جاهای دیدنی تهران

بازدید از بازار گل محلاتی تهران

افرادی که به گل و گیاه علاقه‌مند هستند، اولین جایی که برای خرید به ذهنشان خطور می‌کند بازار گل محلاتی خواهد بود. در این بازار ازدحام افرادی که مشغول تماشا و خرید کردن هستند را نظاره خواهید کرد و انواع گل و گیاهان با زیبایی، ظرافت و عطر خوشی که دارند هوش از سر بازدیدکنندگان خواهد برد.

بازار گل محلاتی به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی تهران به حساب می‌آید که محال است دست خالی از این بازار بیرون بروید؛ چون علاوه بر گل و گیاه، وجود ابزار آلات کشاورزی، ابزارهای باغبانی و کلی چیزهای دیگری که با گل و گیاه مرتبط باشد در این بازار می‌یابید. با مجله سپنجا همراه باشید تا بازار گل محلاتی تهران را بیشتر بشناسید.

بازار گل محلاتی در تهران

بازار گل محلاتی یکی از بازارهای گل‌ قدیمی تهران به شمار می‌رود که در اتوبان شهید محلاتی تهران، محله زمزم، محله آهنگ تهران و خیابان نبرد جنوبی و میان شاه آبادی و محلات قرار دارد. به طور دقیق‌تر و از لحاظ جغرافیایی در نزدیکی اداره پست منطقه ۱۷، ایستگاه اتوبوس و در کنار خودپرداز بانک سامان واقع شده است.

این بازار در سال ۱۳۷۵ ایجاد شده و با مساحت ۱۰ هزار متر مربع دارای ده سالن بزرگ است و هر کدام از سالن‌ها ۶۰۰ غرفه دارد. در این غرفه‌ها گل‌های رنگارنگ و زیبا برای فروش گذاشته شده است که حس خوب، سرزندگی، شادابی و نشاط را در افراد به وجود می‌آورد و آن‌ها از تمام استرس‌ها و تنش‌های روزمره‌شان دور می‌کند و در عوض آرامش را به تماشاگران و خریداران هدیه می‌کند.

بیشتر فروش گل در این غرفه‌ها گل‌های شاخه‌ای هستند که حدود ۵۰ درصد از فروش آن‌ها خواهد بود. گل‌های بیرونی و آپارتمانی هم در درجه دوم با ۳۰ درصد فروش در این غرفه‌ها موجود است و آن ۲۰ درصد هم مربوط به گل‌های تزئینی و خشکبار خواهد بود. این بازار مثل مراکز خرید لاکچری تهران ظاهری لوکس و مدرن ندارد؛ اما شما را به دنیای رنگین گل و گیاه دعوت می‌کند.

در این بازار افرادی هستند که در پرورش گل و گیاهان تخصص خاصی دارند و حرفه آن‌ها در این کار بسیار بالاست. هر گل و گیاهی که در ذهنتان باشد با مناسب‌ترین قیمت و بهترین کیفیت در این بازار یافت می‌شود. اگر شناختی از گل و یا گیاهی نداشته باشید متخصصانی که آنجا هستند خیلی راحت شما را راهنمایی می‌کنند و توضیحات لازم را به شما می‌دهند.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

خرید از بازار گل محلاتی

بازار گل محلاتی به صورت تک فروشی و عمده فروشی فعالیت دارد و هر گونه خدماتی که به گل و گیاه مربوط شود را ارائه می‌دهد. برخی افراد برای مغازه‌های گل فروشی خود به صورت عمده‌ای با قیمت مناسب به طور روزانه از این بازار خرید می‌کنند و برای فروش در مغازه‌های خود می‌گذارند و با این کار درآمد کسب می‌کنند.

این بازار بزرگ به عنوان دومین بازار گل و گیاه در تهران شناخته می‌شود که رفت و آمد عموم در آن بسیار زیاد است. محصولات این بازار بیشتر انواع بذر، ابزارآلات باغبانی و کشاورزی، انواع کود و سم، خاک‌های گلخانه‌ای، درخت و درختچه، انواع نهال درختان میوه، گلدان‌های زینتی، کاکتوس‌های متنوع و مختلف، ساکولنت‌های زینتی و ساده در رنگ‌های مختلف، ادوات گل‌آرایی و… پیدا می‌شود.

بازار گل

با قدم زدن در این بازار شاید کلمه «دسته» زیاد به گوشتان بخورد و این بیشتر برای این است که گل‌ها به صورت دسته‌ای فروخته می‌شوند. دسته گل شامل ۱۰ یا ۲۰ شاخه آن هم از یک نوع گل هستند؛ مثلا گل‌های رز را در دسته‌های ۲۰ شاخه‌ای قرار می‌دهند. دسته بندی گل‌های شاخه‌ای زیبایی و جذابیت گل‌ها را چند برابر می‌کند و گل‌ها مرتب‌تر نشان داده می‌شوند و فروشندگان برای فروش گل‌های شاخه‌ای دچار سردرگمی نخواهند شد.

فروش گل در این بازار با توجه به نوع گل و شرایط آن‌ها کاملا متفاوت است؛ مثلا گل‌های ارکیده هر شاخه‌اش تعداد زیادی گل روی آن وجود دارد که فروشندگان تعداد گل‌های موجود روی شاخه را می‌شمارند و طبق تعدادشان قیمت‌گذاری می‌کنند. قیمت گل‌ ارکیده بسیار بالاست؛ اما بخاطر زیبایی و جذابیت خاصی که دارد مورد پسند خیلی از افراد قرار می‌گیرد و هر فرد با هرسلیقه‌ای از آن استقبال می‌کند.

گل‌های آنتوریوم یکی از گل‌هایی است که به صورت باکس به فروش می‌رسد که در هر باکس از این نوع گل حدود ۱۰ یا ۱۵ شاخه آنتوریوم وجود خواهد داشت. با این تفاسیر متوجه خواهید شد که خرید گل از این بازار با توجه به نوع و مدل آن متفاوت خواهد بود و قیمت‌ها نیز شبیه به هم نبوده و برخی گران‌تر هستند.

بازار گل محلاتی تهران از جمله بازارهایی است که ارزش رفتن و دیدن را دارد. شاید بگویید قصد خرید از این بازار را ندارید، اما اگر نخواهید خریدی هم کنید همین که در این بازار گشتی بزنید حال و هوایتان عوض می‌شود و آنقدر محو گل‌ها و گیاهان اطراف خود می‌شوید که متوجه گذر زمان نخواهید بود. فروش در این بازار هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم صورت می‌پذیرد.

خیلی از افراد وقت کافی برای آمدن به این بازار را ندارند و نمی‌توانند حضوری برای خرید گل به این بازار بیایند، بنابراین گل مورد نظر خود را به راحتی سفارش می‌دهند و برای آن‌ها در هر مکانی که باشند ارسال می‌گردد. با این کار از اتلاف وقت جلوگیری کرده و از شلوغی بازار در امان خواهید بود؛ اما تماشای این بازار از نزدیک و حضوری تاثیر زیادی در روحیه شما خواهد داشت.

بهترین زمان برای رفتن به بازار گل محلاتی

در هر فصلی که به این بازار قدم بگذارید دست خالی بیرون نخواهید آمد؛ اما توقع نداشته باشید که هر گل و گیاهی که خواستید در هر فصلی در این بازار موجود باشد، چون هر گل و گیاه در فصل خود رویش دارد و آن را در فصل خود می‌توانید پیدا کنید. اما در هر زمان حتی در فصل‌های سرد سال مثل زمستان به این بازار بروید، گل‌های زیبا و پر نقش و نگار چشمانتان را مسحور می‌کند.

برخی افراد فکر می‌کنند در هر زمان که به بازار گل محلاتی بروند و هر نوع گلی را بخواهند پیدا می‌کنند در صورتی که اینگونه نخواهد بود؛ به عنوان مثال در فصل تابستان گل نرگس در این بازار موجود نخواهد بود و اما گل‌هایی مثل رز، داوودی، ژربرا و گل‌های آپارتمانی نیز وجود دارند که در هر فصل سال می‌توانید آن‌‌ها را از این بازار خریداری کنید.

بهترین زمان برای رفتن به بازار گل محلاتی

بخش‌های مختلف بازار گل محلاتی

بازار گل محلاتی از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام از این قسمت‌ها محصولات متفاوتی هم ارائه می‌دهند. این بازار دو ورودی جدا از هم دارد که یکی از آن‌ها درب فرعی در پشت بازار قرار گرفته و دیگری نیز که همان درب اصلی است «پایاگل» نام دارد. این بازار دارای راهروهایی مسقف است و سقف آن‌ها از پوششی استفاده شده که مانع عبور نور نشود و محیطی روشن برای گل‌ها فراهم شود.

برخی از بخش‌های این بازار نیز به صورت روباز و گلخانه‌ای است. علاوه بر گل‌های فصلی، گل‌های عجیب و غریب با رنگ‌ها و ظاهری خاص مثل رز هفت رنگ، رز سبز و… به چشم می‌خورد که برای بازدیدکنندگان جالب و حیرت‌انگیز خواهد بود. در قسمت گلخانه‌ای گیاهانی متناسب با فصل خود پیدا خواهید کرد که محصولات این بخش شامل گل‌های تزئینی، درختچه‌ها، بذرهای گیاهی و انواع کاکتوس‌ها هستند.

در این بازار غرفه‌های زیادی برای فروش گلدان مشاهده می‌کنید. گلدان‌هایی که با ظرافت خاصی تزئین شده‌اند و یا آن‌ها را آنقدر جالب طراحی کرده و قالب‌گیری کرده‌اند که هر رهگذری شیفته آن‌ها می‌شود. این گلدان‌ها که برای گل‌های طبیعی و مصنوعی به کار می‌روند از جنس پلاستیک، سفالی و شیشه‌ای در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف وجود دارند و سلیقه هر کس برای خرید آن‌ها متفاوت خواهد بود.

در این بازار پر از گل، مغازه‌ها و غرفه‌هایی نیز برای ارائه خدمات گل‌آرایی وجود دارند که برای انواع کارهای خود از قبیل جشن عروسی، گل‌های مخصوص برای مراسم ترحیم و فوت، تزئین ماشین عروس، دسته گل عروس و… می‌توانید به این غرفه‌ها مراجعه کنید و کار خود را تحویل بگیرید. در این بازار دوره‌های آموزشی در خصوص پرورش گل و گیاه و باغبانی ارائه می‌شود که باید برای آموزش و شرکت در این دوره‌ها از قبل ثبت نام کنید.

بخش های مختلف بازار گل محلاتی

قیمت و هزینه‌ها در بازار گل محلاتی

شاید از خودتان سوال کنید قیمت گل در بازار گل محلاتی چقدر خواهد بود؟ در جواب باید گفت که به هیچ وجه نگران قیمت‌ها در این بازار نباشید چون بهترین مکان برای تهیه گل با پایین‌ترین قیمت خواهد بود. با خرید از این بازار هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و شما می‌توانید با قیمت پایین‌تر نسبت به مغازه‌های گل فروشی و جاهای دیگر، گل و گیاهان خود را خریداری کنید.

با مراجعه به این بازار، دیگر برای خرید گل‌های خود نیازی به پرداخت هزینه‌های بالا نخواهید بود؛ مخصوصا اگر به صورت عمده خرید کنید کاملا متوجه تفاوت قیمت‌ها نسبت به جاهای دیگر خواهید شد. افرادی که از این بازار خرید می‌کنند، می‌گویند در روزهای پایان هفته، قیمت‌ها نسبت به روزهای عادی یا روزهای وسط هفته کمی افزایش می‌یابد.

دسترسی به بازار گل محلاتی

اگر بخواهید با مترو به بازار گل محلاتی بروید باید از خط ۴ مترو که همان کلاهدوز است سوار مترو شوید و هنگامی که به ایستگاه نبرد رسیدید از مترو پیاده شده و با تاکسی‌های نبرد جنوبی که جلوی درب مترو پارک هستند خود را به بازار گل برسانید. ایستگاه نبرد تهران دقیقا به چهارراه کوکاکولا نزدیک است و در خیابان پیروزی واقع شده است.

اگر با ماشین شخصی بخواهید به بازار گل بروید باید از اتوبان امام علی (ع) به اتوبان محلاتی شرق به سمت جنوب رفته و بعد از اینکه به خیابان نبرد رسیدید چهارراه اول را به سمت راست می‌پیچید و بعد از طی مسیر ۵۰ متری به بازار گل خواهید رسید. مکانی را برای پارک ماشین خود در نظر بگیرید تا جریمه نشوید.

دسترسی به بازار گل محلاتی

رفتن به بازار گل با تاکسی هم به این صورت است که در هر جای تهران باشید ابتدا خود را به خیابان نبرد رسانده و از آنجا با تاکسی‌ها مستقیم به بازار گل می‌رسید. اگر با شهر تهران زیاد آشنایی ندارید و پشت ترافیک بودن شما را کلافه می‌کند بهتر است از خط ویژه تاکسی استفاده کنید. سه خط ویژه تاکسی برای رفتن به بازار گل محلاتی در پیش روی شماست:

  1.     اولین خط در چهارراه مصطفی خمینی، ابتدای بزرگراه شهید محلاتی است.
  2.     دومین خط در میدان امام خمینی و با هم در ابتدای بزرگراه شهید محلاتی خواهد بود.
  3.     سومین خط هم در میدان هفت تیر و در ابتدای بزرگراه شهید محلاتی است.

ساعات کاری بازار گل محلاتی

بازار گل محلاتی هر روز هفته از ساعت ۵ صبح تا ۱۲ ظهر باز است؛ اما در روزهای تعطیل و مناسبت‌ها و همچنین روزهای پنج‌شنبه و جمعه تا ساعت ۲ ظهر نیز برای خدمت رسانی به مشتریان باز خواهد بود. حتما قبل از مراجعه به این بازار زمان کاری آن را در نظر بگیرید تا با بسته بودن آن مواجه نشوید. . توصیه می‌شود در روزهای آخر هفته برای خرید گل اقدام نکنید و روزهای عادی را به خرید اختصاص دهید؛ زیرا آخر هفته‌ها این بازار به شدت شلوغ می‌شود.

بهترین زمان مراجعه به بازار گل محلاتی صبح خیلی زود است زیرا:

  •       ترافیک وجود ندارد و خیلی راحت و سریع می‌توانید خود را به بازار برسانید.
  •       خیلی راحت می‌توانید ماشین خود را پارک ‌کنید چون اول صبح‌ها خلوت‌تر است و جای پارک، زیاد خواهد بود.
  •       اول صبح‌ گل‌ها تازه‌تر و باطراوت‌تر هستند؛ بنابراین برای خرید گل بهتر است صبح خیلی زود به بازار مراجعه کنید.

علت باز بودن این بازار در روزهای تعطیل و مناسبت‌ها بیشتر به این دلیل است که مردم اکثرا برای مناسب‌ها گل تهیه می‌کنند یا در روزهای تعطیل برای خوش‌حال کردن و سورپرایز کردن یک‌دیگر گل‌های زیبا می‌خرند تا به همسر، کودک، برادر، خواهر، دوست یا پدر و مادر خود هدیه دهند؛ بنابراین در این روزها فروش بیشتری دارند و تایم بیشتری هم به آن اختصاص می‌دهند.

آشنایی با چند بازار گل دیگر در تهران

علاوه بر بازار گل محلاتی، بازارهای گل زیادی در تهران وجود دارند که یکی از آن‌ها بازار گل امام رضا در خاوران بعد از مشیریه است که گل‌ها به صورت عمده به فروش می‌رسند. بازار گل شهید فکوری یا آبشناسان، بازار گل شهید بابایی و بازار گل شهید لشگری از دیگر بازارهای گل‌ در تهران هستند.

آشنایی با دیگر بازارهای گل تهران

در آخر

اگر به دنبال خرید گل‌های زیبا هستید بازار گل محلاتی در تهران، بهشت عاشقان گل و گیاه، یکی از بهترین گزینه‌ها در پیش روی شما خواهد بود. با خرید کردن از این بازار خود را به تماشای گل‌های زیبا و باطراوت دعوت خواهید کرد. با دیدن گل‌های زیبا و رنگارنگ و همچنین شلوغی و ازدحام جمعیت به شما روحیه و شادابی خاصی را می‌بخشد. در مجله سپنجا با بازار گل محلاتی آشنا شدید؛ امیدواریم مطالب برایتان مفید بوده باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]
این مطلب را هم بخوانید
کاخ سعدآباد ، گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ معاصر ایران

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا