دانستنی های سفر

سفر ایمن با قطار در دوران کرونا (+نکات مهم)

تمام وسایل نقلیه از چند ماه پیش تا به حال با تمام پرتکل ها و وعده و وعیدهایی که سازمان ها د ر مورد جلوگیری از شیوع ویروس کرونا داده بودند از ورطه اعتماد مسافران خارج شده اند و تنها غول آهنین همچنان پیش تاز عرصه حمل و نقل باقی مانده است. سفر بر ریل ها این شانس را به ما می دهد تا لحظه لحظه سفر را احساس کنید و هر ثانیه احساس یک مسافر واقعی را تجربه کنید. هر وسیله ای را غیر از این وسیله انتخاب کنید، سرعتش بالاتر از حد انتظار است و بدون این که مسیر را احساس کنید، به مقصد می رسید. از طرفی، کوپه های اختصاصی قطار این شانس را به شما می دهد تا سفر ایمن با قطار داشته باشید و کم تر در معرض خطر بیماری کوید ۱۹ قرار بگیرید.  در این فرصت به بررسی چند و چون بی خطر بودن این وسیله حمل و نقل ریلی می پردازیم و بیش از پیش با این غول آهنین که از حدود صد سال پیش تا به امروز در کشور به فعالیت خود ادامه می دهد آشنا می شویم. با سپنجا همراه باشید.

فاصله هوشمند و سفر ایمن با قطار

فاصله-هوشمند-و-سفر-ایمن-با-قطار

بعد از شیوع ویروس کرونا و نکات بهداشتی که از سالن های تئاتر و کنفرانس گرفته تا وسایل نقلیه عمومی شهری به حالت اجرایی درآمد، افراد در هر مکانی باید به قاعده یک صندلی با یکدیگر فاصله داشته باشند. جالب است بدانید که قطارها نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ این بدان معنا است که دو بلیط قطار بگیرید، به شما یک کوپه چهار تخته به شما تعلق می گیرد و از بلیط قطار برای چهار نفر بگیرد به شما یک کوپه هشت تخته به شما اختصاص داده می شود. همان طور که قبلا هم در سفر با قطار و قبل شیوع ویروس کرونا، مسافران در کوپه های اختصاصی خود برای سفر منتقل می شدند، در حال حاضر نیز اوضاع بر همین منوال است و مسافران بدون تماس درازمدت با یکدیگر به کوپه های خود می روند.

این مطلب را هم بخوانید
سفر هوایی ایمن در زمان همه گیری ویروس کرونا (+نکات مهم)

استفاده از اماکن عمومی قطار

ناگفته نماند که از آن جایی که قطار همیشه یکی از وسایل حمل و نقل عمومی پرطرفدار و منظم بوده و همیشه از پرتکل های خاص خود برای بهداشت و نظافت و نظم استفاده می کرده است تا سفر ایمن با قطار را برای مسافران خود رقم بزند. قطارها انواع مختلف دارند؛ تعدادی از آن ها سریع السیر هستند و تعدادی دیگر سبک کلاسیک گذشته را دنبال می کنند و با همان روال سابق به جا به جایی مسافران می پردازند. اما نکته ای برای هر دو نوع مورد توجه است این است که مراتب بهداشت همیشه در این وسیله از اوجب واجبات بوده و هست. در این دوران سخت که ویروس ناخوانده ای به نام کرونا، ذره ذره فضاهای عمومی را در هر جایی در اشغال خود درآورده اند، نظافت و رعایت بهداشت بیش از پیش جایگاه حائز اهمیتی پیدا می کند. به همین خاطرف سرویس های بهداشتی، رستوران و کافه ای که در قطار مورد استفاده قرار می گیرد نیز از پرتکل های دوبرابر نسبت به قبل پیروی می کنند. سرویس های بهداشتی که بیش از پیش نظافت می شوند و علاوه بر مواد شوینده سابق با مواد ضدعفونی کننده نیز گند زدایی می شوند و هر لحظه آماده استفاده برای مسافران می شوند. برای استفاده از رستوران و کافه قطار نیز هیچ ممنوعیتی وجود ندارد و فقط لازم است که از پرتکل های بهداشتی مانند فاصله هوشمند پیروی کنید و به طور نوبتی از این فضاها برای جلوگیری از ازدحام جمعیت استفاده کنید.

نظافت بعد از هر بار استفاده

اول از همه، برای رعایت بهداشت از تمام کسانی که از این وسیله نقلیه استفاده می کنند خواسته می شود که برای حفظ سلامت و رعایت بهداشت در پاکیزه نگاه داشتن کوپه خود کوشا باشند و از ریختن زباله پشت صندلی ها خودداری کنند. اما بعد از هر بار بارگیری قطار و به مقصد رسیدن آن، بلافاصله بعد از پیاده شدن مسافران، تیم مجهز به وسایل ضدعفونی کننده وارد قطار می شوند و تمام کوپه ها را ضدعفونی و پاکیزه می کنند تا سفر ایمن با قطار برای مسافران تحقق یابد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی 10 تا از خوشمزه ترین دسرهای ایرانی!

حضور بیمار کرونا در قطار

حضور-بیمار-کرونا-در-قطار

شاید این اضطراب به شما وارد شود که نکند شخصی به ویروس کرونا مبتلا باشد و با شما در همان قطار همسفر شده باشد یا این نگرانی را داشته باشید که شاید نفر قبلی که در کوپه شما بوده است مبتلا به این بیماری بوده است. در این موارد چه کار می توان انجام داد؟ اول از همه به یاد داشته باشید که هنوز هیچ منبع موثقی به طور علمی نتوانسته به این نتیجه برسد که بیماری کوید ۱۹ از طریق هوا امکان انتقال دارد. پس می توان با راهکارهای ضدعفونی کننده قطار و این واقعیت علمی تا حد زیادی از ابتلا از نفر قبلی خیال مان راحت شود. در صورتی هم که مسافری مشکوک به کوید ۱۹ در قطار حضور داشته باشد، شما کافی است که فاصله هوشمند را رعایت کنید. در سفر ایمن با قطار نیاز به عصبی شدن و یا مضطرب شدن نیست؛ علاوه بر این که می توانید از ماسک استفاده کنید، می توانید پنجره هایی را با هماهنگی مامورین قطار باز بگذارید تا با جریان هوا، هوای ساکن در قطار را به حرکت درآورید و از خطر ابتلا جلوگیری کنید.

از کجا بفهمیم قطار امین است؟

یکی از ساده ترین راه های ممکن برای این که بدانیم که آیا در قطاری که می خواهیم با آن سفرمان را آغاز کنیم ایمن است و خطر ابتلا ندارد، جدیت ماموران قطار در اجرای پرتکل ها است. تمام مسافران قطار در زمانی که در حال عبور و مرور در فضاهای عمومی قطار مانند رستوران و کافه و راهروهای قطار هستند باید از ماسک صورت استفاده کنند. جدیت در امر رعایت بهداشت باید از طرف سازمان های حمل و نقل ریلی می تواند ابتلا به بیماری کوید ۱۹ را تا حد قابل توجه ای برای مسافران کاهش دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا