دیدنی های گیلان

سوباتان تالش کجاست؟

اگر به شمال کشور سفر کرده باشید، قطعا متوجه شده‌اید که این منطقه از جاذبه‌های طبیعی غنی است و به‌خاطر سرسبزی و طراوتی که دارد افراد زیادی را برای گردش و تفریح به سوی خود می‌کشاند. گیلان یکی از استان‌‌های بی‌نظیر شمال به حساب می‌آید که بهترین مقاصد گردشگری را در خود جای داده است و از جمله این مناطق گردشگری می‌توان به سوباتان تالش اشاره کرد.

تالش یکی از شهرستان‌های استان گیلان است که سوباتان یکی از مکان‌های گردشگری آن به حساب می‌آید. سوباتان در یک منطقه ییلاقی قرار گرفته و با چشمه‌های جوشانی که گلزار و چمنزارهای اطراف را آبیاری می‌کنند و وجود کلبه‌های قدیمی در چنین فضای دنجی منظره‌ی بی‌نظیری را پدید آورده‌اند. در این مقاله، سپنجا قصد دارد تا شما را با این مکان تفریحی و گردشگری بیشتر آشنا کند؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی سوباتان تالش

سوباتان به عنوان یکی از مناطق گردشگری در شمال ایران محسوب می‌شود که در زبان تالشی به آن سوتون نیز می‌گویند که «سو» به معنای گلپر خواهد بود و «وتون» نیز روییدن معنی می‌دهد. علت این نامگذاری هم شاید بیشتر به این دلیل بوده که در این منطقه ییلاقی، گلپر روییش خوبی دارد و در فصل بهار در جای جای طبیعتش این گیاه را به چشم خواهید دید.

این منطقه در گذشته سووتون نام داشته که با گذشت زمان به سوباتان تغییر می‌کند. تغییر این نام علتی داشته و آن هم وجود چشمه‌ای است که از دل خاک می‌جوشد و باز به زمین فرو می‌رود. با این تفاسیر باید گفت که در زبان ترکی کلمه آب را «سو» تلفظ می‌کنند و کلمه باتان هم به معنای محل فرو رفتن است که معنای کلی فرورفتن آب خواهد بود.

سوباتان از سطح دریا حدود ۱۹۰۰ الی ۲۵۰۰ متر ارتفاع دارد و به همین جهت است که زمستان‌های خیلی سردی دارد. این منطقه آنقدر سردسیر است که حتی در اوج تابستان تکه‌های برف را روی کوه‌های آن مشاهده می‌کنید. یکی از دلایلی که باعث معروف شدن این منطقه شده، وجود دشت‌های شقایق است که در فصل بهار مخصوصا اردیبهشت ماه سراسر منطقه از گل‌های شقایق پر می‌شود.

سوباتان تالش

در سوباتان تالش خبری از آلودگی صوتی، آنتن‌ها و دکل‌های برق نیست. با این تفاسیر باید بدانید، مردمی که در خانه‌های این روستا زندگی می‌کنند از هیچ امکانات گاز و برقی برخوردار نیستند. عشایرانی که کوچ کرده‌اند و حتی اهالی این منطقه در خانه‌های کاه‌گلی، چوبی و سیاه چادرها سکونت دارند. این زندگی سنتی با خانه‌های قدیمی و چوبی در میان طبیعت بکر و درختان سربه فلک کشیده یکی از بهترین مکان‌ها برای استراحت و گذراندن تعطیلات خواهد بود.

در این منطقه گورستان‌های زیادی را مشاهده خواهید کرد و با دیدن آن‌ها متوجه خواهید شد که قدمتی طولانی دارند و به هزاران سال پیش برمی‌گردند و این نشان از تمدن و کهن تاریخ ایران دارد.

سوباتان تالش کجا قرار دارد؟

سوباتان یکی از مناطق سرسبز ییلاقی به حساب می‌آید که در استان گیلان قرار گرفته و از شهر تالش حدود ۳۶ کیلومتر، از شهر لیسار ۲۲ کیلومتر و از دریاچه لئور ۲۱ کیلومتر فاصله دارد؛ اما جزء تالش محسوب می‌شود. این منطقه سرسبز ییلاقی از سمت شرق به جنگل‌های تالش، از سمت غرب به دریاچه لئور، از سمت شمال به رودخانه لیسار و از سمت جنوب هم به منطقه ییلاقی آسبومار جوکندان منتهی می‌شود. سوباتان تالش ۱۹ کیلومتری از دشت‌های اردبیل فاصله دارد.

برای اجاره سوئیت در تالش روی لینک کلیک کنید.

مسیر دسترسی به سوباتان تالش

در هر جای دنیا که باشید برای دیدن سوباتان تالش ابتدا باید خود را به استان گیلان برسانید. راه‌های زیادی برای رسیدن به سوباتان وجود دارد. اگر از شهر تالش بخواهید راهی این راه شوید به‌خاطر اینکه برخی از قسمت‌های راه خاکی بوده و با آمدن برف و باران دچار پستی و بلندی‌هایی شده بهتر است با خودروی شخصی خود این مسیر را طی نکنید و به جای آن با پاترول و یا نیسان به سوباتان بروید.

همانطور که قبلا هم عرض کردیم فاصله تالش تا سوباتان زیبا ۳۶ کیلومتر است. حال اگر قصد سفر از اردبیل و یا تهران را داشته باشید ابتدا باید از تهران به سمت اردبیل حرکت کنید و وقتی به اردبیل رسیدید سوار اتوبوسی شوید که از جاده سرچم به روستای بودالالو می‌رود. هنگامی که به روستای بودالالو رسیدید با وانت‌های آنجا به سمت سوباتان حرکت کنید. در مسیر خود از دریاچه لئور هم گذر خواهید کرد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به شمال در زمستان

مسیر دسترسی به سوباتان

این مسیر خیلی باصفاتر از مسیر اول است و می‌توانید در حین راه به دریاچه لئورهم نگاهی بیندازید. ۱۳ کیلومتر را با وانت باید طی کنید و از پستی و بلندی‌ها بگذرید و پس از تماشای دریاچه و کوه‌های اطراف آن باید ۱۸ کیلومتری را در دل کوه‌ها پیاده‌روی کنید. با عبور از میان ابرها و تماشای طبیعت سرسبز متوجه گذر زمان و سختی راه نمی‌شوید علاوه بر آن چشمه‌ها و رودهای بسیاری در مسیر خواهید دید که به زیبایی هر چه بیشتر منطقه افزوده است.

مسیر دیگری به نام آق اولر از تالش به سوباتان وجود دارد که از تالش تا این منطقه حدود ۴۰ کیلومتر است. وقتی به آق اولر رسیدید وارد جاده خاکی آق اولر به سوباتان می‌شوید که به راحتی با نیسان و یا ماشین شاسی بلند می‌توانید از این جاده خاکی عبور کنید. اگر از لیسار به سوباتان بروید باید تقریبا ۲۰ کیلومتری را طی کنید که این راه به گردشگران توصیه نمی‌شود و فقط کسانی که به این راه حرفه‌ای هستند می‌توانند این مسیر را انتخاب کنند.

اقامت در سوباتان تالش

برای اقامت در سوباتان خانه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید هر کدام از آن‌ها را به دلخواه خود اجاره کنید و مدتی را در آن بمانید. اکثر خانه‌های این منطقه چوبی بوده و با قرار گرفتن در دل طبیعت از آن لذت خواهید برد. خیلی از افرادی که به صورت تیمی و دسته جمعی به این منطقه سفر می‌کنند با نصب چادر، شب را تا صبح در آنجا سپری می‌کنند و در کنار یک‌دیگر به خوش‌گذارانی می‌پردازند.

سفری که به صورت کمپینگ باشد باید افراد آن با تجهیزات کاملی راهی سفر شوند اما بار اضافی و وسایلی که نیاز ندارید را همراه خود نبرید تا سبک‌تر باشید. در سوباتان تالش مغازه‌ها و سوپرمارکتی هم وجود دارد و اگر چیزی را فراموش کردید می‌توانید خیلی راحت تهیه کنید. غذاخوری‌های محلی هم آماده پذیرایی از گردشگران هستند که برای صرف ناهار و شام می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

اقامت

غذاها و رستوران‌های سوباتان

سوباتان تالش چون در شمال کشور واقع شده باید این موضوع را دانست که غذاهای محلی گیلانی خوشمزه‌ای هم در غذاخوری‌ها و رستوران‌های آن طبخ می‌شود. میز و صندلی‌های چوبی و فضای جنگلی مانند برخی از آن‌ها حس و حال عجیبی را به مسافران و مهمانان می‌دهد. کباب‌های بازارچه سنتی را حتما امتحان کنید و طعم خوشمزه این کباب‌های فوق‌العاده را بچشید.

از جمله غذاهای محلی و خوشمزه این منطقه می‌توان به سیرجینه، قورما، سوجا دیله یا همان ساج ایچی، کته نون یا نان سنگی، قورتماج، گوزلی بریان، جزلق و… اشاره کرد. اگر به سوباتان تالش آمدید از خوردن غذاهای محلی لذیذ آن غافل نشوید. یکی از غذاهای محلی این منطقه پنیر سرخ شده است که به آن پندیره ویسوج هم می‌گویند. ابتدا پنیر را می‌جوشانند و سپس سرخ شده آن را با برنج میل می‌کنند.

مکان‌های دیدنی سوباتان تالش

اگر به سوباتان سفر کردید حتما از جاهای دیدنی آن هم بازدید کنید. جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری در تالش وجود دارد که هر کدام به نوبه خود زیبایی و جذابیت خاصی دارند. گنج‌نامه، آبشارماهار که در روستای ماهار واقع شده، چمنزار بیده‌دشت همراه با اسب‌های وحشی، بازارچه‌ای سنتی در سوباتان و باغداگول، همه و همه از شگفتی‌های سوباتان به شمار می‌روند. در ادامه به چند نمونه از جاذبه‌های طبیعی و مشهور سوباتان اشاره می‌کنیم:

دریاچه نئور

دریاچه نئور یکی از جاذبه‌های طبیعی سوباتان تالش است که در مرز استان‌های اردبیل و گیلان واقع شده و از سطح دریا ۲۵۰۰ متر فاصله دارد. این دریاچه که بین شهرستان خلخال و شهرستان تالش قرار گرفته، یک دریاچه یخچالی مرتفع از دوران باستان و کهن است. برای اینکه به این دریاچه برسید باید نصف راه را با نیسان و بقیه راه را پیاده‌روی کنید و وقتی به آنجا برسید می‌بینید که اطراف دریاچه محل کمپ و اتراق گردشگران است.

دریاچه نئور

چشمه‌های طبیعی

سوباتان هم مثل هر مکان تفریحی دیگری دارای چشمه‌های بی‌شماری است که با آب زلال و خنکی که دارد بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند. ساری بلاغ، نظیری بلاغ، ورزان بلاغی، چشمه کلیه سویی، سید بلاغی و نومندان بلاغی از جمله چشمه‌های جوشان و معروف این منطقه به حساب می‌آیند که خیلی از آن‌ها از خواص درمانی بالایی برخوردار هستند و داروی خوبی برای بیماری‌هایی مثل روماتیسم، کلیوی و حتی بیماری‌های پوستی و عضلانی است.

مطالعه بیشتر: لذت هم زمان سفر و درمان با چشمه های آب گرم ایران

این مطلب را هم بخوانید
بهترین مکان های تفریحی رشت

ییلاق شکردشت

ییلاق شکردشت یا همان شکردشت سوباتان یکی از شگفتی‌های طبیعی خلقت است که فاصله این دشت تا خود سوباتان تقریبا هفت کیلومتری می‌شود و خیلی راحت و کمتر از چند دقیقه می‌توانید از این جاذبه هم دیدن کنید. عاملی که باعث معروف شدن این دشت شده گل‌های شقایق آن است که در فصل بهار منظره‌ای رویایی و زیبا را پدید می‌آورد. در ارتفاعات این دشت ابرهایی در زیر پای شما قرار می‌گیرد طوری که حس می‌کنید روی ابرها قدم می‌زنید.

آبشار ورزان

آبشار ورزان یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و زیبای سوباتان تالش به حساب می‌آید. این آبشار حدود ۴ کیلومتری از سوباتان فاصله دارد و با کمی پیاده‌روی می‌توانید آن را از نزدیک مشاهده کنید. آب این آبشار شاخه‌ای از رودخانه لیسار است (شاخه اصلی رودخانه لیسار) که حدود ۳۰ متر هم ارتفاع دارد. وجود این آبشار باعث شده تا طبیعت زیبایی در این مکان پدید آید و صحنه خارق‌العاده‌ای برای عکاسی باشد.

آبشار ورزان

پارک جنگلی آلچالق

در قسمت شرقی سوباتان یک پارک جنگلی به نام آلچالق وجود دارد که با طبیعت سرسبز، بوته‌های کم ارتفاع از پارک‌های زیبایی است که می‌توانید لحظاتی را توقف کرده و در آن به استراحت بپردازید. در این پارک درخت‌های قره گیله، سیب و آلوچه هم هست که به زیبایی هر چه بیشتر این پارک افزوده است.

غار گنج خانه

در قسمت شمال شرقی سوباتان در دل طبیعت غاری پدید آمده که به غار گنج‌خانه معروف است. این غار از لحاظ عرضی به ۲۰۰ متر می‌رسد و ارتفاع آن هم ۵ الی ۱۵ متر است که بین صخره‌ها قرار گرفته و چون دهانه غار گنج‌خانه باریک بوده بنابراین پیمایش و دیدن آن برای طبیعت‌گردان زیاد مناسب نیست و فقط غارنوردان به این راه آگاه‌اند.

برخی از مردم قدیم این منطقه بر این باورند که در داخل این غار گنج بزرگی پنهان شده است و به دلیل جادو و طلسمی که برای غار صورت گرفته امکان رفتن به غار وجود ندارد. تا به امروز کسی نتوانسته رازی که گنج‌خانه دارد را کشف کند؛ بنابراین اطلاعات کامل و دقیقی راجع به داخل غار به دست نرسیده و شاید علت نامگذاری آن هم بیشتر به‌خاطر همین گفته‌های وجود گنج است.

غار گنج خانه

بهترین زمان بازدید از سوباتان تالش

سوباتان تالش چون در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته دارای آب و هوای سردی است بنابراین بهترین زمان برای سفر به این مکان فصل‌های گرم سال خواهد بود. اگر سوباتان را برای سفر از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر تابستان انتخاب کنید مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد. اواخر خرداد ماه به دلیل فرا رسیدن تعطیلات مسافران زیادی مهمان این منطقه می‌شوند و برای اینکه به شلوغی نخورید بهتر است اردیبهشت ماه را برای سفر انتخاب کنید.

اگر اردیبهشت ماه به سوباتان بیایید از تماشای دشت‌های سرسبز و گل‌های شقایق آن سیر نمی‌شوید. این مکان زمستان‌های سردی داشته بنابراین برای سفر توصیه نمی‌شود؛ هر چند برخی از افراد علاقه دارند تا این مکان را پوشیده از برف ببینند به همین جهت فصل سرما را برای سفر انتخاب می‌کنند.

نکات مهم در سفر به سوباتان

اگر می‌خواهید به سوباتان رفته و مناظر خارق‌العاده آن را از نزدیک دیدن کنید باید نکاتی را رعایت کنید تا سفری لذت‌بخش داشته باشید. که در ادامه برخی از این موارد و نکات را یادآور می‌شویم:

  • چون سوباتان تالش در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته آب و هوای سردی در آنجا حکم فرماست؛ به همین دلیل حتما لباس گرم و اضافی همراه خود ببرید.
  • سعی کنید پول نقد همراهتان باشد چون به علت نبود اینترنت امکان کار نکردن دستگاه کارتخوان وجود دارد.
  • از کفش مناسب پیاده‌روی استفاده کنید.
  • مدارک شناسایی مثل کارت ملی را همراه خود داشته باشید تا برای رزرو خانه و سوئیت با مشکل مواجه نشوید.

در آخر

در این مقاله از سپنجا با سوباتان تالش آشنا شدید و دانستید که این منطقه کوهستانی از دشت‌ها، طبیعت بکر و شگفتی‌ها غنی است که به‌خاطر وجود همین چشمه‌ها، طبیعت سرسبز و آب و هوای مطبوع خیلی از گردشگران برای گذراندن تعطیلات به این مکان فوق‌العاده قدم می‌گذارند و خود را مهمان زیبایی‌های خلقت می‌کنند. اگر گذرتان به تالش خورد حتما از سوباتان و جاذبه‌های نهانش دیدن کنید، مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 3]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا