جاهای دیدنی ایران

با جاهای دیدنی خراسان شمالی آشنا شوید!

در سال ۱۳۸۳ خراسان شمالی به سه قسمت شمالی، جنوبی و خراسان بزرگ تقسیم شده ، این استان شش شهر یا شهرستان دارد به نام های جاجرم، بجنورد، شیروان، اسفراین، فاروج، سملقان ومانه که قرار است در ادامه به همراه شما یک سفر مجازی به بهترین جاهای دیدنی خراسان شمالی داشته باشیم  و تمام اطلاعات برای یک سفر کامل را برایتان بازگو کنیم.

پایتخت این استان بجنورد می‌باشد، هر کدام از شهر های آن طبیعتی بکر و مثال زدنی دادند که مناسب تفریح و گردش اند، این شهر مسیر رفت و آمد میلیون ها زائر و مسافر است که علاوه بر آن در مسیر جاده آسیایی نیز قرار گرفته که جمعیتی حدود ۹۲۸ هزار نفری را به خود اختصاص داده است.

در ادامه شما را با بهترین جاذبه های این استان و شهرهای زیبای آن آشنا خواهیم کرد و بیشتر و بازتر در باره شان صحبت خواهیم کرد، برای ادامه این سفر با ما در سپنجا همراه باشید.

معرفی جاهای دیدنی خراسان شمالی

ارگ تاریخی بلقیس

از جاذبه های زیبا و باشکوه استان خراسان شمالی می‌توان به ارگ تاریخی بلقیس اشاره کرد، قدمت بنای آن به چهار هزار سال هم می‌رسد، زمان ساخت آن به دوره حکومت اسلامی در ایران باز می‌گردد اما یافته ها و شواهد موجود در این بنا تاریخ آن را به دوره صفویه نیز ربط می‌دهد که یکی از زیبا ترین و بزرگ ترین بنا های گلی و خشتی کشور ایران نیز به شمار می‌رود.

اجزای موجود در این منطقه شامل مقبره شیخ آذری، برج و بارو، منار تپه، آب انبار، کاروانسرا، کوره سفالگری، بازار، یخدانها و…می‌شود که می‌توانید از آنها نیز دیدن کنید که در جنوب غرب شهر اسفراین و در فاصله ۳ کیلومتری آن قرار دارد.

ارگ تاریخی بلقیس

موزه و عمارت مفخم

یکی دیگر از بهترین و بزرگترین جاهای دیدنی خراسان شمالی موزه و عمارت مفخم است که از شاخص های معماری دوره قاجار نیز به شمار می‌رود، این بنا در شهر بجنورد و در شمال شرق آن قرار دارد، این بنای تاریخی در دوران حکومت قاجار به همراه بناهایی دیگر مانند کلاه فرنگی، آیینه خانه ، حوضخانه  در مجموعه دارالحکومه  و در باغی بزرگ قرار داشته است.

بنای این جاذبه زیبا به دستور یارمحمدخان شادلو و در سال ۱۳۰۰ ه.ق و در دوره حکومت ناصرالدین شاه ساخته شده است که محل سکونت خانواده سلطنتی و محلی برای میهمانان سیاسی و دولتی بوده، این بنا دو طبقه ۲۳ در ۵۰ متری دارد که شامل ۳۴ اتاق زیبا و سنتی می‌شود، همچنین دو تالار بزرگ را به خود اختصاص داده که با گچبری و کاشیکاری بسیار زیبا و دلنشین تزئین شده اند.

برای اجاره سوئیت در بجنورد روی لینک کلیک کنید.

قلعه جلال الدین گرمه

از برجسته ترین قلعه های قدیمی و نظامی این استان می‌توان به قلعه تاریخی جلال الدین گرمه اشاره کرد، ساخت بنای آن به قرون ششم تا هفتم هجری بازمی‌گردد که در غرب شهرستان گرمه و در پنج کیلومتری آن بر روی تپه ایی نسبتا مرتفع و بلند واقع شده است، بافت بدنه آن از آجر، سنگ، ساروج و ملات می‌باشد که شش برج مدور و پلانی شش گوش دارد.

قلعه جلاالدین

معبد اسپاخو

این معبد تاریخی به نام های دیگری از جمله آتشکده یا کلیسای اسپاخو نیز شناخته شده که از بناهای کهن این سرزمین به شمار می‌رود، طبق اطلاعات موجود ساخت این بنا متعلق به دوره حکومت ساسانیان در ایران است.

این معبد در جنگلی به نام سوزی برگ ارس بر رویی تپه ایی ساخته شده که می‌شود جنوب روستای اسپاخو، معماری به کار رفته در ساخت بنای این معبد از معماری گنبد و ایوان و سبک بنا های اسلامی و تاریخی برگرفته شده است.

طبقه نظریه ایی دیگر گفته شده از معماری پای فیل که به پافیلی مشهور است نیز در ساخت این بنا به کار رفته، که یکی از بهترین و پرکاربرد ترین معماری های آن زمان بوده، جالب اینجاست که طبق شواهد گفته شده که در زمان های گذشته این منطقه مکانی برای پرورش اسب بوده و نام اسپاخو هم از همین روند گرفته شده که به اسب های آن منطقه اسپ و هسپ گفته شده است.

بش قارداش

و اما می‌رسیم به بررسی یکی دیگر از جاهای دیدنی خراسان شمالی اما از نظر طبیعی و تفریحی، بش قارداش مکانی زیبا ، خوش آب و هوا و سرسبز است، در واقع یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این استان محسوب می‌شود.

این تفرجگاه در جاده بجنورد و در پنج کیلومتری خراسان شمالی واقع شده که با امکانات و مجهز است، مسجد و نمازخانه، میدان اسب سواری، سه استخر شنا برای بزرگسالان و کودکان، مرکز های فروش تنقلات و شیرینی جات و.. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی این مکان زیبا و طبیعی به شمار می‌روند، زیبایی این مکان وصف ناپذیر است  که قطعا لحظات خوشی برایتان رقم خواهد خورد و با یک با رفتن راضی نخواهد شد.

جاهای دیدنی خراسان شمالی

پارک گردشگری بابا امان

یکی از زیبا و ترین و قدیمی ترین پارک های کشور پارک بابا امان است که در شهر بجنورد قرار دارد، این مکان تفریحی سالانه به طور متوسط پذیرای زائران و مسافران مشهد مقدس و حرم امام رضا (ع) از اقصی نقاط جهان می‌باشد.

در بلندترین نقطه این پارک مکانی به نام قوری قرار گرفته که دارای سالن های بزرگ غذاخوری و خوابگاه برای مسافران و زائران است که در شمال شرق بجنورد با فاصله ۱۰ کیلومتری این شهر  قرار دارد.

در تابستان و تعطیلات نوروز بیشتر مسافرانی که از این شهر عبور می‌کنند در این پارک زیبا و باشکوه چادر می‌زنند و لحظات خوشی را در کنار خانواده یا دوستان سپری می‌کنند.

روستای خسرویه

این روستا آب و هوایی بی‌نطیر و مثال زدنی دارد، اگر دلتان می‌خواهد از خراسان شمال سوغاتی با خود به خانه ببرید بهتر است نخست سری به این روستای زیبا بزنید چرا که مملو از سوغاتی های خوشمزه و با ارزش این خاک و دیار است.

این روستا در جنوب فاروج با فاصله ۲۶ کیلومتری واقع شده که چشم اندازهای بی‌نظیری را به خود اختصاص داده است، در واقع روستایی با امکانات کامل و مجهز می‌باشد که همین توانسته هر ساله سیلی از گردشگران و توریستان را به طرف خود بکشاند.

علاوه بر تمام اینها این روستا و مردمش پش کار خوبی دارند و روستای خود را آباد کرده اند، باغ های پربار و درختان سربه فلک کشیده از جمله دیگر ویژگی های خوب این روستا هستند که بدون شک لحظات خوشی را در کنار خانواده و.. تجربه می‌کنید.

روستای خسرویه

روستای رویین اسفراین

روستایی کهن و قدیمی اما بروز و مدرن و از بهترین جاهای دیدنی خراسان شمالی به شمار می‌رود که به روستایی به نام شکوفه های زیبای سیب نیزشناخته شده است، روستایی با خانه های پلکانی که بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد  و از تپه هایی زیبایی تشکیل می‌شود، از مهم ترین ویژگی های آن شناخته شدن به عنوان برترین روستای پلکانی و توریستی کشور است که همین امر سبب جذب گردشگر های بی‌شماری به این روستا بوده و هست.

روستای روئین اسفراین سرسبز و حیرت انگیز است ، باغات پربار و پر محصولی دارد  و مملو از چشم انداز هایی زیبایی می‌باشد که قطعا شما را حیرت زده خواهد کرد، این روستا ۲۶ کیلومتری شمال شهر اسفراین قرار گرفته که  سفر به آنجا شما را با شگفتی های فراوانی روبه خواهد کرد.

این مطلب را هم بخوانید
پارک جنگلی شیان لویزان، زیباترین پارک جنگلی در استان تهران

روستای اسفیدان

از دیگر روستا های زیبا و سرسبز استان خراسان شمالی می‌توان به اسفیدان اشاره کرد که به دلیل پلکانی و بافت سنتی و طبیعی بودنش جزو زیباترین روستاهای کشور ایران قرار گرفته است.

به خاطر موقعیت جغرافیایی اش آب و هوایی بی‌نظیر دارد و یکی از خوش آب و هواترین روستا های این استان محسوب می‌شود،که در ۴۵ کیلومتری شهر بجنورد واقع شده ، همان طور که در متن قبل اشاره شد این روستا به گونه گلکانی ساخته شده و همین یکی دیگر از ویژگی های خوبش به شمار می‌رود که سالانه گرئدشگران فراوانی را به طرف خود می‌کشاند.

روستای اسفیدان

روستای اسطرخی

این روستا در دره‌ای ساخته شده که رودخانه‌ای از میان آن عبور می‌کند که همین زیباییش را دوچندان کرده، روستای اسطرخی در دهستان گیلان و جنوب شهر شیروان با فاصله ایی ۲۸ کیلومتری واقع شده است.

آبشاری که از میان این روستای چشم نواز و سرسبز می‌گذرد از چشمه های بزرگ و کوچک زیادی تشکیل شده و سرانجام و پس از عبور مسافتی نه چندان زیاد به یک آبشار با قدوقامتی زیبا تبدیل می‌شود با ارتفاع بیست متری سرانجام به ته دره می‌ریزد.

سوژه های بسیار زیادی در این روستا و آبشار دیدنی آن قرار دادند که توصیه می‌کیم عکاسان و افراد علاقه مند به عکاسی حتما سری به این روستا و جاذبه های اطراف آن بزنید بدون شک چشم انداز های مختلف و فراوانی در انتظار شما هستند.

آبشار روستای حمید

و اما آخرین جاذبه‌ای که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم آبشار روستای حمید است، در جنوب این روستا با فاصله‌ای دو کیلومتری آبشاری زیبا به ارتفاع بیست و پنج متر جا خوش کرده و سالانه گردشگران فراوانی از قسا نقاط جهان را به طرف خود می‌کشاند، روستای حمید در شرق شهر بجنورد با حد فاصل هفت کیلومتر واقع شده که به دلیل آبشار زیبایش به یک جاذبه مشهور و مثال زدنی تبدیل شده که علاوه بر خانواده ها یا گردشگران توجه تمام کوهنوردان و ورزشکاران را نیز به خود جلب کرده است.

آبشار روستای حمید

نارین قلعه جاجرم

نارین قلعه جاجرم یکی از جاهای دیدنی خراسان شمالی است که در جنوب غربی این استان واقع شده است. قدمت این قلعه‌ی زیبا و تاریخی ۵ هزار سال است و می‌توان آن‌را یک بهشت باستانی معرفی کرد. این منطقه از اقلیم و پوشش گیاهی منحصر به فردی برخوردار است؛ زیرا در مجاورت کویر مرکزی و کوه بهار قرار گرفته است.

اقلیم و پوشش گیاهی این شهر باعث شده است تا این منطقه گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری را در خود جای دهد. بزکوهی، یوزپلنگ ایرانی، مارال، قوچ، تیهو، قرقاول و گربه‌ی وحشی این منطقه را به یکی از بهترین زیستگاه‌ها تبدیل کرده است.

در سفر به جاجرم علاوه بر اینکه از نارین قلعه لذت می‌برید، می‌توانید به خرید‌های فوق‌العاده‌ای بپردازید؛ جوراب پشمی، کلاه کرکی و چادر شب سنتی از صنایع دستی و آلو بخارا، قره‌قوروت و کشک از معروف‌ترین خوراکی‌های خوشمزه‌ی این منطقه هستند که می‌توانید به عنوان سوغات آن‌‌ها را تهیه کنید.

یکی دیگر از مناطقی که در این شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، پناهگاه حیات وحش میاندشت است که با وسعتی به اندازه‌ی ۸۵۰۰۰ هکتار در قسمت شرقی شهر واقع شده است. این پناهگاه یکی از زیستگاه‌های قدیمی یوزپلنگ‌های ایرانی است.

چهار طاقی تیموری

چهارطاقی تیموری که در سال ۱۳۸۰ به ثبت آثار ملی رسید در مجاورت روستای شیروان که توابع خراسان شمالی است واقع شده. قدمت این بنا به اوایل دوره‌ی تیموریان برمی‌گردد. مصالحی که در ساخت چهارطاقی تیموری مورد استفاده قرار گرفته بیشتر آجر و خشت است. نمای خارجی این مقبره هشت ضلعی است و از هر ضلع آن می‌توان در مقبره ورود و خروج کرد.

درهای ورودی این آرامگاه برخی ۲۱ متر و برخی دیگر ۴۰ متر هستند و در قسمت بالا و پایین‌شان نورگیر هایی وجود دارد که بر جذابیت این بنا می‌افزایند. این مقبره طبق گفته‌ی کارشناسان متعلق به سرداری معروف به نام “امیر تیموری گورکانی” است که در همین مقبره به خاک سپرده شده است.

دره بازخانه

اگر دوست دارید از یک دره‌ی زیبا و آباد دیدن کنید، دره بازخانه بجنورد یکی از بهترین‌ها است. نقطه‌ی شروع این دره روستای صوفیان است؛ منطقه‌ای در جنوب شرقیِ بجنورد. دره بازخانه یکی از گزینه‌های عالی برای گشت و گذار و استراحت است، به خصوص اگر بعد از سنگ‌نوردی از آن هم دیدن کنید، می‌توانید با خاطری آسوده مدتی را استراحت کرده و لذت ببرید. می‌توانید بعد از استراحت سری به چشمه‌های آب بزنید و از علفزارها و درختانی که در مجاورت آن‌ها هستند نهایت استفاده را ببرید؛ باغ‌های سرسبز و پر ثمر این دره نیز یکی دیگر از جذابیت‌هایی هستند که به این منطقه بخشیده شده‌اند.

آب و هوای مطبوع این منطقه باعث جذب توریست و گردشگران بسیاری می‌شود؛ آن‌ها بدون شک با آرامشی بی‌نظیر این منطقه را ترک خواهند کرد و برای سفرهای بعدی به آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

از دیگر مزیت‌های بازدید از این دره می‌توان به خوراکی‌های خوشمزه‌ی آن اشاره کرد؛ علاوه بر نان محلی تازه که عطرش همواره در روستا استشمام می‌شود و پنیر محلی بی نظیر آن، می‌توان به وجود درخت‌‌های گردوی با کیفیت در این منطقه اشاره کرد. شما می‌توانید به خرید این محصولات محلی بپردازید و از کیفیت آن‌ها لذت ببرید.

همچنین می‌توانید به خرید صنایع دستی متنوع این منطقه بپردازید و آن‌ها را برای عزیزان‌تان تهیه کنید.

آبشار اسطرخی

آبشار اسطرخی یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی خراسان شمالی است که در سفر به بجنورد نباید آن‌را از دست بدهید. این آبشار که در روستا با عنوان آبشار “شاشار” هم شناخته می‌شود، در روستایی با همین عنوان، یعنی روستای اسطرخی واقع شده است، آبشار اسطرخی از بلندترین آبشارهای منطقه‌ی شیروان است که پس از گذر از بین درخت‌های سپیدار، گردو و بید ریزش می‌کند و صحنه‌ای فوق‌العاده را ایجاد می‌کند و به دلیل برخورد کردن با مانع‌های سنگی، مانند یک ابر سفید می‌شود که بسیار دیدنی است.

اگر به منطقه‌ی شیروان سفر کردید و خواستید دقیقا آبشار شاشار را مشاهده کنید، یادتان باشد که در کنار این آبشار تک درختی کهن و تنومند واقع است که دارای شاخ و برگ‌هایی زیاد است و محیط ساقه‌ی آن به ۵ متر و سن آن به ۶ قرن می‌رسد. همچنین وجود یک آسیاب قدیمی بر فراز آبشار شاشار، نشانه‌ی دیگری است که باعث اطمینان شما می‌شود که آبشار اسطرخی را به درستی شناخته‌ و دیده‌اید.

چشمه آب گرم ایوب پیغمبر

برای بازدید از روستای ایوب پیغمبر باید به قسمت شمالی شهر بجنورد رفت؛ این روستا با شهر بجنورد به اندازه‌ی ۹۵ کیلومتر فاصله دارد. نام دهستان روستای ایوب پیغمبر گیفان است و  برای رسیدن به آن باید از روستاهای حاجی عبدالوهاب و میانزو عبور کرد.

چشمه‌ی آب گرم روستای ایوب پیغمبر از بهترین جاهای دیدنی خراسان شمالی در روستای ایوب پیغمبر است که مناطق گردشگری فراوان دیگری را هم می‌توان در مجاورت آن مشاهده کرد. این چشمه روی تپه‌ای با ارتفاع ۳۰۰ متر از سطح دره واقع شده است.

 چشمه‌ی آب گرم اصلیِ روستا به شکل حوض یا استخری چند ضلعی در دسترس است که دورتادور آن به منظور محافظت از افراد و حیوانات حصارهایی کشیده شده است. ویژگی‌ مهمی که در مورد استخرهای این منطقه وجود دارد این است که این چشمه‌ها دارای گوگرد هستند؛ وجود گوگرد در این چشمه‌ها باعث می‌شود تا افراد با استفاده از آن‌ها به درمان انواع بیماری‌های‌شان بپردازند و سطح پوست‌شان را با کیفیت کنند.

در مجاورت استخر آب گرم، زیارتگاهی کوچک با گنبدی طلایی رنگ وجود دارد؛ ساکنان قدیمی این منطقه معتقدند که مقبره‌ی ایوب پیامبر همین زیارتگاه کوچک است. این مقبره که به عنوان آرامگاه حضرت ایوب زیارت می‌شود، نشانه‌‌هایی دارد که به نظر می‌رسد به دوره‌ی قبل از اسلام تعلق دارد؛ یکی از آن نشانه‌ها این است که جهت قبر این مقبره از ابتدا به سمت قبله نبوده است و از سال ۱۳۳۴ جهت آن‌را تغییر داده‌اند.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با معروف ترین شهرهایی که ثبت جهانی صنایع دستی هستند

آبشار بیار

آبشار بیار که معروف است به “عروس آبشارهای خراسان شمالی” از ارتفاعات جنوبیِ روستای بیار آغاز شده و ارتفاعی ۱۵ متری دارد. علاوه بر خود آبشار بیار که بسیار دیدنی است، مناطق اطراف آن نیز بسیار جذاب و دیدنی هستند. زلزله‌ها و بارندگی‌های اخیر این نقطه‌ی گردشگری را دچار دگرگونی‌ها و تغییرات ظاهری بسیاری کرده است و گردشگران برای رسیدن به آن باید مسیری خاکی و سخت را بگذرانند.

کاوش‌های باستانی در این منطقه حاکی از آنند که قدمت این نقطه به ۸ هزار سال قبل می‌رسد.‌ رطوبت نسبی بالای این نقطه باعث به وجود آمدن آب و هوایی کم‌نظیر و در نهایت پوشش‌های گیاهی فوق‌العاده‌‌ای شده است؛ این شرایط آب و هوایی باعث شد تا این بخش از خراسان شمالی به عنوان “شهربانی پارت” در دوره‌ی هخامنشیان انتخاب شود و مورد توجه قرار بگیرد.

اهمیت این نقطه از خراسان شمالی با گشت و گذاری کوتاه در طبیعت و حوالی آبشار بیار به راحتی مشخص می‌شود؛ زیرا می‌توان در جای جای آن اثراتی از دوره‌ی باستان را مشاهده کرد. همچنین وجود زمین‌های حاصلخیز در شهرستان‌های سملقان و مانه به راحتی این موضوع را تصدیق می‌کند که این منطقه در گذشت‌های بسیار دور جوامع فرهنگی‌ غنی‌ای را به خود دیده است.

دریاچه سد شیرین دره

دریاچه سد شیرین دره نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی خراسان شمالی است که بین شهرهای سملقان و مانه با فاصله‌ی ۶۵ کیلومتری از بجنورد واقع شده است. سد شیرین دره با مساحت ۶۵,۸۰۰,۰۰۰ مترمکعب آب، به عنوان بزرگ‌ترین سد خراسان شمالی‌ شناخته می‌شود. با وجود عمر کمی که این سد دارد، کارشناسان هنوز هم نگران آن هستند؛ زیرا انباشت شدن گل و لای و رسوب‌گذاری باعث شده است تا آب آشامیدنی شهروندان مزه‌ی قبل را نداشته باشد.

سد شیرین دره به منظور مهار و کنترل سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی لازم و تامین آب مورد نیاز کشاورزی و صنایع ساخته شد؛ اما در دریاچه‌ی این سد می‌توان ساعت‌ها وقت گذراند و از محوطه‌ی آن لذت برد.

پارک ملی ساریگل

پارک ملی ساریگل در تاریخ بیست شهریور سال ۵۳ ، با همین عنوان در لیست حفاظت شدگان سازمان محیط زیست قرار گرفت. منطقه‌ی ساریگل که قبل از انقلاب به منطقه شاه‌جهان معروف بود، در سال ۱۳۸۱ به دو منطقه‌ی پارک ملی و منطقه‌ی محافظت شده تقسیم شد. این منطقه جزو نقاط شاخص کشوری است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

منطقه‌ی ساریگل که متشکل از یک پارک ۶۰۰۰ هکتاری و منطقه‌ی حفاظت شده‌ی ۲۲۰۰۰ هکتاری است  در فاصله‌ی ۹۰ کیلومتری شهر بجنورد واقع شده است.

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی ساریگل و همچنین پارک ملی ساریگل ویژگی‌های کم‌نظیری دارند که آن‌ها را به یکی از شاخص‌ترین جاهای دیدنی خراسان شمالی و البته ایران تبدیل کرده‌اند. این مناطق با در برداشتن بیشتر از ۲۰۰ نوع گونه‌ی گیاهی، تنوع گیاهی بسیار مطلوبی دارند. قسمت بیشتر گیاهان این منطقه را گیاهان گلدار تشکیل می‌دهند؛ از مهم‌ترین گیاهان این منطقه می‌توان به گیاه “باریجه” اشاره کرد که جزو خانواده‌ی چتریان هستند که محل رویش آن‌ها بیشتر در سمت شمالیِ این منطقه‌ یعنی آلباغ ترکان مهرگه است. گیاهان تلخه، پونه، اسفند، خارشتر و گل گندم همچنین برخی از گیاهان دارویی ساریگل هستند.

علاوه بر انواع گونه‌ی گیاهی موجود در ساریگل که از اهمیت بسیاری برخوردار است، می‌توان به گونه‌ی جانوری آن نیز اشاره کرد که برای کشور بسیار اهمیت دارند. پستانداران، خزندگان، پرندگان و ماهیان نمونه‌ای از گونه‌های جانوری حاکم در این منطقه هستند.

در سفر به خراسان شمالی و بازدید از منطقه‌ی ساریگل به قول معروف می‌توانید چند نشان بزنید! به این صورت که می‌توانید انواع گونه‌های گیاهی و برخی از گونه‌های جانوری غیر خطرناک را ببینید، از نقاط گردشگری آن مانند آبشار ایزی لذت ببرید، و در طبیعت غرق شوید و برای مدتی هم که شده از فضای حقیقی و مجازی زندگی فاصله بگیرید. لازم به ذکر است که این‌ها فقط نمونه‌‌ای از خوش‌گذرانی‌هایی است که در بازدید از این منطقه تجربه می‌کنید.

آبشار اسفجیر

آبشار اسفجیر یکی دیگر از آبشارهای ایرانی است که جزو زیبا‌ترین جاهایی دیدنی خراسان شمالی به شمار می‌رود. این آبشار سرسبز که در فاصله‌ی ۲۵ کیلومتریِ شمال غربیِ فاروج قرار گرفته است، فضایی بکر و بی‌نظیر دارد که فقط خودتان باید لذت آن‌را احساس کنید تا متوجه شوید چه می‌گوییم.

آبشار اسفجیر در روستایی به نام اسفجیر که بر دو تپه قرار گرفته است، واقع شده و دارای آب‌ و هوایی معتدل و بی نظیر است. از میان روستای اسفجیر‌ رودخانه‌ای در حال عبور است، که باعث به وجود آمدن یک طبیعت بکر در اطراف  آن شده است. برای پیدا کردن آبشار اسفجیر نیز باید به دنبال همین رودخانه رفت.  برای رسیدن به این آبشار باید حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید؛ اما اصلا نیازی نیست که نگران طولانی شدن مسیر باشید، زیرا مسیر به قدری زیبا و هیجان انگیز است که حتی دوست دارید ادامه‌دار هم باشد.

درخت‌هایی که از کوه بیرون آمده‌اند، کوه‌های خشک و صلابت‌دار، درختان سرسبز، فضای با طراوت و آب زلال رودخانه از نمونه‌های فوق‌العاده‌ی لذتبخش در مسیر هستند که شما را همراهی می‌کنند. نکته‌ای که لازم است آن‌را بدانید این است که در طول این مسیر پیاده‌روی با دره‌ای مواجه می‌شوید که ممکن‌ است کمی شما را آزار دهد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که امکانات لازم برای عبور از دره را با خود به همراه داشته باشید.

آبشار اسفجیر

سرچشمه شوقان

سرچشمه شوقان یکی از بهترین‌های گردشگری در شهر شوقانِ شهرستان جاجرم است که اوقات خوشی را برایتان ثبت می‌کند. برای رسیدن به سرچشمه شوقان باید در ۳ کیلومتریِ شمال شرقیِ میدان امام قرار بگیرید. این چشمه در مجاورت کوهی قرار گرفته است که آب آن، از قسمت‌های زیرین کوه خارج می‌شود. مردم شهر اعتقاد خاصی به این چشمه دارند؛ به این صورت که برای نیازشان در این منطقه نذر می‌کنند.

این چشمه اصلی‌ترین نقطه‌ی این منطقه بوده است؛ به این صورت که برخی دلیل شهر شدن این منطقه را همین می‌دانند. آب سرچشمه‌ی شوقان پس از عبور کردن باغ‌ها و مزرعه‌ها، وارد جوی‌های شوقان شده و محوطه‌ی فضای سبز شهر شوقان را آبیاری می‌کنند.‌ در میدانِ مرکزی شهر نیز، درخت کهنسالی وجود دارد، که آبیاری آن‌را سرچشمه‌ی شوقان انجام می‌دهد.

قبل از رسیدن به شهر شوقان می‌توانید از روستای چهاربید نیز دیدن کنید؛ دره‌های زیبای کلپان چاییل، دره‌ی گل عاشق، قوشمه دره، تهی دره، دره‌ی محمد و چرخی از جاذبه‌های گردشگری روستای چهاربید هستند که در بازدید از سرچشمه‌ی شوقان می‌توانید از آن‌هاهم دیدن کنید.

در شهر شوقان نیز می‌توانید علاوه بر لذت از طبیعت، از سایر نقاط گردشگری شهر مثل کوهستان آلاداغ و غار گنج کوه نیز دیدن کنید.

کلام آخر…

استان خراسان شمالی از دیگر مناطق زیبا و خوش آب و هوای کشور ایران است که مردمی خونگرم و مهمان نوازی دارد مملو از اماکن دیدنی و جاذبه های وصف ناپذیر است ، امیدواریم در این سفر مجازی به دیدن جاهای دیدنی خراسان شمالی به شما خوش گذشته باشد و تمام اطلاعات مورد نیازتان را برداشت کرده باشید ، بهترین ها را برایتان آرزو مندیم سفر خوشی را داشته باشید.

 

درباره “با جاهای دیدنی خراسان شمالی آشنا شوید!” بیشتر بخوانید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 3.5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا