بدون دسته بندی

از انواع ورزش های زمستانی در ایران چه می دانید؟

از انواع ورزش های زمستانی در ایران چه می دانید؟

از انواع ورزش های زمستانی در ایران چه می دانید؟

تفریحات زمستانی و برف بازی و گلوله های برفی یکی نوستالژی های کودکی اکثر ماست. بعد از بارش برف به یاد کودکی قدم به برف سفید پا نخورده میگزاریم و کودک میشویم.

در زندگی خشک و ماشینی امروز می­توان با بارش یک برف شادی را بدست آورد.

ساختن آدم برفی و گرفتن عکس های یادگاری و انتشار این عکس ها در فضای مجازی در فصل سرد زمستان خالی از لطف نیست. اگر جزو علاقه مندان به ورزش ها زمستانی هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

سرد شدن هوا و آمدن فصل های سرد سال یکی از نعمات خداوند است که شادی را به انسان ها هدیه می دهد. با برف پوش شدن خیابان ها، کوه ها، طبیعت و … ورزش ها و تفریحات زمستانی خواهان زیادی پیدا می کنند.

بسیاری از افراد تور های اطراف شهری را برای گذراندن اوقات فراغتشان در روز های برفی انتخاب می کنند.

تور هایی که با فراهم آوردن تفریحات سرد، خالق یکی از بهترین تجربیات شما خواهند بود. با سپنجا همراه باشید تا در ادامه با تعدادی از ورزش های زمستانی در ایران و دنیا آشنا شویم:

پیست اسکی توچال
پیست اسکی توچال

تفریح و ورزش های زمستانی

تیوب سواری

یکی از پرطرفدار ترین تفریحات در فصول سرد سال، تیوب سواری است. از تیوب سواری نمی توان با عنوان ورزش های زمستانی در ایران یاد کرد؛ بلکه بیشتر در ایران جنبه تفریحی و دورهمی دارد.

تیوب سواری تفریحی همه پسند، ارزان، شاد و هیجان انگیز است که محال است با بارش برف کسی نخواهد آن را تجربه کند.

افراد بسیار زیادی هستند که به خاطر تجربه ی سر خوردن روی شیب کوه ها همراه با دوستان و آشنایان، انتظار فصول سرد سال را می کشند.

گاهی ممکن است تیوپ سواری خطرناک باشد، اما با رعایت نکاتی می توان آن را به یکی از لذت بخش ترین خاطرات تبدیل کرد. از جمله این نکات می توان به استاندارد بودن تعداد نفرات متناسب با ظرفیت تیوب، بررسی سلامت تیوب و … اشاره کرد.

اغلب در اطراف و نزدیکی شهرها، دامنه کوه ها و … می توان فضاهایی بسیار مناسب برای تیوپ سواری پیدا کرد.

پیست اسکی خوشاکو
پیست اسکی خوشاکو

اسکی

یکی دیگر از پرطرفدار ترین ورزش های زمستانی می توان به اسکی اشاره کرد. اگر خودتان تجربه اسکی نداشته اید، حتما نام آن را در لا به لای خبر های ورزشی شنیده اید.

لذت اسکی را نمی توان با هیچ ورزش دیگری مقایسه کرد، اما این ورزش نیازمند مهارت است. اسکی علاوه بر آن که ورزشی بسیار مفرح و هیجان انگیز است؛ ورزشی گران قیمت نیز به حساب می آید.

این مطلب را هم بخوانید
جاجیم قشقایی

اسکی نام کلی است که روی این ورزش می گذارند اما دارای انواع مختلفی مانند اسکی آلپاین، اسنوبرد، اسکی روی ماسه و اسکی روی چمن می باشد. اسکی، جزو ورزش های زمستانی در ایران هم به حساب می آید.

علاقه مندان به این ورزش معمولا با بارش برف به پیست های اسکی اطراف شهر ها می روند و خاطره ای فراموش نشدنی ای را می سازند.

از جمله پیست های اسکی ایران می توان به دیزین، شمشک،دربندسر، توچال در تهران و خوشاکو در ارومیه، کاکان در کهگیلویه و بویراحمد، بیجار در کردستان، سهند در تبریز، شیرباد در مشهد اشاره کرد.

اگر جزو علاقه مندان ورزش اسکی هستید، در انتهای مطلب می توانید بخشی از پیست های اسکی موجود در ایران را مشاهده کنید.

 

 

اسکی روی یخ (اسکیت روی یخ)

اسکیت روی یخ یکی دیگر از مهیج ترین تفریحات و ورزش های زمستانی است که علاوه بر خود ورزشکاران، بینندگان نیز از تماشای آن لذت می برند.

انجام حرکات نمایشی و هنرمندانه هنگامی که روی تیغه هایی فلزی و ظریف ایستاده اید، تجربه ای بسیار لذت بخش و غیر قابل توصیف است. ممکن است تصور کنید.

این ورزش فقط در کشور های خارجی و سردسیر انجام می شود، اما بر خلاف تصورتان اسکی روی یخ یکی از ورزش های زمستانی در ایران نیز به شمار می آید.

در تهران، مشهد و شهر های بزرگ دیگر باشگاه ها و پیست هایی برای علاقه مندان این ورزش ایجاد شده است که می توانید از آن ها استفاده کنید.

پیست اسکی شمشک
پیست اسکی شمشک

 

اسکی صحرانوردی

یکی از ورزش های زمستانی در دنیا است که به تازگی طرفداران زیادی را پیدا کرده است. اسکی صحرانوردی در کشور های سرد و کوهستانی واقع شده در اروپا و آمریکای شمالی محبوبیت زیادی دارد.

در آینده هم به یکی از ورزش های زمستانی در ایران تبدیل خواهد شد؛ چرا که اخیرا مسابقاتی در ایران در این زمینه برگزار شده است.

 

پرش با اسکی

پرش با اسکی یکی دیگر از ورزش های زمستانی است که با اسکی تلفیق شده و لذت بیشتری را برای ورزشکار ایجاد می کند.

در این ورزش، ورزشکار سعی می کند علاوه بر عبور از یک سراشیبی که از برف پوشیده شده است، با پرش از آن در دورترین نقطه ی ممکن در زمین فرود بیاید.

جالب است بدانید اسکی هایی که در این ورزش زمستانی مورد استفاده قرار می گیرد، بزرگتر و پهن تر از حالت عادی است.

پرش با اسکی یکی از ورزش های المپیک نیز به شمار می آید که می توان ان را در سطوح مصنوعی نیز انجام داد.

پیست اسکی نسار بیجار
پیست اسکی نسار بیجار

 

ورزش دو گانه

یکی دیگر از ورزش های زمستانی محبوب، ورزش دو گانه است. نام دیگر ورزش دوگانه، نوردیک ترکیبی است که یکی از بازی هایی است که در المپیک توسط ورزشکاران انجام می شود.

فعالیتی که ورزشکار در این ورزش انجام می دهد از نام آن به دور نمی باشد.

این مطلب را هم بخوانید
پیست اسکی دیزین کجاست؟

نوردیک ترکیبی از دو بخش اسکی صحرانوردی و پرش با اسکی تشکیل شده است؛ یعنی ورزشکار ابتدا باید مسافتی به طول ۱۵ کیلومتر را به اسکی صحرانوردی بپردازد، سپس پرش با اسکی انجام دهد.

ورزش دو گنه در گذشته ورزشی حاشیه ای بوده است و طرفداران زیادی نداشته است. اما با گذشت زمان مردم خواستار پخش این بازی از تلویزیون شدند و این ورزش طرفداران خاص خود را پیدا کرد.

در برخی از کشور ها به خصوص در آلمان، این ورزش از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

پیش از آنکه این ورزش در المپیک به صورت ورزشی اصلی و حرفه ای حضور داشته باشد، در مسابقات جهانی دو گانه و یا رقابت های جام جهانی دوگانه برگزار می شده است و رفته رفته طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

 

باندی

اگر جزو افراد علاقه مند به فوتبال هستید، حتما از بندی خوشتان می آید. باندی یکی دیگر از ورزش های زمستانی است که شباهت بسیار زیادی به هاکی روی یخ دارد.

در این ورزش، بازیکنان توسط یک چوب باندی توپ را به سمت دروازه حریف پرتاب می کنند. قوانین حاکم بر این بازی شباهت بسیار زیادی به قوانین فوتبال دارد. اندازه زمین آن به اندازه زمین فوتبال است و پوشیده از یخ است.

درست مانند فوتبال هر تیم دارای ۱۱ بازیکن است و انجام بازی در کل در دو نیمه ۴۵ دقیقه ای انجام می شود. به علت شباهت زیاد این بازی به فوتبال، گاهی به آن فوتبال زمستانی نیز می گویند.

 

در اینجا فهرستی از مناطق و پیست‌های اسکی ایران را می‌بینید.

  • پیست اسکی دربندسر(استان تهران)
  • پیست اسکی توچال(تهران)
  • پیست اسکی آبعلی(استان تهران)
  • پیست اسکی شمشک(استان تهران)
  • پیست اسکی دیزین(استان البرز)
  • پیست اسکی خور(استان البرز)
  • پیست اسکی آلوارس(استان اردبیل)
  • پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلوی نمین(استان اردبیل)
  • پیست اسکی اندبیل خلخال(استان اردبیل)
  • پیست اسکی شازند(استان مرکزی)
  • پیست اسکی پولادکفسپیدان (استان فارس)
  • پیست اسکی تربیت‌بدنی سپیدان (اردکان)فارس(استان فارس)              اقامت در کلبه چوبی در سپیدان
  • پیست اسکی خوشاکو(ارومیه)
  • پیست اسکی نسار(بیجار)
  • کوهرنگ(بختیاری)
  • پیست اسکی کاکان(استان کهکیلویه و بویراحمد)
  • پیست اسکی تاریک دره(همدان)
  • پیست اسکی سهند(استان آذربایجانشرقی)
  • شهمیرزاد(استان سمنان)
  • پیست اسکی شیرباد(استان خراسان رضوی)
  • پیست اسکی چلگرد(شهر کرد)
پیست اسکی چلگرد شهرکرد
پیست اسکی چلگرد شهرکرد
  • پیست اسکی فریدون شهر(استان اصفهان)
  • پیست اسکی پاپایی(استان زنجان)
  • پیست اسکی کامان(استان قزوین)
  • پیست اسکی سقز(استان کردستان)
  • پیست اسکی یام(استان آذربایجانشرقی)

طبیعت مهربان ایران بستر مناسبی را برای ورزش اسکی فراهم نموده است. علاقمندان میتوانند با سفر به این مناطق از این امکانات استفاده نمایند.

با ورود به سایت سپنجا میتوانید اقامتگاه های حوالی پیست های اسکی ایران مشاهده کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا