جاهای دیدنی تهران

آشنایی با جاهای دیدنی شمشمک

روستای توریستی شمشک از مرتفع ترین روستاهای ایران است. این روستا در دل رشته کوه البرز مرکزی با ۲۷۰۰ متر ارتفاع قرار دارد. جاهای دیدنی شمشک هرساله هزاران نفر از اقصی‌نقاط کشور را به سمت خود می‌کشانند اما بیشتر پاتوق جوانان تهران محسوب می‌شود چرا که از مرکز تهران ۶۵ کیلومتر فاصله دارد و از طریق یک جاده کوهستانی تنها با  حدود ۱ و نیم ساعت رانندگی قابل دسترسی است.

در کنار این روستا یک پیست اسکی به نام پیست اسکی شمشک وجود دارد که خیلی محبوب است. این پیست اسکی برای اولین بار در سال ۱۳۳۷ در ایران افتتاح شد و هم اکنون پس از دیزین و دربندسر، سومین پیست اسکی کشور است.

روستای شمشک را کوه‌های متعددی با ارتفاع ۳ تا ۴۰۰۰ متر احاطه کرده است. برای همین به یکی از بهترین مناطق کوهستانی برای پیاده روی و دوچرخه سواری در بهار و اوایل تابستان تبدیل شده است. همچنین برای اسکی در زمستان عالی است. این دهکده‌ی تفریحی با جاهای دیدنی متنوع خود همه را شگفت زده می‌کند! اگر قصد داردید به شمشک بروید، این مقاله از سپنجا را بخوانید تا بدانید باید کجاها را ببینید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

لیست کامل جاهای دیدنی شمشمک

شمشک همواره به خاطر هوای خنک در تابستان مورد توجه قرار می‌گیرد. اما چند سالی است که به خاطر زمستان‌‌های برفی نیز مورد توجه عده زیادی از علاقه‌مندان اسکی قرار گرفته است. این منطقه دارای یکی از مهم‌ترین پیست‌های اسکی کشور است اما هدف تمام بازدید کنندگان‌اش لذت بردن از اسکی نیست زیرا اینجا جاهای دیگری هم دارد که واقعاً ارزش دیدن دارند. بیایید آنها را با هم مرور کنیم.

پیست اسکی شمشک

یکی از مقاصدی که دوستداران اسکی در تهران برای اسکی انتخاب می‌کنند پیست اسکی شمشک است. افراد دیگری نیز در طول تعطیلات تابستانی برای اهداف دیگری مانند دویدن و لذت بردن از هوای خنک به این منطقه توریستی می‌روند. دو پیست اسکی بین المللی در ایران وجود دارد که اولی پیست اسکی دیزین و دومی پیست اسکی شمشک است. این پیست یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شمشک است و در سال خیل عظیمی گردشگر به سمت خود فرا می‌خواند.

شمشک در شمال شرقی تهران و در مجاورت فشم یا میگون قرار دارد. بهترین راه برای رسیدن به این منطقه و پیست اسکی آن با ماشین است. حمل و نقل عمومی در دسترس نیست و همین امر دسترسی به آن را کمی سخت می‌کند. اما اگر ماشین کرایه کنید یا از یک سرویس تاکسی خصوصی استفاده کنید، بسیار آسان است. نکته‌ای که نیاز به توجه دارد این است که زمان رسیدن به شمشک در فصل زمستان به دلیل ترافیک زیاد است. می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و جاذبه‌های اطراف پیست را ببینید. پیست اسکی توچال، پیست اسکی دیزین، مجموعه سعد آباد، مجموعه کاخ نیاوران، موزه زمان و بازار سنتی تجریش جاهای دیدنی اطراف پیست اسکی شمشک هستند.

پیست اسکس شمشک از جاهای دیدنی شمشمک

قله سرکچال شمشک

قله‌ی سرکچال به عنوان یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی شمشمک شناخته می‌شود. به دلیل ارتفاع زیاد اسم این قله در فهرست بلندترین قله‌های رشته‌کوه البرز قرار گرفته است و راه صعود به آن به حدی زیبا و جذاب است که اکثر کوهنوردان ترجیح می‌دهند بارها و بارها به این مکان برگردند. برای دسترسی به جاده سرکچال می‌توانید یا از طریق روستای شمشک یا  پیست اسکی شمشک اقدام کنید. همچنین می‌توانید از روستای لالان هم اقدام کنید.

چشمه‌‌ی آفتاب ندیده

چشمه آبی بسیار جذاب در شمشک وجود دارد که بسته به دلایلی به چشمه آفتاب ندیده شهرت پیدا کرده است. این چشمه در شمال شمشک واقع شده است و گویا در گذشته به دلیل قرار داشتن در سایه هرگز در معرض نور خورشید قرار نمی‌گرفته است. جالب این است که مرور زمان تغییراتی در شکل و محیط اطراف این چشمه ایجاد می‌کند و چشمه آفتاب ندیده شمشک را برای همیشه از سایه بیرون می‌کشد.

پیست اسکی دربندسر | یک پییست اسکی چهار فصل

دربندسر که چند سال پیش توسط یک سرمایه گذار خصوصی خریداری شد، یکی از معدود پیست‌های اسکی در ایران است که توسعه یافته است. این پیست بزرگ یکی از جاهای دیدنی شمشک است و حدود یک ساعت با تهران فاصله دارد.

این مطلب را هم بخوانید
بازدید از جاهای دیدنی فشم

پیست اسکی دربندسر از لحاظ وسعت، پشت دیزین بزرگ‌ترین ایران قرار دارد! این پیست در عرض چند سال توانست محبوبیت زیادی در بین اسکی‌بازان ایرانی پیدا کند. دربندسر هم اکنون مجهز به تله کابین دو نفره چهار نفره، یک تله کابین دو نفره، یک تله کابین و دو تله اسکی است. امکان اسکی روی چمن در این پیست وجود دارد اما در فصل تابستان.

خدمات : اسکی شبانه، اجاره لباس، فروشگاه‌های‌ لوازم اسکی، رستوران‌ها، زمین‌های اسکی و…

آدرس: جاده‌ی لشگرک، جاده‌ی اوشان فشم، جاده‌ی فشم، جاده‌ی دربندسر

اسکی دربند

آبشار دربندسر

آبشار دربندسر شمشک یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران است. این آبشار توسط طبیعتی سبز و باطراوت احاطه شده و آب آن بسیار زلال و شفاف است. بازدید از این آبشار در فصل بهار بسیار توصیه می‌شود زیرا منطقه‌ای که در آن واقع شده است مملوء از گیاهان و گل‌های رنگارنگ می‌شود. آبشار دربندسر در جاده شمشک به دیزین قرار دارد.

راپ سوئینگ

یکی دیگر از جاهای دیدنی شمشک منطقه راپ سوئینگ آن است. راپ سوئینگ از تفریحات بسیار هیجان انگیز و محبوب در بین جوانان است که در میان کوه‌های شمشک انجام می‌شود. این نوعی  پرش با طناب است که در ارتفاع حدود صد متر صورت می‌گیرد . روستای میگون دارای اولین راپ‌سوئینگ این منطقه است.

مسیر دسترسی به راپ سوئینگ شمشک: جاده‌ی لشگرک، جاده‌ی فشم، جاده‌ی شاهد شرقی

هفت چشمه میگون

هفت چشمه میگون یکی از چشمه‌های خروشان و پرآب نزدیک تهران است. هوای منطقه‌ای که این آبشار در آن قرار دارد، غالباً خنک است و طبیعت آن هم به لطف وجود چمشه بسیار دیدنی و شاداب است.

هفت چشمه

خانه تاریخی هومن میگون

خانه تاریخی هومن میگون یکی از چندین بنای تاریخی شمشک است. نام این اثر در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و برای دسترسی به آن ابتدا باید خود را به روستای میگون رساند. این بنا یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی شمشک است و معماری آن بسیار باسلیقه و هوشمندانه انجام شده است. هوشمندانه از این لحاظ که دیوارهای آن دولایه ساخته شده‌اند تا در مقابل نفوذ سرما به داخل خانه مقاوم باشند.

آبشار ده تنگه

اگر گذرتان به شمشک افتاد سری هم به آبشار زیبای ده تنگه در روستایی به نام آهار بزنید. به جرأت می‌توان گفت آهار یکی از زیباترین روستاهای نزدیک تهران است و ارزش دیدن دارد. این روستا به واسطه آبشار ده تنگه شناخته می‌شود اما خود به تنهایی یکی از جاذبه‌های ارزشمند شمشک محسوب می‌شود. نام دیگر آبشار ده تنگه، چهل پله است و این نام به دلیل مسیر پله‌پله‌ای که آبشار در آن جاری است انتخاب شده است.

روستای امامه

روستای امامه نیز به عنوان یکی از جاهای دینی شمشک مورد توجه عده زیادی قرار دارد. ساکنان تهران اغلب آخر هفته‌ها به اینجا می‌آیند و یکی دو روزی را در آب‌وهوای پاک و مطلوب آن سپری می‌کنند. هوای این روستا در فصل تابستان خیلی خنک و دلچسب است و دسترسی به آن از طریق جاده به راحتی انجا می‌شود. اما یادتان باشد که زمستان‌‌ به هیچ عنوان زمان مناسبی برای بازدید از روستای امامه نیست زیرا هرکس ینمی‌تواند هوای شدت سخت و طاقت‌فرسای آن را تحمل کند.

بقعه متبرکه شاهزاده حسین(ع)

شمشک علاوه بر جاهای تفریحی متنوع، چندین مکان زیارتی هم دارد که بقعه شاهزاده حسین یکی از آنهاست. این بقعه که در روستای امامه قرار دارد به دلیل معماری زیبا و البته چشمه آبی گوارا که در کنارش جریان دارد مورد توجه گردشگران است. قدمت این آرامگاه مربوط به قرن نهم است و گفته می‌شود که شاهزاده حسین یکی از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) است.

بقعه متبرکه

امامزاده اسماعیل (ع)

آرامگاه امامزاده اسماعیل یکی دیگر از مکان‌های زیارتی منطقه شمشک است. ساخت بنای این امامزاده به دوران قاجار برمی‌گردد و نام آن چند سالییست که به لیست آثار ملی ایران اضافه شده است.

دره هملون

دره هملون یکی دیگر از جاهای دیدنی شمشک است. روزگاری این دره  به عنوان یکی از بکرترین نقاط ایران شناخته می‌شد زیرا پر از آبشارهای خروشان و زیبا بود و طبیعت آن به حدی شاداب و سرسبز بود که از دورترین نقاط کشور گردشگر جذب می‌کرد اما حالا به دلیل ویلاسازی انبوه طبیعت بکر آن را در حال نابودی کامل است و چیزی از شکوه آن باقی نمانده است. دره هملون با وجود تمام آسیب‌هایی که دیده است همچنان ارزش دیدن دارد و غار هملون از جاهای دیدنی آن محسوب می‌شود.

قلعه کیقباد

قلعه کیقباد که یکی دیگر از پربازدیدترین جاهای شمشک است در منطقه هملون واقع شده و قدمت بسیار بالایی دارد. باستان‌شناسان قدمت این غار را به قرن چهارم هجری نسبت داده‌اند و اسم آن چند سالیست که به فهرست آثار ملی راه پیدا کرده است. گرچه مورد بی‌مهری‌های فراوانی هم قرار دارد.

این مطلب را هم بخوانید
مرکز خرید شاپرک همه آنچه باید بدانید! معرفی، آدرس، ساعت کار

غار اسحاق تهران

اگر به غارنوردی علاقه دارید و دست کم چندبار این کار را انجام داده‌اید، در سفر به شمشک سری هم به غار اسحاق بزنید. این غار اسرار آمیز که یکی از بهترین جاهای دیدنی شمشک محسوب می‌شود در منطقه‌ی هملون واقع شده است و فرصت خوبی برای دوست‌داران غارنوردی فراهم آورده است.

از آنجا که غار اسحاق در یک سراشیبی تند قرار دارد، توصیه می‌شود بدون تجهیزات مناسب مسیر آن را آغاز نکنید. درون غار نیز شیبی تند به سمت پایین دارد اما اگر با آمادگی کامل ماجراجویی در آن را آغاز کنید قطعاً به یکی از بهترین تفریحات عمرتان تبدیل می‌شود زیرا بعد از اتمام ماجراجویی در انتهای غار با تالاری مواجه می‌شوید که محلی جالب برای اتراق غارنوردان است.

رستوران‌های شمشک

شمشک علاوه بر طبیعت زیبا، تفریحات مناسب هر فصل و جاهای دیدنی کم‌نظیر؛ رستوران‌ها و کافه‌های زیادی را هم ارائه می‌دهد. از جمله:

  • رستوران قله دربندسرواقع در قله اول پیست اسکی دربندسر
  • رستوران پیست دربندسر واقع در پیست اسکی دربندسر
  • رستوران لوچین واقع در پیست اسکی شمشک
  • رستوران بابا علی واقع در در منطقه‌ی فشم و در نزدیکی پیست اسکی شمشک
  • رستوران کاپل واقع در در نزدیکی پیست اسکی شمشک
  • رستوران کوهستان واقع در نزدیکی پیست شمشک
  • و…

رستوران های شمشک

راه دسترسی به شمشک

تا اینجا با جاهای دیدنی شمشک آشنا شدید حال نوبت مسیریابی این منطقه رسیده است. مسیر دسترسی به منطقه توریستی شمشک، مسیر بسیار لذت‌بخشی است زیرا از روستاهای زیبایی چون لواسان گذر می‌کند. مسافرانی که از شهر تهران راهی شمشک می‌شوند، ابتدا خود را لواسان می‌رسانند و از جاهای دیدنی آن بازدید می‌کنند. سپس مسیر خود را به سمت جاده‌ی فشم ادامه می‌دهند و پس از پشت سر گذاشتن چند روستا به نام‌های زردبند، رودک، شمران، حاجی‌آباد و… وارد روستای شمشک می‌شوند.

اقامت در شمشک

هتل جهانگردی شمشک گزینه مناسبی برای اقامت شما در این منطقه است. این هتل در کوه البرز واقع شده است و به دلیل موقعیت مکانی که در آن واقع شده است، حتی در تابستان هم نیازی به سیستم سرمایشی ندارد. این هتل دو ستاره اقامتگاهی برای تمام فصول سال است. در بهار و پاییز از رنگ‌های زنده طبیعت لذت خواهید برد و در پاییز و تابستان فرصت تنفس هوای پاک را خواهید داشت. همچنین فرصت دارید جاهای دیدنی شمشک را که در مناطق دورتر هستند ببینید.

پیست‌های اسکی شمشک و دیزین جاذبه‌هایی هستند که به راحتی از هتل گردشگری شمشک قابل دسترسی هستند و آن را به گزینه‌ای مناسب برای دوستداران اسکی در فصل اسکی تبدیل می‌کنند. این هتل همچنین از زندگی شهری پر سر و صدا فاصله دارد و آرامش مطلق را به مهمانان خود هدیه می‌دهد.

هتل جهانگردی شمشک

این هتل همچنین یک رستوران در فضای باز و یک رستوران سرپوشیده با غذاهای لذیذ محلی و بین المللی دارد که راحتی و آسایش هرچه بیشتر میهمانان را فراهم می‌کنند. کافی شاپ هتل مکانی مناسب برای صرف یک نوشیدنی گرم بعد از یک روز سرد است. یک زمین بازی سرگرم کننده نیز برای بچه‌ها در دسترس است.

لازم است بدانید که تنها راه اقامت در شمشک اجاره ویلا نیست. در این منطقه و محله‌های آن از جمله دربندسر، شمشک بالا، سفیدران و… می‌توانید در اقامتگاه‌های بومگردی و کلبه‌های چوبی نیز اقامت داشته باشید که هم کم هزینه‌تر از هتل هستند و هم ارتباط نزدیک‌تری با طبیعت اطراف خواهید داشت.

کلام آخر

سفر مجازی ما به شمشک یکی از دهکده‌های تفریحی و خوش آب و هوای شمال تهران به آخر رسید. جاهای دیدنی شمشک ارزش دیدن دارند بنابراین اگر ساکن تهران هستید بدانید که تا شمشک زیبا و دوست‌داشتنی راهی ندارید. توصیه می‌کنیم برای یک بار هم که شده سری به این منطقه بزنید و خود را از تفریحات و دیدنی‌های کم‌نظیر آن بهره‌مند بسازید.

در مسیر دسترسی به شمشک از سه روستای توریستی و بسیار خوش آب و هوای ایران گذر خواهید کرد که احتمالاً محبوبیت و شهرت آنها بیشتر از شمشک باشد. این روستاها لواسان، فشم و میگون هستند که به لطف هوای خنک و بی‌نظیرشان به ویژه در فصل تابستان به برترین تفرجگاه‌های تابستانی نزدیک تهران تبدیل شده‌اند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا