جاهای دیدنی تهران

کافه های قدیمی تهران از نوستالژیک‌ترین مکان‌ها برای عاشقان قهوه و چایی

اگر برای گذراندن اوقات فراغت خود به دنبال یک مکان عالی می‌گردید، کافه‌ های قدیمی تهران را به شما پیشنهاد می‌دهیم. تعداد کافه‌های قدیمی شهر تهران اندک‌شمار است. رفتن به این کافه‌ها و گذراندن اوقات فراغت در آن یک حس نوستالژیکی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با محبوب ترین کافه های تهران آشنا کنیم. این کافه‌ها جزو مکان‌های دیدنی تهران به شمار می‌رود و یک روز خاطره‌انگیز را برای شما رقم می‌زنند.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

آشنایی با کافه های قدیمی تهران

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به کافه‌گردی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که دیدن برخی از کافه های قدیمی پایتخت را از دست ندهید. حال و هوای این کافه‌ها بسیار دوست داشتنی است و خاطرات نوستالژیکی را برای شما به ارمغان می‌آورد. ما در این مقاله لیستی از این کافه‌ها را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم تا در اوقات فراعت خود هر دفعه به یکی از این کافه‌ها سر بزنید.

مکان آرام‌بخش این کافه‌ها یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب برای کسانی است که عاشق هم‌صحبتی و دورهمی در یک مکان دنج و آرام هستند.

آشنایی با کافه های قدیمی تهران

کافه لقانطه

کافه لقانطه به عنوان یکی از کافه های قدیمی تهران به شمار می‌رود که در زمان مظفرالدین شاه در سال ۱۲۸۵ تاسیس شد. مدیر این کافه یک دانشجوی ایرانی در پاریس به نام غلامحسین مولایی بود. او سعی کرد تا کافه لقانطه را طبق کافه‌های اروپایی و با همان سبک و سیاق راه‌اندازی کند. در گذشته‌های دور یعنی در زمان مشروطه بسیاری از روشنفکران آن زمان، در این کافه دور هم جمع می‌شدند.

در ورودی این کافه یک حوض بسیار زیبا با کاشی‌کاری‌های آبی رنگ خودنمایی می‌کند. در وسط این حوض یک فواره آب وجود دارد که باعث می‌شود تا گرمای تابستان را کمی کاهش دهد. دور تا دور این حوض زیبا توسط گلدان‌های شمعدانی تزیین شده است. اگر قصد دارید تا در فصل تابستان سری به این کافه بزنید، می‌توانید از فضای باز این کافه استفاده کنید.

کافه لقانطه

استقبال بسیار زیاد تهرانی‌ها از این کافه باعث شد تا شعبه‌های دیگر این کافه نیز راه‌اندازی شود. در گذشته‌های بسیار دور قیمت منوی این کافه بسیار گران بود. در نتیجه مشتریان کافه لقانطه معمولا افراد ثروتمند، سیاست‌مدار و یا نویسندگان نامی کشور بودند. این افراد معمولا تا نیمه‌های شب وقت خودشان را در این کافه به عنوان یکی از بهترین کافه های قدیمی تهران به عیش و نوش می‌گذراندند.

از جمله محبوب‌ترین منوی کافه لقانطه می‌توان به بستنی زعفرانی سنتی پسته‌ای، فالوده، قهوه قجری، قهوه فرانسه، اسپرسو، شربت به لیمو، شربت ریواس، شربت سکنجبین، قلیان، شیرکاکائو، شربت آلبالو و غیره اشاره کرد. در این کافه موسیقی زنده نیز وجود دارد؛ بنابراین شما می‌توانید در یک محیط خاطره‌انگیز و قدیمی و در کنار موسیقی سنتی و اصیل ایرانی از خوردن نوشیدنی‌ها و غذاهای مورد علاقه خود نهایت لذت را ببرید.

آدرس: تهران، انتهای خیابان مطهری، بعد از تقاطع خیابان شریعتی، باغ موزه قصر

کافه گل رضاییه

یکی دیگر از قدیمی ترین کافه های تهران کافه گل رضاییه است که در میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. موسس این کافه یک فرد ارمنی بود که در سال ۱۳۱۰ این کافه را راه‌اندازی کرد. بعدها شخصی به نام عزیزالله خوشامن این کافه زیبا و خاطره‌انگیز را خریداری کرد. هم اکنون کافه گل رضاییه توسط نوه خوشامن اداره می‌شود.

کافه گل رضاییه مانند سایر کافه های نوستالژیک تهران مکانی برای افراد روشنفکر زمان قاجار به خصوص هنرمندان و نویسندگان معاصر آن دوره مانند صادق هدایت، شاملو و فروغ فرخزاد بود. در حال حاضر نیز برخی از هنرمندان نام آشنا مانند حامد بهداد، پرویز پرستویی، بهرام رادان و غیره برای گذراندن اوقات فراغت خود به این کافه سر می‌زنند.

کافه گل رضاییه

کافه گل رضاییه به عنوان یکی از کافه های قدیمی تهران همچنان حس قدیمی بودن خود را حفظ کرده است. پخش موسیقی زنده، وجود اشیای قدیمی و عکس‌های اشخاص مشهور از جمله مواردی است که حس و حال قدیم کافه را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد. گنجایش این کافه در حدود ۵۰ نفر است و برای دو وعده صبحانه و ناهار آماده پذیرایی از مهمان است.

این مطلب را هم بخوانید
جاهای دیدنی ایران در زمستان را بشناسید

منوی ساده صبحانه این کافه شامل نان و پنیر و گردو و سبزی است که شما را یاد دوران خوش کودکی خواهد انداخت. غذای پرطرفدار این کافه گل رضاییه کوفته مخصوص و کتلت روسی است که ارزش یکبار امتحان کردن دارد.

آدرس: تهران، خیابان جمهوری، خیابان ۳۰ تیر، بالاتر از موزه آبگینه، پلاک ۱۷۲

کافه قنادی لرد

بسیاری از تهرانی‌های قدیم با کافه قنادی لرد آشنا هستند. این کافه قنادی قدیمی در محله کریم خان در نزدیکی یک کلیسا قرار دارد. این کافه قدیمی و خاطره‌انگیز فعالیت خودش را از سال ۱۳۴۴ آغاز کرده است و از آن زمان پاتوق عاشقان شیرینی شده است. اگر شما هم عاشق شیرینی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که سری به این کافه بزنید و خودتان را مهمان شیرینی‌های ارمنی و خوش طعم این کافه بکنید.

کافه قنادی لرد به عنوان یکی از کافه های قدیمی تهران از دو طبقه تشکیل شده است. طبقه همکف آن قنادی بوده و طبقه بعدی آن به مشتریان کافه اختصاص دارد. نوشیدن یک چای و یا قهوه گرم در کنار یک شیرینی و یا دسر خوش عطر و طعم یک روز خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مدیریت اصلی این کافه بر عهده یک پسر و دختر ارمنی بود که بعد از عاشق شدن و ازدواج کردن، صاحب کار به آنها اجازه فعالیت نداد. این دو زوج عاشق تصمیم گرفتند که در خیابان ویلا کافه قنادی لرد را تاسیس کنند.

آدرس: تهران، استاد نجات الهی، ویلا، نرسیده به خیابان کریم‌خان زند، پلاک ۸۶

کافه قنادی مینیون

مدیریت اصلی این کافه برعهده یک خانواده اوکراینی بود که به دلیل انقلاب کمونیستی به ایران سفر کردند. این کافه در ابتدا یک مغازه نانوایی بود. بعدها با گسترش فعالیت آن را تبدیل به یک شیرنی‌پزی کردند. همچنین با پخت شکلات‌های دست‌ساز توانستند شهرت بسیار بالایی را کسب کنند. این کافه قنادی هم اکنون پاتوق علاقه‌مندان به کافه‌گردی در تهران است که با دکوراسیون قدیمی خود، حس و حال گذشته را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آدرس: تهران، خیابان سعدی، نبش خیابان برادران قائدی، پلاک ۶۶۵

کافه فیروز

قدمت کافه فیروز به دهه ۳۰ و ۴۰ برمی‌گردد. کافه فیروز به عنوان یکی از کافه های قدیمی تهران به شمار می‌رود که متاسفانه امروز دیگر فعالیتی ندارد. فعالیت اصلی این کافه به عنوان قنادی بود؛ بنابراین بسیاری از قدیمی‌های تهران اسم کافه فیروز برایشان آشنا است. ارزان بودن منوی این کافه باعث شده بود تا کافه فیروز به یکی از شلوغ‌ترین کافه‌های تهران در زمان خودش تبدیل شود.

این کافه نیز همانند سایر کافه های قدیمی پایتخت مکانی برای جمع شدن افراد فرهیخته مانند جلال آل احمد، خسرو گلسرخی و غیره بود. همچنین تعطیلی کافه فردوس در دهه ۴۰ باعث شد تا بسیاری از مشتریان کافه فردوس در کافه فیروز تهران جمع شوند. از جمله این افراد می‌توان به مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، بیوک مصطفوی، شمس آل احمد، مشرف تهرانی و غیره اشاره کرد.

کافه فیروز از کافه های قدیمی تهران

کافه شهرداری

کافه شهرداری جزو آن دسته از کافه های قدیمی پایتخت است که در حال حاضر فقط یاد و خاطر آن باقی مانده است. کار این کافه در سال ۱۳۴۶ به پایان رسید. در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ مردم به خصوص افراد هنرمند و روشن‌فکر عادت داشتند تا روزهای آخر هفته خود را در این کافه بگذرانند.

کافه ماسکوت

یکی دیگر از کافه های قدیمی تهران کافه ماسکوت است که مدیریت اصلی آن را یک پیرمرد فرانسوی برعهده داشت. اگرچه این کافه فضای بسیار کوچکی داشت، اما پاتوق اصلی بسیاری از هنرمندان و روشنفکران مانند صادق هدایت بود. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این کافه، منوی مخصوص آن بود. به طوری که در هیچ کافه دیگری از تهران مانند آن را پیدا نمی‌کردید.

خیار، گوجه، تخم مرغ آب پز، اسفناج پخته، سبزی خام، ترب، عدس، لوبیا پخته، کلم‌پیچ خرد شده، کاهو و غیره از جمله منوی منحصر به فرد کافه ماسکوت بود.

کافه رستوران کوچینی

یکی از کافه های معروف و قدیمی تهران، کافه رستوران کوچینی است. مدیریت اصلی این کافه بر عهده ویدا قهرمانی، بازیگر سینما بود. هدف او از تاسیس این کافه رشد استعدادهای هنری بود. برخلاف سایر کافه های معروف تهران، این کافه پاتوق اصلی خواننده‌ها و نوازنده‌های معروف کشور مانند فرهاد مهراد بود. ترانه معروف جمعه از فرهاد برای نخستین بار در این کافه اجرا شد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین جاهای عکاسی تهران که هارمونی خاص و متفاوتی دارند

کافه ریویرا

یکی از نوستالژیک ترین کافه های تهران، کافه ریویرا است که اکنون دیگر کاربری خودش را از دست داده است. فعالیت این کافه به سبک کافه‌‌های غربی بود. این کافه نیز مانند سایر کافه های قدیمی تهران پاتوق اصلی افراد روشن‌فکر و هنرمند به شمار می‌رفت. همچنین به دلیل نزدیکی این کافه به مدارس، دانش‌آموزان زیادی به این کافه می‌آمدند.

یکی از جذابیت‌های ظاهری این کافه سقف کوتاه ساختمان آن بود. این ویژگی باعث می‌شد تا کافه در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد.

کافه قنادی فردوسی

بسیاری از قدیمی‌های تهران خاطرات بسیار زیادی با کافه قنادی فردوسی دارند. این کافه در چهار راه استانبول قرار داشت. اما امروزه دیگر اثری از این کافه باقی نمانده است. این کافه نیز پاتوق بسیاری از چهره‌های سرشناس تهران و نویسندگان معروفی مانند صادق هدایت، جلال آل احمد، بزرگ علوی و غیره بود. مدیریت اصلی این کافه برعهده یک پیرمرد ارمنی بود که سبیل‌های بلند و پرپشتی داشت. به طوری که بعدها این کافه به کافه سبیل معروف شده بود.

کافه قنادی اوریانت

یکی دیگر از کافه‌های اصیل و قدیمی تهران، کافه اوریانت است. شروع فعالیت این کافه در سال ۱۳۲۱ در یکی از محله‌های قدیمی تهران به نام دروازه دولت است. کافه اوریانت به عنوان یکی از کافه های قدیمی تهران همچنان پابرجا است و با همان سبک و فضای قدیمی مشغول به فعالیت است.

چراغ نئون قرمز رنگ یکی از جمله ویژگی‌های ظاهری این کافه است که تمامی نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند. منوی این کافه همانند سایر کافه‌های قدیمی انواع نوشیدنی و شیرینی‌های خوش عطر و طعم است. اگر سری به کافه اوریانت زدید، پیشنهاد می‌کنیم که قهوه ترک ویژه‌ی این کافه را برای خودتان سفارش دهید. طعم دلپذیر قهوه‌های این کافه شما را به خاطرات گذشته می‌برد.

محبوب‌ترین شیرینی‌های این کافه، پروک، ناپلئونی و گاتا است که همراه با قهوه یک طعم دلپذیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. تمامی وسایل و دکوراسیونی که در این کافه می‌بینید، همگی از زمان قدیم باقی مانده است. همچنین تمامی میزهای این کافه به صورت دو نفره طراحی شده است و تماما چوبی هستند.

آدرس: تهران، خیابان مفتح جنوبی، دروازه دولت، نرسیده به انقلاب، بعد از کوچه موثق

کافه نادری

کمتر کسی در تهران است که اسم کافه نادری را نشنیده باشد. اگرچه این کافه در ظاهر ساده و بی آلایش است، اما جزو یکی از محبوب‌ترین کافه های قدیمی تهران به شمار می‌رود که افراد زیادی با آن خاطره دارند. این کافه قدیمی توسط یک مهاجر ارمنی به نام خاچیک مادیکیانس راه‌اندازی شد. کاربری این کافه در ابتدا یک قنادی بود. بعدها به مرور زمان طبقه بالای آن تبدیل به یک کافه و هتل شد.

کافه نادری شاعران، نویسندگان و روشنفکران بسیار زیادی را به خود دیده است. از جمله این افراد می‌توان به سیمین دانشور، احمد شاملو، نیما یوشیج، صادق هدایت، بزرگ علوی، احمد فردید، اخوان ثالث، نصرت رحمانی و غیره اشاره کرد. در دیوارهای این کافه خاطره‌انگیز می‌توانید عکس نویسندگان، شاعران و مشاهیر به نام ایرانی را ببینید.

کافه نادری

از دیگر دلایل محبوبیت این کافه نوستالژیک، منوی غذایی متفاوت آن نسبت به سایر کافه‌های تهران است. در این منو انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای فرنگی مانند بیف استراگانف، شاتوبریان، بیفتک، کافه گلاسه، قهوه ترک، قهوه فرانسه، کافه گلاسه، بستنی و غیره وجود دارد.

کافه نادری از یک سالن برای نوشیدنی‌ها، بستنی و یک سالن برای سرو غذا تشکیل شده است. به طور کلی این کافه قدیمی ظرفیت ۱۴۰ نفر به طور همزمان دارد.

آدرس: تهران، خیابان جمهوری، ضلع شرقی پل حافظ، نرسیده به چهارراه استانبول، پلاک

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با کافه های قدیمی تهران صحبت کردیم. هر کدام از این کافه‌ها داستان‌های عاشقی و نوستالژیک بسیاری در دل خود پنهان کرده‌اند. خاطراتی که هنوز بعد از سال‌ها همچنان زنده به نظر می‌رسند. اگر شما هم کافه‌ای قدیمی در تهران می‌شناسید، زیر همین پست ویژگی‌های آن را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 1]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا