جاهای گردشگری دنیا

بهترین مکان های استانبول که شگفت زده‌تان می‌کند!

بهترین مکان های استانبول را می‌شناسید؟ نه؟ پس به خواندن ادامه دهید تا از همینجا سری به آنها بزنید. استانبول یکی از شهرهای بزرگ جهان است و دلایل فوق‌العاده زیادی وجود دارد تا از این شهر دیدن کنید. احتمالاً شما هم می‌دانید که استانبول قدیمی است و هزاران سال قدمت دارد. بنابراین مکان‌های تاریخی زیادی برای بازدید در سراسر آن وجود دارد. استانبول با مجموعه‌ای از مساجد و کاشی کاری‌های رنگارنگ و معماری شگفت انگیز، بسیار زیبا است.

این شهر واقعاً جذاب است. در اینجا از گردشگران با روی خوش استقبال می‌شود. اینجا، خانه یک شاهکار معماری شگفت انگیز و یک عجایب جهان به نام مسجد ایاصوفیه است. اگر قصد سفر به استانبول را دارید، باید بدانید که اینجا چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد. امیدواریم بتوانید حداقل پنج روز در این شهر بمانید تا بتوانید مهم‌ترین جاهای دیدنی آن را ببینید. در هر صورت، اینجا به قدری جذاب و شگفت انگیز است که مطمئن هستیم، تصمیم می‌گیرید تا دوباره به این شهر برگردید. بیایید باهم، بهترین مکان های استابول را مرور کنیم. همراه سپنجا باشید.

آشنایی با بهترین مکان های استانبول

مسجد ایاصوفیه

اگر در سفرتان به استانبول، تنها برای دیدن یک مکان وقت داشتید، از مسجد ایاصوفیه بازدید کنید. مسجد ایاصوفیه یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های جهان است که در سال ۵۰۰ بعد از میلاد ساخته شد و در ابتدا کلیسای جامع ارتدوکس بود، اما به کلیسای جامع کاتولیک تبدیل شد و سپس در عثمانی به مسجد تبدیل شد. این مسجد تا ژوئیه ۲۰۲۰ به عنوان موزه فعالیت می‌کرد. اما در حال حاضر، این یک مسجد باشکوه است.

 وارد این شاهکار حیرت انگیز که بشوید، می‌بینید هنوز عناصر ادیان مسیحی و اسلامی را به خوبی حفظ کرده است. باید حدود دو ساعت زمان بگذارید تا کل ساختمان را گشت و گذار کنید. در بازدیدهای خود از این بنای عظیم، می‌توانید از چشمان خود برای تأمل در شکوه ساختمان، نقاشی‌های زیبای داخل آن و خوشنویسی زیبای عربی که در بیشتر دیوارهای آن نمایان است، لذت ببرید. این مسجد یکی از بهترین مکان های استانوبل و قدیمی‌ترین اماکن تاریخی  جهان است که به دلیل تمایز هنر و معماری، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

مسجد ایاصوفیه

مسجد آبی

قدم زنان از میدان سلطان احمد به سمت مسجد آبی حرکت کنید. مسجد آبی یا به اصطلاح مسجد سلطان احمد یکی از مشهورترین مساجد استانبول است که در سال ۱۶۰۰ میلادی ساخته شد و در ابتدا به عنوان نوعی افتخار و تأیید قدرت امپراتوری عثمانی پس از شکست در جنگ ساخته شد. این مسجد علاوه بر ویژگی خیره کننده بیزانسی دارای شش مناره است و همچنین شامل پنج گنبد بزرگ، گنبدهای کوچک، شیشه‌های تزئین شده و کاشی‌های فوق العاده است که چشم بینندگان را به خود جلب می‌کند.

این مسجد در پایتخت ترکیه نمادی از اسلام محسوب می‌شود و علاوه بر اینکه یکی از بهترین مکان های استانبول است، درهای آن به روی همه گردشگران از هر قوم و مذهبی باز است. برای گشت و گذار در مسجد آبی، باید لباس‌های متناسب با محل را بپوشید و به تقدس آن احترام بگذارید. قوانین ورود به مسجد، در همان ابتدا برای همه بازدید کنندگان توضیح داده می‌شود. بنابراین جای نگرانی نیست. بر روی دیوارهای این مسجد نوشته‌هایی را می‌بینید که با خط عربی فوق‌العاده زیبا و متمیز نوشته شده‌اند. همچنین فرش‌هایی که با طرح‌های منحصر به فرد شما را شگفت زده خواهد کرد!

مسجد آبی

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ یا بازار سرپوشیده استانبول، یکی بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده در استانبول و کل جهان است. قدمت این بازار عظیم و قدیمی به سال ۱۴۰۰ بعد از میلاد باز می‌گردد. این بازار از غرفه‌ها و مغازه‌های متنوع و متعددی برخوردار است که انواع و اقسام کالاها را به فروش می‌رسانند. بنابراین بازار سرپوشیده یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید منطقه و همچنین یکی از بهترین مکان های استانبول است که شگفت‌زده‌تان خواهد کرد!

از جمله چیزهای شگفت انگیز که بازار بزرگ استانبول را متمایز می‌کند این است که شما علاوه بر خرید صنایع دستی و وسایل خانگی قادر خواهید بود بسیاری از محصولات مختلف دیگر مانند جواهرات و آلات موسیقی را از مغازه‌های آن خریداری کنید. در حین خرید، مغازه‌های زیادی را پیدا خواهید کرد که شیرینی‌های سنتی ترکیه‌ای را ارائه می‌دهند و همچنین امکان خرید چای ترکی، ادویه جات و ترشی جات معروف استانبول را نیز خواهید داشت.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین جاهای ترکیه

مخزن باسیلیکا – آب انبار باسیلیکا

مخزن باسیلیکا یا کاخ غرق شده یکی از بزرگ‌ترین بناهای باستانی استانبول است که در زیر خیابان‌های آن واقع شده است. این سازه شگفت انگیز در قرن ششم میلادی ساخته شد و برای تأمین آب کاخ شهر و دیگر ساختمان‌های مهم مورد استفاده قرار گرفت. گردشگران می‌توانند تا ۵۲ پله در مخزن فرود بیایند تا مناظر خیره کننده‌ این مخزن را مشاهده کنند، زیرا این مکان در زیر خیابان‌های شهر واقع شده است. این مکان یکی از محبوب‌ترین و بهترین مکان های استانبول محسوب می‌شود و سالانه هزار بازدید کننده به خود می‌بیند.

مخزن باسیلیکا

برج گالاتا

برج گالاتا که در قرون وسطی ساخته شده است دارای یک سبک معماری فوق العاده است. این یکی از مهم‌ترین بناهای استانبول به شمار می‌رود که در سال ۱۳۴۰ میلادی ساخته شده است. این ساختمان توسط جنوایی‌ها به سبک رومی ساخته شده است، طول آن حدود ۶۷ متر است و از دورترین فاصله‌ها قابل مشاهده است. این ساختمان ۹ طبقه یکی از مهم‌ترین و مشهورترین نقاط دیدنی شهر است و اکنون برای بازدیدکنندگانی که می‌خواهند استانبول را از زاویه‌ای بزرگتر و جامع‌تر مشاهده کنند، بسیار مناسب است.

بازدیدکنندگان می‌توانند با آسانسور به بالای ساختمان صعود کنند و به جایی که می‌توانند مناظر شبه جزیره، شهر قدیمی و تنگه بسفر را مشاهده کنند، برسند. اگر می‌خواهید یک شب خاص داشته باشید، به رستوران داخل برج بروید و از غذای‌های خوشمزه لذت ببرید. همچنین یک کافه و کلوب شبانه وجود دارد که گردشگران می‌توانند از شیرینی و نوشیدنی مورد علاقه خود لذت ببرند. همچنین می‌توانند قبل از بازگشت به هتل‌های خود از یک نمایش سنتی ترکی لذت ببرند.

پارک مینیاتورک

پارک مینیاتورک یکی از مشهورترین و بهترین مکان‌های استانبول است، زیرا در سال ۲۰۰۳ میلادی ساخته شده است و شامل بیش از صد مدل معماری مینیاتوری از نقاط دیدنی مختلف ترکیه و دیگر کشورها است. بنابراین، این مکان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های استانبول نیز محسوب می‌شود.  این پارک جذاب فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا با بسیاری از مکان‌های ترکیه و کشورهای مختلف دنیا آشنا شوید که ممکن است قبلاً از آنها بی اطلاع بوده باشید!

جالب است، شما می‌توانید به سادگی قدم بزنید و از دیدن اکثر مکان‌های معروف شهر فقط در یک مکان لذت ببرید. اینجا جایست که می‌توانید ماکت‌های مسجد آبی، ایاصوفیه و فرودگاه آتاتورک و سایر مکان‌های معروف دیگر مانند قلعه آناتولی را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید ماکت‌های برخی از ساختمان‌های بین المللی را مشاهده کنید که شامل گنبد صخره و پل موستار، خانه آتاتورک و… است.

مینیاتورک پارک

مسجد سلطان ایوب

مسجد سلطان ایوب یکی دیگر از مشهورترین و بهترین مکان‌های استانبول است، مخصوصاً برای مسلمانان، زیرا معتقدند این جایی است که ابو ایوب انصاری، یکی از اصحاب حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) در آنجا بوده است. از جمله چیزهای شگفت انگیز مسجد، دکوراسیون شگفت انگیز آن و همچنین کاشی‌های ایزنیک چشم نواز آن است. این مسجد در سال ۱۸۰۰ بعد از میلاد ساخته شد.

 هنگام بازدید از مسجد، گردشگران می‌توانند عکس‌های یادگاری فوق العاده زیبایی از نمای داخلی و بیرونی مسجد بگیرند و از تماشای گنبدها و محراب‌های خیره کننده آن لذت ببرند. آنها می‌توانند از دیدن لوسترهای تزئین شده مسجد در کنار فرش‌های قرمز آن و مشاهده نمازگزاران نیز لذت ببرند.

پارک امیرگان

پارک امیرگان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های عمومی استانبول است که مساحتی در حدود ۱۱۷ هکتار دارد و با یک دیوار طولانی احاطه شده است. این منطقه در ابتدا کاملاً از درختان سرو پوشیده شده بود اما اکنون، پس از تبدیل به یک منطقه عمومی، مملو از گیاهان و گل‌های متنوع است و همچنین شامل دو دریاچه و سه قصر با زیبایی بسیار است. این پارک از بهترین مکان های استانبول برای پیاده روی و گذراندن اوقات خوش در آغوش طبیعت است.

از جمله فعالیت‌هایی که گردشگران می‌توانند هنگام بازدید از پارک امیرگان لذت ببرند شامل پیاده روی، خوردن و نوشیدن با دوستان یا خانواده خود و لذت بردن از مناظر زیبا است. این پارک همچنین شامل مکان‌هایی برای دویدن، رستوران و کافه هم است.

بهترین مکان های استانبول

موزه هنرهای مدرن استانبول

موزه هنرهای مدرن استانبول یکی از پربازدیدترین موزه‌های استانبول با آثار هنری چشم نواز و موقعیت عالی است. موزه هنرهای مدرن استانبول در محله Karakoy واقع شده است. Karakoy، که محل بندر کروز استانبول است، به جاذبه‌های مهم گردشگری مانند میدان تقسیم و برج گالاتا بسیار نزدیک است. با تراموا از سلطان احمد، که ایاصوفیه در آن واقع شده است، می‌توانید در ۱۰ دقیقه به Karakoy برسید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های تفریحی جهان

این موزه بازدیدکنندگان خود را با مجموعه‌های هنری خود مجذوب می‌کند و با رستوران خود منظره‌ای باشکوه از تنگه بسفر را ارائه می‌دهد. تاریخچه موزه هنرهای مدرن استانبول به سال ۲۰۰۴ باز می‌گردد و موفق شده است در مدت کوتاهی به یکی از محبوب‌ترین موزه‌‌ها و همینطور بهترین مکان های استانبول تبدیل شود. موزه مدرن استانبول توسط گروه Eczacibasi ، یکی از خانواده‌های برجسته ترکیه تاسیس شد.

ساختمانی که موزه مدرن استانبول را در خود جای داده است در واقع یک انبار برای نگهداری کالاهای خشک تخلیه شده از کشتی‌های باری بود اما در سال ۲۰۰۴ به موزه تبدیل شد. این موزه علاوه بر گالری عکاسی، فضاهایی برای برنامه‌های آموزشی و اجتماعی، موزه سینما، رستوران، فروشگاه طراحی و کتابخانه وسیع را نیز ارائه می‌دهد.

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا (Rüstem Paşa Camii) که در کنار بازار ادویه جات قرار گرفته است، جواهری پنهان در استانبول است. فضای کوچک آن، طراحی شده توسط معمار مشهور عثمانی یعنی معمار سینان، با کاشی‌های رنگی قرمز و آبی ایزنیک در طرح‌های گلدار و هندسی پوشانده شده است.

مسجد رستم پاشا بخاطر مقادیر زیاد کاشی‌های نفیس ایزنیک که در تنوع بسیار زیادی از طرح‌های زیبا گل و اشکال هندسی قرار گرفته‌اند، مشهور است که نه تنها نمای ایوان بلکه محراب، منبر، دیوارها، ستون‌ها و نما را نیز در بر می‌گیرد. هیچ مسجد دیگری در استانبول چنین کاشی‌های تجملاتی و خیره کننده‌ای استفاده نکرده است.

 

بهترین مکان های استانبول

کلیسای چورا

کلیسای چورا یکی از قدیمی‌ترین و بهترین مکان های استانبول است. این کلیسا که در دوره عثمانی به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گرفت، در دوره جمهوری به موزه تبدیل شد. با تصمیمی که در سال ۲۰۲۰ گرفته شد، دوباره به مسجد تبدیل شد. این گوهر پنهان استانبول دارای بی‌عیب‌ترین نقاشی‌های نمادین است که از بیزانس به یادگار  ماده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند از تماشای موزه و حکاکی‌های شگفت انگیز و منحصر به فرد آن لذت ببرند، زیرا موزه دارای نقاشی‌های دیواری بسیاری است که داستان‌های تاریخی زیادی مانند مریم مقدس و بسیاری از معجزات تاریخی دیگر را روایت می‌کنند.

بازار ادویه استانبول

پس از گشت و گذار در مکان‌های تاریخی و طبیعی استانبول، ما فکر می‌کنیم که زمان خرید در یک بازار قدیمی مانند بازار ادویه‌جات فرا رسیده است، اینطور نیست؟ خرید در یکی از قدیمی‌ترین بازارهای استانبول بسیار شگفت انگیزتر از هر نوع تفریح دیگر است. نام این بازار، ادویه است اما فقط به ادویه‌جات محدود نمی‌شود. شما می‌توانید چیزهای زیادی به جز ادویه در این بازار پیدا کنید. اگر به دنبال یکی از بهترین مکان های استانبول هستید، سری به این بازار بزنید تا ببینید واقعاً حقیقت دارد.

شاید بازار بزرگ استانبول به عنوان بزرگ‌ترین و مشهورترین بازار سرپوشیده شهر شناخته می‌شود اما هیچ سفری در استانبول بدون توقف در بازار ادویه کامل نیست. این بازار از رنگارنگ‌ترین، خوشبو‌ترین و اغلب سرگرم کننده‌ترین بازارهای جهان است که در انتهای جنوبی پل گالاتا واقع شده است. ۸۵ مغازه این بازار، مجموعه‌ای گیج کننده از ادویه جات را به همراه میوه‌های خشک، آجیل، سوسیس، پنیر، شیرینی، چای، صابون، جواهرات و سوغات به فروش می‌رسانند. ضمناً برخی از غرفه‌ها نیز خاویار ایرانی می‌فروشند.

بهترین مکان های استانبول

جمع بندی

استانبول دارای مکان‌های شگفت انگیز زیادی است که ارزش دیدن را دارند. این شهر بسیار بزرگ است با این وجود برنامه ریزی سفر به استانبول ممکن است برای برخی از افراد سنگین باشد، زیرا اکثر جاذبه‌هایی که گردشگران قرار است از آنها دیدن کنند، پراکنده از یکدیگر و در فواصل زیاد واقع شده‌اند. بنابراین، ما در این مقاله از مهم‌ترین و بهترین مکان های استانبول نام بردیم تا هر کسی که قصد دارد به اینجا سفر کند، دچار سردرگمی نشود. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی برده باشید.

درباره “بهترین مکان های استانبول که شگفت زده‌تان می‌کند!” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا