دیدنی های مازندران

دریاچه ارواح کجاست؟

استان مازندران و شمال کشور همواره یکی از قسمت های پربازدید و خوش آب و هوای کشور عزیزمان ایران بوده که جاذبه های فراوانی را در خود جای داده است، یکی از زیباترین آنها که در منابع طبیعی کشور نیز به ثبت رسیده دریاچه ارواح است، فضایی آرام و ظاهری خیال انگیز در بین جنگلی از نوشهر جای گرفته و به همین خاطر با نام ارواح شناخته شده.

 نام اصلی آن دریاچه ملاکلا کجاست و همانطور که اشاره شد در دل جنگل از نوشهر مازندران قرار دارد، سکوت و آرامش در این منطقه حاکمه ، در میان مه این جنگل دریاچه ای شگفت انگیز با زیبایی هایی مثال زدنی با نام ارواح قرارا دارد درختان مرده اولین  تصوری است که شما خواهید دید ، این درختان بازمانده ایی از درختان سرحال و سرزنده ایی هستند که زمانی و در این دریاچه زندگی می‌کردند، بعد از مرگشان تنه آنها هنوز هم بری بازدیدکنندگان خودنمایی می‌کنند.

این دریاچه ۳۰۰متر عرض و ۷۰ متری طول دارد، به خاطر زیبایی های بی‌نظیرش طرفداران زیادی دارد و یکی از نقاط اکوتوریسم مهم استان مازندران محسوب می‌شود، مکانی مناسب برای افراد علاقه مند به طبیعت و عکاسی کردن ، نمای زیبای این دریاچه در بین گردشگران آن منطقه معروف و مشهور است، آسمانی آبی ، دریاچه ایی زیبا با آبی زلال و از همه مهمتر جنگل انبوهی که دور تا دور دریاچه را محاصره کرده است از نماهای زیبای ارواح به هستند که در آنجا خواهید دید.

توصیه می‌کنیم در سفر خود به این دریاچه یا مکان هیجانی دست کم یک روزی را در کنار آن پیک نیک بزنید چرا که زیبایی های فراوانی برای دیدن دارد ، بدون شک تفریح و گردش در کنار این دریاچه لحظات خوشی را برایتان به ارمغان می‌آورد، در ادامه این مطلب از سپنجا با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این دریاچه را دراختیارتان قرار دهیم.

برای اجاره سوئیت در مازندران روی لینک کلیک کنید.

اطلاعات سفر به دریاچه ارواح

برای هر سفری نیاز است که نکات ایمنی، بهداشتی را رعایت کنید تا سفری راحت تر و کامل تری را داشته باشید، برای سفر به دریاچه ارواح نیز باید نکاتی را مد نظر بگیرید، هیچ گونه امکانات رفاهی در این منطقه وجود ندارد و برای خورد و خوراک خودتان باید به همراه داشته باشید اما همان طور که وارد طبیعت بکر این جنگل ها می‌ شوید نباید حتی نباید هیچ رد پایی از خود بر جای بگذارید ، شاید هم به خاطر همین است که این طبیعت بسیار زیبا و حیرت انگیز است چون هیچ امکانات رفاهی یا مغازه ایی برای آلوده کردن منطقه وجود دارد، خواهشمندیم که شما هم نکات بهداشتی را رعایت کرده و هیچ گونه آثاری از خود در طبیعت زیبای این دریاچه  و جنگل های اطرافش بر جای نگذارید.

چنانچه قصد ماندن در کنار این دریاچه را دارید می توانید کمپ بزنید و شب را با خیال راحت در کنار این جاذبه زیبا با صدای دلنوازش سپری کنید ، اگر اهل کمپ زدن نیستید می‌توانید به هتل ها و ، مهمانخانه ها یا خانه های محلی آن منطقه مراجعه کنید ،  این دریاچه به دلیل درخت های توسکا و ممرزی که دور تا دور آن را پوشش  داده اند به آن ممرز نیز می‌گویند .

به دلیل اینکه در ارتفاعات جنگلی و دور دسترس قرار گرفته ، نسبت به دیگر جاذبه های مازندران است، حال بهترین دارد و خوشبختانه دست نخورده باقی مانده، و از شما نیز خواهشمندیم درسفر خود به آن لطمه ایی وارد نکنید.

این جاذبه ی اسرار آمیز یکی از جاذبه های منحصر به فرد مازندران محسوب میشود، این دریاچه و تمام جنگل های اطرافش در فهرست مناطق حفاظت شده شمال کشور قرار گرفته اند، و هر ساله سیل عظیمی از گردشگران را به طرف  خود جذب می‌کنند.

علت نام‌گذاری دریاچه ارواح

شاید این سوال برایتان پیش آید چرا نام این دریاچه به این زیبایی را ارواح گذاشته اند ، همان طور که در متن های قبل نیز به این موضوع اشاره شد ، دریاچه ارواح مکانی آرام و فرو رفته در مه است که همین هیجان و لذت بازدید را دوچندان می‌کند، موقعیت ویژه آن نیز بدون نقش نبوده ، تنه درختان مرده در آب و اطراف دریاچه ، محاصره شدن دریاچه توسط درختان پربار و سرسبز جنگ، و خورشیدی که در آسمان آبی و خوشرنگ به آب دریاچه می‌خورد ، شفاف و زلال بودن آب و…  همه  و همه از دلایلی هستند که می‌توان این دریاچه با ارواح نامگذاری شود.

در بازدید از این دریاچه هیجان  و شور و اشتیاق دربین بازدید کنندگان موج می‌زند، حس می‌کنید که به فیلمبرداری فیلمی ترسناک دعوت شده اید ، اگر می‌خواهید در بهترین موقعیت این دریاچه را ببینید بهتر است در اوایل روزها مخصوصا در فصل بهار که مه غلیظ و لذت و هیجان دیدن دریاچه نیز بیشتر است ، البته در فصل زمستان به دلیل ابری بودن هوا هر روز مه در این منطقه دیده می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
آبشار سواسره، بهشتی در چالوس

دریاچه ارواح

صدای دریاچه ارواح

در این دریاچه اگر لحظه ایی سکوت کنید و گوشتان را به صدای طبیعت بسپارید ، صدای های مختلفی از جانورا خواهید شنید ، گونه های مختلف موجودات  از جمله ، حیواناتی مانند، سگ های وحشی، گراز ، روباه و..، انواع حشرات ، آبزیان، و مارها چه در دریاچه و چه اطراف آن زندگی می‌کنند، پس بهتر است تکی در اطراف دریاچه پرسه نزنید و زیاد از محوطه مشخص شده دور نشوید.

 صدای دلنواز پرندگان، وزغ ها، تکاپوی حشرات و صداهای مختلف دیگر که همه و همه دلنواز و دل انگیز اند، در کنار دریاچه ارواح به گوش می‌رسند، در واقع در این منطقه به خوبی می توان صدای زندگی و تکاپوی حیوانات و حشرات و آبزیان را شنید ، این ویژگی دریاچه می‌تواند آرامش خاصی را به شما هدیه کند که کم نظیر و وصف ناپذیر است، قدم زدن در کنار دریاچه یکی از تفریحات مفرح آن محسوب می‌شود، درواقع صدای دل انگیز پرندگان گنجشکان سکوت حاکم بر جو را می‌شکند و آرامش خاصی را از خود برجای می‌گذارد.

پرسش‌های متداول درباره دریاچه ارواح

 تا اینجای مقاله ویژگی ها و خصوصیات دریاچه را برایتان بازگو کردیم ، شاید سوالاتی در باره این دریاچه در ذهنتان بی جواب مانده باشد نگران نباشید در این بخش از مطالبمان آنها را همراه با جوابی دقیقی و کامل مطرح می‌کنیم، در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره دریاچه زیبا و کم نظیر ارواح به دست آورید، و با ویژگی های بیشتر این دریاچه آشنا شوید.

دیدنی های اطراف دریاچه ارواح

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که آیا بجز دریاچه جاذبه های دیگری هم در آن مناطق نزدیک به دریاچه وجود دارد؟ باید به جواب سوال بگویم بله جاذبه ها و اماکن دیدنی زیادی علاوه بر این دریاچه زیبا در نوشهر قرار دارد که توصیه می‌کنیم در سفر به مازندران از آنها نیز دیدن کنید و لذت سفرتان چند برابر افزایش دهید.

 در شمال غربی دریاچه با فاصله ایی ۱۷ کیلومتری پارک جنگلی به نام سیسنگان وجود دارد که یکی دیگر از جاذبه های معروف نوشهر محسوب می‌شود، این پارک طبیعتی بکر و دیدنی دارد و به دریا نیز دسترسی دارد؛ در ساحل آن تفریحاتی همچون قایق سواری ، زمین والیبال، جت اسکی و پیست کارتینگ برگزار می‌شود، شما در این منطقه زیبا و منحصر به فرد اجازه کمپ زدن دارید و می‌توانید لحظات بیشتری در آنجا سپری کنید.

 یکی دیگر از جاذبه ها سد آبیدر است که حدود ۱۳ کیلومتر با دریاچه ارواح فاصله دارد، مردم محلی آن را دریاچه صلاح الدین مینامند، طبیعت بکر و دیدنی اطراف آن بی‌نظیر و مثال زدنی است که در شهر نوشهر طرفدارهای زیادی دارد، در این منطقه تفریحی امکانات رفاهی نیز وجود دارد که لذت گردش را دوچندان می‌کند، از آنجایی که شمال کشور مکانی سرسبز و خوش آب و هوا است نصف بیشتر جاذبه های آن طبیعی و تفریحی هستند، از جمله دیگر جاذبه های این منطقه می‌توان به آبشار چلندر(فاصله با دریاچه ۳۰ کیلومتر)، روستای کندلوس ، دریاچه یا تالاب فراخین(فاصله با دریاچه ۵۰ کیلومتر) ، تنگه دار نوشهر( فاصله با دریاچه ۵۵ کیلومتر)، دریاچه خضر نبی ،  روستای حیرت، بندرگاه نوشهر و آبشار زانوس اشاره کرد، که بازدید از آنها نیز لحظات شادی را در سفر به استان مازندران می‌سازد، توصیه میکنیم به چند مورد از آنها حتما سر بزنید چرا که با شگفتی های بسیاری روبرو خواهید شد.

بهترین زمان سفر به دریاچه ارواح کدام فصل است؟

هر فصلی از سال این دریاچه مانند الماسی در دل جنگل های نوشهر می‌درخشد، آب و هوای آن منطقه همیشه سرد و در مواقعی معتدل و متوسط است، هر روز مه تمام این دریاچه را فرامی‌گیرد و به همین دلیل به آن ارواح می‌گویند، حیوانی که در صف به این دریاچه تجربه خواهید کرد مثال زدنی و بی‌نظیر است، در واقع دریاچه ممرز یا ارواح نیز بیشتر به هیجان و شور و شوقش در بین گردشگران و کوهنوردان  معروف و مشهوریت دارد.

دریاچه ارواح کجاست

بیشترین بازدید از این منطقه در فصول سرد سال صورت می‌پذیرد، البته در زمستان نیز میزان بارندگی و سردی هوا  بیشتر از دیگر فصول سال است و مسیر این دریاچه گلی و لغزنده می‌شود، باید توجه داشت که اتراق و کمپ زدن نیز امکان پذیر نیست ، به همین خاطر باید تمام نکات را مد نظر بگیرید و بعد راهی سفر شوید.

درواقع تمام فصول سال دریاچه ارواح قابل دید و بازدید است، هر فصلی از این منطقه قابلیت های خاص خود را دارد پس نگران انتخاب موقعیت و شرایط آن نباشید، اما نکته مهم اینکه به دلیل دور بودن این جاذبه از شهر و نبودن امکانات رفاهی در کنار این دریا چه ، باید توجه داشت که در فصل هایی که بارندگی شدیدی است تمام نکات ایمنی را در بازدید رعایت کرده و سر موقع به دیدین این جاذبه بروید.

اگر می‌خواهید بدون هیچ دردسری از این جاذبه زیبا دیدن کنید بهتر است در فصل های بهار و تابستان برنامه خود را تنظیم کنید، هنگامی که میزان بارندگی و سردی هوا در این منطقه به اوج خود می‌رسد ، حتی اگه شما خواستار دیدن دریاچه باشید محیط بانان اجازه رفتن به آنجا به شما نمی‌دهد، یادتان باشد که در زمستان حتما لباس گرم و وسایل مورد نیاز برای گرم نگه داشتنان را به همراه داشته باشید .

در سفر به دریاچه ارواح با خود چه ببریم؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا برای رفتن به این دریاچه وسیله ایی لازم است که با خود ببریم، ابتدا قبل از راهی شدن به این سفر هیجانی، از سالم بودن وسیله های نقلیه و تمام وسایل مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنید این یکی از نکات ضروری هر سفر است، یکی دیگر اصل های اساسی این سفر دسته جمعی بازدید کردن از دریاچه است ، به معنای دیگر سفر به خانواده یا دوستان به صورتی گروهی لذت بازدیدی از این دریاچه هیجانی را چند برابر می‌کند، همان طور که در متن های قبل نیز اشاره کردیم اگر در فصل سرد سال تصمیم به سفر داشتید ، حتما لباس گرم و چکمه به همراه داشته باشید.

این مطلب را هم بخوانید
بازار روز آمل، از جذاب ترین دیدنی های شهر! +اقامتگاه

دریاچه ارواح در شب

اگر می‌خواهید در کنار این دریاچه زیبا و طبیعتش کمپ بزنید و برای چند از شگفتی های آن لذت ببرید بهتر است طبق برنامه ریزی دقیقی پیش بروید و برای هر چند روزی که قصد ماندن دارید وسایل موردن نیاز و غذای لازم را بردارید ، تا در سفر خود با مشکلی مواجه نشوید، آب کافی یکی از مهم ترین نیاز ها برای هر سفر است ، کیسه خواب، کرم ضد گزش حشرات ، دوربین عکاسی، و غذای مناسب و خوراکی های مورد نیاز وسایل شخصی از دیگر وسایل لازم برای سفر به دریاچه ارواح است.

به یاد داشته باشید که در آنجا هیچ گونه وسایل برقی وجود ندارد ، میزان آنتن دهی نیز بسیار کم است ، بهتر است برای شارژ کردن گوشی همراه از پاوربانک استفاده کنید ، تا حد امکان برای راحتی سفر خود نیز از ساده ترین غذا ها استفاده کنید، چرا که غذا های گوشتی امکان کشاندن حیوانات وحشی به طرف خود وجود دارد.

اطراف دریاچه ارواح چه کار کنیم؟

قدم زدن ، پیاده روی، لذت بردن از طبیعت اطراف خود دریاچه ، پوش فرا سپردن در سکوت حاکم جو به صدای بی‌نظیرانواع پرندگان و… از تفریحات این جاذبه زیبا به شمار می‌روند، تنفسی پاک و بی آلایش یکی دیگر از ویژگی های سفر به دریاچه زیبای ارواح یا ممرز به شمار می‌رود، همچنین شما در این طبیعت بکر با بهترین سوژه ها را برای عکاسی و ثبت لحظات خوش خود رو به رو می‌شوید که تنها در این نقطه از جهان می‌توان آن را دید و لحظات شاد خود را به ثبت رساند.

اگر ماشین مجهز برای طبیعت گردی داشته باشید می‌توانید به دل جنگل بروید و از زیبایی های آن نهایت لذت را ببرید، در بخش های قبل به جاذبه های اطراف دریاچه ارواح نیز اشاره شد ، توصیه می‌کنیم در سفر خود به مازندران و نوشهر سری هم به جاذبه های اطراف دریاچه بزنید ، این امر سبب می‌شود لحظات شادتری را تجربه کنید، اگر برنامه ریزی دقیقی داشته باشید به موقع می‌توان از تمام زیبایی ها و شگفتی های نوشهر لذت و برد و دیدن کرد.

دریاچه ارواح

امکانات دریاچه ارواح نوشهر

همان طور که اشاره شد این دریاچه در منطقه ایی دور از شهر قرار دارد و همین امر سبب شده امکانات کمتری برای آن فرستاده شود، در واقع دریاچه ارواح جزو جاذبه های کم نظیری در جهان است که به دست بازدیدکنندگان تخریب شده ، در اصل شما با نمایی کاملا طبیعی روبرو هستید که خوشبختانه تاکنون سالم و مثل روز اول سرحال و سرزنده است و امید است تا همیشه به همین روال باقی بماند.

این دریاچه در بین جنگل های مازندران به طرز زیبایی قرارا دارد و هیچ امکانات رفاهی در آن پیدا نمی‌شود، بهتر است برای تفریح و گردش در آنجا کمپ بزنید، از شما خواهشمندیم در زمان اقامت خود یا بازدیدتان لطمه ای به طبیعت وارد نکنید و از خود آثاری در این جاذبه باقی نگذارید.

حیوانات دریاچه ارواح

دریاچه ممرز یا ارواح در گذشته به دلیل داستان‌های ناخوشایندی که در مورد آن گفته می‌شد بازدید کننده ای نداشت ولی همین موضوع باعث شده است طبیعت این دریاچه بکر و دست نخورده باقی بماند و پوشش گیاهی آن نیز حفظ شود. همچنین به دلیل بکر بودن آن گونه های حیوانی زیادی در اطراف دریاچه ارواح زندگی می کنند. زمانی که وارد دریاچه ارواح می شوید می توانید صدای حیوانات مختلف را بشنویید. شنیدن این صداها در کنار صدای باد که در میان درختان می پیچد حس عجیبی را در توریست ها ایجاد می کند. در منطقه محافظت شده دریاچه ارواح حیواناتی وحشی مانند روباه، گراز، ماهی های مختلف، دوزیست هایی مثل قورباغه و مار زندگی می‌کنند. البته حیوانات این منطقه نیز همچون دیگر مناطق تمایلی به نزدیک شدن به انسان ها ندارند.

کلام آخر

همان طور که می‌دانید شمال کشور هر ساله تعداد بازدید کنندگان بیشتری نسبت به دیگر شهرها و نقاط کشور دارد، جاذبه های این استان طبیعتی بکر و بی‌نظیر را به خود اختصاص داده اند، اگر عاشق طبیعت و طبیعت گردی هستید توصیه می‌کنیم حتما سری به شمال کشور بزنید، بدون شک با یک بار رفتن راضی نخواهید شد.در این مقاله تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفتیم تا اطلاع دقیقی را در رابطه دریاچه ارواح بازگو کنیم و امیدواریم که شما هم نهایت استفاده را برده باشید .

درباره “دریاچه ارواح ” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا