جاهای دیدنی تهران

گچسر کجاست

بسیاری از افراد برای گذراندن اوقات فراغت و دوری از شلوغی شهرها به روستاها پناه می‌برند. در کشور ما روستاهای بسیار زیبا، با طبیعتی بکر وجود دارند که یکی از این روستاهای زیبا گچسر است؛ اما گچسر کجاست و از چه راهی به آن خواهیم رسید؟ روستای گچسر با قدمت بالایی که دارد، یکی از دیدنی‌های کرج در جاده چالوس شمال شناخته می‌شود که دارای جاذبه‌های گردشگری و تفریحی زیادی است.

اگر تا به حال به این روستا سفر نکرده باشید برایتان علامت سوال است که گچسر کجاست و چگونه جایی خواهد بود؟ آیا برای گذراندن تعطیلات مکانی خوبی هست یا نه؟ اما اصلا نگران نباشید؛ زیرا سپنجا قرار است این روستای زیبا و دیدنی را به طور کامل به شما معرفی کند پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

برای اجاره سوئیت در کرج روی لینک کلیک کنید.

روستای گچسر کجاست

گچسر یکی از روستاهای اطراف کرج در مسیر جاده چالوس و در آسارا قرار گرفته است که فاصله این روستا تا خود کرج حدود ۶۵ کیلومتر خواهد بود. خانه‌های این روستا به صورت متمرکز و در کنار هم قرار گرفته‌اند که همه آن‌ها از چوب، آجر، گل، لاشه سنگ و گچ ساخته شده‌اند و کوچه‌های آن با پله به هم ربط داده شده‌اند که پیچ در پیچ با شیبی تند و به صورت پلکانی هستند.

رودخانه‌ای با آب زلال از میان روستا عبور می‌کند که زیبایی و سرسبزی این روستا را چند برابر کرده است. این روستا در ارتفاعی دو هزار و دویست و سی متری از سطح دریا قرار گرفته و از جذابیت‌های آن می‌توان به باغ‌های لاله‌های گچسر اشاره کرد که این باغ‌ها از زیبایی خاصی برخوردارند.

گچسر در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته و به همین جهت است که زمستان‌ها سرمای طاقت‌فرسایی بر این روستا حاکم می‌شود؛ اما در زمان تابستان‌ که همه از گرمای شدید گله‌مند هستند از آب و هوای خنک و مطلوبی برخوردار است و خیلی از افراد با آمدن به این روستا از گرمای شدید تابستان در امان خواهند بود. البته ناگفته نماند که در تابستان هم تکه‌های برف را بر روی کوه‌های این منطقه مشاهده می‌کنید.

مردم گچسر چگونه هستند؟

اینکه گچسر کجاست و دقیقا در چه منطقه‌ای قرار گرفته را متوجه شدید، حالا در مورد مردم آن می‌خواهیم صحبت کنیم. گویش مردم گچسر اکثرا به زبان فارسی است؛ اما بکار بردن برخی از کلماتشان به مازندرانی‌ها شباهت دارد و مذهب آن‌ها شیعه دوازده امامی است. آداب و رسوم مردم این منطقه طبق آداب سنتی گذشتگان پیش می‌رود و در انواع مراسمات مذهبی و سوگواری مثل ایام محرم و شهادت ائمه به عزاداری می‌پردازند.

در اعیاد مختلف با برگزاری مراسمات خاص و ویژه به جشن و سرور می‌پردازند و شاعران و موسیقی‌دانان آنجا، ترانه‌های گیلکی و فارسی را به صورت زیبایی می‌سرایند که طنین دلنواز آن گوش اهالی روستا را پر می‌کند. آوازها و موسیقی که نوازنده‌ها در این محل می‌نوازند، بیشتر موسیقی سنتی مثل دف، تار و کمانچه و تنبک است.

مردم گچسر کجاست

غذاهای سنتی و مشهور این محل را باید از آبگوشت‌های بی‌نظیر آن شروع کرد. چشیدن آبگوشت‌های محلی و خوشمزه این روستا تجربه‌ای متفاوت خواهد بود. البته انواع آش‌ها و حلواهای فوق‌العاده عالی نیز درست می‌کنند که از خوردن آن‌ها سیر نمی‌شوید. سوغاتی‌هایی که می‌توانید از این منطقه برای دوستان و عزیزانتان ببرید شامل میوه‌های درختی، جو و گندم هستند.

از سوغات این محل می‌توانید حدس بزنید که شغل مردم این روستا چیست! بیشتر اهالی گچسر به کار کشاورزی، باغداری، تولید صنایع دستی و دامداری مشغول هستند که محصولاتی مثل گیلاس، آلبالو، گردو، سیب و انگور از باغ‌های آن و از زمین‌های کشاورزی گندم و جو برداشت می‌کنند و با انجام این کارها و فروش این محصولات بدست آمده به درآمد خوبی هم می‌رسند.

البته ناگفته نماند که مردم این روستا به نگهداری دام نیز مشغول‌اند و با این کار از لبنیات خودکفا خواهند بود. مردم روستا با فروش شیر، کشک، دوغ، ماست و پنیر هم درآمد کسب می‌کنند که خیلی از مسافرانی که به این محل می‌آیند از لبنیات آن به عنوان سوغات هم می‌برند. اکنون بیشتر جمعیت گچسر را میانسالان و افراد سالخورده تشکیل می‌دهد و جوانان برای تحصیلات و یافتن شغل مناسب به شهرها روی آورده‌اند.

جمعیت افراد روستا در طول سال متغیر است طوری که در فصل‌های گرم سال مثل تابستان به بیشترین حد خود می‌رسد و در فصل‌های سرد سال (زمستان) جمعیت کاهش می‌یابد، شاید علت آن هم این باشد که برخی افراد برای گذراندن تابستان به این مکان ییلاق می‌کنند و دوباره برای کار و مدرسه کودکانشان به شهر باز می‌گردند.

تاریخچه روستای گچسر

قدمت روستای گچسر به دوران‌های مختلفی باز می‌گردد که اکثرا آن را به زمان‌های صفویه و قاجار ربط می‌دهند. با دیدن کوره‌های گچ‌پزی که در فاصله ۳ کیلومتری از روستا واقع شده‌اند متوجه قدمت بالای آن می‌شوید. در گذشته هیزم‌ها را در یک مکان استوانه‌ای شکل به نام کوره تا ۷۰۰ درجه داغ می‌کردند و به خاطر وجود معادن گچ در این منطقه، نام آن را گچسر گذاشتند.

پل سنگی در زمان ایلخانی بنا شده و در دوره صفویان آن را بازسازی کردند. این پل به علت اینکه رنگ آن شبیه به آهن بوده و همچنین به دلیل مستحکم بودنش به آهنین راه معروف شده است. با طی کردن مسافتی حدود ۲ کیلومتر از گچسر به سمت کندوان پل سنگی را مشاهده می‌کنید؛ این پل با شماره ۶۵۶۶ در سال ۱۳۸۱ جز آثار ملی ایران قرار گرفته و ثبت شده است. کاخ رضا شاه هم یکی از کاخ‌های باشکوه مربوط به دوران پهلوی اول است که در آن زمان توسط معماران هنرمندی ساخته شد.

تاریخچه گچسر

جاذبه‌های گردشگری گچسر

روستای گچسر بخاطر قدمت بالای آن، آثار تاریخی ارزشمندی را درون خود نهفته و با موقعیت جغرافیایی خوبی که دارد، سرشار از زیبایی‌های منحصر به فرد است. در ادامه برخی از آثار به جای مانده تاریخی و شگفتی‌های نهفته در این منطقه را بررسی می‌کنیم:

باغ لاله‌های گچسر

باغ لاله با وسعت یک هکتار زمین در نزدیکی روستای گچسر و در روستای گرماب قرار دارد که در آن انواع گل‌های لاله با رنگ‌های مختلفی را خواهید دید و به همین جهت است که به باغ لاله‌ها معروف شده است. همه ساله مسافران زیادی برای بازدید از این گل‌ها به این منطقه می‌آیند. البته بازدید در اردیبهشت ماه بهتر است؛ زیرا عطر تازگی گل‌های نوشکفته شما را مدهوش می‌کند.

این باغ در سال ۱۳۶۰ افتتاح گردیده که در آن گل‌های لاله زیبا و بی‌نظیری را مثل پرگلبرگ، فنجانی، حاشیه‌دار، جامی، ستاره‌ای و قدحی در رنگ‌هایی همچون ارغوانی، قرمز، صورتی، نارنجی و زرد مشاهده خواهید کرد؛ طوری که حس می‌کنید در دنیای رنگارنگ گل قدم گذاشته‌اید. قبل از اینکه به پیست اسکی دیزین برسید یعنی ۵۴ کیلومتری جاده کرج به چالوس به باغ لاله خواهید رسید.

گچسر کجاست

پیست اسکی دیزین

پیست دیزین با ارتفاع ۳۸۰۰ متری یک مجموعه تفریحی به حساب می‌آید که با روستا حدود ۱۲ کیلومتر فاصله دارد. در این پیست، تفریحات هیجان‌انگیزی مثل تله اسکی، زمین والیبال و تنیس، تله کابین، بالابر دوچرخه، زمین بازی برای کودکان و… را تجربه خواهید کرد. اجاره لوازم‌های اسکی برای شما مهیا و آماده است و علاوه بر آن آموزش اسکی هم به شما داده خواهد شد.

اگر به این رشته ورزشی علاقه‌مند باشید می‌توانید از خردادماه تا شهریورماه اسکی روی چمن را داشته و در فصل‌های سرد سال یعنی از مهرماه اسکی روی برف را تجربه کنید. در کنار پیست اسکی امکانات ویژه‌ای برای گردشگران و ورزشکاران فراهم شده و دو هتل به نام‌های جهانگردی دیزین و گاجره برای اقامت در این منطقه تهیه شده است.

چشمه ولد

چشمه ولد به عنوان یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده معروف و دیدنی روستای گچسر به شمار می‌رود که بین دو روستای ولد و گچسر واقع شده طوری که در در شمال غربی ولد و در جنوب غربی گچسر است. فاصله این چشمه تا هتل‌های گچسر دو کیلومتر است، بنابراین تا غروب آفتاب هم می‌توانید در آنجا بمانید و نگران مسیر طولانی راه به اقامتگاه نباشید.

این چشمه دارای آبی سرد بوده و البته گوگرددار نیز هست یعنی در گروه آب‌هایی که دارای بی‌کربنات کلسیم گوگردی سرد است قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل است که خیلی از افراد برای آب درمانی به این چشمه قدم می‌گذارند و برای درمان روماتیسم و مجاری تنفسی بسیار کاربردی خواهد بود.

غار یخ مراد

در کوهی نزدیک به روستای گچسر غاری زیبا و منحصر به فردی به نام غار یخ مراد وجود دارد که به دلیل سرمای زیاد در این مکان تمام سقف و دیوارهای آن قندیل بسته و تا اواخر بهار همچنان باقی می‌مانند. برای دیدن این غار که با کرج فاصله‌ای ۸۴ کیلومتری دارد، باید حدود ۲ ساعت پیاده‌روی کنید.

به دلیل سرد بودن هوای داخل غار در فصل زمستان نمی‌توانید به داخل بروید و در تابستان هم قندیل‌ها تقریبا ذوب می‌شوند؛ بنابراین بهترین زمان بازدید از این غار فصل بهار است. دهانه غار حدود ۳ متر ارتفاعش از بالا به پایین و از لحاظ عرضی ۹.۵ متر است که محققان ۷۰ الی ۲۳۰ میلیون سال قدمت این غار را برآورد کرده‌اند.

غار یخ مراد

در داخل غار یک برکه یخی زیبا، آبشار و سه تالار بزرگ قرار دارد که هر چه به جلو پیش بروید استالاکتیت‌های اسفنجی و چشمه‌های یخی بیشتری را مشاهده خواهید کرد. تا به امروزه کسی موفق نشده که به انتهای این غار برسد، زیرا حفره‌های زیادی در بین راه وجود دارد. در گذشته مردم روستا اعتقاد داشتند که یخ‌های این غار خاصیت‌های درمانی بالایی دارند و نام این غار را هم به همین علت بوده که غار یخ مراد گذاشته‌اند.

آهنین راه که به پل سنگی معروف است، کوره‌های گچ‌پزی در زمان قاجار، کاخ باشکوه رضا شاه در زمان پهلوی اول و رودخانه گچسر از دیگر جاذبه‌های زیبای روستای گچسر به حساب می‌آیند که نباید از بازدید این بناهای تاریخی و کهن غافل شد. البته قبلا هم در مورد آن‌ها به طور کامل صحبت کردیم. نشستن در زیر سایه درختان در کنار رودخانه جان می‌دهد برای یک پیک نیک دسته جمعی و خانوادگی.

دسترسی به گچسر

برای رسیدن به روستای گچسر باید وارد جاده کرج به چالوس شده و با ادامه مسیر تا ۶۵ کیلومتری کرج به این روستای زیبا خواهید رسید. اگر از شهرهای دیگر ایران به این روستا بخواهید سفر کنید باید ابتدا خود را به این جاده برسانید که فاصله شهر تهران (پایتخت ایران) تا گچسر حدود ۱۰۸ کیلومتر خواهد بود.

برای اقامت در این منطقه اگر به صورت جمعی سفر کردید می‌توانید چادر نصب کنید و شب را در کنار هم خوش بگذرانید. ویلا، سوئیت و هتل‌های زیادی در این روستا و اطراف آن وجود دارد که با اجاره آن‌ها می‌توانید شب را با خیالی آسوده صبح کنید. هتلی با امکانات رفاهی عالی در این روستا به نام هتل آزادی برای گردشگران و مسافران تدارک دیده شده است  که مکانی ایمن و عالی برای استراحت خواهد بود.

دسترسی به گچسر

بهترین زمان بازدید از گچسر

طبق تعریفی که از این روستا شد شاید با خود حدس بزنید که بهترین زمان مسافرت به گچسر در فصل‌های گرم سال است. اوایل بهار تا اواخر روزهای تابستان هوایی مطلوب و دلنشینی را تجربه می‌کنید. اگر خواستید در فصل زمستان و یخ و یخبندان به این روستا سفر کنید حتما تجهیزات گرمایشی مناسب مثل لباس‌های گرم همراه خود داشته باشید.

نکات مهم پیش از سفر

برای دیدن این روستای زیبا و اینکه بدانید گچسر کجاست در ۶ ماهه اول سال بهترین زمان است و اگر قصد دیدن غار شگفت‌انگیز یخ مراد را هم دارید باید تا اواخر بهار خود را به این منطقه برسانید تا در بهترین موقع و در اوج زیبایی‌هایش آن را بازدید کنید.

اگر به صورت دسته جمعی سفر خود را آغاز کرده‌اید می‌توانید با نصب چادر مسافرتی شب را آنجا در کنار هم خوش‌بگذرانید؛ اما لباس گرم، چراغ قوه، غذا، خوراکی، آب آشامیدنی، کتونی و کفش مناسب پیاده‌روی و کلی وسایل دیگر را در کوله پشتی خود قرار دهید. البته هر چیزی که لازم و ضروری است را همراه خود داشته باشید و از وسایل غیر ضروری اجتناب کنید و در این صورت سبک‌تر هم خواهید بود.

علاوه بر موارد گفته شده باید زیرانداز، پیک نیک، کلاه و عینک آفتابی، لباس اضافی و هر وسیله‌ دیگری که نیازمند آن هستید ببرید و اگر بیماری خاصی دارید حتما قرص و داروهای خود را به همراه داشته باشید. کارت بانکی، پول نقد و مدارک شناسایی یکی از ضروری‌ترین مواردی خواهد بود که باید در سفر همراهتان باشد؛ زیرا اگر مدارکی مثل کارت ملی یا شناسنامه همراه نداشته باشید برای رزرو هتل و اقامتگاه در این روستا به مشکل برمی‌خورید.

قبل از رفتن به سفر حتما وضعیت آب و هوایی مقصد را مورد بررسی قرار دهید تا در آنجا با هوای بارانی مواجه نشوید و با خیال راحت تمام شگفتی‌ها و جاذبه‌های منطقه را ببینید و لذت ببرید. حواستان به طبیعت زیبای روستا باشد و با رها نکردن زباله‌های خود در محیط اطراف و آلوده نکردن و خدشه‌دار نکردن طبیعت کمک شایانی به زیبایی آن خواهید کرد.

در پایان

در مجله سپنجا از اینکه گچسر کجاست و چه زیبایی‌های نهفته‌ای را درون خود جای داده است بیشتر آشنا شدید و دانستید که روستای گچسر یکی از روستاهای تاریخی و کهن باستان است. این روستا در نزدیکی کرج و جاده چالوس قرار دارد که بهترین زمان سفر به این منطقه در فصل‌های گرم سال است و در این زمان خیلی از شگفتی‌های روستا بیشتر از همیشه به چشم می‌خورد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]
این مطلب را هم بخوانید
مرکز خرید اسکای سنتر|معرفی + اطلاعات کامل لوکس‌ترین پاساژ تهران

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا