جاهای دیدنی ایران

مناظر بکر شمال رو کجا میشه پیدا کرد؟

شاید بد نباشد بدانید که برخی از مکان‌ها و مناظر بکر شمال آنقدر جذاب هستند که نمی‌توان نظیر آنها را در هیچ کجای دنیا پیدا کرد. طبیعت جادویی این خطه توجه بسیاری از مردم در سراسر جهان را به خود جلب کرده است و روزانه عده زیادی از ایرانیان را به سمت خود می‌کشاند تا بتوانند از اوقات خود در طبیعتی جادویی لذت ببرند.

زیبایی‌های خطه سرسبز و اسرارآمیز شمال تنها محدود به آثار باشکوهی که ساخته دست بشر هستند نمی‌شود. این سرزمین پهناور در یک موقعیت جغرافیایی استثنایی قرار گرفته است و به همین دلیل شگفتی‌های طبیعی بسیاری را نیز در خود جای داده است. در زیر تعدادی از چشمگیرترین مناظر شمال کشور را از سه استان گیلان، مازندران و گلستان را گرد هم آورده‌ایم و به صورت سه فهرست کوتاه تقدیم حضورتان می‌کنیم. اولین فهرست با استان گیلان آغاز می‌شود:

[message_box bg=”https://sepanja.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5-13.jpg”] برای اجاره ویلا در شمال کلیک کنید. [button size=”medium” style=”is-outline success” text=”مشاهده اقامتگاه ها” link=”https://sepanja.com/landing/shomal”][/message_box]

مناظر بکر شمال در استان گیلان

دیدنی‌های گیلان شامل طیف وسیعی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، دهکده‌های ییلاقی، موزه‌ها، زیارتگاه‌ها و … است. از این رو گزینه‌های انتخابی مختلفی در سفر به این منطقه از شمال برای شما وجود دارد. در ادامه لیستی هرچند کوچک از جاهای بکر این استان را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید راحت‌تر برای سفر خود برنامه ریزی کنید و از لحظه لحظه‌ی آن لذت ببرید.

برای اجاره سوئیت در گیلان روی لینک کلیک کنید.

روستای داماش

روستای داماش در شهرستان رودبار قرار دارد و مکانی ایده آل برای تماشای گل‌های سوسن‌ چلچراغ است. همچنین می‌توانید از مناظر طبیعی بی‌نظیر، آب و هوای مطبوع و غذاهای محلی خوشمزه اینجا لذت ببرید. خانه‌های ییلاقی تمیز در این منطقه نیز به شما این امکان را می دهند که آنها را اجاره کنید و ساعت‌ها زندگی روستایی را تجربه کنید.

گل های سوسن چلچراغ

تپه مارلیک

تپه مارلیک یا تپه چراغعلی یکی دیگر از مناظر بکر شمال است. این از جاذبه‌های تاریخی رودبار است و قدمت آن به حدود ۳۰۰۰ سال می‌رسد. این محوطه باستانی تا سال ۱۳۴۰ ناشناخته بود تا اینکه گروهی از باستان شناسان به کاوش در این منطقه پرداختند. در تپه مارلیک علاوه بر ۲۵ مقبره، اشیایی از قبیل سفال، چینی، برنز و مجسمه‌های سفالی، شمشیر و… کشف شده است.

ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان در شمال غربی تالش قرار دارد و پوشیده از چمنزارها، چشمه‌های گوارا، کوه‌های رفیع، کلبه های قدیمی و … است، این روستا دارای هوای کوهستانی و خنک است که در کنار طبیعت بکر و زیبا، آرامش فوق العاده‌ای را به شما القا می‌کند. علاوه بر کمپینگ در طبیعت سوباتان، می‌توانید خانه‌های محلی را اجاره کنید و از زندگی روستایی لذت ببرید. در سفر به سوباتان حتما از سایر مکان‌های دیدنی اطراف این منطقه نیز دیدن کنید. از جمله دریاچه نئور، ییلاق شاکردشت، آبشار ورزان، پارک جنگلی آلچالق، غار گنجخانه و…

دریاچه ویستان

دریاچه ویستان یکی دیگر از مناظر بکر شمال است. دریاچه‌ای واقع در دل جنگل که مناظر جنگلی را جادویی و باشکوه‌تر کرده است . اعتقاد بر این است که این استخر طبیعی پس از زلزله تشکیل شده و توسط کوه‌های پر از درخت احاطه شده است. بهار و پاییز بهترین فصل برای بازدید از این مکان مسحورکننده است.

جنگل گیسوم

جنگل گیسوم یکی از زیباترین دیدنی‌های ایران در شهرستان تالش است که علاوه بر مناطق جنگلی، فضای ساحلی بکری دارد و گردشگران می‌توانید ساعت‌ها از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرند. امکانات پارک جنگلی و ساحل گیسوم شامل پارکینگ، توالت، بازار، نانوایی، رستوران، آلاچیق، جت اسکی، دوچرخه، اسب سواری، قایق سواری، پاراگلایدر و غیره است. محل قرار گیری گیسوم؛ حدفاصل دو شهر پرسره و اسالم است.

جنگل گیسوم

آبشار لاتون

در غرب استان گیلان و در همسایگی استان اردبیل یکی از آبشارهای بلند و زیبای ایران وجود دارد. این آبشار، لاتون نام دارد و با چشم اندازی متفاوت از سایر آبشارهای این دیار، علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب می‌کند. این آبشار که یکی از مناظر بکر شمال است در نزدیکی روستایی به نام کوته‌کومه در ۲۰ کیلومتری جنوب آستارا قرار دارد و جاده دسترسی به آن جاده‌ای است که برای ماشین مناسب نیست و باید با کامیون رفت.

از انتهای جاده تا آبشار حدود نیم ساعت پیاده روی نسبتا آسانی وجود دارد که در نهایت به پایین آبشار می‌رسد و از این نقطه می‌توان منظره زیبای آبشار را مشاهده کرد. مسیر صعود به آبشار دشوار است و فقط برای کوهنوردان مناسب است.

لاتون یک آبشار بلند است و آب آن از یک دیوار عمودی به پایین سرازیر می‌شود. این آب قبل از رسیدن به کف آبشار در قسمتی که شیب دیواره کم می‌شود به آرامی جریان دارد. حجم آب آبشار لاتون زیاد نیست و از این نظر جزو آبشارهای بزرگ و پرآب به حساب نمی‌آید اما به دلیل ارتفاع زیاد یکی از بلندترین آبشارهای ایران است.

جنگل و قله درفک

یکی از جنگل‌های زیبای استان گیلان درفک نام دارد که در نزدیکی اتوبان قزوین- رشت در نزدیکی شهری به نام توتکابن قرار دارد. این جنگل که از مناظر بکر شمال است به دلیل وسعت قابل توجه و پوشش متراکم مورد توجه بسیاری از دوستداران طبیعت است. جنگل درفک مسیرهای متعددی دارد که می‌توان با ماشین یا پیاده از آن عبور کرد. هر کدام از این مسیرها جذابیت‌های خاص خود را دارند.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین جاهای خوزستان

یکی از ویژگی‌های این جنگل این است که قسمت قابل توجهی از آن در ارتفاع بالایی از سطح دریا واقع شده است و همین عامل باعث شده تا در بسیاری از موارد مناظر خیره کننده‌ای از دریای ابری مشاهده شود. در این منطقه علاوه بر جنگل‌های وسیع، دیدنی‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد. قله درفک یکی از مهم‌ترین مقاصد کوهنوردان است که از طریق این جنگل‌ها می توان به آن رسید.

درفک

آبشار ویسادار

این آبشار شگفت انگیز در میان جنگل تالش قرار دارد. فاصله تا شهر پره‌سر حدود ۱۵ کیلومتر است. پره‌سر شهری کوچک بین جاده اصلی انزلی به تالش است. جاده فرعی آن که از میان جنگل‌های عمیق و قدیمی می‌گذرد، به ویژه در فصل بهار و پاییز بسیار زیباست. یکی از مناظر بکر شمال همینجاست زیرا هنوز شخصیت رام نشده خود را حفظ کرده است و مسافران نباید انتظار امکانات مدرن برای اسکان و راحتی داشته باشند.

بکرترین جاهای شمال در استان مازندران

بعد از گیلان می‌رسیم به استان مازندران که یکی از دوست‌داشتنی‌ترین مقاصد سفر ایرانیان است و اگر بگوییم هر وجب از خاک آن دیدنی است، اغراق نمی‌کنیم. بیایید بکرترین جاهای این استان شمالی را هم بشناسیم:

دریاچه آبیدر

دریاچه آبیدر در در ۳۰ کیلومتری شرق نوشهر قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۲۵ متر است. گویا این دریاچه با احداث سد خاکی صلاح‌الدین کلا در این منطقه از جنگل به وجود آمده است و به دلیل همسایگی با جاده ساحلی خزر و روستاهای ملاکلا و صلاح‌الدین کلا به یک مکان عمومی گردشگری تبدیل شده و امکانات رفاهی و تفریحی ورزشی مختلف ارائه می‎دهد. چشم انداز این دریاچه و جنگل‌های اطراف آن زیبایی خاصی دارند و اگر بگوییم یکی از مناظر بکر شمال است دروغ نگفته‌ایم. به خصوص از ضلع شمالی دریاچه می‌توان مناظر زیبایی از دریاچه و ارتفاعات جنگلی اطراف آن را مشاهده کرد.

دریاچه آبیدر

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت با وسعتی حدود ۱۵ هکتار در دره‌ای عمیق در جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه کلاردشت واقع شده است. این منطقه زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و انواع گونه‌های آبی است. متاسفانه در این دریاچه هیچ بهره برداری سازماندهی شده‌ای در خصوص صنعت ماهیگیری صورت نگرفته است و صید فقط با چوب ماهیگیری در اینجا صورت می‌گیرد. دسترسی به این دریاچه از غرب جاده چالوس و مرزن‌آباد است. دریاچه ولشت به علت نزدیکی به پایتخت، به مکانی مناسب برای فرار تهرانی‌ها از شلوغی شهر در آخر هفته تبدیل شده است.

گردشگرانی که از تهران به شمال سفر می‌کنند برای رسیدن به دریاچه ولشت باید مسافت ۱۷۵ کیلومتری را طی کنند. جاده دیدنی چالوس که خود یکی از جذاب‌ترین مناظر بکر شمال  است و به دریاچه ولشت منتهی می‌شود، در تابستان خیلی شلوغ است و مسافران از سراسر کشور تعطیلات تابستانی خود را فرصت خوبی برای در آغوش گرفتن طبیعت اینجا می‌دانند.

محیط آرام دریاچه ولشت به شما کمک می‌کند تا آرامش داشته باشید و ترافیک و آلودگی شهرهای بزرگ را فراموش کنید. مسافران اینجا معمولا چادرهای خود را برپا می‌کنند و یک شب را در کنار آن می‌گذرانند.

دریاچه ممرز یا ارواح

دریاچه ارواح یکی از دریاچه‌هایی است که در میان جنگلی انبوه قرار دارد و به همین دلیل یکی از جاذبه‌های گردشگری است که مورد توجه طبیعت دوستان حرفه‌ای است و گروه‌های طبیعت گردی بسیاری در طول سال از آن دیدن می‌کنند. مناظر این دریاچه به خصوص در روزهایی که مه دریاچه را می‌پوشاند شبیه صحنه‌هایی است که برای القای ترس در فیلم‌ها گنجانده شده است و شاید استفاده از نام دریاچه ارواح بی‌ارتباط با این القای ترس نباشد. منظره این دریاچه بدون اغراق یکی از مناظر بکر شمال است.

تعداد زیادی درخت شکسته در آب این دریاچه وجود دارد که منظره عجیبی را ایجاد کرده است. این درختان از نوع ممرز هستند و به همین دلیل به آن دریاچه ممرز نیز می‌گویند. طول این دریاچه حدود ۳۰۰ متر و عرض آن حدود ۷۰ متر است. می‌توان با پای پیاده به بسیاری از نقاط دریاچه رسید و از منظره‌های بی‌نظیر آن لذت برد.

دریاچه ممرز از مناظر بکر شمال

مازیچال

مازیچال روستایی زیبا با آب و هوای مطبوع و مناظر سرسبز در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی کلاردشت در استان مازندران در شمال ایران است. این روستای زیبا و کوچک فاقد امکانات مدرن مانند برق، آب لوله کشی، جاده‌های آسفالت یا تلفن است، اما تجربه‌ای آرام را برای بازدیدکنندگانی که به دنبال فرار از آلودگی و شلوغی زندگی شهری هستند، ارائه می‌دهد.

باداب سورت

باداب سورت یکی از چشمه‌های پلکانی واقع در ارتفاع ۱۸۴۱ متری است که می‌توان از آن به عنوان اثری بی‌نظیر از هنر طبیعت ایران و همین‌طور یکی از جذاب‌ترین مناظر بکر شمال یاد کرد. این چشمه از لایه‌های زیادی تشکیل شده است و به حدی زیبا و اعجاب‌آور است که سالانه افراد زیادی برای بازدید از آن به استان مازندران می‌آیند.

برای کسانی که به محیط زیست علاقه‌مند هستند، این یک فرصت فوق‌العاده خواهد بود. این دریاچه در ۱۰۰ کیلومتری شهر ساری قرار دارد. این چشمه چند لایه است و رنگ‌های زیادی چون طلایی، زرد، نارنجی و قرمز دارد. دریاچه‌های پلکانی فقط در برخی نقاط کره زمین وجود دارند و این یکی از زیباترین دریاچه‌ها در میان آنهاست.

باداب سورت

دریاچه عباس آباد بهشهر

دریاچه عباس‌آباد با وسعتی بیش از ۹ هکتار در جنوب شرقی شهرستان بهشهر و در میان جنگلی سرسبز قرار گرفته است. از آنجایی که پادشاه صفوی شاه عباس ساخت و ساز در این حوالی را بر عهده داشت، این دریاچه به نام وی نامگذاری شد. منطقه استراحت، آب و هوای مطبوع و غذاهای لذیذ این منطقه را به مکانی ضروری برای بازدید گردشگران تبدیل کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به درک

بکرترین جاهای شمال در استان گلستان

گلستان که در شمال شرقی ایران و جنوب دریای خزر قرار دارد، دارای برخی از سرسبزترین مناظر بکر شمال است. از جمله:

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال تنها آبشار خزه‌دار دنیاست و به همین دلیل است که در ایران نباید آن را از دست بدهید. بدون اغراق آنقدر زیباست که هرگز فراموشش نخواهید کرد. برای رسیدن به آبشار کبودوال در علی آبادکتول باید حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی کنید تا در عمق دره‌ای پوشیده از درختان بلند آن را ببینید. در مسیر رسیدن به این آبشار ، آبشارهای کوچک و بزرگ دیگری نیز وجود دارد که پیاده روی را برای‌تان دلپذیرتر می‌کند.

گورستان و زیارتگاه خالد نبی

یک گورستان مرموز و یک مقبره که هر دو خالد نبی نام دارند، در قله کوهی در نزدیکی مرز ترکمنستان قرار دارند. بر اساس روایات شفاهی، خالد نبی پیامبر پیش از اسلام بوده است. این گورستان خود مکانی منحصر به فرد است و بیش از ۶۰۰ سنگ ایستاده در چندین مکان دارد. اما چیزی که این مکان را جذاب‌تر می‌کند، منظره استثنایی است که به منظره‌ای پوشیده از تپه‌های مخملی صاف ارائه می‌دهد. پس می‌توان گفت اینجا یکی دیگر از مناظر بکر شمال است.

این گورستان در مجموع ۱۲ هکتار وسعت دارد و در ۹۰ کیلومتری گنبد کاووس یکی از مرتفع‌ترین مناطق این مکان قرار دارد. در این گورستان سه معبد به نام‌های عطا چوپان، خالد نبی و عالم بابا وجود دارد و چیزی که آن را متفاوت می‌کند، شکل سنگ قبرهای آن است. این گورستان در طبیعت زیبایی به نام هزار دره قرار دارد که در فصل بهار بسیار جالب و دیدنی‌تر می‌شود.

روستای جهان نما

این روستا در جنوب شهرستان کردکوی قرار دارد. این منطقه بی‌نظیر با ارائه امکانات گردشگری و به دلیل چشم انداز زیبا و مشرف به منطقه وسیعی از جمله کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، شبه جزیره میانکاله، بندرترکمان و سایر روستاها، طبیعت زیبا و آب و هوای عالی، این پتانسیل را دارد که یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری کشور باشد.

این روستای مرتفع قدیمی نیز در محدوده منطقه حفاظت شده جهان نما قرار دارد که مساحتی بالغ بر ۳۸۴۰۳ هکتار دارد. منطقه حفاظت شده جهان نما، از مناظر بکر شمال با گونه‌های گیاهی و جانوری فراوان است و به عنوان مرتفع‌ترین نقطه استان شناخته شده است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۰۰ متر است و بازدیدکنندگان می‌توانند در کلبه‌های چوبی آن استراحت کنند و از آرامش طبیعت لذت ببرند.

آبشار لوه

آبشار لوه به عنوان یکی از آبشارهای استان گلستان در منطقه‌ای جنگلی واقع شده و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این استان است. دلایل زیادی این آبشار را به یکی از بهترین مقاصد گردشگران گلستان تبدیل کرده است، مانند مجاورت با جاده اصلی و یا مجاورت با پارک ملی گلستان. این پارک دارای زیستگاه‌های متنوعی مانند جنگل‌های پهن برگ معتدل، مراتع، بوته زارها و مناطق صخره‌ای است.

آب آبشار از بالای صخره‌ها به سمت پایین جریان دارد. در نتیجه مجموعه‌ای از آبشارهای بزرگ و کوچک را می‌توان در کنار هم دید. این آبشار پنج طبقه است و آب آن به دره‌ای پر از درخت می‌ریزد. حوضچه‌های کوچکی نیز وجود دارد که از آبی که از هر سطح صخره‌ها سرازیر می‌شود ساخته شده‌اند و از دیگر جاذبه‌های این آبشار هستند.

آبشار لوه که یکی از مناظر بکر شمال است در نزدیکی جاده گرگان به مشهد قرار دارد، بنابراین بازدید از آن بسیار آسان است. راه رسیدن به آبشار بسیار دلنشین است و از یک منطقه جنگلی می‌گذرد که در کنار پارک ملی گلستان است. این آبشار در نزدیکی شهرستان گالیکش است.

آبشار لوه

شهرستان گالیکش

گالیکش بین شهرستان گنبدکاووس و پارک ملی گلستان قرار دارد. این منطقه بیشتر به خاطر دشت‌های بکرش که در فروردین و اردیبهشت مملو از شقایق‌های وحشی می‌شوند معروف است. دشت‌های شقایق وحشی در میان علاقه‌مندان به طبیعت شهرت دارند و ترکیب رنگ‌های قرمز و سبز چنان مناظر منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند که شما را به گذراندن ساعت‌های زیادی در اینجا ترغیب می‌کند. قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان در شمال ایران، غاری به نام کیارم نیز در این منطقه قرار دارد.

سخن آخر…

همان‌طور که مشاهده کردید شمال ایران دارای برخی از دیدنی‌ترین مناظر و مملو از ویژگی‌های فراموش نشدنی بسیاری از جمله آب و هوای مطلوب، غذاهای محلی لذیذ، معماری سنتی عالی و لباس‌های رنگارنگ زیبا است. در این مقاله از سپنجا تعدادی از مناظر بکر شمال را معرفی کردیم. شمال با آب و هوای معتدل خزری هر آخر هفته افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. این نقطه از کشور هم زندگی کوهستانی و هم زندگی ساحلی دارد، بنابراین مدت‌هاست که به یکی از محبوب‌ترین مقاصد در طول تعطیلات برای ساکنان شهر و مسافران تبدیل شده است.  در سفر به شمال، این فرصت را خواهید داشت که مناظر بکر زیادی ببینید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا