جاهای گردشگری دنیا

همه چیز درباره سفر به باکو

باکو یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای آذربایجان، که پایتخت آن نیز به شمار می‌رود، جاذبه های بسیاری دارد. سفر به باکو میتواند برای شما همراه با کسب تجربیات جدید و خارق العاده‌ای باشد.  باکو در باور مردمش به معنی باد کوبه، یعنی شهری که در آن باد زیاد می‌وزد تلقی می‌شود. در شبه جزیره آب شوران و غرب دریای خزرواقع شده است. طبق آمار و سرشماری سال ۲۰۱۵ جمعیت آن ۲۳۷۴۰۰۰ بوده و ۲۸۵ کیلومتر از کره زمین را به خود اختصاص داده است.

به دلیل وجود جاذبه های زیبا و حیرت انگیز و همچنین وجود اولین میدان نفتی جهان در باکو، این شهر به شهرت فراوانی دست یافته، در اقصی نقاط و جای جای آن نیز شما شاهد زیبایی‌ها و نعمت‌های خدادادی خواهید بود که در کل دنیا بی‌مانند و تنها مختص شهر باکو هستند.

برای هر سفری باید اطلاعات کاملی از تمام ویژگی ها و نقطه نظرهای مقصدتان داشته باشید تا سفری بهتر، کم هزینه تر، و راحت‌تری را تجربه کنید. ما در این مقاله تمام نکات کلیدی شهر باکو را برای شما بازگو خواهیم کرد و مانند یک راهنمای کامل در سفر کنار شما هستیم. در ادامه ابتدا به تاریخ و معرفی شهر باکو می‌پردازیم و بیشتر با خصوصیات آن و گذشته‌اش آشنا خواهیم شد تا در رابطه با فرهنگ و آداب و رسوم مردم باکو اطلاعات بیشتری داشته باشید. همراه سپنجا باشید.

راهنمای سفر به باکو

طبیعتاً پایتخت هر کشور نسبت به دیگر شهرهای آن  مجهزتر و با امکانات بیشتری است که افراد برای سفر به هر کجای جهان دست روی شهرهای مدرن و پر جاذبه ای همچون باکو می‌گذارند. در واقع این شهر زیبایی های خاص و جاذبه های منحصر به فردی را دارا است که ریشه تمام آنها به قدمت و پیشینه با ارزش آن باز می‌گردد. برای گردشگران سفر به باکو یک مسافرت ارزان و به‌صرفه است. هر لحضه ای که در این شهر سپری می‌شود مملو از شور  نشاط و هیجان است که لحظات خوشی را برای تمام مسافرانش رقم می‌زند.

از جمله مهم‌ترین کشورهای جهان که محلی برای صادرات نفت است، می‌توان به جمهوری آذربایجان اشاره کرد، که یکی از نفت خیزترین کشورها در کره زمین است که بسیاری از درآمد آن از فروش نفتش به دست می‌آید. می‌توان گفت که آداب و رسوم مردم شهر باکو مختلف است، در واقع متآثر از سه فرهنگ ایرانی، ترک، و روس ها می‌باشد و همین شما را با شگفتی های فراوانی رو به رو خواهد کرد.

سفر به باکو

چرا به باکو سفر کنیم؟

برای راهی‌ شدن به شهر زیبای باکو دلایل زیادی وجود دارد، این شهر منبع غنی فرهنگ ها و اماکن تاریخی با ارزش فراوانی است. هر گوشه ازباکو وسرزمین پهناور جمهوری آذربایجان ، پر از جاهای دیدنی از جمله: پارک های تفریحی سر سبز و زیبا، برج های مدرن سر به فلک کشیده، کوه آتشین، معماری های حیرت انگیز با قدمتی چند هزار ساله و. که همه و همه در ساختن لحظات خوش شما سهیم هستند و اینها تنها از  معدود دلایل محکم برای انتخاب سفر به این کشور و شهر زیبای با کو می‌باشند.

یکی دیگر از دلایلی که شهر باکو گردشگران ایرانی زیادی را به خود جذب می‌کند ، فرهنگ غنی و مشترک بین کشور جمهوری آذر بایجان و کشور ایران است، در گذشته های دور پیوندهای زبانی، قومی، تاریخی و مذهبی بین مردم آذربایجان و ایران شکل گرفته که این کشور و شهر های آن برای مسافران ایرانی چندان غریبه نیستند و همین راحتی شما را برای سفر به باکو تضمین می‌کند.

سفر به باکو

آب و هوا و هزینه اقامت در شهر باکو

با کو زمستان های سرد و تابستان های گرمی را به خود اختصاص داده و سردترین ماه آن را می‌توان از آبان تا بهمن دانست، در این ماه ها نیز تعداد مسافران نسبت به دیگر فصل های شهر باکو کمتر است و بهترین زمان سفر به این شهر را می‌توان فصل بهار و اواخر فصل پاییز دانست.

در بهار به دلیل جشن نوروز تعداد بازدید کنندگان این شهر بیشتر از فصول دیگر آن است و مسلماً هزینه اقامت نیز بیشتر خواهد شد، اما با این همه باز هم می‌توانید هتل و هاستل های ارزان قیمتی را پیدا کنید که بتوانید هزینه های به صرفه تری را در سفر خود داشته باشید. در واقع میزان بودجه و هزینه های اقامت شما بستگی به انتخاب شما دارد که چه مکان هایی را برای بازدید و اقامت انتخاب کنید.

این مطلب را هم بخوانید
زیباترین آبشارهای جهان را بشناسید

معلوم است که خوردن غذاهای ارزان تر، اقامت در هتل ها و مهمانخانه های کم هزینه تر و بازدید از جاذبه های مجانی ‌می‌تواند هزینه های شما را تا میزان چشمگیری کاهش دهد اما اگر از آن دسته افرادی هستید که دستتان به کم نمی‌رود بهتر است با جیب های پر پولی به شهر باکو بروید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

حمل و نقل در باکو

باکو نیز مانند دیگر شهرهای جمهوری آذربایجان از وسایل حمل و نقل کامل و مجهزی برخوردار است، که خیال شمارا برای رفت و آمد راحت‌تر می‌کنند. هر کجای شهر باکو که باشد می‌توانید از وسایل حمل و نقل آن به خوبی استفاده کنید. بهتر است در مرکز شهر مستقر شوید و در آنجا هتل خود را رزرو کنید، چرا که دسترسی راحت تری به تمام امکانات و جاذبه های شهر باکو خواهید داشت و کمتر از وسایل حمل و نقل استفاده خواهید کرد ، مگر در مواقع ضروری، در وهله اول گشت و گذار و قدم زدن در شهر جایگزینی بسیار خوب برای سوار شدن ماشین است که هم برای سلامتی مفیدتر و هم هزینه های کمتری بابت آن پرداخت خواهید کرد.

اگر در سفر به باکو قصد سوار شدن وسایل حمل و نقل این شهر را دارید ما در ادامه مطلب تمام آنها را به شما معرفی خواهیم کرد و باز هم توصیه می‌کنیم که فقط در مواقع ضروری از آنها استفاده کنید چرا که زیبایی شهر باکو را باید از نزدیک مشاهده کرد و قدم زدن در کوچه پس کوچه های این شهر حس خاصی را به شما هدیه می‌کند.

حمل و نقل در باکو

متروهای باکو

از آنجا که واحد پول این شهر قپیک است، سوار شدن مترو در یک مسیر یک طرفه ۳۰ قپیک یا همان ۱۸/. دلار می‌شود؛ یعنی زیر یک دلار. با توجه به سیستم قطارها و متروهای زمینی شهر باکو که بسیار مجهز و کامل اند این قیمت بسیار به صرفه است. متروهای شهر باکو یک کارت مخصوص دارند که برای پرداخت کرایه باید آنها را تهیه کنید که قیمتشان ۶/. دلار است .

این متروها از ساعت ۶ صبح تا اخر شب باز هستند و مسافران را از جای جای شهر باکو، کاملا ایمن به مقصد خود می‌رسانند. در واقع سیستم حمل زمینی در هر دو کیلومتر شهر باکو یک ایستگاه دارند و میزبان مسافرانی هستند که دوست دارند به نقاط دور و گوشه های مختلف این شهر سر بزنند.

سیستم اصلی متروی شهر باکو به دو رنگ قرمز و سبز است که یکی در حول محور شمال غرب و جنوب غرب و دیگری در محور مرکز شهر در حرکت هستند. غیر از این دو خط اصلی دو خط دیگر به رنگ بنفش و زرد وجود دارند که آنها نیز سیستمشان مجهز و کامل است.

اگر در سفر به باکو برای بازدید از جاذبه ها قصد سوار شدن مترو دارید بهتر است با ایستگاه ها و جاذبه های این شهر آشنا شوید که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

(جاذبه شهر قدیمی، خط قرمز، ایستگاه ایچری )، (جاذبه یانارداغ، خط قرمز، ایستگاه قاضی اصلان اف،)،(برج دختر، خط قرمز، ایستگاه ساهیل)و … که امیدواریم اطلاعات مورد نیازتان را درباره مترو به شما داده باشیم.

اتوبوس های شهری

و اما می‌رسیم به معرفی اتوبوس های شهر باکو، دو نوع اتوبوس در این شهر به رنگ های قرمز و بنفش وجود دارد که هر کدام از آنها بخشی از باکو را تحت پوشش خود قرار داده اند. شما بسیار راحت می‌توانید از اتوبوس استفاده کنید چون همیشه خلوت و قابل دسترس هستند.

بین دو مدل اتوبوس، می‌توان گفت که قرمزها کارایی بیشتری دارند و با محیط زیست سازگار هستند چرا که با گاز کار می‌کنند و کربن کمتری را وارد هوا می‌کنند، بخشی از آنها به مسافران مشکلات حرکتی اختصاص یافته تا آنها نیز بتوانند از اتوبوس استفاده کنند.

برای پرداخت کرایه این اتوبوس های قرمز می‌توانید کارت های مخصوص یا همان بانکی کارت را تهیه کنید که هزینه هر نفر۱۲/. دلار می‌شود. قابل توجه افرادی که قصد خرید بانکی کارت را دارند باید بگویم که در همه ایستگاه های اتوبوس باجه هایی برای خرید این کارت ها وجود دارد که می‌توانید کارت را از آنها تهیه کنید.

و اما اتوبوس های بنفش که نسبت به قرمز ها کوچک تر و کارایی کمتری نیز دارند، این اتوبوس ها زیر نظر دولت به فعالیت می‌پردازند، مسیرهایی که اتوبوس های قرمز در آنجا تردد ندارند مانند خارج شهر ، راسته کار خط بنفش است. کرایه این اتوبوس ها نیز به قبلی ها یکسان است در واقع تفاوتشان در مسیر است که این یعنی شما برای رفتن به هر مکانی از شهر باکو می‌توانید از اتوبوس استفاده کنید، در واقع به صرفه تر هم هستند.

تاکسی ها

در سفر به باکو و انتخاب تاکسی گزینه های فراوانی پیش روی شما قرار دارد که انتخاب هر کدام از آنها  کم هزینه یا گران قیمت بودنشان کاملا بستگی به شما دارد. تاکسی های بنفش در اقصی نقاط این شهر بیشتر دیده می‌شوند اما برای پرداخت هزینه کمتری بهتر است از تاکسی تلفنی استفاده کنید. شماره های آنها عبارتنداز: ۹۱۱۱، ۱۸۹،۹۹۳۳ که کرایه آنها هر چه کیلومتر بیشتر شود هزینه پرداخت نیز بالاتر میرود، البته غیر از تلفنی بسیاری از آنها از طریق اپلیکیشن و سایت نیز در دسترس هستند.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به دوحه

حتی می‌توانید از تاکسی اینترنتی که در بسیاری از کشورها نیز وجود دارند استفاده کنید که شامل شهر باکو و کشور آذربایجان نیز می‌شوند، آنها نسبت به دیگر تاکسی ها هزینه کمتری دارند و بعضی از آنها نیز پول نقد مسافران را قبول می‌کنند.

جاذبه های گردشگری شهر باکو

باکو شهری با قدمتی فروان است، سفر به آنجا می‌تواند همراه با خاطره های خوشی باشد که منحصر به فرد و به یاد ماندنی هستند. در این شهر شما می‌توانید از جاذبه های فراوانی دیدن کنید که بسیاری از آنها محل های تاریخی و نیمی دیگر طبیعی و تفریحی هستند؛ بماند که قدم زدن در بین این همه زیبایی نیز به نوبه خود می‌تواند لحظات خوشی را برایتان رقم بزند، ولی دیدن زیبایی های این شهر حال و هوای خاصی را برایتان رقم می‌زنند.

در ادامه بعضی از بهترین جاذبه های این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد. تمام ویژگی ها و خصوصیات آنها را دقیق و کامل برای شما بازگو می‌کنیم.

جاذبه های گردشگری باکو

کاخ شروان شاهان

کشور آذربایجان تاریخچه با ارزشی دارد، آثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده و مملو از اماکن دیدنی بسیار زیبایی است. یکی از این جاذبه های زیبا کاخ شروان شاهان است که گزینه بسیار خوبی برای بازدید اولین مکان دیدنی در سفر به باکو می‌باشد. این گنجینه متعلق به قرن پانزدهم میلادی است، زیبایی محصور کننده آن  چشم هر بیننده این را برای مدتی طولانی به خود خیره می‌کند.

کاخ شروان شاهان در وسط شهر باکو واقع شده، در قرن هجدهم آسیب فراوانی دید که در سال ۲۰۰۳ به تعمیر آن پرداخته شد. یک دروازه کوچک که بازدیدکنندگان را به داخل هدایت می‌کند به عنوان در ورودی این کاخ با شکوه شناخته شده. برای دیدن تمام زیبایی های داخل این کاخ و در کنار در ورودی باید حدود یک دلار بپردازید و اگر مایل به پرداخت پول نیستید می‌توانید از بالای پشت بام به تماشای عظمت و شکوه شروان شاهان از دور بپردازید.

کاخ شروان

برج دختر

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر باکو برج دختر است، قدمتش به قرن دوازده میلادی بازمی‌گردد، دلیل ساخت آن در گذشته نامعلوم و ناشناخته باقی مانده است. طبق داستان ها و گفته های مردم، در گذشته های دور چوپانی به خواستگاری دختر پادشاه می‌رود و پادشاه نیز به همین خاطر چوپان را از بالای این برج به پایین می‌اندازد، به خاطر همین است که اسم برج را دختر می‌گذارند.

اگر پول های کشور آذربایجان را تهیه کنید می‌بینید که عکس این برج بر روی آنها درج شده است. در این مکان باشکوه علاوه بر تماشای زیبایی و بلندی برج، شما می‌توانید از طبیعت بکر اطراف آن نیز لذت ببرید و هوایی پاک را استشمام کنید.

از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر می‌توانید از این برج دیدن کنید که برای بازدید باید ۶ دلار بپردازید، البته هر چقدر که هزینه کنید ارزشش را خواهد داشت. این برج پله های زیادی دارد که برای رفتن به بالا باید همه آنها را بپیمایید. اگر به بالا رفتن از پله علاقه ای ندارید می‌توانید از بیرون به تماشای نمای زیبای برج دختر بپردازید.

برج دختر

 مرکز حیدر علی اف

یک مرکز خرید عالی و کامل که در سفر به باکو توصیه می‌کنیم حتماً از آن دیدن کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید. نام این مرکز برگرفته از نام رئیس جمهور سابق آذربایجان است، که به افتخار آن نام این مجتمع به حیدر علی اف گذاشته شد. معماری این سازه توسط زاهد حیدر معروف ترین معمار آذربایجان طراحی شد، فضای بیرونی آن بی نظیر و به یاد ماندنی است به طوری که نظیر آن در هیچ کجای این کشور نخواهید دید.

بهترین قسمت این ساختمان به موزه گنجینه آذربایجان اختصاص یافته که در آن آثار فراوانی جای گرفته و بازدید از آن اطلاعات فراوانی در رابطه با تاریخچه این کشور به شما می‌دهد. در واقع می‌توان گفت این موزه از نظر جغرافیا نیز به راحتی قابل دسترس است و می‌توانید از طریق مترو نیز به آن دسترسی پیدا کنید.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

کلام آخر…

کشور آذربایجان تاریخچه گرانبهایی دارد، همچنین شهرهای زیبایی که رفتن به هر کدام از آنها می‌تواند لحظات خوشی را برایتان رقم بزند. امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم تمام اطلاعات مورد نیاز یک سفر راحت و مطمئن را به شما داده باشیم. تجربه سفری خوب و دلنشین همراه با شور و نشاط برایتان آرزومندیم.

درباره “همه چیز درباره سفر به باکو” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا