دیدنی های گلستان

جاذبه های گردشگری ترکمن صحرا را بشناسید. (هر آنچه در ارتباط با این بهشت گمشده باید بدانید اینجاست.)

اگر عاشق سفر هستید، اگر به دنبال جاهای دیدنی ایران هستید، اگر بی صبرانه در پی شناخت سرزمین های متفاوت در این مرز بوم هستید، با ما همراه باشید. در این مقاله از سامانه و گروه رزرو اقامتگاه و ویلا سپنجا همراه باشید. در این کادر شما با یکی از بکر ترین دشت های گرگان که با نام ترکمن صحرا شناخته شده است، آشنا خواهیم کرد. شما با سفر به ترکمن صحرا در سرزمینی با اسب های اصیل، لباس هایی رنگارنگ و سنتی، دشت سرسبز و بی نظیر و … غرق خواهید شد.

آشنایی کلی با منطقه ترکمن صحرا

آشنایی-کلی-با-منطقه-ترکمن-صحرا

ترکمن صحرا یکی از مناطق بکر و کم نظیر در شمال شرقی کشورمان است که با جاذبه های گردشگری بی نیرش هر ساله هزاران مسافر را به سمت خود جذب و پذیرای آن ها است. علت محبوبیت این منطقه،  موقعیت جغرافیایی جذاب و باب طبع توریست ها می‌باشد که منظره حیرت انگیز و رویایی از طبیعت را به شما هدیه خوهد کرد.

شهر های که در منطقه ترکمن صحرا قرار دارند شامل آق قلا، بندر ترکمن، کلاله، انبار آلوم، نگین شهر، سیمین شهر، گمش تپه، مراوه تپه و گنبد کاووس می‌باشد. شما می‌تواند با سفر به هرکدام از این شهر ها سفری پر خاطره و بی نظیر را برای خود و عزیزان تان رقم بزنید.

محدوده و موقعیت مکانی ترکمن صحرا را بشناسیم.

محدوده جغرافیایی این دشت منحصر به فرد در بخش شمال شرقی سرزمین مان قرار دارد. ترکمن صحرا ازغرب با دریای خزر، از شمال با جمهوری ترکمنستان محدود می‌شود. اکثر جمعیت این منطقه ترکمن هستند و از نظر دینی عموما مسلمان و اهل سنت هستند. دیگر اهالی ترکمن صحرا سیستانی هستند که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. شما با سفر به بندر ترکمن به سرزمینی متفاوت از نظر زبان و سبک رفتار اجتماعی رو به رو خواهید شد که برای علاقه مندان به سفر و شناخت سبک های متفاوتی از زندگی بسیار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود.

معرفی صفر تا صد جاذبه های گردشگری ترکمن صحرا

معرفی-صفر-تا-صد-جاذبه-های-گردشگری-ترکمن-صحرا

مهد اسب های اصیل ایرانی

با شنیدن ترکمن یا ترکمن صحرا اولین چیزی که در ذهن مخاطب نقش می‌بندد، اسب های این سرزمین است. اسب های ترکمن صحرا بسیار اصیل و دارای نژادی برتر می‌باشند که به مرور زمان خالص شده است. پاهای کشیده، اسکلت خوش ترکیب و قوی، پوست نازک و ابریشم مانند و رنگ هایی خاص و بی نظیر از مواردی است که این اسب ها را در مقایسه با سایرین برتری می‌بخشد.

نژاد این اسب ها از نوع چناران، یموت و آخال تکه هستند که بسیار شناخته شده و آوازه آن ها به گوش جهانیان رسیده است. همچنین در میان این اسب های اصیل نژاد دیگری  که به اسم دوخون معروف است و ترکیبی از اسب ترکمن و تروبرد می‌باشد.

در گذشته های دور و دوران پادشاهی های مختلف همچون اشکانیان، اسب ها از اهمیت والایی برخوردار بودند. به همین دلیل حیواناتی همچون اسب باید از ژنی خوب و مرغوب خریداری می‌شد، در راستای همین موضوع باید بگویم که با استقامت ترین و زیبا ترین اسب های جهان در مشرق زمین ایران قرار دارد.

لازم به ذکر است که به دلیل اسب های اصیل با نژادی خاص در این منطقه، ورزش سوارکاری بسیار ترویج یافته و هرساله مسابقات بسیاری در این زمینه برگزار خواهد شد که توجه بسیاری از سرمایه داران را به سمت خود جمع کرده است. شما می‌توانید با سفر به ترکمن صحرا، به مراکز پرورش اسب بروید و اسب های با استقامت و درشت اندام این منطقه را از نزدیکی ببینید و در صورت تمایل سواری بگیرید.

عجیب ترین گورستانی که به عمرتان دیده اید.

این گورستان عجیب و مرموز در بالای تپه های ماهوری، در مجاورت بقعه عالم بابا قرار گرفته است. عجیب ترین جلوه ای که این فبرستان را معروف کرده است وجود سنگ قبرهایی قدیمی با شکل و شمایلی شبیه به آلت مردان می‌باشد . این سنگ ها بسیار بزرگ بوده و گاها ارتفاع آن ها به ۲ متر می رسد. در لا به لای ای سنگ قبر های عجیب و غریبن سنگ های دیگری به صورت صلیب نیز وجود دارد که برای مزار بانوان گذاشته شده است.

برای رساندن خود به  این قبرستان مرموز باید از مراوه تپه به بالای کوه گوگجه داغ بروید، البته لازم یه ذکر است که این مسیر حالت کوهستانی دارد اما ناهمواری مسیر در حدی نیست که امکان عبور و مرور با وسیله نقلیه فراهم نباشد. از شهر کلاله تا گورستان خالد نبی حودا ۵۵ کیلومتر فاصله است.

علاوه بر سبک خاص سنگ ها در این قبرستان، قدمت بالای تاریخی گورستان خالد نبی (حدود هزار سال) برای علاقه مندان به تاریخ و گذشته بسیار جذاب خواهد بود. طبق مطالعات باستان شناسی عمر این قبرستان ترکمن صحرا به دوران پارینه سنگی بر می‌گردد. به دلیل عدم توجه و حفاظت از این فضا تاریخی، عموم سنگ قبر ها دچار تخریب و شکستگی شده است. پس تا این گورستان به طور کلی از بین نرفته است، بازدید از آن را از دست ندهید.

این مطلب را هم بخوانید
آبشار باران کوه، محبوب ترین جاذبه گردشگری گلستان

در برخی از روایت های تاریخی بیان شده است خالد بن سنان و یارانش در این منطقه به اذن خداوند به شکل سنگ در می‌آیند تا از شر دشمنان خلاص شوند.

مقبره خالد نبی

همانطور که در بخش قبل ذکر کردیم، در پیچ و خم جاده ترکمن صحرا، در انتها مسیر به کوهی با نام گوگجه داغ می‌رسیم. به محض رسیدن به این کوه شما علاوه بر رو به رو شدن یا طبیعتی بکر و حیرت انگیز، با مقبره ای تاریخی مواجه خواهید شد که منظره ای شبیه به کارت پستال را به شما هدیه می‌بخشد.

هر چه قدر در توصیف این حجم از زیبایی از منطقه از ترکمن صحرا بیان خود را به غایت برسانم، باز هم در بیان این چشم انداز شگفت انگیز نا توان خواهم بود. شما با سفر به این بخش از ترکمن صحرا گمان می‌‌کنید که پا در تابلو نقاشی گذاشته و بر فراز طبیعتی سر سبز با چشم اندازی بی نظیر و خیره کننده گام بر می‌دارید.

مطالعه بیشتر:راهنمای سفر به بندر ترکمن

تپه ماهور های هزار دره

تپه ماهور های هزار دره گلستان به دلیل پوشش گیاهی بی نظیر و آرامش بکری که به علاقه مندان طبیعت اهدا می‌کند بسیار معروف شده است. هزار دره ترکمن صحرا از اوایل آبان تا اواخر فرودین ماه میزبان عشایر بوده و قشلاق مناسبی را برای این مردم زحمت کش فراهم می‌کند. شما در این فصول می‌تواند به ترکمن صحرا سفر کرده و از آب و هوای دلچسب و مناظر طبیعی فصل بهار این بهشت گمشده نهایت لذت را ببرید.

زمین شناسان با بررسی بافت سنگی این مناطق دریافند که لایه های آهکی تپه ماهور های ترکمن صحرا گواه بر  قدمت بالای ارتفاعات هزار دره است و کمک بسیاری به بررسی و شناخت از میلیون ها سال قبل را به دیرینه شناسان و زمین شناسان خواهد داد.

لازم به ذکر است که بهترین فصل برای سفر و بازدید از تپه ماهور های هزار دره کلاله، فصل بهار است که به اوج سرسبزی و زیبایی خود رسیده و چشم هر بازدید کننده ای را خیره می‌کند. میزان زیبایی در این طبیعت به حدی است که تصور می‌کنید در رویاهایتان در حا قدم زدن هستید پس به هیچ وجه فصل بهار این منطقه بی نظیر را از دست ندهید.

سیمین شهر، ترکمن صحرا

در نزدیکی یا چند کیلومتری قبرستان خالد نبی سیمین شهر قرار دارد. که شما با رسیدن به چهار راه سیمین شهر باید قریب به ۷ کیلومتر به سمت شمال برانید تا به مقصد نهایی برسید. سیمین شهر ترکمن صحرا، شهری است تاریخی با چندین بنا کهن که در اختیار علاقه مندان به بنا تاریخی قرار می‌گیرد. در این منطقه شما می‌توانید علاوه بر بازدید از بنا های ذکر شده، سوغات نیز تهیه کنید. در این شهر چندین کارگاه چاقو سازی، نمد مالی و قالی بافی که هنر دست زنان ترکمن است وجود دارد و شما می‌توانید به رسم یادگاری برای خود و عزیزان تان خرید کنید.

حال که با گورستان، مقبره خالد نبی وسیمین شهر ترکمن صحرا آشنا شدید و در این مسیر از تمامی این دیدنی های گردشگری بازدید کردید، در مسیر ۷ کیلومتر با ماشین برانید تا به جاده اصلی برسید و پس از رسیدن به پل راه آهن از گذشته و وارد آق قلا شوید.

آق قلا، ترکمن صحرا

آق قلا یا آق قلعه، شهرستانی است بسیار کوچک و دنج که ۲۰ کیلومتری شمال گرگان قرار دارد. علاوه بر رونق تولید محصولاتی همچون گندم ، جو، برنج، حبوبات و … از قالی ترکمن نیز می توان به عوان صنایع دستی پر طرفدار و ارزشمند این منطقه یاد کرد.

آق قلا ترکمن صحرا به دلیل پیشینه تاریخی غنی و کهن خود دارای مکان های تاریخی و باستانی بسیاری است که بسیاری از علاقه مندان به بناهای تاریخی را به سمت سوی خود می کشاند.

پل تاریخی و معروف آق قلعه

پل آق قلا که پلی بسیار فدیمی مربوط به دوران صفویان است که روی رودخانه گرگان قرار گرفته است. در روزگار قدیم با توجه به عکس هایی که در زمان قاجار از این پل ثبت شده است، دو مناره در کنار پل قرار داشته است که امروزه هر دو آن ها تخریب و از بین رفته است.

مطالعه بیشتر: سفرنامه گردشگری به گلستان

سد وشمگیر

اگر به قصد تماشای طبیعت به ترکمن صحرا سفر کرده اید و علاقه مند به کشف زیبایی های طبیعی شهر های مختلف ایران هستید.

سد وشمگیر واقع در روستای عباس آباد را از دست ندهید. این سد مرزی جداکنند بین ایران و ترکمنستان است و از نظر زیبایی بصری بسیار خیره کننده و جذاب است.

تالاب و گلفشان اینچه

آبشار کبود وال

تالاب واقع در شهرستان آق قلا، یکی از بهترین زیستگاه ها برای پرندگان مهاجر و سایر پرندگان همچون فلامینگو و قو است. که برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. خوش خبری دیگر از این تالاب ترکمن صحرا برای علاقه مندان به ماهی گیری است. طبق مجوز اداره محیط زیست صیادان و ماهی گیران می توانند هرساله از تاریخ ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ اسفند ماه در تالاب اینچه ماهی گیری کنند. همچنین دراین فصل شما می توانید در همین تالاب در منطقه ترکمن صحرا به تماشا فلامینگو ها پرداخته و تجربه جدیدی از از نزدیک دیدن این حیوان کسب کنید.

در بخش غربی همین تالاب گلفشان اینچه قرار دارد. گلفشان نوعی دیده زمین شناسی است که از چندین دهانه تشکیل می شود. از دهانه ذکر شده به صورت عجیب و غریبی گل به بیرون پرتاب می شود. شما با بازدید از این پدیده بی تردید تجربه جدید و جالبی را خواهید داشت که بسیار مرموز و شگفت انگیز است.

گل فشان ترکمن صحرا در ۲۶ کیلومتری آق قلا از سمت شمال قرار دارد.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه در ارتباط با مرزیکلا باید بدانید!

بازار های محلی آق قلعه

از هر چه بگذریم سخن بازار گردی در سفر خوش تر است. البته لازم به ذکر است که تصورتان از بازار های شلوغ و مدرن را پیش از سفر به ترکمن صحرا دور کنید. در بازار های محلی آق قلا شما با فضایی رنگارنگ از صنایع دستی ، قالی و قالیچه ترکمن و پشتی های ترکمن را خواهید دید که به نوبه خود بسیار منحصر به فرد، زیبا و دارای ارزش معنوی می باشد. در این بازار موارد ذکر شده بسیار ارزان و بدون واسطه به دست مشتری ها می رسد.

در اطراف پل تاریخی ذکر شده نیز فروشگاه هایی از زیور آلات ترکمنی قرار دارد که برای علاقه مندان به سبک تزئینات مردمان این شهر آماده عرضه و فروش است.

آبشار کبود وال

حال که به قصد بازدید از ترکمن صحرا به شهر گلستان سفر کرده اید. خالی از لطف نیست که آبشار کبود وال را نیز به لیست مکان های مورد علاقه خود اضافه کنید.

آبشار کبود وال با لقبی به عنوان آبشار مخملی، تنها ابشار خزه ای ایران است که بسیار سر سبز و زیبا است. این جاذبه گردش

گری که در نزدیکی ترکمن صحرا قرار دارد، به طور دقیق در ۵ کیلومتری شهر علی آباد کتول قرار دارد. آب زلال این آیار و نما شگفت انگیز آن که همراه با زمزمه جریان اب در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد، آرامشی وصف نا شدنی را به شما هدیه خواهد کرد.

مسیر رسیدن به آبشار کبود وال کاملا سنگ فرش شده و بسیار راحت است. همچنین شما می توانید از امکانات رفاهی که در مسیر این آبشار قرار گرفته استفاده و در نزدیکی این آبشار برای طولانی مدت کمپ کنید و لذت ببرید.

بهترین زمان برای سفر به ترکمن صحرا

همانطور که از سایر مقالات به یاد دارید، هر منطقه ای از دنیا بازه ای طلایی برای سفر و پذیرایی از مسافران خود دارد که در این بازه به دلیل ایده آل بودن شرایط جوی مسافران بسیاری به مقصد مورد نظر سفر می کنند. بهتر است پیش از برنامه ریزی برای هر نوع سفری از بازه طلایی آن منطقه آگاه باشید.

با توجه به موقعیت جغرافیایی ترکمن صحرا و فضا کوهستانی ای منطقه، بهترین زمان برای بازدید از ترکمن صحرا در فصل بهار و همچنین فصل پاییز می باشد. زیرا در فصل بهار با منظره ای خیره کننده از طبیت سرسبز و شاداب مواجه خواهید شد و در فصل پاییز نیز با جلوه ای از تلفیق رنگ های پاییزی در سرزمین ترکمن صحرا رو به رو خواهید شد. این زیبایی تا حدی خاق العاده خواهد بود که بدون تردید می خواهید ساعت ها به تماشا این چشم انداز بنشینید.

در کوله خود برای سفر به ترکمن صحرا چه چیز هایی باید قرار بگیرد.

در-کوله-خود-برای-سفر-به-ترکمن-صحرا-چه-چیز-هایی-باید-قرار-بگیرد.

پیش از سفر، بهتر است برای جمع آوری وسایل مورد نظر با اب و هوا مقصد خود به خوبی آشنا شوید.

با توجه به آب و هوای شمال، اللخصوص منطقه ترکمن صحرا به همراه داشتن لباس گرم در هر فصلی از سال بسیار ضروری و حائز اهمیت است. از همین رو در فصل های بهار و زمستان، توجه داشته باشید که انواع بادگیر، بارانی  و لباس های متناسب با کوهنوردی را همراه خودتان داشته باشید.

با توجه به کوه و کوهپایه ای بودن شرایط در ترکمن صحرا ب هیچ وجه لباس های کوهنوردی و کفش مناسب با کوه را فراموش نکنید. همچنین در انتها لازم به ذکر است که به پاس قدردانی از جلوه گاهی که طبیعت در اختیار ما قرار می دهد، با خود کیسه زباله به همراه داشته باشیم و رد پایی را از خود در این نتطقه بکر و بی نظیر به جا نگذاریم.

معرفی بازار های محلی ترکمن صحرا

در طی سفر خود به ترکمن صحرا می تواند بعد از روزی سراسر طبیعت گردی به مناطق شهر نشین این منطقه رفته و بازار گردی کنید. لازم به ذکر است که  در بازار های بندر ترکمن و گنبد کاووس، شما می توانید خرید های خوب و مقرون به صفه ای را انجام دهید.

بازار روزانه: در قسمت شهر نشین ترکمن صحرا در روز های مختلف هفته بازار های مختلفی به صورت محلی برگزار می شود. این بازار ها به ترتیب در روز های شنبه در سیمین شهر، یکشنبه در کلاله، دوشنبه ها در بندر ترکمن، پنجشنبه ها در اق قلا و جمعه ها در شهر گنبد برگزار می گردد. در این بازار ها می توانید انواع خوراکی های مورد نیاز، ماهی تازه و خشک و انواع صنایع دستی ترکمنی را خریداری کنید.

بازار گنبد: شهر گنبد کاووس معروف به هر زیور آلات می باشد. شمادر این شهر می توانید برای خرید طلا و نفره به راهی سعدی شمالی بروید و زیورآلات خاص ترکمن صحرا و مردمان ترکمن را خریداری کنید.

معرفی-بازار-های-محلی-ترکمن-صحرا

بازار بندر ترکمن: این بازار یکی از بهترین ها برای خرید صنایع دستی ترکمنی، اللخصوص فرش و قالیچه ترکمنی می باشد. که می توانید با قیمتی کاملا منصفانه و بدون واسطه تهیه کنید.

سخن آخر

ما در این کادر از مقاله سامانه رزرو اقامتگاه سپنجا، شما را با ترکمن صحرا و جاذبه های گردشگری آن اشنا کردیم تا پیش از تصمیم به سفر با زیبایی های این منطقه آشنا و برای سفر خود برنامه ریزی کنید و الویت های خود را بر مبنا سلیقه تان نظم دهید. امید است با مرور بر کادر بالا سفری سراسر لذت به ترکمن صحرا را به پیشنهاد سپنجا برنامه ریزی کنید.

برای رزرو اقامتگاه در ترکمن صحرا می توانید بر روی گروه سپنجا حساب باز کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا