جاهای دیدنی تهران

باغ کتاب تهران کجاست؟ (+آدرس، تصاویر و امکانات بی نظیر آن)

قدم زدن و گشت و گذار در فضای اختصاصی کتاب، یکی از جذاب‌ترین تفریحات برای علاقمندان به کتاب است. تصور کنید جایی باشد پر از شخصیت‌های کتاب مورد علاقه شما. تصور کردن این فضا قند در دل آدم آب می‌کند. در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا باغ کتاب تهران، یزرگترین مکان اختصاصی کتاب در این شهر را به شما معرفی کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

معرفی باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران بک مجموعه فرهنگی و هنری و علمی است که در شهر تهران در منطقه عباس آباد قرار دارد. این مجموعه فرهنگی در شمال شرقی فرهنگستان‌های علوم و زبان و ادب فارسی، در شمال غربی باغ هنر، در شرق کتابخانه ملی ایران و در غرب باغ‌موزه دفاع مقدس واقع شده است. در سال های اخیر با ساخت شدن باغ کتاب تهران علاقه خریداران کتاب چندین برابر شده است. این مجموعه بی نظیر شامل بخش های متنوعی مانند فروشگاه های کتاب کودکان و بزرگسالان، فروشگاه های دیجیتال، سالن های سینما، کافی شاپ، نمایشگاه های مختلف و… می باشد. این روزها مجموعه باغ کتاب تهران به محل سرگرمی و آموزشی برای همه سنین تبدیل شده است.

نگاهی بر پیشینه باغ کتاب تهران

پیشینه-باغ-کتاب-تهران

پیشنهاد ساخت مجموعه باغ کتاب تهران در سال ۱۳۸۳ مطرح و توسط معمار معروف آقای سام طهرانچی طراحی شد. هدف اولیه این طرح، برگزاری دائمی نمایشگاه کتاب تهران در این مکان بود، بعدها طرح های مختلفی با توجه به شرایط و بررسی های فراوان مطرح شد و در نهایت با جمع بندی همه طرح ها ساختار کنونی باغ کتاب تهران شکل گرفت. مجموعه باغ کتاب تهران در ۱۲ تیر ۱۳۹۶ بازگشایی شد. مساحت کل مجموعه باغ کتاب ۱۱۰ هزار متر مربع است که بخش های مختلف آن در سه طبقه پایه ریزی شده است.

۶۵ هزار متر مربع این مجموعه به ساختمان نمایشگاه، ساختمان های اداری و تالار همایش ها و… تعلق دارد، در کنار این مجموعه، فصاهای سبز و یک دریاچه مصنوعی بسیار زیبا نیزاحداث شده است. تخمین زده می شود که هزینه ساخت مجموعه باغ کتاب تهران در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است. بخش بهارستان، خیالستان، نگارستان و سروستان به ترتیب مربوط به کودک و نوجوان، فناوری‌های دیجیتال، سالن‌های سینما و عموم و بزرگسالان هستند و چهار بخش اصلی باغ کتاب را تشکیل می دهند.

آدرس و ساعت بازدید مجموعه باغ کتاب تهران

مجموعه باغ کتاب در تمامی روزهای سال به جز در برخی مناسبات خاص به فعالیت خود ادامه می دهد، برای اطمینان می توانید از صفحه تقویم تعطیلات سایت باغ کتاب بازدید کنید. در نیمه اول سال ساعات بازدید مجموعه فرهنگی باغ کتاب تهران از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۲۳ شب است و در روزهای پنج شنبه و جمعه فعالیت خود را تا ساعت ۲۴ ادامه می دهد. در نیمه دوم سال، بازدید از این مجموعه در ساعت کاری ۹ تا ۲۱ از شنبه تا چهارشنبه مقدور است و در آخر هفته باغ کتاب تا ساعت ۲۲ نیز باز می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
برج طغرل ، دیدنی‌ترین جاذبه تاریخی شهر ری

مجموعه باغ کتاب در منطقه عباس آباد احداث شده است که در نزدیکی پارک طالقانی و آب و آتش، کتابه خانه ملی ایران و موزه دفاع مقدس قرار دارد. خوشبختانه موقعیت جغرافیایی بسیار خوب این مجموعه باعث شده است تا علاقه مندان از مسیرهای مختلفی به باغ کتاب دسترسی داشته باشند. شما می توانید از ۳ مسیر مختلف به شهر کتاب برسید:

  • بزرگراه شهید همت، مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب تهران

میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب ‏تهران

  • مترو حقانی، ۱۰ دقیقه پیاده روی از باغ موزه دفاع مقدس، بعد از پل، باغ کتاب تهران

شماره: ۰۲۱۹۶۰۴۵۵۰۰

ایمیل: [email protected]

ادرس وب سایت: bagheketab.com

می توان گفت که مجموعه فرهنگی باغ کتاب از معدود مراکزی است که به راحتی می توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مستقیما به مقصد برسید. ایستگاه مترو حقانی و همت در خط تجریش – کهریزک، دو ایستگاه نزدیک به باغ کتاب هستند. از این دو ایستگاه مترو تا باغ کتاب به صورت پیاده ۱۰ الی ۱۵ دقیقه فاصله است. شما می توانید از طریق ایستگاه ون و تاکسی به باغ کتاب سفر کنید. علاوه بر این گزینه ها، پایانه اتوبوسرانی حقانی نیز در نزدیکی مترو حقانی قرار دارد که تنها یک ایستگاه با کتابخانه ملی ایران و باغ کتاب فاصله دارد.

یک پارکینگ طبقاتی به مساحت ۴۰ هزار مترمربع نیز در ضلع شرقی و حد فاصل کتابخانه ملی و فرهنگستان جمهوری اسلامی در دست ساخت است. این پارکینگ ۵ طبقه بوده و دارای ظرفیت ۳ هزار خودرو است. البته شما می توانید برای حفظ امنیت و پارک ماشین شخصی خود از پارکینگ طبقاتی مترو شهید حقانی استفاده کنید.

معرفی بخش ها و امکانات مختلف مجموعه باغ کتاب

همان طور که در مقدمه اشاره کردیم، مجموعه باغ کتاب به ۴ بخش اصلی تقسیم شده است، هر کدام از این بخش های مختص به فعالیت های مختلفی است:

  • بلوک مختص به بخش کودکانبلوک A یا بلوک بهارستان محبوب ترین بخش باغ کتاب محسوب می شود، این بخش به سنین نونهالان و کودکان تعلق دارد. امکانات و فضای این بخش را بین دو طبقه همکف و اول تقسیم کرده اند که شامل فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان، باشگاه رباتیک، دیوار صخره ‌نوردی کودک، کافه کودک و مجسمه‌های مختلف از شخصیت کارتونی خاطره‌انگیز و… می باشد.

بخش-کودکان-باغ-کتاب-تهران

  • بلوک، راهروی خیالستان: برای رفتن از بلوک A به بلوک Cباید از راهروی خیالستان عبور کنید، این راهروی زیبا ۶۰ متر طول دارد. در حدفاصل بلوک ها یک حلقه پیاده بَر(walk way) قرار داده شده است. در این مسیر شما از کنار تصاویر متحرک بسیار زیبا و منحصربه فردی عبور خواهید کرد.
  • بلوک C، بخش نگارستان: بلوک نگارستان، بخش مورد علاقه هنردوستان است. در طبقه همکف، روی بام و زیرزمین ۱۱ سالن تئاتر و سینما احداث شده است. سینمای اصلی باغ کتاب دارای پرده سینمایی به مساحت ۱۹۰ متر مکعب است که بعد از سینما آفریقای تهران، دومین پرده بزرگ سینمایی تهران را دارد. ظرفیت سالن های سینمایی باغ کتاب بالغ بر ۲۰۰۰ نفر می باشد. در کنار پردیس های سینما در طبقه همکف چندین کافه و فروشگاه آثار هنری نیز مشغول به فعالیت هستند. در بخش نگارستان قسمتی نیز به نمایش ها و فعالیت های علمی اختصاص داده شده که شامل سالن نمایش علمی، باغ علم کودک، بخش ویژه ربات نقاش و سینما سه بعدی می باشد.
  • بلوک یا سروستان: این بخش مختص بزرگسالان طراحی شده است. در این بخش فروشگاه های کتاب، فروشگاه محصولات فرهنگی، تاریخی و هنری و کافه گالری های بسیار مجهزی فعالیت دارند. ویژگی که بخش سروستان را از سایر بخش ها متمایز می کند، عنوان بزرگترین کتابفروشی جهان به مساحت ۲۵۰۰۰ متر مربع است.
این مطلب را هم بخوانید
کاخ سعدآباد ، گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ معاصر ایران

پارک آب و آتش تهران

در قسمت های مختلف سالن های باغ کتاب مبلمان و صندلی های راحتی جهت استراحت و مطالعه بازدیدکنندگان قرار داده شده است که به لمکده شهرت دارند. برای آسایش پدر و مادران عزیز نیز امکاناتی نظیر اتاق مادر و کودک، خانه کودک و ماشین حمل کودک (بیبی‌کار) قرار داده شده است. پشت بام باغ کتاب مختص به استراحت و تفریح بازدیدکنندگان است، فضاهای سبز و کافه‌ها زیبایی در این بخش وجود دارند. باشگاه رباتیک، اتاق فرار، شبیه‌ساز پرواز سسنا ۱۷۲، سرزمین فکر بازی، کافه بازی از دیگر امکانات تفریحی مجموعه باغ کتاب تهران هستند.

کلام آخر

در این مقاله از سپنجا سعی کردیم تا مختصری از مجموعه فرهنگی، هنری و تفریحی باغ کتاب تهران، صحبت کنیم. درباره امکانات این مجموعه نیز صحبت کردیم. محال است عاشق کتاب باشید و از باغ کتاب دیدن نکرده باشید.

نظر شما در مورد باغ کتاب تهران چیست؟ در این زمینه چه اطلاعاتی دارید؟ لطفا در بخش کامنت همین مقاله، در این خصوص باغ کتاب تهران اظلاعات خود را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

اگر برای بازدید از این مجموعه به تهران سفر کرده‌اید، می توانید در این زمینه برای اجاره سوئیت در تهران بر روی کمک سپنجا حساب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا