جاهای دیدنی ایران

از بهترین جاهای جلفا دیدن کنید!

امروز می‌خواهیم به آذربایجان شرقی برویم و گشت و گذاری در بین بهترین جاهای جلفا بزنیم؛ جلفا شهری بی‌نظیر در استان آذربایجان شرقی است که پر از جاذبه‌های بی‌نظیر و شگفت انگیز است.  اگر اهل مسافرت و گردشگری هستید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا راجع به محل مسافرت‌تان اطلاعات کاملی جمع‌آوری کنید، سپس سفر خود را شروع کنید و بازدید از هیچ مکانی را از قلم نیندازید.

در این مطلب می‌توانید بابهترین جاهای جلفا در دیگر فصول سال آشنا شوید و سفر ماجراجویانه‌ای را تجربه کنید.‌ امیدواریم اوقات خوبی پیش رو داشته باشید. در سپنجا، با ما همراه باشید.

 معرفی بهترین جاهای جلفا

جُلفا یک شهر مرزی و گمرکی در آذربایجان شرقی است که در ۱۳۵ کیلومتریِ بخش شمالی تبریز، و در ۶۵ کیلومتری شمال شهر مرند در ساحل رودخانه‌ی مرزی ارس واقع است. این شهر به دلیل داشتن شرایط جغرافیاییِ خاص و همسایه بودن با کشورهای آذربایجان و ارمنستان و همچنین داشتن راه آهن سراسری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علاوه بر این موارد، شهر جلفا به دلیل داشتن موقعیت‌های گردشگری بی‌نظیر همواره مورد توجه بوده است. این شهر بعد از تبریز دومین مقصد گردشگری استان آذربایجان شرقی است و همواره گردشگران و توریست‌های بسیاری را میزبانی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم این شهر را به طور کامل بشناسید و از جذابیت‌های آن بهره ببرید.

حمام جلفا

حمام تاریخیِ جلفا در سال ۱۳۸۷ به عنوان یک بنای تاریخی به ثبت ملی رسید. این بنای ارزشمند به دلیل استفاده از معماری‌های ایرانی و رعایت کردن اصول و هنجارهای بناهای ایرانی جزو آثار ارزشمند و تاریخی کشور و از بهترین جاهای جلفا، شناخته می‌شود. به نظر کارشناسان، سبک معماری حمام جلفا به معماری‌های دوره‌ی قاجار شباهت دارد و با این حساب قدمتی ۱۰۰ ساله دارد.

این بنا در جاده‌ای که از تبریز به جلفا ختم می‌شود، در همان ناحیه‌ای که کاروان‌ها برای عبور کردن از رودخانه‌ی ارس در آنجا متوقف می‌‌شدند ساخته شده است. بازرگانان، تجار، کارمندان، نظامیان، کارگران گمرک و کسانی که در این شهر ساکن بودند از حمام جلفا استفاده می‌کردند.

حمام جلفا

پارک ملی کمتال از بهترین جاهای جلفا

یکی دیگر از بهترین جاهای جلفا پارک ملی کمتال است که جزو مناطق گردشگری جلفا قرار دارد که جذابیت بسیاری دارد. مساحت این منطقه هفت هزار هکتار است و در قسمت شمالی آذربایجان شرقی، در مرز بین‌المللیِ ارمنستان قرار دارد. این پارک جزوی از شمال شرقیِ حیات وحش کیامکی است.

اداره‌ی محیط زیست آذربایجان شرقی به دلیل حفظ کردن منابع طبیعی و حیوانی موجود در این منطقه، به صورت ویژه از این پارک محافظت می‌کند و مسئولیت آن‌را پذیرفته است.

پارک ملی کمتال

کلیسای سن استپانوس

یکی دیگر ازبهترین جاهای جلفا  که در سده‌ی نهم میلادی بنا شده است، کلیسای سن استپانوس است. طبق اسناد تاریخی موجود، این کلیسا بعد از کلیسای قره که در آذربایجان غربی است، کلیسای‌ِ با اهمیت ارامنه‌ است. مورد تاسف برانگیزی که وجود دارد این است که این کلیسا به دلیل زلزله‌‌های شدید دچار آسیب‌دیدگی‌های فراوانی شده است؛ اما در دوران صفویه مورد بازسازی قرار گرفته است و بخشی از خرابی‌های آن مرمت شده است.

اگر به طبیعت و عبادت علاقه‌مندید بازدید کردن از این کلیسا احساسات بسیار خوشایندی را برایتان رقم می‌زند، زیرا کلیسای سن استپانوس در مرز جمهوری آذربایجان و جلفا در کنار رودخانه‌یی ارس در دل دامنه‌هایی به نام “ماغارد” قرار گرفته شده است. به دلیل داشتن همین موقعیت جغرافیایی خاص، در کتاب‌های ارمنی به این منطقه عنوان “دیر ماغارد” را اختصاص داده‌اند.

بهترین جاهای جلفا

کلیسای چوپان

و اما کلیسای دیگری که یکی از بهترین جاهای جلفا شناخته می‌شود کلیسای چوپان است. این کلیسا در قسمت غربیِ شهر جلفا، کنار رودخانه‌ی ارس و در بین کوه‌های سرخ رنگ رسوبی بنا شده است و به عنوان یک منطقه‌ی گردشگری جذاب شناخته می‌شود. چوپان‌های ارمنی که در روستاهای اطراف این منطقه زندگی می‌کرده‌اند، بیشتر از کلیسا برای عبادت استفاده می‌کردند. این بنای تاریخی به دلیل اینکه مورد استفادا‌ی قشر ساده‌ای از مردم قرار می‌گرفته است، معماری‌ای ساده و بی‌‌ آلایش اما پر از جذابیت دارد.

کلیسای چوپان

کاروانسرای خواجه‌ نظر

در دوران صفویه، شاه عباس کاروانسراهای بسیاری را بنا کرد که برخی تعداد آنها را ۹۹۹ کاروانسرا هم ذکر کرده‌اند؛ یکی از این کاروانسراهای باشکوه، کاروانسرای خواجه نظر است که به دستور شاه عباس، به افتخار خواجه نظر ساخته شده است. خواجه نظر یکی از ارامنه‌ی معتبر بود که به دلیل سیاست‌های خاصش در تجارت و کسب موفقیت‌ها و اعتبار زیاد، جایگاه ویژه‌ای در دربار شاه عباس به خود اختصاص داده بود. شاه عباس که لقب “کلانتر ملت” را به خواجه نظر داده بود به افتخار خواجه نظر، دو کاروانسرا در اطراف رودخانه‌ی ارس بنا کرد که یکی از آنها همین کاروانسرا است که نام آن همنام خواجه نظر است.

این مطلب را هم بخوانید
چند پل معلق خاص در ایران که باید آن ها را بشناسید! (+تصاویر)

بهترین جاهای جلفا

آبشار آسیاب خرابه از بهترین جاهای جلفا

یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری آذربایجان شرقی، آبشار آسیاب خرابه در شهر جلفا است که در میان صخره‌ها در داخل دره و در کنار یک آسیاب قدیمی قرار دارد؛ واقع شدن آبشار در این منطقه باعث شده است این آبشار به عنوان آبشار آسیاب خرابه شناخته شود. هوای خنک و دلپذیر این منطقه در بهار و تابستان و طبیعت رنگارنگ و زیبای آن در پاییز محیطی فوق‌العاده برای تفریح و گردش‌ و ثبت خاطرات را مهیا کرده است.

آبشار آسیاب خرابه همچنین در روزهای سرد هم پر از جذابیت و هیجان است. یخ زدن آب این آبشار در روزهای سرد سال، منطره‌ای خاص و دیدنی را به وجود می‌آورد که گردشگران و طبیعت دوستان نمی‌توانند از آن بگذرند. یکی دیگر از مزیت‌های این منطقه‌ی گردشگری به این است که امکانات مناسبی مانند، رستوران، آلاچیق، سوپرمارکت، پارکینگ و… برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

آبشار آسیاب خرابه

آبشار ماهاران

آبشار ماهاران هم یکی دیگر از بهترین جاهای جلفا است؛ این آبشار ارتفاعی ۱۵ متری‌ دارد و در کنار رود ارس واقع است. برای دیدن آبشار ماهاران باید به روستای قشلاق واقع در منطقه‌ی حفاظتی کیامکی آذربایجان شرقی سفر کرد. علفزارهای وحشی در دامنه‌‌ی ارتفاعات منظره‌ی چشمگیری برای بازدید کنندگان به وجود آورده است.‌ همچنین آب چشمه‌ها گل‌ها و درختان  حاصلخیزی را در جای‌ جای دره رویانده‌اند که تنوع اقلیمی‌ِ آنها از دید بازدیدکنندگان بسیار جالب و دل‌انگیز است؛ به این صورت که در اوایل بهار و اواخر زمستان می‌توان گل‌های بهاری را مشاهده کرد و همزمان در سمتی دیگر شاهد مناطق پوشیده از برف بود.

روستای دوزال

روستای دوزال هم یکی دیگر ازبهترین جاهای جلفااست . این روستا یک برج دارد که بیشتر با عنوان مقبره‌ی امامزاده شعیب شناخته می‌شود.‌ برج هشت ضلعی دوزال در ۶۵ کیلومتری شهر جلفا قرار گرفته است.‌ قدمت این برج به دوره‌ی ایلخانی یعنی اواخر قرن هفتم برمی‌گردد. این برج با قاعده‌ی سنگی‌اش در هر ضلع، دارای طاقی بلند است. اتاقی که در قسمت غربی برج واقع شده است به مسجد قدیمیِ روستا متصل است و از همین طریق می‌توان محل اصلی مقبره که در زیرزمین قرار دارد را مشاهده کرد.‌

بازدید کردن از این منطقه علاوه بر اینکه شما را با یک بنای تاریخی جالب آشنا می‌کند، می‌تواند روح‌تان هم با طراوت کند؛ زیرا می‌توانید لحظاتی را با روح دو شخصیت متعالی بگذرانید. به گفته‌ی خادم این مقبره، فرزند امام موسی کاظم علیه‌السلام و برادر امام رضا علیه‌السلام در این مقبره مدفون هستند که بازدید از آنها برایتان خالی از لطف نیست.

روستای اشتبین

اشتبین روستایی پلکانی با ارتفاع ۳۲۶۰ متر مربع است؛ اگر ماسوله را دیده باشید به یاد آن می‌افتید زیرا پلکانی بودن این روستا تقریبا شبیه به ماسوله است. دسترسی به این روستا در زمان‌ گذشته دشوار بوده است، زیرا حالتی قلعه‌ مانند داشته است. معماری خانه‌های این روستا به زمان صفویه و قاجار می‌رسد و حالتی خاص دارد؛ و این خاص بودن به علت بستر سنگی موجود در روستا و شرایط اقلیمیِ موجود است. استفاده از بالکن و پناگاه در خانه‌های این منطقه ویژگی بارز دیگری از معماری‌ این روستا است.

سمت شمالی روستا را در فاصله‌ی ۱۴ کیلومتری، رود ارس فراگرفته است و سمت شرق دوزال را رود هراس. آب و هوای این روستا در زمستان‌ها بسیار سرد است و زمین‌های پوشیده از برف به وضوح مشاهده می‌شود. آب و هوای این منطقه تابع ارسباران است و انتخاب مناسبی برای گردشگری بنظر می‌رسد.

جاهای دیدنی جلفا

از دیگر ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی این روستا که آن را به یکی از بهترین جاهای دیدنی جلفا تبدیل کرده است، می‌توان به وجود باغ‌های سرسبز و میوه‌های مرغوب اشاره کرد. همسایه بودن اشتبین با رودهای ارس و هراس باعث به‌ وجود آمدن باغ‌های سرسبز و زیبا و منحصر به فرد، و در نهایت میوه‌هایی مرغوب و با کیفیت شده است. آلبالو، انگور، زردآلو، گردو، زغال اخته، توت، انجیر، انار، گردو، ازگیل و سماق از محصولات درجه‌دار این روستا هستند که به حتم شما را با وجد می‌آورند.

این مطلب را هم بخوانید
جاذبه های دیدنی چهارمحال و بختیاری

رودخانه‌ی ارس

رود ارس یکی از مهم‌ترین رودخانه‌ها است که از قبل مورد توجه همگان بوده است. این رود از کوهِ بینگول داغ یا هزاربرکه‌ی ترکیه که در حومه‌ی سرچشمه‌ی فرات است شروع می‌شود و در نهایت به دریای خزر واریز  می‌شود. رود ارس مرز بین ایران، ارمنستان و آذربایجان است که از شهرهای اهر، مرند، ماکو و گرمی در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل عبور می‌کند.

عرض این رودخانه در منطقه‌ی جلفا حدود ۲۰۰ متر و عمق آن به ۲ الی ۳ متر می‌رسد. رود ارس در این منطقه شیب زیادی دارد؛ به این صورت که اگر آب با سرعت زیادی در جریان باشد، نمی‌توان در آن قایقرانی کرد و باید از قایق‌های موتوری استفاده کرد. این رودخانه مناطق شمال غربی کشور را سیراب می‌کند و در تمامی فصول سال پر آب است.

 افراد در این رود ماهیگیری هم می‌کنند اما اجازه‌ی ماهیگیری در تمام فصل‌های سال را ندارند؛ زیرا تخم ریزی ماهی‌ها در بعضی فصل‌ها اجازه‌ی ماهیگیری را به افراد نمی‌دهد. سیه رود، پلدشت و دیگر مناطق جلفا که در همسایگی این رود هستند، سواحل مناسبی برای ماهیگیری دارند.

بهترین جاهای جلفا

مجموعه کردشت

مجموعه‌ی تاریخی کردشت بهترین جاهای جلفاست که از شمال با کوه‌های ارمنستان و از جنوب با کوه‌های کمتال همسایه است. این مجموعه در مجاورت شهر جلفا بنا شده است و ۸ بنای تاریخی دارد. این بناهای تاریخی عبارت‌اند از: حمام کوچک، حمام بزرگ، عمارت، یخچال، دیوانخانه، قلعه‌ی عباس میرزا، ساخلو نظامی و مسجد غریب. این روستا نقش مهمی در استراتژی جنگی کشور در جنگ ایران و روسیه در دوره‌ی قاجار داشته است زیرا عباس میرزا این منطقه را به عنوان پایگاه جنگی خود در مقابل روس‌ها انتخاب کرده بود.

پل ضیاء الملک | از بهترین جاهای جلفا برای بازدید

پل ضیاء الملک یکی دیگر ازبهترین جاهای جلفاست. این پل که روی رودخانه‌ی ارس واقع شده است، حدودا به اندازه‌ی یک کیلومتر از کاروانسرای خواجه نظر فاصله دارد و فاصله‌ی آن تا خود شهر به ۵ کیلومتر می‌رسد. قدمت این پل پر ماجرا به سال‌های قبل از میلاد برمی‌گردد و بارها مورد تخریب و بازسازی قرار گرفته است. برخی از ماجراهای پل ضیاءالملک عبارت‌اند از جنگ‌های تیمور لنگ و شاهان صفوی که روی این پل اتفاق افتادند.

آخرین بازسازی پل ضیاء الملک در قرن پنجمِ هجری توسط وزیر سلجوقی که ضیاء الملک نام داشت انجام شد و به همین دلیل به همین نام شهرت گرفت. نام و توصیفات این پل را می‌توان در سفرنامه‌های ایرانی و خارجی مطالعه کرد و به اهمیت آن پی برد. این روزها تنها می‌توان بخش‌های تخریب شده‌ی پل ضیاء الملک را مشاهده کرد.

بازارچه‌ی مرزی جلفا

در سفر به آذربایجان شرقی و بازدید ازبهترین جاهای جلفا بعد از اینکه نقاط گردشگری زیبا را مشاهده کردید پیشنهاد می‌کنیم سری هم به بازارچه‌ی مرکزی جلفا بزنید و تفریح‌تان را تکمیل کنید. این بازارچه در مرز ایران و آذربایجان قرار گرفته است. ویژگی منحصر به فردی که این بازار دارد این است که هر دو شهر مرزی می‌توانند محصولات کشور خود را در این بازار ارائه داده و به فروش برسانند. بازارچه‌ی مرزی جلفا با مساحتی حدود یک هکتار در سال ۱۳۷۳ و در کنار پل چوبی و پایانه‌ی مرزی  بنا شد. همه‌ی مردم آزادند از این بازار خرید کنند و لذت ببرند.

بهترین جاهای جلفا

کلام آخر

همانطور که در این مقاله از سپنجا مطالعه کردیدبهترین جاهای جلفا  بسیار هیجان‌انگیز و فوق‌العاده هستند؛ در سفر به این شهر می‌توانید تنوع گردشگری را تجربه کنید، می‌توانید از طبیعت بکر آبشارها استفاده کنید، از بناهای تاریخی‌ِ عصرهای مختلف مانند صفویه و قاجاریه دیدن کنید، می‌توانید به زیارت مقبره‌ی نوادگانِ معصومین بروید یا از عبادتگا‌ه‌های خاص ادیان دیگر دیدن کنید. اگر تا به حال برای سفر به این شهر دودل بوده‌اید، بدون شک بعد از آشنایی با جاذبه‌های گردشگری آن، دیگر یک تصمیم قطعی و نهایی برای سفر به جلفا و بازدید از جاذبه‌های آن می‌گیرید. برای اجاره سوئیت در جلفا روی لینک کلیک کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا