بدون دسته بندی

با سیگار برگ کوبا، معروف ترین سیگار برگ جهان آشنا شوید! (+تصاویر)

همه ما فیلم های اکشن زیادی را دیده ایم که گانگستر یا کارگاه معروف داستان در گوشه ای نشسته و سیگار برگ خود را بر گوشه لب می گذارد و با ژست آرتیستی، آن را روشن می کند. سیگار برگ به لطف حضوری در فیلم های هالیوودی، سال های زیادی است که جایگاه خود را بین مصرف کنندگان خود به خصوص افراد ثروتمند پیدا کرده است. سیگار برگ از مقداری تنباکوی خشک شده تشکیل شده که در یک برگ مخصوص قرار گرفته و لوله می شود. ریشه کشیدن سیگار چندان مشخص نیست.

 یک کوزه سرامیکی مایایی از گواتمالا که قدمت آن به قرن دهم باز می گردد، افرادی را نشان می دهد که برگ های تنباکویی که با یک رشته بسته شده است را می کشند. طبق شواهد تاریخی اولین بار سیگار برگ در اوایل قرن اول میلادی توسط سرخ پوستان کشف شد. تنباکو سیگار برگ در مقادیر قابل توجهی در درجه اول در آمریکای مرکزی و جزایر کارائیب، از جمله کوبا، جمهوری دومنیکن، هائیتی، هندوراس، مکزیک، اکوادور، نیکاراگوئه، گواتمالا، کاستاریکا، پاناما و پورتوریکو پرورش می یابد. همچنین در ایالات متحده شرقی، کشورهای مدیترانه ای ایتالیا و اسپانیا (در جزایر قناری) و اندونزی و فیلیپین جنوب شرقی آسیا نیز از تولیدکنندگان بزرگ تنباکو هستند. با سپنجا همراه باشید.

شهرت-سیگار-برگ-کوبا

گذری بر تاریخچه سیگار برگ

توتون و تنباکو به طور گسترده ای در میان همه بومیان جزایر کارائیب پرورش داده می شد. کریستوفر کلمب، کاوشگر ایتالیایی را اولین کسی می دانند که به طور کلی توتون و تنباکو را به اروپا معرفی کرده است. گفته می شود در طول سفر کلمب در سال ۱۴۹۲، سه نفر از خدمه او رودریگو دو ژرز، هکتور فوئنتس و لوئیس دو تورس، برای اولین بار در جزیره هیسپانیولا (هائیتی و جمهوری دومنیکن امروزی) با تنباکو روبرو شده اند، برگ های خشکی که رایحه ای خاصی را در فضا پخش می کردند. ملوانان وی گزارش دادند که تینوس (Taínos) در جزیره کوبا نوعی ابتدایی از سیگار برگ بود، برگ های توتون خشک و پیچ خورده ای که در برگ های دیگر مانند نخل یا چنار رول شده بودند.

کشت توتون و تنباکو در اسپانیا به طور جدی در سال ۱۵۳۱ در جزیره سانتو دومینگو آغاز شد. در سال ۱۵۴۲، هنگامی که اسپانیایی ها اولین کارخانه تولید سیگار را در کوبا تاسیس کردند، کشت توتون و تنباکو در آمریکای شمالی شروع شد. کشت و مصرف سیگار برگ در سرتاسر دنیا گسترش یافته بود، اما با این حال مصرف تنباکو چندان تا قرن ۱۸ مرسوم نبود. در اواخر قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی، کشیدن سیگار برگ به امری معمول تبدیل شده بود.

در سال ۱۸۶۹، ویسنته مارتینز ایبور، تولید کننده سیگار برگ اسپانیایی، برای فرار از آشفتگی جنگ های ده ساله، تشکیلات خود را از مرکز تولید سیگار برگ در هاوانا، کوبا به کی وست، فلوریدا منتقل کرد. تولیدکنندگان دیگر نیز همین کار را انجام دادند و کی وست به یک مرکز مهم تولید سیگار تبدیل شد. در سال ۱۸۸۵، ایبور دوباره نقل مکان کرد و زمینی در نزدیکی شهر کوچک تامپا در فلوریدا خریداری کرد و بزرگترین کارخانه تولید سیگار در آن زمان را در شهر تجاری جدید ایبور سیتی (Ybor City) احداث کرد. هزاران کوبایی و اسپانیایی از کی وست، کوبا و نیویورک به این منطقه آمدند و از آن زمان به بعد سالانه صدها میلیون سیگار برگ تولید شد. تولید محلی در سال ۱۹۲۹ به اوج خود رسید، زمانی که کارگران در شهر ایبور و غرب تامپا بیش از ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ سیگار برگ “هاوانا” را تولید کردند، به همین سبب، به این شهر لقب “پایتخت سیگار برگ جهان” را دادند.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های شیراز برای زندگی

از سال ۱۹۰۵، ۸۰ هزار عدد سیگار در ایالات متحده تولید و پخش شد، بیشتر آنها مغازه های کوچک و خانوادگی بودند که در آن سیگار برگ را رول می کردند و بلافاصله می فروختند. در حالی که بیشتر سیگارها اکنون با ماشین ساخته می شوند، بعضی از سیگار های برگ به دلیل اعتبار و کیفیت، به ویژه در آمریکای مرکزی و کوبا، همچنان با دست رول می شوند.

تفاوت سیگار برگ با سیگار معمولی

بو و مزه سیگار های معمولی باهم دیگر چندان تفاوتی ندارند و وزن یا سبکی و سنگینی آن ها معیار انتخاب است. سیگارهای برگ برخلاف سیگار طعم و رایحه های متفاوتی دارند، سیگار برگ را می توان با طعم های آلبالو، وانیل، قهوهٔ ساده و موکا و… خریداری کرد. از دیگر تفاوت های سیگار با سیگار برگ تفاوت در اندازه است، سیگارهای معمولی از نظر طولی چندان تفاوتی ندارند و ممکن است گاهی از نظر قطر فرق داشته باشند. سیگارهای برگ ممکن است در قطر ها و طول های گوناگونی تولید شوند.

حتی طریقه مصرف سیگار با سیگار برگ متفاوت است در مورد سیگار معمولی، فیلتر آن را میان لب ها گذاشته و پک های عمیقی کشیده و دود را وارد ریه می کنید. برای کشیدن سیگار برگ نیازی نیست ریه را با دود پر کنید، شما باید سیگار برگ را در میان لب ها چرخانده و به آرامی پک بزنید و دود را به داخل دهان بکشید و پس از چند ثانیه رها ‌کنید. سیگار برگ برخلاف سیگار های معمولی مجددا قابل استفاده هستند، یعنی اگر آن را خاموش کنید می توانید با استفاده از قیچی‌های مخصوص سر سیگار برگ را برش داده و دوباره روشن نمایید.

سیگار-برگ

اندازه و شکل سیگار برگ

معیار انتخاب و دسته بندی های سیگار برگ بر اساس شکل و اندازه آن ها است، به مجموع شکل و اندازه سیگار برگ، “ویتولا” آن سیگار گفته می شود. اندازه سیگار های برگ را با قطر حلقه لوله و طول آن ها اندازه گیری می کنند، معمولا واحدهای طول مورد استفاده سانتی‌متر و میلی‌متر یا اینچ است. در کوبا، در کنار هاوانا، نمایشگاهی از طولانی ترین رول سیگار برگ جهان وجود دارد.

سیگار پاره جو

پاره­جو یکی از معمول ترین شکل ها برای سیگار برگ است که گاها به آن “کورونا” هم گفته می شد. در گذشته کورونا معیاری برای سنجیدن سیگار موردنظر با دیگر شکل ها (مثلا کورونا دوبل یا نیم کورونا) بود. سیگار برگ پاره­جو به شکل استوانه­ای تولید می شود که قطر حلقه ابتدا و انتهای آن یک اندازه است. یک سر سیگار برگ باز و سر دیگر بسته است. سه روش معمول برای باز کردن سر بسته وجود دارد؛ می توانید با کاتر برش بزنید، به شکل V سر سیگار را باز کنید یا با دستگاه مخصوصی در درون سیگار یک برش ایجاد ‌کنید.

این مطلب را هم بخوانید
شهر سوخته زابل و علت نامگذاری شهر سوخته

سیگار فیگورادو

سیگار های برگ همیشه یک اندازه و یک شکل نیستند، سیگارهای برگی که اشکال خاص و منحصر به فردی دارند را فیگورادو می نامند. سیگار های برگ فیگورادو در مقایسه با دیگر انواع سیگار برگ، معمولا رنج قیمتی بسیار بالاتری دارند. در اوایل قرن نوزدهم میلادی سیگار فیگورادو توانست محبوبیت بسیاری را کسب نماید اما در دهه­های ۳۰ رفته­رفته مصرف کنندگان به سیگارهای دیگر جذب شدند. در سال های اخیر، تولید سیگار برگ فیگورادو دوباره رونق گرفته است به طوریکه برند کوبایی “کوابا” تنها سیگارهای برگ فیگورادو را تولید می کند.

سیگاریلو

سیگارهای سیگاریلو نوعی دیگری از سیگار برگ هستند که با ماشین های مخصوصی رول می شوند، این نوع سیگار از سیگار های برگ مرسوم کوچک تر است. سیگار برگ سیگاریلو معمولا بدون فیلتر تولید می شوند یا در انتهای آن­ها تکه‌های چوب یا پلاستیک قرار می دهند. سیگار برگ در مقادیر مختلفی فروخته می شود: تکی، دو بسته، سه بسته و پنج بسته. سیگاریلو ها برخلاف فیگورادو، از نوع سیگار های برگ بسیار ارزان قیمت هستند.

تولید کنندگان غالب سیگار برگ

طرز-تهیه-سیگار-برگ

دو شرکت بزرگ بر صنعت تولید و فروش سیگار برگ حکمرانی می کنند. آلتادیس در ایالات متحده، جمهوری دومنیکن و هندوراس سیگار برگ تولید می کند و ۵۰٪ سهام شرکت هابانا در کوبا را در اختیار دارد. شرکت دوم، گروه دخانیات اسکاندیناوی است که در جمهوری دومنیکن، هندوراس، نیکاراگوئه، اندونزی، هلند، بلژیک، دانمارک و ایالات متحده بهترین سیگارهای برگ را تولید می کند.  بسیاری از مردم شهر تامبوریل در سانتیاگو، جمهوری دومنیکن را “پایتخت سیگار برگ جهان” می دانند که تعداد کارخانه ها و رولرهای تولید سیگار را بیش از هرجای دیگر جهان در خود جای داده است. براساس مقالات یکی از معروف ترین مجلات سیگار، ۴۴٪ از بیشترین تجارت سیگارهای جهان از جمهوری دومنیکن، بزرگترین تولید کننده سیگار برگ در جهان، به ویژه از زمین های حاصلخیز پایتخت سیبائو، جایی که ۹۰٪ کارخانه ها واقع شده است، حاصل می شود. این منطقه همچنین در دهه های گذشته بزرگترین تامین کننده سیگار برگ به ایالات متحده بوده است.

درباره “با سیگار برگ کوبا، معروف ترین سیگار برگ جهان آشنا شوید! (+تصاویر)” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا