دیدنی های گیلان

چرا باید به آبشار دودزن خرمکش برویم؟

خیلی از افراد زمانی که به تعطیلات می‌خورند، به یاد سرسبزی شمال و زیبایی‌های خارق‌العاده آن می‌افتند تا به آنجا رفته و به خوش‌گذرانی بپردازند؛ در شمال کشور مناطق گردشگری و تفریحی زیادی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آبشار دودزن اشاره کرد. این آبشار زیبا در استان گیلان و در روستایی به نام خرمکش قرار گرفته که با چشمه‌های جوشان، جنگل‌های انبوه و مکان‌های دیدنی و جالبی که دارد هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

اگر اهل ماجراجویی و یک پیک نیک حسابی در طبیعت هستید ما به شما آبشار دودزن خرمکش را معرفی می‌کنیم تا با سفر به این مکان رویایی لحظات فراموش‌نشدنی را تجربه کنید. در ادامه مقاله سپنجا قصد دارد تا آبشار دودزن گیلان را به شما معرفی کند که اگر مسیرتان به این استان افتاد حتما از شگفتی‌های نهفته این منطقه و آبشار زیبایش بازدید کنید.

آبشار دودزن خرمکش در کجا قرار دارد؟

آبشار دودزن در بخش خرمکش، شهرستان شفت و در استان سرسبز گیلان قرار گرفته که از شهرستان شفت حدود ۲۴ کیلومتر فاصله دارد. این آبشار زیبا در جنگل‌های انبوه با درختان سربه فلک کشیده در کنار چشمه‌های خنک که از به هم پیوستن آن‌ها رودخانه‌ای در جنگل جریان دارد.

ارتفاعات بلند این منطقه باعث شده تا در مسیر حرکت آب، پستی بلندی‌هایی قرار بگیرد مثل آبشارهای زیبایی که در این منطقه به وجود آمده‌اند. آبشار دودزن یکی از زیباترین آبشارهای استان گیلان به شمار می‌رود که طبق آماری که به دست آمده گفته شده که ارتفاع این آبشار به ۵۴ متر می‌رسد؛ اما هنوز اطلاعات دقیق‌تری راجع به آن جمع‌آوری نشده است.

طبق بررسی‌هایی که زمین‌شناسان و باستان‌شناسان انجام داده‌اند گفته شده که قدمت آبشار به ۱۰۰ الی ۱۵۰ سال پیش می‌رسد. مردم محلی این منطقه با فروش انواع آلوچه‌های ملس و ترش و پخت نان‌های گردویی و کاکا در کنار چای خوش عطر محلی درآمد کسب می‌کنند که با این کارها هر گردشگری را به وجد می‌آورند.

آب آبشار از چشمه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد و از به هم پیوستن آن‌ها رودخانه‌ای به وجود آمده که در مسیر این رودخانه هم یک آبشار زیبا پدیدار شده است. تمام زمین‌ها و درختانی که در حوالی این آبشار هستند از این آب سیراب شده و رشد می‌کنند. شهرستان شفت از جنوب به به زنجان و شهر رودبار، از شمال به رشت و از غرب هم به فومن ختم می‌شود.

برای اجاره سوئیت در شهرستان شفت روی لینک کلیک کنید.

علت نام‌گذاری آبشار دودزن

این آبشار زیبا در مواقعی که باران می‌بارد فضایی رویایی را خلق می‌کند طوری که قطره‌های باران با مه و آب آبشار که در حال ریزش است ترکیب شده و صحنه‌ای جالب را برای شما به تصویر می‌کشند. این حالت به گونه‌ای بوده که انگار دود غلیظی سرتاسر آن منطقه را فرا گرفته است و به همین جهت هم هست که نام این آبشار را دودزن گذاشته‌اند.

نام این آبشار در حقیقت «دود وزن» بوده است که در تالشی به معنای فرو ریختن است و آنقدر آب این آبشار با فشار و حجم بالایی از ارتفاع زیاد به پایین سرازیر می‌شود که مثل دودی همه جا را فرا می‌گیرد. این آبشار بعدها به دودزن معروف شده و امروزه گردشگران و مسافرانی که به این منطقه می‌آیند آبشار را با همین نام می‌شناسند.

علت نامگذاری

دسترسی به آبشار دودزن

اگر به شمال سفر کردید و خواستید به آبشار دودزن هم سری بزنید باید ابتدا به استان گیلان بروید و از آنجا خود را به شهرستانی به نام شفت برسانید. با پشت سر گذاشتن شهر شفت از بلوار کشاورز و نصیرمحله رد شده و وارد سیاهمزگی می‌شوید. با ورود به سیاهمزگی و ادامه همان مسیر شما را به آبشار دودزن می‌رساند؛ البته فاصله روستای نصیرمحله تا خرمکش تقریبا حدود ۱۷ کیلومتر راه است.

در مسیر خود از روستای توسه می‌گذرید که از روستای خرمکش تنها ۲ کیلومتر فاصله دارد و از توسه می‌توانید خرمکش را مشاهده کنید البته با رسیدن به روستای خرمکش باید مسیری ۱۵۰۰ متری را هم با ماشین طی کنید و وقتی که به جاده خاکی رسیدید ماشینتان را پارک کرده و بقیه راه را باید پیاده‌روی کنید اما اصلا نگران پیاده‌روی نباشید چون قرار است در مسیری رویایی و خیالی قدم بردارید.

مسیر پیاده‌روی به سمت آبشار دودزن آنقدر از شگفتی‌های زیادی برخوردار است که متوجه طولانی بودن مسیر نخواهید شد طوری که محو مناظر خارق‌العاده آن می‌شوید. این مسیر پیاده‌روی کاملا سنگ‌فرش شده است و ناهمواری زیادی در جلوی شما وجود نخواهد داشت؛ اما افرادی که توانایی بالایی ندارند؛ مثل سالمندان و کودکان، بهتر است که ازپیاده‌روی و دیدن آبشار صرف نظر کنند، چون راه دشوار بوده و از ادامه راه خسته می‌شوند.

تا چندین سال پیش جاده آسفالت شده و سنگ‌فرشی برای رسیدن به آبشار وجود نداشت و گردشگران مجبور بودند برای رسیدن به آبشار از پیچ و خم کوه‌ها رد شوند و از جاده خاکی بالا بروند. حدود ۱۰ سالی از پله‌گذاری برای رسیدن به دودزن می‌گذرد و در همان موقع جاده خاکی هم آسفالت کردند. با آسان کردن راه‌های دسترسی به جان طبیعت زده و زیبایی‌های طبیعی از بین می‌روند.

اگر از تهران بخواهید عازم این سفر شوید باید به سمت غرب تهران حرکت کنید و از تابلوهای راهنما، مسیر شمال و استان گیلان را دنبال کنید و در جاده رشت و سنگر یک دوراهی وجود دارد که از خروجی سنگر به جاده فومن وارد می‌شوید که با ادامه این مسیر به شهرها و روستاهای گیلان مثل صومعه‌سرا و بعد شفت می‌رسید. که با گذر از شهر شفت و سپس روستای خرمکش می‌توانید به آبشار زیبای دودزن برسید. (فاصله تهران تا این آبشار ۳۶۰ کیلومتر خواهد بود)

دسترسی به آبشار دودزن

بهترین زمان سفر به آبشار دودزن خرمکش

اگر می‌خواهید به آبشار دودزن سفر کنید باید از قبل شرایط آب و هوایی را به طور کامل بسنجید. شما در هر زمانی که به این آبشار سفر کنید از زیبایی‌های خارق‌العاده آن حیرت‌زده می‌شوید و بستگی به این دارد که شما در چه فصلی راحت‌تر هستید و دوست دارید در چه صحنه‌ای این آبشار زیبا را تماشا کنید.

این منطقه در فصل زمستان به علت کوهستانی بودن سرمای شدید و طاقت‌فرسایی که دارد برای سفر کمی دشوار خواهد بود و شاید با وجود سرمایی که در این منطقه حاکم می‌شود نتوانید به آبشار نزدیک شوید و آن را از نزدیک مشاهده کنید. البته خیلی از افراد هم هستند که به سفر در زمستان علاقه دارند و دوست دارند که این منطقه را سفید پوش ببینند و حتی در فصل پاییز که همه جا از برگ‌های پاییزی پر شده عکس‌های زیبایی بیاندازند.

بهترین زمان برای سفر به آبشار دودزن فصل‌های گرم سال خواهد بود یعنی فصل‌های بهار و تابستان. چون در این مواقع آبشار و نواحی اطراف آن در اوج زیبایی‌های خودش قرار دارد و حتی می‌توانید در آب این آبشار آبتنی کرده و در فضای سرسبز و دلنشین آن به استراحت بپردازید و لذت ببرید.

انواع تفریحات در آبشار دودزن

آبشار دودزن و نواحی اطراف آن مکان‌های تفریحی هیجان‌انگیزی به آن صورت ندارد و تنها تفریحی که می‌توانید داشته باشید شنیدن صدای آب و استراحت در طبیعت بکر آن خواهد بود. آب بازی در آب رودخانه یکی از تفریحاتی خواهد بود که بیشتر کودکان را سرگرم می‌کند و در تابستان با خنک شدن در آب از گرمای هوا در امان خواهید بود.

صدای دلنواز آبشار که در دل جنگل‌های کوهستان روح را جلا می‌بخشد بسیار فوق‌العاده است البته در کنار هوای دلپذیر و نابش حس و حال خوبی را هم تجربه می‌کنید. شیرجه زدن از بالای حوضچه‌ای که آب آبشار به آن سرازیر می‌شود هیجان‌انگیز است؛ اما حتما با کفش وارد آب شوید چون سنگ‌های تیزی در کف آب هست که امکان دارد باعث صدمه دیدن پاهایتان شود.

البته ناگفته نماند که شیرجه زدن آن هم در چنین مکان کوهستانی توصیه نمی‌شود و بسیار خطر ناک است مگر اینکه کاملا مجهز باشید و از وسایل و لوازم مناسب استفاده کنید. یک پل چوبی قدیمی هم در جلوی آبشار یعنی روی رودخانه مشاهده می‌کنید که منظره زیبایی را پدید آورده طوری که مثل یک نقاشی شاهکار و بی‌همتا به نظر می‌رسد. این مکان جان می‌دهد برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای تا این روز خاطره‌انگیز برایتان ثبت شود.

تفریحات در آبشار دودزن

مکان‌های دیدنی اطراف آبشار دودزن

وقتی که از آبشار دودزن بازدید کردید حیف است که تا اینجا آمده باشید و شگفتی‌ها و جاذبه‌های خارق‌العاده آن را نبینید. جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری را در این منطقه خواهید یافت که در ادامه به معرفی چند نمونه از جاهای دیدنی این منطقه می‌پردازیم:

دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار در نزدیکی روستای خرمکش یعنی در فاصله ۴۰ کیلومتری از آن قرار دارد. این دریاچه در روستایی به نام سقالکسار است. این روستا در دهستان لاکان و در استان گیلان قرار گرفته که از شهر رشت هم ۱۵ کیلومتری فاصله دارد. برای بازدید از این دریاچه باید از جاده‌ای که بین دو شهر شفت و جیرده است عبور کنید تا به آقا سید شریف برسید و سپس از آنجا به سمت روستای سقالکسار حرکت کنید که با ادامه راه به این دریاچه زیبا خواهید رسید.

دریاچه سقالکسار

قلعه رودخان

قلعه رودخان یکی از قلعه‌های قدیمی و کهن ایران است که قدمت آن به زمان حکومت ساسانیان برمی‌گردد. این قلعه در شهرستان زیبایی به اسم فومن در استان گیلان واقع شده که از خود شهر فومن ۲۰ کیلومتری فاصله دارد. رودخان ۶.۲ هکتار وسعت داشته و با دیوارهای بلند به ارتفاع ۵۰۰ متر از زیباترین مکان‌های دیدنی این منطقه محسوب می‌شود.

قلعه رودخان از آبشار دودزن حدود ۳۰ کیلومتری فاصله دارد که بخاطر موقعیت مکانی، معماری جذاب و ارزش تاریخی که دارد مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. این قلعه در سال ۱۳۵۴ به لیست آثار ملی ایران و به عنوان یکی از میراث گرانبهای آن به ثبت رسید. امروزه خیلی از افراد برای بازدید از این قلعه قدیمی به این منطقه سفر می‌کنند.

مطالعه بیشتر: قلعه رودخان گیلان

این مطلب را هم بخوانید
سفر به شهر دیلمان منطقه زیبای ییلاقی استان گیلان

روستای امامزاده ابراهیم

روستای امامزاده ابراهیم یکی دیگر از روستاهای استان گیلان است و آنقدر زیباست که از جمله مناطق گردشگری به حساب می‌آید و ۴۶ کیلومتری از خرمکش فاصله دارد. مناظر تماشایی روستا در کنار آب و هوای خنک آن آرامش خاصی را به روح شما می‌بخشد و برای استراحت کردن و یک پیک نیک مناسب است. حتما یک دوربین عکاسی همراهتان باشد تا از زیبایی‌های روستا عکس گرفته و یادگاری داشته باشید.

روستای سیاهمزگی

روستای سیاهمزگی از جمله روستاهای زیبای ایران است که پنیرهای بی‌نظیری و معروفی دارد که طعم و مزه آن را در هیچ جای ایران پیدا نخواهید کرد. این روستا هم مثل روستاهای دیگر گیلان از آب و هوای خوبی برخوردار بوده و با طبیعت سرسبز و زیبایی که دارد یک استراحت جانانه می‌چسبد. روستای سیاهمزگی در روزهای تعطیل بسیار شلوغ می‌شود بنابراین اگر به دنبال خلوتی می‌گردید اواسط هفته بسیار مناسب است.

روستای سیاه همزگی

دهکده چوبی شفت

در دهکده چوبی یک امامزاده به نام امامزاده ابراهیم وجود دارد که برادر امام رضا و از فرزندان امام موسی است. این امامزاده معروف در دهستان چوبی قرار گرفته و از شهر شفت حدود ۳۰ کیلومتری فاصله دارد. مسیر رسیدن به امامزاده بسیار جالب و دیدنی خواهد بود و از جاذبه‌های زیارتی و گردشگری در گیلان به شمار می‌آید. خانه‌های چند طبقه چوبی که با معماری خاصی بنا شده‌اند، جلب توجه می‌کنند و به همیم جهت است که شهرت جهانی پیدا کرده است.

استخر طبیعی چماچا

روستایی به نام چماچا در شهرستان شفت قرار دارد که استخری طبیعی و زیبا در آن مشاهده می‌کنید. این روستا یکی از روستاهای بسیار قدیمی و کهن شفت است که جزء پایگاه جنگلی بوده است البته در زمان نهضت جنگل. اگر از آبشار دودزن دیدن کردید در مسیرتان از این روستای زیبا با جاذبه‌های تاریخی‌اش هم بازدید کنید. مطمئن باشید مقصد بعدی گردشگران این روستا خواهد بود.

بقعه امامزاده اسحاق

 در غرب شهرستان شفت که منطقه‌ای ییلاقی است، بقعه امامزاده اسحاق و خواهرش به نام خیرالنساء را خواهید دید که بر روی قله سیاه‌کوه قرار گرفته و از سطح دریا هم حدود ۱۰۰۰ متر ارتفاع دارد. جنگل‌های انبوه و خانه‌های چوبی زیبا، مسیر رسیدن به امامزاده را برای شما تماشایی کرده که ۲۵ کیلومتر هم از شهر شفت فاصله دارد.

امامزاده اسحاق

امکانات رفاهی آبشار دودزن

مغازه‌های بسیاری برای خرید مسافران در روستای خرمکش وجود دارد و علاوه بر آن سفره‌خانه و رستوران‌های خوبی هم در آن خواهید دید؛ پس از نظر خورد و خوراک هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشید. در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها این مکان پر از مسافر می‌شود؛ بنابراین اگر از شلوغی بیزار بوده و موافق آن نیستید بهتر است در واسط هفته به آبشار بروید.

به دلیل نزدیک بودن این مجموعه تفریحی به مرکز استان جمعیت کثیری را در اواخر هفته‌ها مشاهده می‌کنید که برای تفریح و گشت‌وگذار راهی این سفر کوتاه می‌شوند. سرویس بهداشتی و نمازخانه هم برای مسافران تهیه دیده شده است و علاوه بر آن شما می‌توانید از بوفه نزدیک آبشار خوراکی و حتی غذاهای سنتی و محلی هم خریداری کنید.

سخن پایانی

در مقاله سپنجا با آبشار دودزن خرمکش آشنا شدید و دانستید که این آبشار زیبا در شمال کشور و در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته که گردشگران زیادی از اقصی نقاط دنیا برای تماشای این آبشار، طبیعت بکر و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن به این مکان سفر می‌کنند. قبل از سفر به چنین جایی حتما وسایل و تجهیزات ضروری خود را آماده کنید و در سفر همراه خود داشته باشید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 1]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا