جاهای دیدنی تهران

آشنایی با کافه موزه مقدم

کافه موزه مقدم در واقع یکی از بناهای تاریخی متعلق به زمان قاجار است است که امروز به عنوان یکی از با ارزش‌ترین خانه‌های جهان شناخته می‌شود. این مجموعه موزه از یک باغ زیبا تشکیل شده است که با خیال راحت از سر و صدای خیابان‌ها در پشت دیوارهای ضخیم پنهان شده است. ورودی موزه از خیابان مشخص نیست، اما آماده است تا تمام زیبایی خود را به روی مسافران کنجکاویی که متوجه درب محجوب موزه می‌شوند بگشاید. در گشت و گذار در این خانه ارزشمند با سپنجا همراه باشید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

درباره تاریخ موزه مقدم

این خانه نمونه‌ای مجلل از بناهای دوران قاجار است. در اصل متعلق به یکی از مراجع شهر به نام احتساب‌الملک بوده است. بعدها پسرش محسن مقدم وارث خانه شد و به همراه همسرش سلما صاحب خانه شد. این خانه علاوه بر اینکه خود یک بنای معماری و فرهنگی است، مجموعه‌ای باورنکردنی از اشیاء قیمتی است. این خانه به دانشگاه تهران رسیده است که بعد از فوت محسن نیز نظارت خود را ادامه داد. در سال ۲۰۰۹، این خانه بازسازی شد و برای تبلیغات به عنوان موزه افتتاح شد.

معماری کافه موزه مقدم

این بنا از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است. دکوراسیون خانه برای سبک آن دوره معمول است: کاشی‌های رنگارنگ، ستون‌ها و طاق‌ها فضایی اصیل منحصر به فرد ایجاد کرده‌اند. باغ آرام آن پر از درختان شکوفه، گل‌ها و بوته‌ها است که با فواره‌ها و مجسمه‌های فیروزه‌ای تزئین شده است. این باغ به ویژه در فصل بهار که طبیعت در زیر آفتاب ملایم بیدار می‌شود، نفس گیر است. یکی از اتاق‌های خانه با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و مرجان تزئین شده است. همچنین مهمانان می‌توانند کاشی‌های طلایی منحصر به فرد را تحسین کنند که یکی از دیوارها را تزئین کرده است.

معماری موزه

نمایشگاه موزه مقدم

محسن مقدم نقاش، باستان شناس و استاد هنر بود. هم او و هم همسرش سلما علاقه زیادی به فرهنگ و تاریخ داشتند و برای همین هم بود که زندگی خود را وقف جمع آوری و نگهداری اشیاء با ارزش از سراسر جهان کردند. آنها این اشیاء را در خانه یعنی کافه موزه مقدم امروز نگه می‌داشتند و از آنها همچو فرزندان خود مراقبت می‌کردند. بازدیدکنندگان اکنون می‌توانند یک نمایشگاه از مجموعه منسوجات کمیاب محسن مقدم را تماشا کنند. سایر نمونه‌ها در حالت یخ زده هستند تا از تخریب آنها جلوگیری شود. چند سفال قرمز از مجموعه باستانی چشمه علی وجود دارد که قدمت آن به هزاره پنجم قبل از میلاد می‌رسد. علاوه بر این، این نمایشگاه شامل نقاشی، موزاییک، مجسمه و موارد دیگر به همراه عکس‌های محسن مقدم و همسرش سلما است.

این مطلب را هم بخوانید
دیدنی ها و جاذبه های گردشگری منطقه کوهستانی فیروزکوه

موقعیت موزه مقدم

این موزه در قلب تهران، در خیابان امام خمینی، در فاصله چند قدمی ایستگاه مترو حسن آباد و ایستگاه اتوبوس BRT البرز واقع شده است. شما به راحتی می‌توانید آن را در تور تهران‌گردی خود قرار دهید زیرا موقعیت آن به کاخ گلستان، بازار بزرگ و موزه‌های متعدد نزدیک است.

محل اقامت در نزدیکی موزه مقدم

موزه مقدم به دلیل موقعیت مرکزی خود هتل‌های زیادی در اطراف خود دارد. اگر قصد سفری مقرون به صرفه دارید، هتل ۱ ستاره مهر یا هتل ثامن را امتحان کنید. هر دو اینها در فاصله چند قدمی کافه موزه مقدم قرار دارند. اتاق‌های دنج را می‌توانید در هتل‌های ۲ ستاره شهریار، ایران مرکزی یا هتل گلستان پیدا کنید. برای اقامت لوکس بیشتر به هتل بزرگ فردوسی مراجعه کنید. هتل ۵ ستاره اسپیناس نیز گزینه دیگری است که می‌توانید برای انتخاب در نظر بگیرید.

هتل اسپیناس

محل غذا خوردن در نزدیکی موزه مقدم

پس از بازدید از موزه مقدم، ناهار را در یکی از کافه‌ها و رستوران‌هایی که در فاصله کمی از موزه قرار دارد، صرف کنید. می‌توانید کافه ملک را در خیابان کوشک مصری امتحان کنید یا به بازار بزرگ سر بزنید تا بهترین مکان برای تجربه فضای اصیل و البته امتحان کردن غذاهای سنتی را پیدا کنید. همچنین، می‌توانید مکان‌های دنج و مدرن زیادی مانند کافه راش پیدا کنید.

زمان بازدید از موزه مقدم

موزه مقدم مکان بی‌نظیری است که شما را متحیر می‌کند و نیاز به ساعت‌ها وقت گذاشتن برای تماشای تمام زیبایی‌های داخلی و باغ دارد. برای یک بار هم که شده از خیابان‌های خاکستری تهران دور شوید و خود را به درخشندگی و طراوت این خانه باغ دعوت کنید و لحظاتی آرام را در این مکان منحصربفرد سپری کنید. کافه موزه مقدم همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۹ الی ۱۶:۳۰ باز است. حیاط موزه به ویژه در فصل بهار خیره کننده است، در حالی که درختان و گل‌ها شکوفا می‌شوند.

چگونه به موزه مقدم برسیم

از طرق زیر می‌توانید خود را به موزه مقدم تهران برسانید:

با اتوبوس

ایستگاه اتوبوس البرز به فاصله ۳ دقیقه پیاده روی از موزه قرار دارد.

با مترو

نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به موزه مقدم، ایستگاه‌های حسن‌آباد و دانشگاه امام علی(ع) است. این خانه تاریخی در حد فاصل این دو ایستگاه واقع شده و بعد از خروج از هر کدام با حدود پنج دقیقه پیاده‌روی قابل دسترسی است.

پیاده

موزه مقدم در نزدیکی خیابان ولی‌عصر، موزه ملی ایران، کاخ گلستان و سردر باغ ملی قرار دارد. اگر قصد بازدید از این مکان‌ها را دارید، می‌توانید به سمت موزه مقدم نیز قدم بزنید.

این مطلب را هم بخوانید
محله عودلاجان جاذبه ای دیدنی و پرماجرا در قلب تهران!

کافه موزه مقدم در دل خانه‌ای قجری

همان‌طور که می‌دانید موزه مقدم در واقع ساختمان یا عمارتی قدیمی بوده که امروز در قالب موزه و کافه شناخته می‌شود. در مورد موزه مقدم صحبت کردیم اما حالا می‌خواهیم کمی از کافه دنج و جذاب این عمارت در گوشه حیاط بگوییم. این کافه به اسم «کافه مقدم» شناخته می‌شود و در حال حاضر جزو زیباترین کافه‌های سنتی تهران است.

این کافه‌ای دنج در گوشه حیاط خانه تاریخی مقدم است که در فضای صمیمی خود می‌تواند به بازدیدکنندگان موزه، لذت میل کردن یک شربت خوشمزه در هوای باطراوات را هدیه دهد. کافه مقدم بسیار نقلی و جمع و جور است اما منوی آن بسیار متنوع و رنگارنگ است. شما می‌توانید از شربت و قهوه گرفته تا وعده‌های غذایی ایرانی و فرنگی و همینطور میان وعده‌های خوشمزه را در منوی آن پیدا کنید.

منوی این کافه کوچک پر است از چیزهایی چون کیک‌های مخصوص خود کافه، صبحانه قجری، آبگوشت، کله جوش، آش رشته، کباب تابه‌ای، کیک باقلوا، چیزکیک، کیک شکلاتی، دمنوش زعفرونی، شیک شکلات و کلی چیزهای دیگر…

کافه موزه مقدم

قیمت بلیط موزه مقدم

در طول روز افراد زیادی به خانه مقدم یا کافه موزه مقدم سر می‌زنند تا هم از آثار ارزشمند موزه دیدن کنند و هم قدری در کافه دنج مقدم در گوشه حیاط بنشینند و گلویی تازه کنند. اگر شما هم دوست دارید یک روز را مهمان خانه مقدم باشید، قبل از رفتن نیاز است بدانید که قیمت بلیط آن برای هر نفر ۱۰ هزار تومان است. همچنین هر بازدیدکننده خارجی نیز باید ۳۰ هزار تومان بابت خرید بلیط بپردازد.

سخن آخر…

در مورد آثار تاریخی، به ویژه ساختمان‌های به جا مانده از دوران مختلف تاریخ باید گفت که ارزش قابل توجهی برای یک شهر و کشور دارند. حفاظت و نگهداری از این آثار ما را به تاریخ زادگاه و سرزمین خود وصل می‌کند. خانه باغ مقدم در شهر بزرگ تهران یکی از گران‌ترین خانه‌های تاریخی جهان است و در حال حاضر به عنوان موزه فعالیت می‌کند. این خانه از موزه، باغ و یک کافه دنج و نقلی برخوردار است. کافه موزه مقدم در گوشه حیاط قرار دارد و خوردنی‌های بسیار خوشمزه‌ای در آشپزخانه کوچکش سرو می‌شود.

درباره “آشنایی با کافه موزه مقدم” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا