دانستنی های سفر

غذای شب عید چی بپزم؟ (+ دانستنی های جالب رسم و رسومات شب عید)

غذای شب عید چی بپزم؟ (+ دانستنی های جالب رسم و رسومات شب عید)

غذای شب عید چی بپزم؟ (+ دانستنی های جالب رسم و رسومات شب عید)

کم کم داریم به شب و روز عید نزدیک می شویم. امسال مانند سال های گذشته زیاد از رنگ و بوی سال جدید خبری نیست. اما با ایجاد فضای عید در خانه می توانیم، این حس را ایجاد کنیم.

یکی از مهم ترین سنت های ایرانیان برای نوروز، غذای شب عید است؛ که اغلب ذهن خانم های خانه را درگیر می کند. در رابطه با این موضوع که در شب عید چه غذایی باید بپزیم، داستان های مختلفی وجود دارد. با سپنجا همراه باشید تا با بهترین انتخاب های غذای شب عید آشنا شوید.

شب عید چه غذایی بپزم ؟

بسیاری از افراد به خصوص بزرگترا هستند که تعصب زیادی روی سبزی پلو با ماهی شب عید دارند و می گویند بدون این غذا عید، عید نمی شود. بعضی از افراد دیگر هم معتقدند شب عید باید رشته پلو نوش جان کنند و هیچ غذای دیگری را جایگزین آن نمی کنند.

اگر شما هم جزو خانواده هایی هستید که اهمیت زیادی به رسم و رسومات شب عید می دهید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید. دیگر اختلاف نظر درباره غذای شب عید نخواهید داشت.

سبزی پلو با ماهی ، اولین و مشهور ترین غذای شب عید

بعید است ایرانی باشد و نام غذای سبزی پلو با ماهی در شب عید به گوشتان نخورده باشد! این غذا یکی از مشهورترین و محبوب ترین غذاهایی است که اغلب مردم از آن برای شب نوروز استفاده می کنند.

ممکن است سال ها به این آیین و سنت ایرانی ها پایبند بوده باشید اما ندانید که داستان پشت سرو سبزی پلو با ماهی در شب عید چیست. داستانی که پشت این سنت است مربوط به حضرت سلیمان و انگشتر معروف ایشان است. حضرت سلیمان انگشتری داشته است که به وسیله آن هر کاری که می خواسته، انجام می داده است.

اما چگونه داستان سبزی پلو با ماهی از این داستان بیرون آمده است؟

این مطلب را هم بخوانید
چگونه گیاهان آپارتمانی را در هنگام سفر، آبیاری کنیم؟ (+راه هایی که باید بدانید!)

اقامت در ویلا ساحلی در رشت

غذای شب عید
سبزی پلو با ماهی

داستان سرو سبزی پلو با ماهی چیست؟

می گویند در گذشته ها، انگشتر حضرت سلیمان را دیوی دزدیده است و به جای ایشان بر تخت پادشاهی نشسته است. از آن پس هم، دیو از ترس آنکه دست حضرت سلیمان به انگشترش برسد، آن را در درون دریا پرت کرده است.

حضرت سلیمان مدتی را در جست و جو گذراند و در این زمان سعی کرد مردم را با خود همراه ساز، اما موفق به انجام این کار نشد. حضرت سلیمان برای پیدا کردن انگشتر نتوانست کاری کند؛ از این رو کناره گیری کرد و خود را سرگرم ماهی گیری کرد.

بعدها حضرت سلیمان انگشترش را در دل یکی از ماهی هایی که صید کرده بود، پیدا کرد. پیدا شدن انگشتر سبب شد تا مردم بفهمند کسی که بر تخت پادشاهیی نشسته است، دیوی بیش نیست.

آنها در روز سیزدهم از نوروز دیو را برکنار کردند و دوباره حضرت سلیمان را به جایگاهش برگرداندند. به همین دلیل است که از همان زمان مردم برای یاد کردن این افسانه ماهی را در شب عید سرو می کنند.

غذای شب عید
شب عید نوروز

چرا در شب عید، برنج می خوریم؟

تا اینجای داستان ما متوجه شدیم، چرا ماهی غذای اصلی ایرانیان در شب عید است. ما در کنار آن برنج هم سرو می کنیم. برنجی نمادی از برکت، فراوانی و ثروت است. در گذشته مانند الان برنج به مقدار زیاد وجود نداشته است و به همین علت نشانه ای از ثروت تعریف شده است.

عذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت

در آن زمان در کنار برنج سبزی و سیر هم استفاده می کردند و مزه ی فوق العاده ای به آن می بخشیدند. برنج در زمان ها گذشته غذی خاصی به شمار می آمده است و در زمان هایی خاص مانند شب عید آن را مصرف می کردند.

غذای شب عید
سبزی پلو با ماهی شب عید

رشته پلو یکی دیگر از غذاهای محبوب شب عید

همان طور که گفتیم رشته پلو هم در کنار سبزی پلو با ماهی، طرفداران خاص خودش را دارد. این غذا بیشتر در شهر های مرکزی استفاده می شود. برخی از افراد هم در شهرهایی مانند تهران، اراک و یا استان های آذربایجان و کرمانشاه این دو غذای شب عید را با هم ترکیب می کنند و ماهی با رشته پلو نوش جان می کنند.

اقامت در ویلا در شیراز

این فاراد بر این باورند که رشته پلو می تواند در سال جدید گره های زندگی شان را باز کند. خوب است بدانید، رشته پلو یکی از غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت است که می توانید آن را در کنار کشمش، خرما، کوفته و یا حتی مرغ سرو کنید.

غذای شب عید
رشته پلو غذای شب عید

با دیگر غذاهای شب عید آشنا شوید

سبزی پلو با ماهی و رشته پلو تنها انتخاب ها برای شب عید نیستند. در گذشته بعضی از مردم از کوکوسبزی برای غذای شب عید استفاده می کردند. مردم چهارمحال و بختیاری از غذای کوفته همراه با گوشت، برنج، سبزیجات و … برای شب عید استفاده می کنند.

این مطلب را هم بخوانید
تکنولوژی در سفر-کاربرد اپلیکیشن های گردشگری-سفر مجازی

قوم ترک در ایران، جزو افرادی هستند که در شب عید غذایی متفاوت را میل می کنند. این افراد دلمه برگ مو را برای شب های عید استفاده می کنند. در درست کردن این غذا از برگ های درخت انگور، سبزیجات، گوشت، برنج و … استفاده می کنند. کلم پلو یکی دیگر از غذاهایی است که انتخاب مردم شیراز برای شب عید است.

یکی از بهترین پیشنهاد ها برای غذای شب عید، پخت غذاهای محلی شهرهای دیگر ایران است. برخی از این غذاها آنقدر خوشمزه و لذیذ اند و برایتان تازگی دارند؛ از این رو یاد و خاطر آن را در عید نوروز از یاد نخواهید برد.

غذاهای محلی این امکان را به شما می دهد تا در صورت رضایت از فرهنگ غذایی یک شهر، این غذاها را به جزوی از خوراک روزانه تان تبدیل کنید. بدون شک غذاهایی فوق العاده وجود دارند که شما حتی نام آنها را هم نشنیده اید. اگر شما هم یکی از آن افرادی هستید که می خواهید غذاهای محلی را تجربه کنید، مطالب زیر را از دست ندهید:

کلام آخر

در این مطلب آداب و رسومی که درباره غذای شب عید وجود دارد را با هم بررسی کردیم. به عنوان جمع بندی و نتیجه گیری باید بگوییم نسبت به غذای شب عید تعصب نداشته باشید و انتخاب هایی را که برایتان مطرح کردیم را هر کدام در یک سال امتحان کنید. اگر شما از غذایی دیگر در شب عید استفاده می کنید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

درباره “غذای شب عید چی بپزم (+ دانستنی های جالب رسم و رسومات شب عید)” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا