جاهای دیدنی ایران

معرفی بهترین جاهای بکر ایران

دوست دارید بهترین جاهای بکر ایران را بشناسید؟ بله؟ پس این مقاله برای شما نوشته شده است. در دنیا، جاهای دیدنی بی‌شماری وجود دارد که چون کمتر کسی درموردشان می‌داند و گردشگران کمتری آنها را دیده‌اند، هنوز بکر و جذاب مانده‌اند. این روزها تقریباً همه دنبال چنین جاهایی هستند، چون احساس می‌کنند که بقیه جاها برایشان تکراری شده و باید جاهای جدیدتری را به چشم ببینند. شما هم قبول دارید که دیدن چنین جاهایی که کمتر کسی آنها را دیده است، می‌تواند چیزی فراتر از هیجان را در روح و جسم انسان بیدار کند؟

خبر خوب این است که، جاهای بکر در ایران خودمان، کم نیستند و برای افرادی که روحیه ماجراجویی دارند، می‌توانند مقاصد درجه یکی برای سفرهای بعدی‌شان باشد. اگر احساس می‌کنید، یکی از میلیون‌ها آدم ماجراجو و خاصی هستید که دوست دارند به بکرترین نقاط ایران سفر کنند، با سپنجا همراه شوید تا جاهایی از کشورمان را بشناسید که احتمالاً در برخی موارد حتی اسم‌شان هم به گوشتان نرسیده است. بیایید باهم این بحث هیجان انگیز را آغاز کنیم.

بیشتر بخوانید: پیست اسکی فولاد کف

دره کال جنی

دره کال جنی یکی از بهترین جاهای بکر ایران است که حتی آوردن اسمش بر زبان، هیجان و ترس را به جان افراد می‌اندازد. اگر از مخاطبان فیلم‌هایی با ژانر ترسناک هستید، پس حتماً از داستان‌هایی که در مورد این دره مطرح است، خوشتان می‌آید. کال جنی از توابع استان خراسان جنوبی است و در روستایی به نما ازمیغان در شمال کویر طبس واقع شده است. وجود دره‌ای پرآب در دل کویری خشک و بی‌جان، واقعاً شگفتی آور است و می‌تواند هر کسی را مبهوت خود کند!

روایتی عجیب و ترسناک در مورد کال جنی این است که ظاهر عجیب و حفره حفره آن به دلیل پرتاب سنگ‌ریزها از طرف جنینان در روزهای طوفانی، شکل گرفته است! اما اگر به دره‌هایی، مانند کال جنی توجه کرده باشید که تنها دلیل شکل گرفتنشان، جریان آب و فرسایش طولانی مدت بوده است، به این نتیجه می‌رسید که چیزی جز این هم در مورد کال جنی صدق نمی‌کند.

 امروز این دره از بهترین جاهای بکر ایران محسوب می‌شود و برای افراد ماجراجو یکی از بهترین جاهای ممکن است. البته فرضیه‌ای دیگر در مورد به وجود آمدن کال جنی مطرح است که ممکن است قابل اعتناتر باشد. مثلاً در گذشته، رودی خروشان در همین مکان جریان داشته است که بر اثر سیلاب و فرسایش در طول قرن‌ها، دیواره‌های عجیب و غریب و بلند کال جنی را به وجود آورده است.

دره کال جنی

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی یا دالان بهشت، در استان مازندران و در ۳۰ کیلومتری رامسر واقع شده است. ارتفاع جنگل دالخانی از سطح دریا به حدود ۸۰۰ متر می‌رسد، به همین دلیل حتی در فصول گرم سال از آب و هوایی کوهستانی و مطلوب برخوردار است. اگر تا امروز از سفر به نواحی شمالی ایران در تابستان پرهیز کرده‌اید، به سمت رامسر و جنگل‌های زیبای دالخانی بروید. هوای این منطقه تقریباً در تمام فصل‌ها خنک است، حتی در گرم‌ترین روزهای سال که برخی از نواحی شمال به شدت گرم و مرطوب هستند.

اگر عاشق طبیعت هستید و دوست دارید با یکی از بهترین جاهای بکر ایران ملاقات داشته باشید، گزینه‌ای بهتر و خوش آب و هوا‌تر از جنگل دالخانی پیدا نخواهید کرد. هوای اینجا همیشه مطبوع است و خبری از شرجی آزار دهنده تابستان نیست. برای چند لحظه تصور کنید در جاده‌ای سرپوشیده که از دو طرف توسط درختان بلند قامت و سبز احاطه شده است، در حال رانندگی هستید، چه حالی بهتان دست می‌دهد؟ چنین حسی تنها در چنین جنگلی پیدا خواهد شد. در این منطقه از آلاچیق‌های کنار جاده گرفته تا رستوران، دکه‌های چوبی که آش و چای می‌فروشند و همینطور دست فروشان کنار جاده که محصولات طبیعی مانند میوه‌ها، عسل و همینطور ماهی به فروش می‌رسانند وجود دارد.

جنگل دالخانی

روستای پامِنار

یکی از جذاب‌ترین و بکرترین روستاهایی که در کل عمرتان می‌توانید ببینید، روستای پامنار است که نظیر آن در هیچ کجای دیگر پیدا نمی‌شود. این روستا در جنوب استان خوزستان، در شهر دزفول واقع شده است. آنچه این روستا را متمایز می‌کند و باعث شده تا به یکی از بهترین جاهای بکر ایران تبدیل شود، وجود دریاچه‌ای بسیار جذاب است که از آب سد دز به وجود آمده است و همینطور تنوع حیات وحش و گونه‌های گیاهی متنوع و منحصربه فرد است که در کنار هم یکی از بکرترین مناظر طبعیت را خلق کرده‌اند.

این مطلب را هم بخوانید
کامل‌ترین راهنمای سفر به نیاسر

 آبتنی در آب دریاچه از بهترین تفریحات روستای پامنار است اما متاسفانه چنین امکانی در فصل زمستان میسر نخواهد شد. در هر فصلی که تصمیم بگیرید به پامنار سفر کنید، خوب است اما اردبیهشت ماه فصلی است که اطراف دریاچه به گل‌های لاله و گیاهان متنوع مزین می‌شود.

روستای پامِنار

قلعه کَرشاهی

قلعه کرشاهی یا قلعه دزدان در استان اصفهان، از بهترین جاهای بکر ایران در شهری به نام ابوزیدآباد قرار دارد. اگر دیدن قلعه‌های تاریخی حالتان را خوب می‌کند، پس قلعه کرشاهی به احتمال زیاد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. این قلعه از خشت بنا شده است و دارای پنج برج مراقبتی در نقاط مختلف است. کرشاهی در یک دوره از دژهای مستحکم برای مقابله با هجوم مغولان و سایر دشمنان بوده است و دوره‌ای دیگر جولانگاه گروهی از سارقان بدنام بوده است. اما امروز یکی از بهترین جاهای بکر ایران است.

جالب است بدانید این قلعه بعد از ارگ بم، بزرگ‌ترین بنای خشتی دنیا محسوب می‌شود و در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کرشاهی از بخش‌های مختلی تشکیل شده است و معماری آن به قدری عجیب و حیرت آور است که تا آن را از نزدیک نظاره نکنید، نمی‌دانید واقعاً چیست. درست است که قلعه در دامن کویر بنا شده است اما در اطرافش چندین باغ‌ بزرگ انار وجود دارد که هر گردشگری را مجاب به چادر زدن در کنار خودشان ترغیب می‌کند. اگر به این منطقه رفتید، خیره شدن به آسمان پرستاره کویر را فراموش نکنید.

فیلبند

طبق معمول خطه سرسبز مازندران، برایمان شگفتانه‌ای در آستین دارد. این شگفتانه، یک روستای فوق‌العاده خاص و نادر به نام فیلبند در شهر بابل است. این از معدود جاهای مازندران است که هنوز برای عده زیادی ناشناخته است. برای همین ما آن را در فهرست بهترین جاهای بکر ایران آورده‌ایم. اگر گذرتان به استان مازندران افتاد، مبادا روستای فیلبند را فراموش کنید. اینجا جایست که به شمافرصت می‌دهد تا ابرها و ستاره‌ها را از نزدیک‌ترین نقطه ممکن ببینید و همدم آنها شوید!

فیلبند از بکرترین نقاط شمالی ایران است اما هنوز به اندازه کلاردشت یا نمک آبرود که در بین همه شناخته شده و محبوب هستند، معروف نشده است. در اینجا می‌توانید، نظاره گر چشم اندازهایی باشید که تنها در کارتون‌هایی مثل هایدی دیده‌اید. کلبه‌هایی چوبی در ارتفاعات کوهستان و غرق در ابرهای سفید و طبیعت سرسبز که روح هر ببینده‌ای را زنده می‌کنند. اگر به دنبال جایی به دور از شلوغی و هرج و مرج شهرها هستید، جایی بهتر از فیلبند برایتان وجود ندارد. تحقیقات خود را در مورد این منطقه انجام دهید و همین تابستان راهی آنجا شوید.

فیلبند

تنگه رَغِز

تنگه رغز‌‌‌ نام یکی از بهترین جاهای بکر ایران است که برای هرکسی آشنا نیست. این بهشت گمشده در جنوب استان فارس، در منطقه فسارود واقع شده است و از یک موقعیت کوهستانی برخوردار است. اگر تابحال از این منطقه بکر تفریحی بازدید نکرده‌اید، یکی از فرصت‌های طلایی زندگی‌تان را از دست داده‌اید. این تنگه اسرارآمیز، با آبشارهای مرتفع خود یکی از بهترین جاها برای افراد پرهیجان و ماجراجوست.

قبل از سفر به این تنگه، باید خودتان را برای یک سفر ۲.۵ کیلومتری آماده کنید. پای‌تان را که به تنگه بگذارید، در ابتدای مسیر همه چیز ساده به نظر می‌رسد و در مسیر با حوضچه‌های آبی خیره کننده‌ای، روبرو خواهید شد که شما را به سمت خود جذب می‌کنند. اما هرچقدر که به انتهای تنگه نزدیک‌تر بشوید، با آبشارهای بلندی مواجه خواهید شد که مهارت و تجربه بیشتری برای ادامه دادن می‌طلبد.

مطالعه بیشتر:کلبه چوبی در سربست سپیدان 

جاهای بکر ایران

چشمه های باداب سورت

یکی دیگر از بهترین جاهای بکر ایران ، چشمه‌های پلکانی باداب سورت است. اگر به زمین شناسی علاقه‌مند هستید، این جاذبه شگفت انگیز برایتان جذاب خواهد بود. باداب سورت را می‌توان در استان مازندران و در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب ساری پیدا کرد. سازه‌های پله مانند ساخته شده از رسوبات ته نشین شده چشمه‌ها، رنگهای متفاوتی را در فصول مختلف ایجاد می‌کند. طلایی، زرد، نارنجی و قرمز. گفته می‌شود دو مورد از این چشمه‌ها قابل شرب بوده و دارای خواص درمانی هستند. این یکی از مکان‌هایی است که عکاسان نیز از آن لذت خواهند برد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین جاهای ایران برای سفر

آبشار لاتون

آبشار لاتون یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی ایران است. اگر به استان گیلان سفر کردید، یک سفر کوتاه به شهر آستارا نیز داشته باشید تا از تماشای بلندترین آبشار ایران بی‌بهره نمانید. آبشار لاتون در دل کوه‌های جنگلی زیبای این منطقه، با ارتفاع ۱۰۵ متر پنهان شده است، برای همین یکی از بهترین جاهای بکر ایران است. خواه به دنبال آرامش هستید، یا به دنبال ماجراجویی، می‌توانید در کنار بلندترین آبشار ایران به خواسته خود دست پیدا کنید. به یاد داشته باشید که فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این نقطه از کشور است.

روستای اورامان

روستای اورامان در کردستان از جمله مکان‌های بکر ایران است که هر گردشگری باید آن را در اولویت مقاصد سفر خود قرار دهد. اورامان نام منطقه‌ای کوهستانی است که در مرز ایران و عراق واقع شده است. دره‌های زیبا با رودخانه‌های سرسبز و چشم اندازهای نفیس همراه با معماری جالب پلکانی روستای اورامان از ویژگی‌های جالب این منطقه است. اگر به اورامان سفر کردید، حتما نان‌های محلی این منطقه را امتحان کنید و بازدید از مریوان و دریاچه زریوار را فراموش نکنید.

جاهای بکر ایران

روستای سوباتان

روستای سوباتان بدون شک یکی از زیباترین مکان‌های تفریحی ایران در دل طبیعت است که به دلیل مسیرهای دسترسی دشوار، برای عموم کمتر شناخته شده است، اما در بین مسافران ماجراجویی شهرت زیادی دارد و از آن به عنوان یکی از بهترین جاهای بکر ایران یاد می‌کنند. سوباتان در ارتفاعات تالش است. بازدیدکنندگان عموماً از سمت جنوب غربی کوه(از دریاچه نور) به سمت این روستای منحصر به فرد پیاده روی می‌کنند. بهترین زمان برای سفر به سوباتان ماه ژوئن است که شکوفه‌های تازه و گل‌های معطر در همه جا ظاهر می‌شوند.

جاده خلخال

جاده خلخال، جاده‌ای پرپیچ و خم است که استان‌های زیبا و سرسبز اردبیل و گیلان را به هم متصل می‌کند. از ابتدای این جاده ۷۰ کیلومتری، طبیعت بکر، زیبایی‌های وحشی، آبشارها، دریاچه‌ها، دشت‌های وسیع گل و گیاهان کمیاب را خواهید دید. نیمی از این جاده جنگل و نیمی دیگر دشت‌ها و کوه‌ها هستند. در نزدیکی خلخال، یک چشمه آب گرم معروف به نام «گیوی» وجود دارد که چندان شناخته شده نیست اما می‌توانید بدون نگرانی در آن شنا کنید و لذت ببرید.

دماوند

در حدود ۶۵ کیلومتری شمال کلانشهر تهران،از بهترین جاهای بکر ایران واقع در وسط رشته کوه البرز، قله بلندی وجود دارد که به بلندترین کوه خاورمیانه معروف است. ارتفاع کوه دماوند ۵۶۱۰ است و کوهنوردان از سراسر جهان هر سال برای صعود به این قله به ایران سفر می‌کنند، چون این یکی از بهترین جاهای بکر ایران است. قله در تمام طول سال پوشیده از برف است. قله دماوند علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، از جایگاه بلندی در فرهنگ، اساطیر و تمدن ایرانی برخوردار است، به همین علت بسیاری از شاعران در اشعار خود از  نام دماوند یاد کرده‌اند و افسانه‌های زیادی در مورد آن گفته شده است.

جاهای بکر ایران

صحرای لوت

کویر لوت، یکی از معرفی بهترین جاهای بکر ایران، واقع در جنوب شرقی کشور، و از جاذبه‌های طبیعی میراث جهانی یونسکو در ایران است. جالب است بدانید که این منطقه یکی از گرم‌ترین نقاط روی زمین است. کویر لوت بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و در استان‌های کرمان، سیستان بلوچستان و خراسان جنوبی واقع شده است.

نامارستاق

نامارستاق منطقه‌ای سرسبز و زیبا در شهرستان آمل، استان مازندران است. این گنج پنهان یکی از بهترین جاهای بکر ایران است و در بین کوهنوردان بسیار محبوب است. این منطقه شگفت انگیز، روستایی با آب و هوای دلچسب، مردمانی مهمان نواز، و مناظر بکری را وعده می‌دهد که روح هر مسافری را که در حال گذر است بیدار کرده و ذهن آن را آرام می‌کند. برای رزرو و اجاره سوئیت در آمل روی لینک کلیک کنید.

سخن آخر…

ایران غرق در تاریخ، فرهنگ و طبیعت است و همانطور که در ابتدا گفته شد، جاذبه‌های گردشگری و مناطق بکر کشور عزیزمان کم نیستند، بنابراین ممکن است تشخیص این که کدام مکان‌ها باید در اولویت باشند برای هر گردشگری دشوار باشد. ما درسپنجالیستی از  بکرترین جاهای ایران را در اختیارتان قرار دادیم تا از این طریق بتوانید، مقصد مورد علاقه خود را راحت‌تر پیدا کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا