جاهای دیدنی ایران

بازدید از جاذبه های گردشگری ایلام

این مقاله از سپنجا را به معرفی جاذبه های گردشگری ایلام اختصاص داده‌ایم. اگر قصد دارید به این شهر زیبا سفر کنید، این مقاله را از دست ندهید چون شما را برای سفری کامل‌تر آماده خواهد کرد. شهرستان ایلام در غرب استان ایلام واقع شده و در توسط دامنه‌های جنگلی و کوه‌هایی چون مانشت، سیوان، شلم و سیاه کوه محصور شده و از آب و هوای مطبوع و معتدل برخوردار است. همچنین این شهر در مناطق مرزی ایران قرار دارد.

ایلام با داشتن تفرجگاه‌های جنگلی و مکان‌های تاریخی و باستانی به شهر شگفت انگیز این استان معروف است. برخی از فعالیت‌ها مانند دامداری و کشاورزی به دلیل آب و هوا، کوهستان‌ها و دشت‌های وسیع این شهر از محبوبیت بالایی در بین ساکنان برخوردار است. زبان رایج مردم ایلام کردی است و اکثر ساکنان آن مسلمان و پیرو شیعه دوازده امامی هستند.

ایلام با لقب «عروس زاگرس» شما را با زیباترین مناظر طبیعت روبرو می‌کند و طبیعتی بکر و دست‌نخورده را در اختیارتان قرار می‌دهد. این شهر به ده‌ها دلیل، مکان مناسبی برای سفر است. پس با ما همراه شوید تا جاهای دیدنی این منطقه زیبا را بشناسید.

برای اجاره سوئیت در ایلام روی لینک کلیک کنید.

فهرست جاذبه های گردشگری ایلام

جاهای دیدنی ایلام کم نیستند و ارائه فهرست کاملی از آنها در یک مقاله امکان پذیر نیست. برای همین ما سعی کردیم از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر نام ببریم. اینها شامل:

۱- کوه قلاقیران

کوهستان قلاقیران ایلام به حدی زیبا و شگفت انگیز است که عنوان مهم‌ترین و بهترین کوه ایلام را ازآن خود کرده است. طبیعت این کوهستان واقعاً غیرقابل وصف است و بیشتر از ۲۱۰۰ متر ارتفاع دارد! قلاقیران را می‌توانید در ۳ کیلومتری شمال ایلام پیدا کنید و از مناظر چشم‌نواز آن لذت ببرید.

کمتر کسی این را می‌داند که طبق برخی گفته‌ها، طرح میدان آزادی تهران از شکل ظاهری کوه قلاقیران در ایلام الهام گرفته شده است. چنانچه به مناطق کوهستانی علاقه‌مند هستید و دوست دارید در این نواحی وقت بگذرانید، حتما سفری به ایلام داشته باشید و از کوه قلاقیران آن بازدید کنید.

کوه قلاقیران

۲- دریاچه دوقلو سیاه گاو

دریاچه دوقلوی سیاه گاو در نزدیکی شهرستان آبدانان در استان ایلام قرار دارد. رودخانه سیاه گاو از میان دره‌های کوه کبیرکوه می‌گذرد که در جنوب شرقی آبدانان واقع شده است و در نهایت به دریاچه دوقلوی سیاه گاو می‌ریزد. این دریاچه از زیباترین جاذبه های گردشگری ایلام است.

نباید فراموش کرد که قدمت دریاچه دوقلوی سیاه گاو به هزار سال قبل بازمی‌گردد و یکی از پدیده‌های دیرینه شناسی استان ایلام به شمار می‌رود. روند فرسایش و تغییرات لایه‌های زمین منجر به تشکیل چنین دریاچه‌ای شده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دریاچه، ترکیبات شیمیایی آب آن است . این آب سرشار از مواد معدنی مانند گوگرد است که محیط مناسبی برای رشد برخی گیاهان از قبیل تمشک، انجیر معمولی و بید فراهم کرده است. ماهیگیری از دیگر فعالیت‌هایی است که به عنوان یکی دیگر از پیامدهای وجود دریاچه در این منطقه ممکن شده است. در فصول بهار و تابستان به ویژه در ایام نوروز، عشایر در اطراف دریاچه سیاه چادرهای خود را برپا می‌کنند و بازدیدکنندگان می‌توانند از غذاهای محلی تهیه شده توسط عشایر لذت ببرند.

برای رسیدن به دریاچه دوقلو سیاه گاو باید از آبدانان هشت کیلومتر مسیر را طی کرد. پس از عبور از یک پل، پس از کمی پیاده روی به دریاچه می‌رسید. فاصله این دریاچه تا شهر ایلام سه ساعت و تا آبدانان نیم ساعت است.

دریاچه دوقلوی سیاه گاو

۳- تنگ کافرین

این تنگه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ایلام و یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری شهرستان بدره است. کافرین مشرف به رودخانه و سد سیمره است و امروزه در زمره پربازدیدترین نقاط گردشگری استان ایلام قرار دارد. کوه کبیر، کوه دینار و کوه مانشت از عوامل طبیعی اصلی ایجاد این تنگه هستند.

این منطقه در سال‌های گذشته موضوع کاوش‌های باستان شناسی بوده است. مطالعات تخمین می‌زند که تاریخ این منطقه به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد و از عصر برنز تا عصر آهن در آن زندگی در جریان بوده است.

این منطقه امروزه یک تفرجگاه توریستی عالی است و مردم محلی در کنار رودخانه قایق سواری می‌کنند و گردشگران را برای گشت و گذار به منطقه می‌برند. برخی دیگر در رودخانه سیمره ماهی صید می کنند. عبور رودخانه از تنگه یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه است.

از دیگر زیبایی‌های منطقه می‌توان به جنگل انبوه بلوط و وجود گونه‌های مختلف جانوری مانند سنجاب ایرانی در منطقه اشاره کرد. این تنگه حدود ۲ کیلومتر طول دارد و حدود ۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. چشمه ای در حدود یک کیلومتری تنگه وجود دارد. زیارتگاهی نیز در نزدیکی تنگه وجود دارد.

۴- دره ارغوان

دره ارغوان یکی دیگر از زیباترین و منحصربه‌فردترین جاذبه های گردشگری ایلام و پدیده‌های زمین‌شناسی ایران است. این دره در مسیر تنگه‌ای به نام قوچعلی قرار دارد و زمینی به وسعت صد و هفتاد هکتار را در بر می‌گیرد. علت نامگذاری این سازند طبیعی به ارغوان، وجود درختان زیاد این گیاه در حاشیه رودخانه است.

دره ارغوان در گذشته به گاوز نیز معروف بوده است. امروزه که به ارغوان معروف است، مقصد گردشگری مردم محلی ایلام و همچنین گردشگران خارجی است. این دره مکان بسیار مناسبی برای پرورش انواع گیاهان و درختان مقاوم در برابر هوای سرد مانند بلوط، زالزالک و کیکم است و به دلیل همین پوشش گیاهی است که زنبورداری در این منطقه رونق دارد و عسل مرغوبی در اینجا تولید می‌شود.

جاذبه های گردشگری ایلام

در دره ارغوان رودخانه‌ها و چند چشمه آب وجود دارد. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند در طول سفر از چشمه‌های آبی بهره‌مند شوند و ساعاتی از وقت خود را در این محیط طبیعی سپری کنند. بوته‌های درخت ارغوان معمولاً در کنار رودخانه‌ها در دشت‌های سیلابی رشد می‌کنند، جایی که خاک سبک است. این گیاهان معمولاً توسط بذرهای پوشیده شده در غلاف تکثیر می‌شوند و پس از یک سال گل می‌دهند. گل‌ها در گروه‌های سه تا شش تایی روی شاخه‌ها یا حتی بدنه اصلی گیاه رشد می‌کنند.

هنگامی که درجه حرارت در طول روز به بیش از پانزده درجه می‌رسد، درختچه‌های ارغوان شروع به شکوفه دادن می‌کنند و حدود دو هفته دوام می‌آورند. شکوفه‌های درخت ارغوان خوراکی هستند. طعم ترش و شیرینی دارند و می‌توان از آنها به عنوان تزیین در کنار سبزیجات دیگر استفاده کرد. متأسفانه اکنون این گیاه با خطر انقراض مواجه است.

۵- قلعه والی

قلعه والی از دیگر جاذبه های گردشگری ایلام و یکی از زیباترین بناهای مربوط به دوره قاجاریه است. این قلعه تاریخی به دستور غلامرضا خان والی فیلی در دشت میانکوهی ایلام بر فراز تپه چغا میرگ در سال ۱۳۲۶ هجری شمسی در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع ساخته شد. پس از ساختن قلعه، غلامرضا خان دستور داد تا کتیبه‌ای به طول ۱۸۰ سانتی متر که به خط نستعلیق نوشته شده بود، حکاکی و بر بالای ورودی شرقی نصب کنند. شوربختانه این کتیبه در زمان جنگ تحمیلی فرو ریخت و در حال حاضر در قسمت دیگری از قلعه نگهداری می‌شود.

از زیبایی‌های معماری این بنا می‌توان به پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی، نرده‌های آجری مشبک به رنگ آبی فیروزه‌ای، ستون‌های گرد، سرستون‌های منقوش و کمان‌های تزئینی اشاره کرد. بیشترین مصالح مورد استفاده در ساخت قلعه آجر و سنگ به هم پیوسته است. قلعه والی در مجموع شامل پنج اتاق کوچک و ۲۰ اتاق بزرگ، چهار ایوان و دو تراس کوچک در ضلع جنوبی است.

قلعه والی ایران

قلعه والی که یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری ایلام است در سال ۱۳۷۶ هجری شمسی، ۱۹ خرداد به شماره ثبت ۱۷۹۸ به عنوان یکی از آثار تاریخی ملی کشور به ثبت رسید و این بنا با نظارت سازمان میراث فرهنگی به موزه مردم نگاری منتقل شد. موزه دارای بخش‌های مختلفی است که آداب و رسوم، فرهنگ، اقوام، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایلام را با استفاده از مجسمه‌های متعددی به نمایش گذاشته‌اند.

۶- نقش برجسته گل گل

نقش برجسته گل گل بر دیوار کوهی هم نام خود در ۲۵ کیلومتری ایلام حک شده است. قدمت آن به ۳۰۰۰ سال می‌رسد و روی کتیبه یک سرباز آشوری با کلاه خود و یک تیر در دستش و یک ماه و یک ستاره بالای سرش نقش بسته است. در قسمت پایین این کتیبه جملاتی به خط میخی وجود دارد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با معروف ترین شهرهایی که ثبت جهانی صنایع دستی هستند

۷- آبشار گچان

آبشار گچان با ارتفاع بیش از ۱۴ متر، در ۱۵ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. این آبشار توسط درختان گردو و بلوط محاصره شده است و زیبایی طبیعی آن به قدری بالاست که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

۸- غار کناتاریکه

غار کناتاریکه از دیگر جاذبه های گردشگری ایلام است که طرفداران زیادی در بین گردشگران پیدا کرده است. این غار باشکوه در ۳۵ کیلومتری ایلام در ارتفاعات سیوان در مسیر جاده دره شهر قرار دارد. صدها ستون، چندین دهلیز، تالار، چاه و مجموعه‌ای شگفت انگیز از استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها درون آن وجود دارد. هوای داخل غار بسیار سرد است و هیچ نشانه‌ای از حیات داخل آن وجود ندارد. ارتفاع برخی از تالارها ۱۲ متر با جریان هوای مطبوع است. در این غار شگفت انگیز برکه‌ای نیز وجود دارد.

غار کناتاریکه

۹- شهر تاریخی دره شهر

شهرستان دره شهر با داشتن شهری به همین نام در مرکز آن در شرق ایلام قرار دارد و یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایلام است. آثار تاریخی زیادی در این شهر وجود دارد که نشان از قدمت طولانی زندگی بشر در آنجا دارد. شهرستان دره شهر شامل سه شهرستان و شش دهستان است. مردم اینجا به لهجه لری و کردی صحبت می‌کنند. نکته قابل توجه در تراکم جمعیت در این شهرستان این است که روستاییان درصد بیشتری از جمعیت را نسبت به مردم شهر تشکیل می‌دهند. آب و هوای دره شهر معتدل استوایی است و خود به تنهایی یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری ایلام به حساب می‌آید.

تنگ بهرام چوبین یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان دره شهر است. بر اساس برخی روایات، بهرام یکی از سرداران ساسانی معمولاً در این منطقه شکار می‌کرده است. این تنگه در منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز قرار دارد. دیوارهای متعددی بر روی صخره‌های این تنگه به منظور افزایش امنیت ساخته شد و آثار پله‌ها هنوز باقی است. چهار آب انبار نیز در اینجا وجود دارد.

از جاذبه‌های طبیعی دره شهر می‌توان به آبشارهای دربند و ماربره اشاره کرد. قالی بافی، گلیم و جاجیم از صنایع دستی مردم دره شهر است. گلیم گل برجسته اصلی ترین صنایع دستی منطقه است. از سوغات محلی این منطقه می‌توان به روغن حیوانی و کره محلی، عسل کوهی، کلوچه بژی برساق، کله کونجی و شیرینی کاک اشاره کرد.

۱۰- منطقه جنگلی ششدار

اگر برای گذراندن اوقات فراغت خود به دنبال یک محیط سراسر آرامش می‌گردید، منطقه جنگلی ششدار را به عنوان یکی از جاذبه‌ های گردشگری ایلام به شما پیشنهاد می‌دهیم. پارک جنگلی ششدار در ۵ کیلومتری ایلام به سمت جاده کرمانشاه واقع شده است. این پارک جنگلی به دلیل نزدیکی با کوه قلاقیران از آب و هوای مناسب و چشم‌انداز دلربایی برخوردار است. علاوه بر این چشمه‌سارهای زیاد این منطقه باعث شده است تا خاک آن از حاصلخیزی زیادی برخوردار باشد.

جنگل‌های انبوه پارک ششدار زیبایی خاصی به این پارک جنگلی بخشیده است. این پارک جنگلی به عنوان یکی از مشهورترین تفرجگاه‌های ایلام به شمار می‌رود. به طوری که در تعطیلات آخر هفته افراد زیادی تمایل دارند که برای دور شدن از محیط آلوده شهری و شلوغی و سر و صدای ترافیک به این منطقه سفر کنند.

زیبایی این منطقه جنگلی در فصل بهار مثال‌زدنی است. سرسبزی دشت، شکوفه‌های درختان جنگلی، بوی معطر گل‌ها و… از جمله مواردی است که روح و روان هر کسی را تازه خواهد کرد. یکی از شگفتی‌های پارک جنگلی ششدار، حیات وحش تماشایی آن است که دیدن آنها قطعا شما را هیجان‌زده خواهد کرد.

فصل پاییز منطقه جنگلی ششدار به عنوان یکی از جاذبه‌ های گردشگری ایلام نیز تماشایی است. در این فصل تنوع رنگی درختان منطقه تداعی‌کننده یک تابلوی نقاشی است. یکی از ویژگی‌های خوب این منطقه نزدیکی آن به ایلام است. این شرایط باعث شده است تا بسیاری از گردشگران و مسافران برای استراحت پارک جنگلی ششدار را انتخاب کنند.

۱۱- کوه اهوران

اگر علاقه به کوهنوردی دارید، کوه اهوران ایلام را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این منطقه کوهستانی بکر و زیبا در ۸۰ کیلومتری شهر ایلام واقع شده است. ارتفاع کوه اهوران به ۲۱۰۰ متر می‌رسد و از شرق تا شمال ایلام را در برگرفته است. بهترین زمان برای صعود به کوه اهوران فصل بهار و تابستان است. چرا که در باقی فصل‌ها، سردی هوا شرایط صعود به قله را سخت می‌کند.

علاوه بر این برای صعود به قله کوه اهوران نیاز است تا لوازم کوهنوردی شما کامل باشد. همچنین بهتر است که به صورت گروهی و در کنار شخصی آشنا به این منطقه صعود کنید تا برای مسیریابی دچار مشکل نشوید.

در مسیر رسیدن به این کوه، دره دیدنی جزمان قرار دارد. اغلب کوهنوردان برای استراحت این مکان را انتخاب می‌کنند.

۱۲- آبشار اما

یکی از جاذبه های گردشگری ایلام آبشار دیدنی اما است. این آبشار در نزدیکی روستایی به این نام واقع شده است. آب آبشار اما به دریاچه سد ایلام که در نزدیکی آن قرار گرفته است، می‌ریزد. درختان زیبای انجیر کوهی، انگور و بلوط، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. عبور آب آبشار از میان سرخس‌ها و خزه‌ها زیبایی خیره‌کننده‌ای را به ارمغان می‌آورد.

برای رفتن به آبشار اما ایلام باید ابتدا از کنار دریاچه سد آن عبور کنید. آب این سد برای مصارف خانگی و صنعتی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر علاقه به ماهیگیری و شنا دارید، آب زلال دریاچه این سد یک فرصت بسیار خوبی را در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید اوقات فراغت خود را در آن سپری کنید.

خصوصیات منحصر به فرد این آبشار زیبا، زندگی مردم این منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است. به طوری که بسیاری از مردم محلی این منطقه برای آبیاری زمین‌های خود و همچنین آب آشامیدنی از آب آبشار اما استفاده می‌کنند. علاوه بر این وجود آب در این منطقه باعث شده است تا طبیعتی سرسبز و دل‌انگیز داشته باشد. این موضوع خود توانسته است گردشگران بسیار زیادی را جذب کند.

۱۳- روستای بانقلان

یکی از جاذبه های گردشگری ایلام روستای بانقلان است. وجود آثار باستانی در این روستا نشان‌دهنده این است که این روستا از قدمت بسیار زیادی برخوردار است. این روستا در دهستان پایین واقع شده است و مردم این منطقه از ایل‌های کردتبار پنجستون هستند. در صورت سفر به ایلام پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از روستای تاریخی بانقلان را از دست ندهید.

جاذبه‌های دیدنی روستای بانقلان بسیار زیاد است. از جمله آنها می‌توان به حسینیه شهدای بانقلان، قلعه توت، چشمه بیمار، مسجد امام رضا، آسیاب خندان و… اشاره کرد. این روستای باستانی برای گردشگرانی که علاقه به جاهای تاریخی دارند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

در کنار قدمت تاریخی این روستا، جاذبه‌های طبیعی بانقلان نیز در نوع خود منحصر به فرد هستند. دشت‌های سرسبز با چشم‌انداز بی‌نظیر و آب و هوای مطبوع این منطقه باعث شده است تا این روستای محبوب به یکی از روستاهای توریستی ایلام تبدیل شود. در این روستا به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایلام درختان گردو چندین هزار ساله وجود دارد که نقش بسیار مهمی در درآمد مردم این منطقه داشته است.

حاصلخیزی خاک این منطقه از یک طرف و وجود آب از طرف دیگر باعث شده است تا بسیاری از اهالی روستای بانقلان به شغل کشاورزی روی بیاورند. به طوری که در اطراف این روستا تا چشم کار می‌کند، زمین کشاورزی می‌بینید.

۱۴- قلعه اسماعیل خان

یکی از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی ایلام، قلعه اسماعیل خان است که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. این بنای تاریخی زیبا و منحصر به فرد بر روی ارتفاعات آب انبار در ارتفاع ۳۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.  دور تا دور این قلعه دیدنی با درختان انبوه جنگلی بلوط، وزن و ارژن احاطه شده است و باعث شده است تا زیبایی این منطقه دو چندان شود.

قلعه اسماعیل خان از سمت جنوب به شهر ایلام مشرف است. در قسمت شمالی این قلعه دره دالاب به چشم می‌خورد. همچنین زمین‌های کشاورزی منجل در غرب آن واقع شده است. قلعه مانشت در سمت شرق قلعه اسماعیل خان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایلام قرار گرفته است. در شمال این قلعه یک چشمه دائمی وجود دارد که تامین‌کننده آب مورد نیاز مردمان ساکن در این قلعه در گذشته بوده است.

مسیر دسترسی به این قلعه بسیار سخت است. به این دلیل که قلعه اسماعیل خان در یک منطقه کوهستانی و سخت‌گذر قرار گرفته است؛ بنابراین برای رفتن به این قلعه تنها می‌توان از سمت جنوب شرقی آن به آن دسترسی پیدا کرد.

۱۵- پارک ملت ایلام

پارک ملت ایلام با درختان کهنسال زیبا و سر به فلک کشیده خود، جزو یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های این شهر به حساب می‌آید. پارک ملت که با نام پارک سراب نیز صدا زده می‌شود در بلوار جمهوری این شهر قرار گرفته است. امکانات رفاهی این پارک مانند سرویس‌ بهداشتی، سیستم نورپردازی مناسب و… باعث شده است تا بسیاری از خانواده‌ها برای گذراندن اوقات فراغت خود این پارک را انتخاب کنند.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به لرستان

وجود جوهای آب روان در پارک ملت ایلام به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایلام حس زندگی و شادابی را به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، وجود این آب‌های فراوان باعث شده‌اند تا محیط سرسبز و پوشش گیاهی انبوه این منطقه از آب آنها سیراب شوند. درختان کهنسال این پارک، زیستگاهی مناسب را برای انواع پرندگان و حیوانات به وجود آورده است.

یکی از خصوصیات منحصر به فرد پارک ملت ایلام وجود یک چشمه دائمی در آن است که از دل کوه به بیرون می‌آید. پارک ملت ایلام به دلیل جاذبه‌های طبیعی خود هرساله میزبان گردشگران بسیار زیادی از سراسر ایران است. برای این منظور ساختمان‌هایی به صورت آلاچیق برای رفاه هر چه بیشتر مسافران احداث شده‌اند، تا با آرامش خاطر از زیبایی‌های این پارک در یک هوای مطبوع لذت ببرند.

۱۶- پارک کودک ایلام

یکی از ویژگی‌های خوب شهر ایلام وجود پارک‌های متعدد در دل شهر است. این پارک‌ها به دلیل دارا بودن محیطی آرام و دلنشین، بهترین فرصت را در اختیار مسافران و اهالی شهر قرار می‌دهد تا بدون طی کیلومترها مسافت، برای گذراندن اوقات فراغت خود به این مکان‌های زیبا و چشم‌نواز بیایند.

پارک کودک به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایلام به شمار می‌رود که با امکانات ویژه‌ی خود، یک محیط مناسبی را برای کودکان فراهم کرده است؛ بنابراین اگر دغدغه تفریح کودک خود را دارید، پارک ایلام با وسایل بازی متنوع خود می‌تواند یک محیط سرگرم‌کننده را برای کودک شما فراهم کند. علاوه بر این در این پارک محیط‌هایی برای نوجوانان نیز ساخته شده است که می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند.

اگرچه این پارک مخصوص کودکان و نوجوانان طراحی شده است، اما می‌تواند برای پدر و مادرها نیز دلچسب باشد. وجود وسایل ورزشی در این پارک یک فرصت مناسبی را در اختیار میانسالان قرار می‌دهد که بتوانند ورزش صبحگاهی خود را درون این پارک انجام دهند.

محیط سرسبز، صدای آواز پرندگان، وجود درختان فراروان، صدای حرکت آب در میان نهرها و… از جمله مواردی است که باعث شده است تا زیبایی این پارک دوچندان شود.

۱۷- تنگه رازیانه

یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز ایلام تنگه رازیانه است. تنگه رازیانه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایلام در جاده ایلام‌دره واقع شده است. طبیعت بکر و زیبای این تنگه توجه هر طبیعت‌دوستی را به خود جلب می‌کند. کوه‌های بلند اطراف این تنگه زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده‌اند.

این تنگه رازآلود در اثر فرسایش‌های آبی اتفاق افتاده و باعث شده است تا اشکال خیره‌کننده‌ای را به وجود بیاورد. شکاف‌های ایجاد شده به طول سه کیلومتر یک مسیر پرپیچ و خمی را به وجود آورده است. یکی از زیبایی‌های این منطقه وجود رودخانه‌ی پر آبی است که از وسط این تنگه عبور می‌کند. وجود این آب باعث شده است تا دشت‌های اطراف این منطقه از سرسبزی و طراوت برخوردار باشند.

اگر قصد دارید تا از میان این تنگه عبور کنید، باید فصل تابستان را برای این کار انتخاب کنید. چرا که در فصل‌های دیگر سال، آب این رودخانه بسیار زیاد است و حرکت درون تنگه را غیرممکن می‌سازد. به خصوص برخی از قسمت‌های این تنگه ارتفاع بسیار زیادی دارند و باعث می‌شود تا عبور از آن را کمی ترسناک کند.

تنگه رازیانه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایلام زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر و حیوانات مختلف است. یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه وجود عشایر ایلام در برخی از فصل‌های سال است. ترکیب چادرهای این عشایر با طبیعت بی‌نظیر این منطقه توجه هر گردشگری را به سمت خود جلب می‌کند.

۱۸- کاخ فلاحتی ایلام

ایلام شهری است که بسیاری از افراد با طبیعت سرسبز، آب و هوای مطبوع و کوه‌های سر به فلک کشیده اطرافش آن را می‌شناسند. اما این شهر زیبا و دیدنی به دلیل دارا بودن آثار تاریخی بسیار، برای علاقه‌مندان به جاذبه‌های تاریخی نیز جذاب و دیدنی است. یکی از مشهورترین بناهای تاریخی این شهر، کاخ فلاحتی است که با معماری خاص خود، جلوه‌ای تماشایی دارد.

اگرچه این کاخ در مقایسه با سایر کاخ‌های قاجاری تجملاتی و پر زرق و برق نیست، اما همان طراحی ساده کاخ و تزئینات بیرونی آن مانند اطراف پنجره‌ها، ستون‌ها و… جذابیت خاصی به آن بخشیده است. قسمت داخلی ساختمان‌ها به موزه تبدیل شده است. در موزه‌های کاخ فلاحتی ایلام به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایلام ابزارهای دوره نوسنگی، ابزارهای کشاورزی، آسیاب دستی، کتاب‌ها، مجلات مربوط به کشاورزی به نمایش گذاشته شده‌اند.

این اثر به جای مانده از دوران قاجار در بافت مدرن شهر یعنی خیابان آیت‌الله حیدری واقع شده است. در نتیجه دسترسی راحتی به آن خواهید داشت.

۱۹- موزه تاریخی طبیعی ایلام

یکی دیگر از موزه‌های دیدنی ایلام، موزه تاریخی طبیعی است. همانطور که از نام این موزه مشخص است، در آن انواع فسیل‌هایی از دوره‌های مختلف زمین را می‌توانید ببینید. علاوه بر این حیوانات در حال انقراض به صورت تاکسیدرمی شده در آن وجود دارند. در نتیجه این موزه تاریخی طبیعی ایلام این فرصت را در اختیار علاقه‌مندان به طبیعت قرار می‌دهد تا از بازدید از این موزه و شگفتی‌های آن نهایت لذت را ببرند.

این موزه تاریخی طبیعی در بلوار خلیج فارس و نزدیک پارک کوثر واقع شده است. بازدید از این موزه به افزایش سطح دانش و فرهنگ فرزندان شما کمک بسیار زیادی می‌کند. این موزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایلام در دو طبقه با مساحت ۵ هزار هکتار ساخته شده است و به یکی از قطب‌های مهم توریستی ایلام تبدیل شده است. شما می‌توانید همه روزه در ساعات اداری از این موزه بازدید کنید.

یکی از ویژگی‌های خوب موزه تاریخی طبیعی ایلام وجود کارشناس مسلط به تمامی قسمت‌های این موزه است که می‌تواند اطلاعات مفیدی را جهت یادگیری بهتر در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهد. تمامی آثار باستانی و طبیعی جمع‌آوری شده در این موزه به ارزش و اهمیت آن افزوده است.

۲۰- دریاچه سد

دریاچه سد ایلام که به زیبای توسط کوه‌ها محصور شده است در ۲۰ کیلومتری شرق ایلام در مسیر فرعی جاده ایلام در دره شهر قرار دارد. این سد به تازگی به منظور تامین آب شرب ایلام احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است. دریاچه سد از زیباترین جاذبه های گردشگری ایلام است اما امکانات رفاهی خاصی برای بازدیدکنندگان‌اش ندارد. با این حال این منطقه به دلیل طبیعت زیبا و دیدنی مملو از افرادی است که در تمام فصول به خصوص بهار و تابستان برای گذراندن اوقات فراغت خود به این مکان سفر می‌کنند.

دریاچه سد ایلام

۲۱- پارک جنگلی چغاسبز

استان ایلام یکی از زیباترین و مهم‌ترین پارک جنگلی‌های ایران را در دل خود جای داده است. این پارک، چغاسبز نام دارد و بیش از ۳۸۰۰ هتار وسعت دارد. چغاسبز با چنین وسعتی در زمره بزرگ‌ترین پارک جنگلی‌های کشور قرار دارد و فضای بسیار آرام و دلنشین آن از دلایل مهم توریستی بودنش است. نمایشگاه‌ها، شهر بازی و زیستگاه پرندگان کمیاب از امکانات این منطقه هستند و بازدید کنندگان می‌توانند با انتخاب این منطقه تفریحی خاطره‌ای به یادماندنی و خوش برای خود و اعضای خانواده بسازند.

اگر به طبیعت علاقه‌مند هستید و دوست دارید گونه‌های مختلف درختان وحشی را از نزدیک ببینید و لمس کنید، چغاسبز این فرصت را به شما می‌دهد زیرا مملو از درختان پسته، بلوط و زالزالک، گردو، بادام، کاج، اقاقیا و سرو است.

۲۲- روستای کُلم

روستای سرسبز و خوش آب و هوای کُلم از دیگر جاذبه های گردشگری ایلام است. این روستا از توابع شهرستان بدره است و حدود ۱۲۰ کیلومتر از شهر ایلام فاصله دارد. اگر دوست دارید در حس عمیقی از آرامش غوطه‌ور شوید و احساس سرزنده بودن کنید، حتماً در سفرتان به ایلام به این روستا هم سر بزنید.

کلم در دل کوه‌ها و ارتفاعات کبیرکوه واقع شده و همین موقعیت باعث شده تا آب و هوایی بسیار مطلوب به ویژه در فصل بهار و تابستان داشته باشد. البته نباید فراموش کنید که زمستان‌های اینجا بسیار سرد است.

سخن آخر…

ایلام یکی از مقاصد گردشگری ایران است اما شاید انتخاب اول خیلی از مسافران قرار نگیرد. ما این مسئله را به دلیل عدم‌آگاهی مسافران از وجود جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌دانیم و قطعاً اگر بدانند چه پدیده‌هایی اعم از طبیعی و و تاریخی در اینجا وجود دارد، هرگز آن را نادیده نمی‌گیرند. در این مقاله از سپنجا با مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر آشنا شدید اما قطعاً این شامل تمام جاذبه‌های آن نبود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا