جاهای دیدنی ایران

آشنایی با بهترین مکان های کرمانشاه

دوست دارید بهترین مکان های کرمانشاه را برای تفریح بشناسید؟ اگر پاسخ مثبت می‌دهید، پس این مقاله برای شما نوشته شده است. درست است که همه‌ی ما کرمانشاه را با بیستون و طاق بستان، زیباترین و مهم‌ترین جاذبه آن می‌شناسیم اما حقیقت چیز دیگری است. شهر کرمانشاه با بیش از ۴۰۰۰ اثر تاریخی و طبیعی، یکی از پرجاذبه‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید. جالب است بدانید حدود ۷۱۶ مورد از آثار تاریخی این شهر به ثبت ملی رسیده‌اند که از بین آنها، تنها یک مورد توانسته است به فهرست جهانی یونسکو راه پیدا کند. این اثر، بیستون زیبا و شگفتی آفرین است.

کرمانشاه شهری است که تاریخش در درجه اول مورد اهمیت قرار می‌گیرد. این شهر از قدمت بسیار طولانی برخوردار است و پیدایش آن به سده چهارم میلادی بر می‌گردد. کرمانشاه با جمعیت ۹۴۶.۶۵۱ نفر، نهمین شهر پرجمعیت و بزرگ‌ترین شهر کردشین ایران به حساب می‌آید. این شهر با مساحت ۹۷/۹۵ کیلومتر مربع از شمال تا جنوبش پر از آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی متنوع و زیبا است. به خواندن این نوشتار در سپنجا ادامه دهید تا با بهترین مکان های گردشگری کرمانشاه آشنا شوید. بدون شک کرمانشاه برایتان سفری لذت‌بخش و متنوع رقم خواهد زد.

بهترین مکان های گردشگری کرمانشاه

طاق بستان

طاق بستان نوعی اثر تاریخی برجای مانده از دوران ساسانیان است که امروز به یکی از دیدنی‌ترین جاهای کرمانشاه تبدیل شده است و سالانه هزاران توریست ایرانی و خارجی از آن بازدید می‌کنند. ما این اثر را به آن دسته از گردشگرانی که به دیدن آثار تاریخی و همینطور شناخت بیشتر عصر ساسانی علاقه دارند، بسیار توصیه می‌کنیم.

طاق بستان در واقع نام روستایی از روستاهای باستانی کرمانشاه بوده است، اما امروز یکی از محله‌های شمال شرق آن محسوب می‌شود. این بنا با مجموعه‌ای از سنگ نبشته‌ها و همینطور سنگ نگاره‌ها در دامنه کوهی به نام طاق بستان و در کنار دریاچه‌ای بسیار زیبا به همین نام واقع شده است. در تاریخ این اثر آمده است که طاق بستان، در دوران ساسانیان یکی از بهترین مکان‌های تفریحی شاهان ساسانی بوده است که در آن به استراحت و شکار پرداخته‌اند. جالب است بدانید نقوش حجاری شده این بنا نیز نشان دهنده همین جریان هستند.

طاق بستان

بیستون

بیستون؛ بدون شک یکی از بهترین مکان های کرمانشاه برای تفریح است. این جاذبه و شاهکار را می‌توانید در ۳۲ کیلومتری شهر کرمانشاه پیدا کنید. بیستون در جنوب غربی شهری به نام بیستون و در دامنه کوهی به همین نام واقع شده است. محوطه‌ای که بیستون در آن قرار دارد، بیش از ۲۸ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران از جمله مجسمه هرکول، سراب بیستون، نقش برجسته گودرز، غار شکارچیان، کاروانسرای شاه عباسی، نقش برجسته مهرداد دوم، فرهاد تراش و …. را در خود جای داده است.

تاریخ نشان می‌دهد، محوطه‌ای که مجموعه آثار بیستون در آن جای گرفته است بنا به دلایل مختلفی در طول تاریخ، مورد توجه شاهان و فرمانروایان زیادی بوده است. آب و هوای خوب و سپس موقعیت جغرافیایی عالی، دو عامل اصلی این میزان توجه به بیستون بودند. همانطور که اشاره شد، بیستون شامل یک مجموعه آثار تاریخی گسترده می‌شود. پس با حضور در این محل که یکی از بهترین مکان های کرمانشاه است، علاوه بر کتیبه بیستون می‌توانید انواع سنگ نبشته‌ها، سنگ نگاره‌ها، سراب بیستون، پل بیستون، نیایشگاه‌ها و پرستشگاه‌ها، دژ تاریخی مدفون، تصاویر شاه اشکانی، تپه نادری و… را ببینید و کلی اطلاعات به دست آورید. جالب است بدانید هر یک از این آثار مربوط به دوران مختلفی از تاریخ سرزمینمان از جمله دوره هخامنشیان، ساسانیان، سلوکیان، اشکانیان، ایلخانیان و… بوده‌اند.

بیستون

تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک یکی از آثار برجسته و برجای مانده از دوره قاجار است که قدمتی بالغ بر ۱۱۴ سال دارد. این سازه، در شهر زیبای کرمانشاه و در خیابانی به نام حدادعادل واقع شده است. البته نام قدیمی این خیابان آبشوران بوده است که هنوز هم برای عده‌ای از بزرگان این شهر به همین نام شناخته می‌شود.

جالب است بدانید این بنا در محوطه‌ای گود قرار دارد و بازدید کنندگان برای دسترسی به آن باید تعداد نسبتاً زیادی پله را پشت سر بگذارند. در مورد سرگذشت و تاریخ این بنا که امروز یکی از بهترین مکان های کرمانشاه به شمار می‌رود بد نیست بدانید، بانی ساخت آن شخصی بود به نام حسین خان معین الرعایا که در سال ۱۳۲۰ هجری قمری، بخش حسینیه آن را به منظور برگزاری آیین تعزیه و گرامیداشت واقعه کربلا راه‌اندازی کرد.

این مطلب را هم بخوانید
معروف ترین مساجد ایران ، شکوه معماری بی‌نظیر اسلامی ایرانی

 بعد از واقعه به توپ این بنا، به دست گروهی از مشروطه خواهان در سال ۱۲۸۸ شمسی و همینطور ترور حسین خان معین الرعایا، حسینه به دست میرزا حسن خان معاون الملک بازسازی و تکمیل شد. این حسینه بعد از بازسازی، گسترده‌تر شد و بخش‌های مختلفی از جمله زینبیه و عباسیه به آن افزوده شد. این تکیه تاریخی و بسیار زیبا اکنون در عمق شش متری زمین است و برای دسترسی به آن باید ۱۷ پله را طی کنید. وقتی وارد صحن شوید می‌توانید از بخش زینیبه، عباسیه و حسینه آن دیدن کنید. جالب است بدانید بخش زیادی از شهرت این عمارت را کاشی‌کاری منحصربه فرد و کم‌نظیر آن تشکیل داده است.

بهترین مکان های کرمانشاه

تکیه بیگلربیگی

یکی دیگر از بهترین مکان های کرمانشاه برای بازدید، تکیه بیگلربیگی در بافت تاریخی شهر است. اگر می‌خواهید شاهد یکی از منحصربه فردترین آثار تاریخی کرمانشاه باشید، در سفرتان به این شهر، به محله فیض آباد، خیابان مدرس بروید. تکیه بیگلربیگی در همین خیابان واقع شده است. قدمت این شاهکار به دوره قاجار باز می‌گردد و گفته می‌شود توسط عبدالله بیگلربیگی ساخته شده است.

این تکیه در محوطه‌ای باصفا، پر از درخت، گل و گیاه و همینطور حوضچه‌های پر از آب قرار دارد. تکیه بیگلربیکی که امروز یکی از بهترین جاذبه‌های کرمانشاه است، بخش اعظمی از شهرت خود را مدیون آینه کاری‌های کم‌نظیر است. تالار بزرگی که به زیبایی در بخش غربی این عمارت دیده می‌شود، یکی از زیباترین بخش‌های عمارت است که با آینه‌های خیره کننده و کتیبه‌های زیبا تزیین شده است.  این جاذبه اکنون به عنوان موزه خط و کتابت شهر کرمانشاه و همینطور یک شاهکار معماری بی‌نظیر، پذیرای گردشگران شهر است.

بهترین مکان های کرمانشاه

پارک کوهستان

اگر با هدف طبیعت گردی و ماجراجویی به شهر کرمانشاه سفر می‌کنید، پس لازم است یکی از بهترین مکان های کرمانشاه را که دقیقاً برای همین موضوع احداث شده است را بشناسید. این مکان در واقع یک پارک سرسبز و بسیار بزرگ در شمال شهر کرمانشاه است که فاصله کمی هم با طاق بستان شگفت انگیز دارد. بنابراین اول از هر کدام دیدن کنید، شانس بازدید از دیگری را هم به دست خواهید آورد.

 این پارک، کوهستان نام دارد و به بام کرمانشاه نیز شهرت دارد. با حضور در چنین پارکی، خود را در یک آب و هوا و طبیعت کوهستانی بسیار لذت‌بخش حس خواهید کرد. نورپردازی عالی، آبشارها، درختان، طبیعت سرسبز و از همه مهم‌تر چشم انداز فوق‌العاده چشم نواز شهر از ارتفاعات این پارک، هر ببینده‌ای را افسون خواهد کرد.

غار پراو از بهترین مکان های کرمانشاه

در اعماق یکی از معروف‌ترین کوه‌های کرمانشاه به نام پراو، غاری بسیار عمیق به همین نام نهفته است که به خطرناک‌ترین غار ایران شهرت پیدا کرده لست. بازدید کنندگان این غار، بدون شک از دل شیر برخوردارند که حاضر هستند، برای دسترسی به آن از ورودی کاملاً عمودی غار عبور کنند. غار پراو یکی از بهترین مکان های کرمانشاه برای ماجراجوایان ایرانی و خارجی است اما نمی‌توان آن را جز غارهای معمولی قلمداد کرد.

این غار با ۱۴۵۴ متر طول و ۷۵۱ متر عمق در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و مابین دو کوه طاق بستان و بیستون واقع شده است. از زمان کشف این غار حدود ۴۰ سال میگذرد. در آن زمان این تنها غار عمودی دنیا بود اما با گذشت زمان غارهای عمودی دیگری در دیگر مناطق دنیا کشف شد. اما با این حال هنوز لقب «اورست غارهای جهان» از آن گرفته نشده است.

جالب است بدانید واژه پراو در گویش محلی کرمانشاه، به معنی پر از آب است. این نام به دلیل آبی که در نقاط مختلف غار جاری است و از یخچال‌های زیرزمینی نشأت می‌گیرد، برای آن انتخاب شده است. بازدید از این غار بستگی به این دارد که شما چقدر غارنوردی بلد هستید، اگر تجربه غارنوردی دارید و از آن لذت می‌برید بدون شک غار پراو لذتی فراتر از هیجان را برایتان به ارمغان می‌آورد.

غار پروا

سرآب نیلوفر

سرآب نیلوفر؛ یکی دیگر از بهترین مکان های کرمانشاه برای بازید و گشت گذار است. این سراب زیبا در شمال غربی کرمانشاه و تقریباً در ۱۴ کیلومتری آن واقع شده است. برای دسترسی به این جاذبه باید به منطقه سنجابی کرمانشاه بروید، این سراب درست در دامنه کوه کماجار این منطقه آرام گرفته است و با زیبایی هرچه تمام‌تر منتظر است تا شما بروید و آن را کشف کنید.

منظره‌ای که شما قرار است با آن روبه رو شوید، دریاچه‌ای مملو از گل‌های نیلوفر است که در روزهای گرم سال غنچه‌ها و برگ‌های آن کاملاً سر از آب بیرون می‌آورند و بازدید کنندگان را با زیبایی خود حیرت‌زده می‌کنند. ضمناً در اطراف همین دریاچه، یک پارک ساحلی بسیار زیبا و همینطور تاسیسات رفاهی-گردشگری ارائه شده است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی ایلام + جاذبه‌های گردشگری

سراب نیلوفر

تالاب هشیلان از بهترین مکان های کرمانشاه

اگر از دیدن مناظر و شگفتی‌های طبیعت سیر نمی‌شوید، سری هم به تالاب هشیلان در این شهر زیبا بزنید. هشیلان در حدود ۳۲ کیلومتری شمال غربی شهر قرار دارد و برای دسترسی به آن باید به روستای الهیارخانی بروید. دقیق‌تر بگوییم، این تالاب در مسیر جاده کرمانشاه-روانسر قرار دارد. وقتی می‌گوییم این تالاب یکی از بهترین مکان های کرمانشاه است اغراق نکرده‌ایم چرا که هشیلان تنها یک تالاب معمولی نیست بلکه زیستگاهی مناسب برای تعداد زیادی پرنده و جانور مختلف از گونه‌های متفاوت است.

پرندگان و جانورانی که در اطراف این تالاب به وفور دیده شده‌اند شامل: بوتیمار، لک لک، اردک سر سبز، گیلار، نوک پهن، کاکایی نوک سبز، چنگر نوک سرخ، فلامینگو، یلوه، خروس کولی، جغد کوچک، شاه بوف، هدهد، چکاوک، لاک پشت، سوسمار آگاما، سمندر، روباه، خرگوش، گربه وحشی و… می‌شود. اگر دلتان برای یک ماجراجویی حسابی لک زده است، از تالاب هشیلان دیدن کنید که این روزها به عنوان یکی از هزار عجایب کرمانشاه، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

موزه پوشاک و زیورآلات

موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه، یک موزه به شدت جذاب و رنگارنگ است که در مجموعه تکیه معاون الملک، همان تکیه‌ای که در چند بخش قبلی معرفی کردیم، بنا شده است. این موزه در واقع یکی از مهم‌ترین بخش‌های تکیه معاون الملک است. در این موزه که یکی از بهترین مکان های کرمانشاه محسوب می‌شود می‌توانید علاوه بر لذتی که از حیاط گل کاری شده و کاشی‌کاری منحصر به فرد تکیه می‌برید، انواع پوشاک و زیروآلات سنتی مردم کرمانشاه را که شامل پیراهن‌های سفید، شلورهای کردی سمبادی، گیوه و انواع انگشتر، گوشواره و پابندهای زنانه قدیمی را ببینید.

بهترین مکان های کرمانشاه

موزه پارینه سنگی زاگراس

در ایران موزه‌های زیادی پیدا می‌شود که هر کدام مجموعه آثاری از دوره‌های تاریخی مختلف را به نمایش می‌گذارند اما موزه پارینه سنگی زاگرس در کرمانشاه کمی با دیگر رقیبان خود فرق دارد. این موزه تنها به یک دوره از تاریخ پرداخته است که آن هم دوران پیش از تاریخ است. به همین دلیل از این موزه، به عنوان اولین موزه پارینه سنگی خاورمیانه یاد می‌شود.

این موزه در چهار اتاق، آثار مربوط به دوران مختلف پارینه سنگی را به نمایش گذاشته است که شامل انواع ابزارآلات سنگی، استخوان انسان و حیوانات، اشیاء قدیمی و… می‌شود.

موزه پارینه سنگی

باغ گلها

باغ گلها؛ یکی دیگر از بهترین مکان های کرمانشاه است. اگر می‌خواهید اوقات فراغت و لحظات شاد و آرام بخشی را تجربه کنید، به این باغ سری بزنید و نفسی تازه کنید. این باغ ساخته دست بشر است و از تاریخ ساخت آن تنها ۷ سال می‌گذرد. مساحت باغ به بیش از پنج هکتار می‌رسد و در سراسر آن گونه‌های مختلف گل و گیاه به چشم می‌خورد.

این باغ شامل باغ‌های مختلف از جمله باغ گل‌های ایرانی، باغ گل‌های انگلیسی، باغ گل‌های ایتالیایی و باغ گل‌های ژاپنی و فرانسوی می‌شود. همینطو در بخش‌های دیگر آن می‌توان شاهد زیباترین تپه‌های چمنی، آکواریوم، آبراه، برکه‌ها و از همه مهم‌تر هزاران گونه گل و گیاه کاشته شده در محوطه بود.

 

بهترین مکان های کرمانشاه

سخن آخر…

ما در این مقاله نگاهی به بهترین مکان‌های تفریحی کرمانشاه انداختیم و دیدیم که این شهر دوست‌داشتنی، تاریخی و زیبا چه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان و جذابی دارد. البته این جاذبه‌هایی که ما از آنها نام بردیم تنها چند مورد از بهترین مکان های کرمانشاه هستند. در این شهر بیش از ۴۰۰۰ هزار جاذبه وجود دارد! برای سفر به کرمانشاه علاوه بر بازدید از مکان های تفریحی لازم است نسبت به نحوه اقامت نیز اقدام کنید. در سپنجا می توانید اجاره سوئیت مبله در کرمانشاه و یا اجاره اقامتگاه بومگردی در کرمانشاه را انجام دهید و بابت اقامت خود در این شهر نگرانی نداشته باشید.

درباره “آشنایی با بهترین مکان های کرمانشاه” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا