جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به زاهدان

شهر زاهدان جزو یکی از جذاب‌ترین شهرهای جنوب ایران است که با وجود جاذبه‌ها و پدیده‌های طبیعی و تاریخی فراوان هنوز در میان بسیاری از گردشگران و توریستان ایران، ناشناخته باقی مانده است. این در حالی است که سفر به این شهر دوست داشتنی می‌تواند تجربه‌ی هیجان انگیز و غافلگیر کننده‌ای را برای شما به ارمغان بیاورد. به همین دلیل ما اینجا هستیم تا در قالب راهنمای سفر به زاهدان با شما صحبت کنیم و شما را با یکی از ارزشمندترین مقاصد گردشگری ایران آشنا کنیم. در واقع با اطلاعاتی که ما در ادامه در اختیارتان می‌گذاریم شما خوانندگان عزیز مجاب خواهید شد تا برای داشتن سفری به یادماندنی در این منطقه، هرچه سریع‌تر کوله بار خود را ببندید؛ پس تا انتهای این مقاله در سپنجا، همراه ما باشید.

 موقعیت جغرافیایی زاهدان

اولین موردی که در بیان راهنمای سفر به زاهدان باید به آن توجه داشت، موقعیت جغرافیایی این شهر جنوبی است. شهر زاهدان به عنوان مرکز استان سیستان بلوچستان و یکی از بزرگترین کلان شهرهای کشور ایران در میان مردم نیز شهرت دارد. این شهر پر جاذبه در ارتفاع ۱۳۸۵ متری از دریا قرار گرفته و از طریق مرزهای شمالی خود می‌تواند باعث اتصال مناطقی نظیر کرمان، خراسان و پاکستان شود.

تصور بسیاری از توریستان از شهر زاهدان، شهری فقیر نشین و بدون جذابیت است؛ اما باید گفت وقتی این دسته از گردشگران به این نقطه از ایران سفر می‌کنند؛ تصورات غلط خود را یکی پس از دیگری پس می‌گیرند. چرا که این شهر مملو از جاذبه به دلیل کم لطفی بسیاری از مسئولان بی نام و نشان باقی مانده است. مسافران و گردشگران تهرانی نیز می‌توانند در طول یک سفر زمینی با عبور از ۱۴۹۴ کیلومتر فاصله از زاهدان، خود را به این شهر مهمان نواز برسانند.

شرایط آب و هوایی زاهدان

از آنجایی که شهر مظلوم  زاهدان از نظر موقعیت جغرافیایی  طبق راهنمای سفر به زاهدان دارای شرایط جوی خشک و نسبتاً پایداری است؛ به طوری که آب و هوای این شهر در فصل تابستان بسیار گرم و خشک و در فصل زمستان نیز معتدل و بدون بارش است. بنابراین ما به تمام کسانی که قصد دارند تا برای دیدن جاذبه‌های بکر زاهدان به این شهر بیایند پیشنهاد می‌کنیم تا فصل‌های پاییز و بهار را برای تفریح و گردش انتخاب کنند؛ زیرا گرچه جو حاکم بر ماه‌های زمستانی این شهر، به طور کلی خنک و معتدل است اما باید گفت که سردی هوای شهر زاهدان در ماه‌های دی و بهمن نیز به اوج خودش می‌رسد.

جاذبه‌های گردشگری زاهدان

جاذبه‌های گردشگری نهفته در شهر دوست داشتنی زاهدان از دیگر موارد پراهمیتی است که می‌بایست در راهنمای سفر به زاهدان به آن اشاره نمود. در واقع همانطور که گفتیم گرچه این شهر دور افتاده در میان عموم مردم گمنام باقی مانده؛ اما باید گفت که جاذبه‌های منحصر به فرد و شگفت انگیز بسیاری در آن نهفته است که شما می‌توانید تنها با داشتن یک سفر برنامه ریزی شده از تمام این چشم اندازهای افسانه‌ای دیدن کنید. بنابراین ما در اینجا هستیم تا شما را با برخی از  تماشایی‌ترین و درخشان‌ترین جاذبه‌های این شهر زیبا آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید:اجاره سوئیت در چابهار

خانه ایوبی

خانه تاریخی ایوبی از دید راهنمای سفر به زاهدان که در سال ۱۳۱۱ توسط پیشینیان ما در خیابان دکتر شریعتی زاهدان ساخته شده است. با مرمت‌هایی مهندسین عزیز کشورمان در احیای این مکان تاریخی در پیش گرفته‌اند، امروزه این مجموعه تاریخی را به یکی از درخشان‌ترین کاراگاه‌های هنرهای سنتی در شهرستان زیبای زاهدان تبدیل کرده‌اند. در حقیقت خانه ایوبی از جمله اماکن تماشایی و استثنایی است که نباید لذت دیدن معماری ظریف و مهندسی شده‌ی آن را به هنگام سفر به زاهدان از دست دهید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به تنگه شیرز ؛ دره‌ای شگفت‌انگیز و زیبا در لرستان

راهنمای سفر به زاهدان

بازار رسولی زاهدان

از دیگر جاذبه‌های رنگارنگی که می‌توان در راهنمای سفر به زاهدان به آن اشاره کرد، قدم زدن در بازار رسولی زاهدان است. این بازار معروف، در یکی از چهارراه‌های سرشناس زاهدان به نام چهارراه رسولی قرار گرفته است. در واقع از مهم‌ترین عواملی که باعث تمایز بازار رسولی از دیگر بازارهای گردشگری این منطقه‌ی مرزی می‌شود، وجود اجناس با کیفیت، مرغوب و ارزان قیمتی است  که از کشورهای هند، پاکستان و افغانستان وارد می‌شود. این بازار بزرگ از دهه ۵۰ تا به امروز به عنوان اصلی‌ترین مقصد خرید گردشگران شناخته می‌شود.

البته ناگفته نماند که تنوع محصولات فروشی نظیر بدلیجات، شال، روسری، شلوارهای لی، کت و کاپشن‌های مردانه   در این بازار اولین نکته‌ای است که به هنگام ورود به حجره‌های این بازار متوجه آن خواهید شد. بنابراین اگر می‌خواهید تا به شهر مرزی زاهدان سفر کنید چمدان‌های خود را مملو از لباس و وسایل غیر ضروری نکنید؛ چرا که با رفتن به این بازار جذاب، مطمئناً مقاومت خود را در برابر خرید اجناس و کالاهای ممتاز و درجه یک آن از دست خواهید داد.

مطالب بیشتر:آشنایی با پوشش و لباس بلوچی

راهنمای سفر به زاهدان

روستای تمین

همانطور که پیش‌تر گفتیم شهر زاهدان به سبب موقعیت جغرافیایی خاص خود در میان کوه‌های نسبتاً بلند تفتان قرار گرفته است.  از راهنمای سفر به زاهدان وجود شرایط جوی معتدل در این شهر باعث شده تا روستاهایی که در مجاورت زاهدان هستند نیز از پوشش طبیعی سرسبز و خوش آب و هوایی برخوردار باشند. روستای تمین در دسته‌ی روستاهای سرسبز و چشم نواز زاهدان قرار می‌گیرد. این روستای محبوب در فاصله‌ی ۶۵ کیلومتری زاهدان در بخشی به نام میرجاوه واقع شده است. در حقیقت یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث افزایش میزان محبوبیت این روستای زمردین در شهرستان زاهدان شده، پیوند ناگسستنی میان طبیعت بکر و بی‌مانند آن با فرهنگ و تمدن دیرینه‌ی مردمان این سرزمین است.

روستای تمین

موزه بزرگ زاهدان

موزه بزرگ زاهدان از دیگر جاذبه‌های محبوب و پرطرفداری است که ما در راهنمای سفر به زاهدان به معرفی آن می‌پردازیم. این مکان زیبا و جذاب روایتگر تاریخ و فرهنگ پنج هزار ساله‌ی مردمان جنوب شرقی ایران است. در این موزه‌ی باشکوه می‌توانید انوع صنایع دستی، غذاهای لذید و خوشمزه، گونه‌های مختلف تاکسیدرمی شده از جانوران، لباس و پوشش‌های متفاوت گذشتگان را نه تنها از نزدیک دیده و لمس کنید و بلکه با سبک زندگی و آداب و رسوم مردم این منطقه از ایران آشنا شوید. برای بازدید از این مجموعه به یادماندنی باید به طرف خیابان مطهری واقع در شهرستان زاهدان حرکت کنید.

موزه بزرگ زاهدان

مسجد جامع مکی

از راهنمای سفر به زاهدان مسجد جامع مکی از بزرگترین و چشم نوازترین جاذبه‌های توریستی-مذهبی مسلمانان اهل سنت زاهدان است. در واقع سبک معماری خاص و خارق العاده این مرکز دینی باعث شده تا به علت تشابه به مساجد کشور ترکیه به عنوان یکی از پربیننده‌ترین پدیده‌های گردشگری این شهر به شمار برود. این بنای مذهبی دارای ۴ مناره و ۵۰ گنبد با اندازه‌های مختلف است که قدمت آن به سال ۱۳۵۳ شمسی برمی‌گردد. البته بنای اولیه این جاذبه‌ی تماشایی تنها از دومناره ۳۷ متری تشکیل شده بود که با گذشت زمان به واسطه‌ی افزایش جمعیت و همت معماران بر تعداد مناره‌های این مسجد زیبا افزوده شد.

هتل‌های زاهدان

راهنمای سفر به زاهدان به شما کمک می‌کند تا بعد از آشنایی با لیست جاذبه‌های محبوب و دلنواز زاهدان نیز،  با هتل‌های باکیفیت و قابل اعتماد این شهر بی‌نظیر آشنا شوید. از آنجایی که از گذشته تا به امروز شهر مرزی زاهدان مورد استقبال کمی از بازدید کنندگان قرار گرفته؛ به همین جهت از تعداد محدودی از خدمات هتلداری برخوردار است؛ اما باید گفت که انگشت شمار بودن تعداد هتل‌های این شهر دوست داشتنی باعث نشده تا از میزان کیفیت و خدمات‌‌دهی هتل‌های آن کاسته شود. در واقع گردشگران عزیز به هنگام سفر به شهرستان زاهدان نیز می‌توانند بنا به میزان بودجه‌ی خود در هتل‌های ارزان، میان رده و خوبی نیز اقامت کنند. برای رزرو و اجاره سوئیت در زاهدان روی لینک کلیک کنید.

این مطلب را هم بخوانید
روستای درک ؛ تلفیق دریا و کویر

هتل

  • هتل استقلال

راهنمای سفر به زاهدان  هتل ۴ ستاره استقلال از بهترین و باکیفیت‌ترین هتل‌های تاسیس شده در شهر زاهدان است. این هتل پرسابقه در ابتدا در سال ۱۳۷۷ بنا شد و مجدداً در سال ۱۳۹۵ برای افزایش میزان سطح کیفی آن بازسازی شد. کیفیت بالا و امکانات رفاهی عالی این تفرجگاه لوکس باعث شده تا از نظر استانداردهای کیفی، در سطح بهترین هتل‌های زاهدان قرار بگیرد.

  • هتل جهانگردی

 راهنمای سفر به زاهدان هتل سه ستاره‌ی جهانگردی، به عنوان هتل‌های میان رده‌ی این شهر محسوب می‌شود. این هتل اقتصادی از نظر موقعیت جغرافیایی در محله‌ی خوبی از زاهدان قرار گرفته است. این مجموعه‌ی رفاهی در تلاش است تا در ازای هزینه‌ی معمول و مناسب، خدمات خوب و قابل قبولی را به مشتریان عزیز خود ارائه دهد.

  • هتل امین

 هتل دو ستاره امین جزو هتل‌های متوسط و میان ردهی شهر زاهدان است. این هتل میان رده در مرکز شهرستان مرزی زاهدان واقع شده و به دلیل نزدیکی به مراکز خرید و دانشگاه‌ها مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد.

  • هتل صالح ۲

هتل ارزان قیمت صالح زاهدان نیز از سال ۱۳۶۸ در حال فعالیت است. از آنجایی که این هتل آپارتمان هم ارزان قیمت بوده و هم در مرکز شهر زاهدان احداث شده، می‌تواند به مراکز مهمی دسترسی پیدا کند.

هزینه خورد و خوراک در زاهدان

در ادامه راهنمای سفر به زاهدان بد نیست تا اندکی از زمان خود را صرف آشنایی با هزینه‌های خورد و خوراک این شهر کنید. در واقع شرایط اقلیمی حاکم بر این منطقه باعث شده تا مردمان بومی این شهر از مواد اولیه محلی و متفاوتی در تهیه غذاهای هوس انگیز خود استفاده کنند.

به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حداقل برای یک بار هم که شده از غذاهای محلی و فست و فودهای معروف این شهر بچشید تا لذت خوردن غذاهای خوشمزه زاهدان را برای اولین بار تجربه کنید؛ در واقع از آنجایی که اغلب غذاهای شهر زاهدان با بیشتر ذائقه‌ها سازگار است باعث شده تا بسیاری از گردشگران به هنگام میل کردن این قبیل غذاها عاشق عطر و طعم آن شوند.

میزان هزینه‌ی خورد و خوراک در زاهدان یک امر کاملا سلیقه‌ای است؛ زیرا قیمت وعده‌های غذایی بسته به اینکه در کدام یک از رستوران‌های این منطقه غذای خود را میل کنید متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال غذاهای خیابانی نظیر سمبوسه و فلافل از ارزش قیمتی ارزان و مقرون به صرفه‌ای نیز برخوردار هستند.

هزینه خورد و خوراک در زاهدان

شرایط حمل و نقل عمومی در زاهدان

 راهنمای سفر به زاهدان بدانید که این شهر جنوبی جزو شهرهای پرجمعیت و شلوغ ایران نیست.  بنابراین می‌توان گفت که به هنگام گشت و گذارهای خودرویی به هیچ وجه به مشکل ترافیک بر نخواهید خورد. اما اگر در طول سفرتان ترجیح می‌دهید تا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید باید حتماً به این نکته توجه داشته باشید که در شهر زاهدان هنوز خطوط ریلی مربوط به متروی درون شهری احداث نشده است.

در حقیقت سیستم اتوبوسرانی، تنها واحدهای حمل و نقل عمومی در زاهدان است که معمولاً در ساعات مشخصی از روز شلوغ و پرازدحام هستند. البته در نظر داشته باشید که علاوه بر خطوط حمل ونقل اتوبوسی نیز شما می‌توانید از تاکسی‌های گردشی برای تفریح و گشت و گذارتان در شهر استفاده کنید.

مطالعه بیشتر:لیست مراکز خرید چابهار

راهنمای سفر به زاهدان

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا