دانستنی های سفر

غذا در سفر ؛ همه ی باید ها و نباید های به همراه با دستور پخت+تصویر

غذا در سفر ؛ همه ی باید ها و نباید های به همراه با دستور پخت+تصویر

غذا در سفر ؛ همه ی باید ها و نباید های به همراه با دستور پخت+تصویر

یکی از بهترین تجربه های هر فرد در زندگی اش، سفر کردن و قدم گذاشتن در دل طبیعت است. سفر کردن را هم می توان سفر های چند روزه به مقاصد دورتر در نظر گرفت، و هم می توان به طبیعت اطراف محل زندگی مان محدود کرد.

اگر از تجربه افرادی که همیشه برنامه ای منظم در سفر کردن و طبیعت گردی دارند بپرسید، حتما به شما خواهند گفت هیچ گاه برنامه ریزی پیش از سفر را فراموش نکنید.

در واقع باید خود را برای همه چیز در سفرتان آماده کنید. یکی از آمادگی هایی که باید بدست آورید و آن لازمه هر برنامه ریزی‌ای است، موضوع غذا در سفر است.

آشپزی در سفر هم می تواند یکی از زیباترین و هم یکی از چالش برانگیز ترین بخش های آن باشد. معمولا استفاده از غذاهای کنسروی و آماده در تمام طول سفر کمی خسته کننده و مضر است؛ از این رو اگر می خواهد لذت آشپزی در طبیعت گردی را خودتان لمس کنید، با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید:

غذای سالم برای مسافرت

از مهم ترین نکات غذا در سفر ، تهیه کردن غذای سالم است. پیش از آنکه سفرتان را آغاز کنید، حتما به ذهنتان رسیده است که در سفر چه بخوریم؟

چه غذایی را می توان با توجه به شرایط پخت؟

چه مواد اولیه‌ای لازم است؟

بسته بندی مواد اولیه برای ماندگاری بیشتر در طول سفر چگونه باشد؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوالات هستید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

تهیه غذا در سفر در طبیعت سرسبز

غذا برای توی راه

پیش از آنکه بخواهیم اشاره ای به غذاهای سالم در مسافرت داشته باشیم، لازم است بدانیم مواد اولیه مورد نیازمان برای تامین غذایی سفرمان چیست.

برخی از مواد اولیه درسفر ها همیشگی هستند؛ یعنی فرقی نمی کند غذای انتخابی شما برای پخت چی باشد، در هر صورت شما به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد. بنابراین لازم است آن ها را همراه خود داشته باشید:

ادویه های مختلف

یکی از ثابت ترین چیز هایی که در پخت هر غذایی به کارتان می آید، ادویه ها هستند. غذا در سفر بدون ادویه، نمی چسبد. هر غذایی نیاز به خوش طعم شده دارد و این کار را ادویه ها انجام می دهند.

ادوبه ها سبک وزن هستند و جای کمی را اشغال می کنند؛ از این رو نگرانی درباره آن ها وجود ندارد. همچنین ادویه ها معمولا نسبت به آب و هوای مختلف حساس نیستند و برای نگهداری آنها در طول سفرتان لازم نیست کار خاصی انجام دهید.

به عنوان مثال می توانید ادویه هایی مانند نمک، فلفل، دارچین، زردچوبه، آویشن، نعنا و … را در کوله پشتی خود بگذارید.

ادویه های مختلف برای تهیه غذا در سفر

پیاز و سیب زمینی

معمولا در اکثر غذاهای ایرانی، از پیاز و سیب زمینی به عنوان موادی ثابت استفاده می شود. همچنین در تعدادی از غذاهای سالم در مسافرت، که در ادامه مقاله به بررسی آنها می پردازیم از پیاز و سیب زمینی استفاده می شود.

بنابراین پیشنهاد ما به شما آن است که این دو را حتما به همراه داشته باشید. البته اگر زمان زیادی را در مسیر رسیدن به مقصدتان هستید، شاید با نگهداری آنها کمی دچار مشکل شوید. اگر در مقصدتان امکان تهیه مواد غذایی وجود دارد، خرید آن ها را به آنجا موکول کنید.

استفاده از پیاز و سیب زمینی برای پخت غذا در سفر

میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات هم معمولا مواد غذایی‌ای هستند که در سفرها زیاد استفاده می شوند. بنا به انتخاب خودتان می توانید آن ها را تهیه کنید و به همراه داشته باشید.

لوازم آشپزی مورد نیاز در سفر

همان طور که به همراه داشتن برخی از مواد غذایی در سفر الزامی است، وجود تعدادی از لوازم های مورد نیاز برای آشپزی هم ضروری است. در هنگام برنامه ریزی تان حتما این موارد را به همراه داشته باشید. در لیست زیر با تعدادی از این لوازم آشنا می شوید:

اجاق گاز سفری

سفر کردن و طبیعت گردی در نظر داشته باشید که ممکن است خسته باشید و انرژی لازم برای جمع کردن چوب و آتش روشن کردن را نداشته باشید و یا ممکن است با انجام این کار آشنا نباشید.

پیشنهاد ما به شما این است که حتما اجاق گاز سفری با خود به همراه داشته باشید تا در نهایت راحتی، در دل طبیعت غذایتان را بپزید و نوش جان کنید.

کتری کوچک

کتری کوچک یکی دیگر از ضروریاتی است که برای تهیه غذا در سفر حتما باید به همراه داشته باشید. تجربه خوردن چای و نوشیدنی های گرم در طبیعت را با هیچ دیگر نمی توان عوض کرد.

کتری کوچک و سبکی با خود به همراه داشته باشید تا هم جای زیادی از شما نگیرد و هم امکان تهیه نوشیدنی های گرم را به شما بدهد.

قاشق، چنگال، چاقو، رنده

این ۴ مورد جزو الزامات هر سفری است.

برای خرد کردم مواد غذایی نیاز به یک چاقوی تیز دارید. همچنین برای استفاده از مواد غذایی تان لازم است از قاشق و چنگال استفاده کنید؛ چرا که ممکن است در طبیعت دست هایتان آلوده شده باشد و نتوانید آن هارا بشویید و یا ضد عفونی کنید. ما به همراه داشتن رنده هم به شما پیشنهاد می کنیم.

برای تهیه مواد اولیه غذاها و سبزیجات نیاز به رنده دارید. البته اگر با چاقو از پس آن بر می آیید، دیگر نیازی به رنده نمی باشد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین شهر ترکیه برای زندگی

قاشق و چنگال در تهیه غذا در سفر

ماهیتابه کوچک

اگر خواهان آشپزی در طبیعت هستید، برای پخت غذاهایتان نیاز به ماهیتابه یا قابلمه ای کوچک دارید. اگر غذاهای آماده و کنسروی انتخاب شما است، برای گرم کردن به آن نیاز دارید. پخت و پز غذا در سفر، لذت بی نظیری دارد.

طبیعت گردی حرفه ای

اگر تازه وارد هستید، اقلامی که ذکر کردیم حتما با خود به همراه داشته باشید. در نظر داشته باشید که تمامی این لوازم راحتی بیشتری را به شما می دهند و با چالش های کمتری رو به رو می شوید.

اگر از افرادی که در سفر کردن و طبیعت گردی حرفه ای هستند، بپرسید به شما خواهند گفت با فقدان هر کدام از آنها هم امکام لذت بردن وجود دارد؛ تنها کافی است کمی خلاقیت داشته باشید.

اقامت در آپارتمان مبله در کیش

به عنوان مثال می توانید تخته سنگی مسطح و بزرگ پیدا کنید و از آن به عنوان میز غذا خوری تان یا تهیه گوشت استفاده کنید.  از درب فلاسک ها می توانید به جای لیون استفاده کنید. اگر کتری با خود به همراه ندارید، می توانید در ظرفی پلاستیکی آب بریزید و درب آن را به محکمی ببندید. سپس آن را روی آتش یا ذغال آویزان کنید تا به جوش آید.

از این روش برای آب پز کردن تخم مرغ هم می توانید استفاده کنید. اگر در آتش درست کردن مهارت دارید، می توانید اجاق گازی سفری را حذف کنید و کوله بارتان را سبک تر کنید. اگر فویل هم به همراه داشته باشید بسیار برای پخت غذاهایی مثل سیب زمینی آتشی و … استفاده کنید.

طبیعت گردی حرفه ای

تهیه چک لیست غذا در سفر

اگر اهل مسافرت باشید حتما لیستی از غذاهای مورد علاقه خود در سفر را در دفترچه یا گوشی خود گردآوری کرده اید. در غیر این صورت هر چه زودتر لیستی از غذاهای آماده و سریعی که بتوان در سفر درست کرد را برای خود تهیه کنید.

این لیست به شما کمک می کند که همه وسایل و تجهیزات مورد نظر را با خود ببرید و یا همان ابتدای مسافرت بخرید. داشتن لیست غذایی در سفر کمک بسیار زیادی می کند به صرف زمان کمتر در سفر غذای مورد نظر خود را بپزید.

چک لیست سفر

انتخاب محل اقامت مناسب در سفر

یکی از مهمترین مسائل پیش رو در هر سفری، محل اقامت است. در واقع انتخاب یک محل اقامت مناسب و ایده آل، این امکان را به شما می دهد تا نهایت لذت را از مقصد گردشگری تان ببرید و از تمامی امکانات آنجا برای پخت غذا در سفر استفاده کنید!

فرقی نمی کند مقصد گردشگری تان، کدام نقطه از ایران باشد؛ در هر صورت امکان رزرو و اجاره ویلا، سوئیت، اقامتگاه، بومگردی و … در سامانه سپنجا برقرار است. تنها کافی است وارد سایت شوید، شهر یا روستای مورد نظرتان را جست و جو کنید و با لیست اقامتگاه های موجود در آنجا رو به رو شوید. همه چیز از قبل برای یک اقامت عالی تدارک دیده شده است! در این مسیر پشتیبانی سپنجا هم همراه شما است.

نوع محل اقامت

پیشنهاد صبحانه سالم در سفر

صبحانه یکی از مهمترین وعده ها برای غذا در سفر است. سعی کنید در سفر خود غذاهایی را برای صبحانه انتخاب نمایید که انرژی لازم را به شما در سفر بدهد. غذاهای پروتئینی و فیبردار که انرژی لازم برای پیاده روی طولانی، رانندگی بلند مدت و شنا کردن و پیاده روی در ساحل را برای شما تامین کند.

اقامت در خانه سنتی در ساری

یکی از وعده های اصلی غذا صبحانه است پس تا جایی که می توانید صبحانه را کامل نوش جان نمایید. غذاهای فیبردار شامل گوشت بوقلمون، تخم‌ مرغ، جوجه، انواع سبزی و میوه و حبوبات می شود.

در زیر، لیستی از غذاهایی می بینید که می توانید برای تهیه صبحانه در سفر از آنها استفاده کنید:

صبحانه در سفر

املت تخم مرغ با ژامبون

در روز اول سفرتان می توانید از تخم مرغ آب پز و یا نیمرو استفاده کنید. این کار را می توانید در خانه انجام دهید و پس از دو ساعت در بین راه میل کنید. اگر هم در سفر و یا طبیعت هستید، راه آب پز کردن تخم مرغ را در بخش طبیعت گردی حرفه ای ذکر کردیم.

پیشنهاد می کنیم برای وعده صبحانه تان مواد غذایی دیگری مانند سبزیجات؛ ادویه ها، ژامبون، پیاز و … به همراه داشته باشید. با تخمدمرغ می توانید غذاهایی مانند تخم مرغ نیمرو، املت، املت با سوسیس، املت با ژامبون و … تهیه کنید.

پنکیک

پنکیک یکی از ساده ترین غذاهایی است که در طبیعت برای وعده صبحانه تان می توانید استفاده کنید. برای تهیه پنکیک تنها لازم است مواد آن را از قبل آماده کرده باشید و با خود به همراه داشته باشید. مواد آن را می توانید در فلاسک و یا بطری با خود حمل کنید و زمانی که ماهیتابه گرم شد، آن را به داخل آن بریزید.

پخت پنکیک برای تهیه غذا در سفر

پیشنهاد ناهار و شام سبک در سفر

برای سرو ناهار در سفر تمام تجهیزات و مواد لازم برای پخت و پز غذا را از قبل تهیه نمایید تا با خیال راحت شروع به پختن و تهیه غذا کنید. سعی کنید از غذاهای آب پز مانند سیب زمینی و تخم مرغ آب پز و غذاهایی که راحت پخته می شوند استفاده نمایید.

در سفر خود به جنوب برای سرخ کردن ماهی از روغن های سرخ کردنی حتی الامکان استفاده نمایید. برای اینکه هزینه تان در سفر کمتر شود غذاهای لازم را از خانه با خود ببرید، غذاهایی مانند برنج، حبوبات و تجهیزات مورد نیاز را همراه خود ببرید. برای شام سعی کنید غذاهای سبک بخورید تا خواب راحت و خوبی داشته باشید.

عذاهای محلی استان های مختلف

در ادامه می توانید با برخی از پیشنهاد های غذایی برای وعده ناهار و شام آشنا شوید:

ناهار و شام در سفر

ساندویچ ها

ساندویچ ها یکی از بهترین انتخاباتی هستند که برای هر کدام از وعده های غذایی تان می توانید استفاده کنید. اگر در دل طبیعت زمان کافی برای آشپزی کردن ندارید، می توانید ساندویچ های مختلف برای وعده های غذایی مختلفتان از قبل درست کنید. به عنوان مثال می توانید ساندویچ الویه، سیب زمینی، کوکوهای مختلف و … درست کنید.

اقامت در ویلا در شیراز

غذاهای آماده

همان طور که می دانید یکی از آسان ترین انتخاب ها برای وعده های غذا در سفر ، کنسرو ها و غذاهای آماده هستند. با توجه به سلیقه خود می توانید انواع کنسور ها را انتخاب کنید. نکته مهمی که در خرید غذاهای آماده باید در نظر بگیرید آن است که حتما به تاریخ انقضا توجه کنید.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به کردستان، شهر کوهستانی ایران

همچنین در طبیعت آن ها را حتما پیش از مصرف بجوشانید. حتی اگر از کنسرو های نخود و لوبیا استفاده می کنید حتما این کار را انجام دهید.

زمان جوشاندن را ۲۰ دقیقه در نظر بگیرید. توصیه می کنیم اگر درب قوطی را باز کردید، حتما در یک بار تمام مواد غذایی داخل آن را مصرف کنید و اگر این کار را نکردید باقی مواد را به ظرف دیگری مانند فلاسک و ظروف پلاستیکی منتقل کنید.

هشدار: توجه داشته باشید که هرگز این کار را برای تن ماهی انجام ندهید.

استفاده از غذاهای آماده و حاضری برای غذا در سفر

نودل ها

نودل ها یکی دیگر از انتخاب های خوشمزه و ساده هر سفری هستند. پیش از سفر نودل با طعم های مختلف می توانید به همراه داشته باشید و تنها برای سه دقیقه آن را بجوشانید. غذای شما آماده است. همچنین در تهیه نودل ها می توانید از ادویه های مختلفی که با خود به همراه دارید استفاده کنید.

فست فودها

ممکن است در نگاه اول نگرشی منفی به استفاده از فست فود ها در سفر داشته باشید؛ اما باید بدانید که این گونه نیست و می توان غذاهای سالمی در آنها پیدا کرد. پیش از آنکه سفرتان را آغاز کنید، می توانید به صورت آنلاین رستوران های موجود در بین راهتان را چک کنید .

در صورتی که با مکان هایی که فست فود ارائه می کردند، رو به رو شدید، دست به انتخابی سالم بزنید. اجباری نیست حتما از برگر ها و مواد غذایی سرخ شدنی استفاده کنید؛ اگر به دنبال غذایی سالم هستید می توانید ساندویچ مرغ کبابی، سالاد با مرغ، ساندویچ هایی که دارای نان سبوس دار هستند استفاده کنید.

اگر هوس همبرگز کرده اید، همبرگر خود را بدون سس و همراه با سبزیجات زیاد سفارش دهید. همچنین لوبیا گرم و سیب زمینی آب پز و بدون سس نیز می تواند انتخاب شما باشد.

خوردن فست فود برای غذا در سفر

پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از افزایش چربی و کلسترول خون، از غذاهای سرخ شده و دارای پنیر زیاد استفاده نکنید. در مقابل آن از مواد غذایی که حاوی پروتئین و مواد مفید هستند، استفاده کنید. مثلا گوشت قرمز، مرغ و گوشت های سفید می توانند انتخاب خوبی باشند.

همچنین در مصرف نوشیدنی ها احتیاط کنید و از نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه ها پرهیز کنید. شیر کم چرب، آب طعم دار، آب و … انتخاب های خوبی هستند. برای دسر در سفرتان هم، از دسر های شیرین مانند شیک با طعم ها مختلف و پای ها استفاده نکنید. ماست را جایگزین کنید تا در کنار سلامتی بیشتر از سفرتان هم لذت ببرید.

نکات مفید در خرید از مغازه ها

گاهی در سفر با شرایطی مواجه می شویم که لازم است مغازه های بین راهی و یا در پمپ بنزین ها خریداری کنیم. در چنین شرایطی سلامت مواد غذایی برای ما اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند و در این وضعیت بار هم می توان سفری سالم را تجربه کرد.

از این مغازه های می توانید مواد غذایی مانند یک ظرف کوچک ماست و یا میوه، یک بسته آجیل و مغزها، پنیر کم چرب، چوب شور های گیاهی، پف فیل ها، دانه های سویا، میوه خشک و … تهیه کنید.

خرید از مغازه در سفر

در سفر هایتان، تنها به راحتی و سادگی در پخت فکر نکنید. غذای سالم برای مسافرت حرف اول را میزند.  وعده های غذایی تان در سفر بسیار مهم هستند و در انتخاب ها حساسیت زیادی به خرج دهید.

اگر در سفر دچار مشکلات گوارشی شوید، هیچ چیز از سفرتان نمی فهمید و تجربه ای دردآور برایتان خوهد بود.

آیا بین راه غذای رستورانی بخوریم؟

یکی از تفریحات هیجان‌انگیز سفر، غذا خوردن در رستوران است. خب البته رفتن به رستوران به خصوص زمانی که با بچه‌ها به مسافرت می‌روید امری ناگزیر است. بهتر است زمانی که به رستوران می ‌روید بهترین و سالم‌ ترین غذای منو را انتخاب کنید.

برای خوردن غذای سالم در سفر، فست‌ فود را تا جایی که امکان دارد حذف کنید. به جای سس سفید و سس مایونز سس ‌های سالم‌ تر مثل سس خردل را جایگزین کنید. اگر مجبورید ساندویچ بخورید ساندویچ ‌های سالم با حجم زیادی از سبزیجات و با کمترین میزان سس یا بدون سس را انتخاب کنید.

سعی کنید رستوران‌ هایی را انتخاب کنید که غذای دریایی و گیاهی در منو دارند.

غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت

برای این ‌که کمتر غذا بخورید برای پیش‌ غذا سوپ و سالاد سفارش بدهید. اگرعادت دارید سس را حتما روی سالاد بریزید به جای ریختن سس روی سالاد فقط کمی سس روی مخلفات سالاد بمالید. اگر قصد دارید غذاهای کبابی بخورید از سلامت گوشت و استاندارد بالای رستوران مطمئن شوید.

تا جایی که می توانید از خوردن خورشت در رستوران خودداری کنید چون در اکثر رستوران ها چندین بار خورشت را گرم می کنند.

رستوران

چند توصیه لازم برای داشتن رژیم غذایی سالم در سفر

  •  تا حد امکان از خوردن انواع خورشت، کباب کوبیده، همبرگر و سالاد الویه در رستوران های بین راهی خودداری کنید.
  •  هرگز غذاهای پخته شده را بیش از ۲ ساعت در دمای محیط رها نکنید و اگر هوای محیط گرم است، بیش از یک ساعت نگه ندارید.
  • از خوردن تنقلاتی مانند چیپس، پفک و مواد حاوی ترکیبات شیمیایی رنگی خودداری شود.
  • برای پیشگیری از مسمویت غذایی بلافاصله بعد از پختن غذا در همان روز خورده شود.
  •  برای از بین بردن میکروب های موجود در غذا از لیموی تازه همراه با غذا استفاده نمایید.
  •  از خوردن سالاد و سبزیجات در رستوران های بین راهی پرهیز کنید.
  •  از ظروف پلاستیک برای نگه داشتن غذاهای داغ استفاده نکنید.
  •  غذاهایی که بیش از ۳ روز در یخچال باقی مانده اند هرگز مصرف نکنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 1]

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا