

کلما کره

خانه‌ی ابو

افرادی که به دیدن آثار تاریخی علاقه دارند خانه‌ی ابو در مرکز خرم آباد می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای آنها باشد. طرح عمارت ابو به سبکی قدیمی و نوستالژی معماری شده است. اتاق‌های پنج ضلعی و سه ضلعی این عمارت به قدری زیبا و هستند که می‌تواند شما را سرمست تماشای خود کنند.دیواره‌های  این خانه‌ی تاریخی که از زمان پلهوی به یادگار مانده است با خشت، آهک، چوب و…   تزیین شده است، که به نوبه‌ی خود می‌تواند تماشاگران را شگفت زده کند.  خوب است بدانید این اثر تاریخی در میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

دره‌ی کهمان

یکی دیگر از بهترین جاهای لرستان که قصد معرفی آن را به شما داریم دره‌ی کهمان است. در این دره چشمه‌های بسیار زیادی از دل زمین می‌جوشند. به نظر شما درست کردن یک چای آتیشی از آب این چشمه‌ها چقدر می‌تواند دلپذیر باشد؟ شما را نمی‌دانم اما من به شدت دوست دارم حداقل برای نوشیدن یک چای میهمان دره‌ی کهمان شوم. درختان گردو و بادام سر تا سر دره‌ی کهمان را پوشانده‌اند از آنجایی که این درختان به صورت طبیعی توسط آب گوارای  کهمان آب یاری می‌شوند محصولات آنها یعنی گردو و بادام طعم‌هایی به خود گرفته‌اند که شما در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید نمونه‌ی آنها را پیدا کنید.

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید یکی دیگر از بکرترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان لرستان است. آب آبشار از میان صخره‌ها و کوها جریان می‌کند سپس از ارتفاع ۷۰ متری به سمت پایین سرازیر می‌شود عبور آب از صخره‌های تند و و سپس سرریز شدن آن از ارتفاع زیاد  منجر به تولید حباب‌های سفیدی می‌شود که تمام سطح آب را می‌پوشاند به همین خاطر رنگ آب کاملا سفید به نظر می‌آید و دلیل نام گذاری این آبشار به نام سفید هم به همین دلیل است.

وجود کوه استوار قالی کوه در کنار آبشار آب سفید جذابیت این منطقه‌ی گردشگری را صد چندان کرده است بادهای خنکی که از روی آبشار و از دل کوه بلند می‌شود هوای تازه‌ای را بر منطقه حاکم کرده است. اگر می‌خواهید آدرنالین خود را به حداکثر میزان خود برسانید حتما حتما سری به آبشار اب سفید بزنید.

 

آبشار آب سفید

جمع بندی

جاذبه‌های بکر و خارق‌العاده‌ی استان لرستان به قدری زیاد هستند که به هیچ‌ عنوان نمی‌توان آنها را در قالب یک مقاله معرفی کرد و ما در این مطلب فقط توانستیم گوشه‌ی کوچکی از جاذبه‌های گردشگری لرستان را به شما معرفی کنیم‌. طبیعت ناب و دست نخورده‌ی لرستان به قدری گیرا است که بدون شک سفر چند روزه‌ای به آنجا و دیدن کردن از بهترین جاهای لرستان  می‌تواند روح و جان شما را  تازه کند اگر می‌خواهید لرستان را کشف کنید بهتر است برنامه‌ی یک سفر را به همراه دوستان یا خانواده را برای یک تفریح چند روزه به آنجا بچینید. برای اجاره سوئیت در لرستان روی لینک کلیک کنید.

درباره “با بهترین جاهای لرستان آشنا شوید” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا