دیدنی های گیلان

معرفی لیدر محلی گیلان

بسیاری از مردم ایران هنگام تعطیلات، به سمت شمال کشور راهی می‌شوند تا حال و هوایی عوض کنند و بتوانند در دل طبیعت سرسبز از هوای مطبوع و همچنین آبشارها و رودخانه‌های خروشان لذت ببرند. گیلان یکی از استان‌های شمال کشور به حساب می‌آید که هر چه از زیبایی‌ها و شگفتی‌های بی‌کرانش بگوییم باز کم است. جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده‌ای در جای جای این استان وجود دارد که لیدر محلی گیلان وظیفه معرفی آن‌ها را بر عهده دارد.

اگر با تورهای گردشگری به استان زیبای گیلان سفر کنید، می‌توانید از راهنمایی‌های لیدر محلی و همچنین خدمات تور بهره‌مند شوید. لیدر با تمام مناطق دیدنی این استان کاملا آشناست؛ بنابراین بدون اینکه مسیر را گم کنید و یا معطل شوید می‌توانید از تمام جاذبه‌ها بازدید کنید. در این مقاله از سپنجا قرار است لیدر محلی گیلان را به شما معرفی کنیم و با جاذبه‌های این استان زیبا بیشتر آشنا شوید؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

استان گیلان

استان گیلان از جمله استان‌های شمالی ایران به شمار می‌رود که شهر مرکزی این استان، شهر زیبا و خارق‌العاده رشت است. شهر رشت حدود ۴۰ کیلومتر از دریای خزر فاصله دارد. خیلی از ساکنین تهران در آخر هفته‌ها به سمت این منطقه راهی می‌شوند؛ چون راه زیادی هم از تهران تا شمال نخواهد بود. رفتن به گیلان از طریق هواپیما، وسیله شخصی، اتوبوس، تاکسی و… امکان پذیر است.

این استان به وسیله آستارا که یکی از شهرهای مرزی ایران است با کشور جمهوری آذربایجان ارتباط دارد. شهرستان‌های گیلان شامل صومعه‌سرا، بندرانزلی، فومن، سیاهکل، آستارا، املش، لنگرود، رودسر، لاهیجان، تالش، آستانه اشرفیه، شفت، رودبار، ماسال، رشت و رضوان‌شهر هستند. در تمام این شهرستان‌ها شگفتی‌های بی‌نظیری نهفته است که تا کنون ندیده‌اید.

جمعیت این استان بر اساس آخرین آمار و سرشماری که در سال ۱۳۹۵ داشته‌اند حدود ۲.۴۸۰.۸۷۴ نفر بوده که اکنون آمار دقیقی به دست نرسیده است. مساحت گیلان به ۱۴.۰۴۴ کیلومتر مربع می‌رسد و باید بدانید که آب وهوای این منطقه همانند دیگر مناطق شمالی تابستان‌های گرم و مرطوبی دارد و زمستان‌ها معتدل و شرجی می‌شود. گیلان از سمت جنوب به قزوین و زنجان، از سمت غرب به اردبیل و از شرق هم به استان مازندران منتهی می‌شود.

جنگل‌های انبوه و درختان سر به فلک کشیده، دشت‌ها و ییلاقات سرسبز، دریای مواج، آبشارها و رودخانه‌های خروشان، کوهستان‌های پوشیده شده از جنگل و… باعث شده‌اند تا گیلان به یک مکان تفریحی و گردشگری تبدیل شود. پس از مازندران دومین استان پر جمعیت شمالی کشور، گیلان است که شهرستان رشت ۴۶ درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده و بعد از رشت هم بندر انزلی و لاهیجان هستند که تمام این‌ها را لیدر محلی گیلان برایتان بازگو خواهد کرد.

استان گیلان

گیلان شامل کرانه‌های جنوبی دریای خزر و همچنین بخش‌های سرسبز و زیبای رشته کوه‌های البرز است. این استان به دلیل بارش‌های فراوان بسیار پر آب است و چیزی حدود ۴۰ رودخانه در آن وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سفیدرود اشاره کرد. رودهای دیگر شامل عمل‌کنده، کرگان‌رود، وزیرکنده، خشکبیجاری، شیوه‌رود، اسالم، دهکا، دیناچال، پیله‌رود، خالکایی، آستاراچای، حسن‌ کیاده، شفارود، چمخاله و… هستند.

پوشش گیاهی و جانوری گیلان به دلیل شرایط آب و هوایی، خاک حاصلخیز، بارش‌های فراوان، تغییرات دما فوق‌العاده است. جنگل‌های دست نخورده هیرکانی در این بخش از ایران قرار گرفته‌اند. جنگل‌های هیرکانی نقش مهم و مؤثری در اکوسیستم دارند و از مهم‌ترین و معروف‌ترین جنگل‌های جهان به شمار می‌روند. گذشته گیلان به چندین هزار سال پیش باز می‌گردد و از آثار به جای مانده از گذشتگان متوجه قدمت طولانی آن می‌شوید.

بر اساس کتاب‌های قدیمی، یونانی‌های باستان، گیلان را با نام کادوسیان یا کادوس صدا می‌زدند. در زمان‌های گذشته این استان به سه بخش تقسیم‌بندی شده بود که این سه بخش شامل دیلم، طالش، و جیلان یا همان گیلان امروزی بودند. مردمان این استان مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز هستند که به زبان گیلکی صحبت می‌کنند؛ البته مردمی که در بخش شمال غربی گیلان زندگی می‌کنندزبان تالشی دارند. شهرهای نزدیک به جمهوری آذربایجان نیز گویشی ترکی دارند.

بیشتر بخوانید: شهر ماسال گیلان کجاست؟

تور گردشگری گیلان

برای سفر به گیلان افرادی که ویلا دارند و یا دوست دارند که به تنهایی سفر کنند باید از نرم افزارهای هدایت کننده و راهنما استفاده کنند و یا از افراد سوال کنند. در مقابل افرادی هم هستند که سفر با تورهای گردشگری را ترجیح می‌دهند که هم به صرفه‌تر هستند و هم اینکه لیدر و راهنما دارد و به تمام سوالات شما پاسخ می‌دهد. این تورها خدمات و امکانات خوبی هم به مسافران ارائه می‌دهند که همه این خدمات در هر تور می‌تواند متفاوت باشد.

این مطلب را هم بخوانید
15 مورد از مکان‌های ناشناخته گیلان را که نمی‌دانید کجاست!

تورهای مسافرتی داخلی زیادی تا به امروز برگزار می‌شدند که تنها به یک شهر محدود بودند اما امروزه آژانس‌های مسافرتی زیادی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید؛ مثلا با این تورها می‌توانید به چندین شهر محبوب و پرطرفدار گیلان سر بزنید و از جاذبه‌های ناشناخته و بکر آن دیدن کنید. هر چند سفر با تورهای گردشگری لذت بیشتر دارد و از مزایای بیشتری هم برخوردار است؛ اما باید هزینه‌ای هم بابت شرکت در این تور بپردازید.

علت متفاوت بودن قیمت و هزینه‌های تورهای گردشگری گیلان به خدمات و امکانات و مکان‌های مورد بازدیدی بستگی دارد؛ بنابراین قبل از انتخاب تورگردشگری حتما با لیدر محلی گیلان تماس گرفته تا از همه چیز مطمئن شوید. برخی از لیدرهای محلی تورهای خصوصی نیز برگزار می‌کنند که وعده‌های غذایی، محل اقامت، مکان‌های مورد بازدید و… به انتخاب شما بستگی دارد.

این مقاله را هم بخوانید: بازدید از بکرترین روستاهای گیلان

تور گردشگری گیلان

لیدر محلی گیلان

حال که با تورهای گردشگری آشنا شدید باید لیدرهای این تورها را نیز بشناسید. هر تور گردشگری باید لیدر داشته باشد، چون هیچ گروهی بدون رهبر نمی‌تواند هماهنگ باشد. یکی از لیدرهای معروف و سر شناس گیلانی فردی به نام علیرضا کاکرودی است که مدرک بین‌المللی داشته و مجری تورهای طبیعت‌گردی، صخره‌نوردی و تاریخی است. این لیدر در صورتی که مایل باشید، به شما مشاوره گردشگری هم خواهد داد.

برای هماهنگی سفر با تورهای گردشگری می‌توانید با علیرضا کاکرودی در تماس باشید. اگر علاقه دارید تا به ارتفاعات و آبشارها وهمچنین کوه‌های جنگلی بروید، بهتر است از ایشان راهنمایی بگیرید. تمام امکانات رفاهی نیز برای گردشگران در نظر گرفته است. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اگر دچار بیماری خاصی هستید از رفتن به برخی ازمکان‌ها مثل ارتفاعات خودداری کنید.

آقای اسماعیل چرمچی یکی دیگر از لیدرهای گردشگری استان گیلان است که به تاریخچه همه جاذبه‌ها و مکان‌ها آشنایی کامل دارد. هر گونه تور گردشگری اعم از خصوصی و گروهی توسط این لیدر برگزار می‌شود. تنها کافیست که از قبل با ایشان تماس بگیرید. برای هماهنگی‌های لازم بهتر است که با آقای چرمچی در تماس باشید.

جاذبه‌های گردشگری گیلان

استان گیلان یکی از استان‌های توریستی و گردشگری است که هر ساله عده زیادی از افراد از اقصی نقاط دنیا برای بازدید از بخش‌های جذاب و دیدنی آن راهی سفر می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان می‌پردازیم:

ماسوله

ماسوله یکی از شهرهای جذاب و دیدنی گیلان است که با سرسبزی و جنگل‌های بکر در کنار دشت‌ها و رودخانه‌های خروشان شما را شیفته خود می‌کند. خانه‌های شهر ماسوله بر روی دامنه کوه ساخته شده‌اند که حالتی پلکانی دارند؛ طوری که حیاط خانه پشتی سقف خانه جلویی است. ماسوله در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از میراث فرهنگی ارزشمند ایران به ثبت رسید که امروزه یکی از مکان‌های گردشگری در ۲۰ کیلومتری رشت است.

شاندرمن ماسال کجاست؟

ماسوله

قلعه رودخان

گیلان چون یکی از مناطق تاریخی با قدمت بالا است، بنابراین باید انتظار داشت که مکان‌ها و قلعه‌های قدیمی زیادی از گذشتگان وجود دارد. یکی از مهم‌ترین، معروف‌ترین و بهترین این قله‌ها، قلعه رودخان نام دارد. این قلعه در میان جنگل‌های انبوه و سرسبز گیلان و در شهرستان فومن قرار دارد و آنقدر محکم و استوار ساخته شده که تا به امروز همچنان باقی مانده است. اگر همراه با تور و لیدر محلی گیلان به این منطقه بروید قطعا بیشتر لذت خواهید برد.

ییلاقات ماسال

تعداد ییلاقات استان گیلان بی‌شمار است که یکی از معروف‌ترین آن‌ها ییلاقات ماسال نام دارد. اگر به همراه تور گردشگری قرار است به این ییلاقات سفر کنید حتما از قبل با لیدر محلی گیلان هماهنگ کنید که در این ییلاق‌ها بساط را پهن کرده و با یک وعده غذایی در دل طبیعت، حسابی لذت ببرید. ییلاقات ماسال دارای آب و هوایی مطبوع، آبشارهای مرتفع، فضایی مه‌آلود، آرامش‌بخش و بکر هستند که با قدم زدن در این ییلاقات حس می‌کنید که روی ابرها قدم می‌گذارید.

برای اجاره سوئیت در ماسال روی لینک کلیک کنید.

ییلاق سوباتان

یکی دیگر از ییلاقات گیلان، ییلاق سوباتان است که شهرستان تالش قرار دارد. یکی از جذابیت‌های مهم این ییلاق وجود اسب‌های زیباییست که در دل طبیعت سرسبز به این طرف و آن طرف می‌دوند و علاوه بر آن کلبه‌های چوبی و قدیمی در کنار چشمه‌ها و چمنزارها منظره‌ای رویایی را خلق کرده است که چشم هر بیننده‌ای را به خود مسحور می‌کند. در این منطقه آرامشی عجیب را تجربه خواهید کرد؛ زیرا خبری از آلودگی هوا و آلودگی صوتی نیست.

ییلاق سوباتان

گردنه حیران

گردنه حیران جزء استان گیلان به حساب می‌آید که در مسیر اردبیل به آستارا قرار گرفته است و از مکان‌های دیدنی آستارا نیز محسبوب می‌شود. این گردنه در کل از سه روستا به نام‌های حیران وسطی، حیران سفلی و حیران علیا تشکیل شده است. معنای کلمه حیران «منطقه‎ای احاطه شده از ابر و مه» است که ریشه این کلمه به زبان تالشی برمی‌گردد. این گردنه در عین زیبا بودن بسیار خطرناک است؛ بنابراین توصیه می‌شود که با دقت رانندگی کنید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای اجاره ویلا در ماسال و اولسبلنگاه

اجاره سوئیت در ماسوله

دریاچه سقالسکار

دریاچه سقالسکار در نزدیکی روستایی به نام سقالسکار، در دهستان لاکان و در شهرستان رشت قرار گرفته که هر ساله گردشگران خارجی و داخلی برای تماشای این دریاچه زیبا راهی سفر می‌شوند و در این زمان لیدر محلی گیلان باید گردشگران را راهنمایی کند. سقالسکار به دلیل تمیز بودن فضای آن لقب پاک‌ترین دریاچه گیلان را گرفته است و قایق‌سواری و پیاده‌روی در جنگل‌های انبوه آن از جمله تفریحات سقالسکار به شمار می‌روند.

اولسبلنگاه

اولسبلنگاه یکی از روستاهای خوش آب و هوا و سرسبز گیلان است که از جنوب ماسال ۲۵ کیلومتری فاصله دارد. ییلاق‌های این منطقه با اقیانوس ابری و دشت‌های بی‌نظیری که دارد از بهترین مقاصد گردشگری هستند. از شهر رشت تا اولسبلنگاه حدود ۵۰ کیلومتر راه است و وقتی به این منطقه زیبا برسید متوجه می‌شوید که در ارتفاعات تالش واقع شده که ارتفاع آن از سطح دریا به ۱۴۸۹ متر می‌رسد.

راهنمای اجاره ویلا در ماسال و اولسبلنگاه

جنگل گیسوم

این پارک جنگلی از جمله جاهای دیدنی اسالم به شمار می‌رود که از تالش ۱۵ کیلومتر و از جاده رشت به آستارا هم حدود ۹۰ کیلومتر فاصله دارد. درست است که به این منطقه پارک جنگلی می‌گویند؛ اما تنها جذابیت آن جنگل نیست، بلکه دریایی زیبا نیز در کنار این جنگل خودنمایی می‌کند و می‌توانید ساعت‌ها در کنار ساحل این دریا، به تفریح و شادی بپردازید. در این منطقه خدمات و امکانات تفریحی خوبی برای گردشگران تدارک دیده شده است.

جنگل گیسوم

ییلاق جواهردشت

محال است که با تور گردشگری به شمال سفر کنید و لیدر محلی گیلان شما را برای بازدید از جنگل گیسوم نبرد. همانطور که از نام این ییلاق مشخص است همچون جواهری در دل طبیعت گیلان می‌درخشد و می‌تواند مقصدی رویایی و خاطره‌انگیز برای مسافران باشد. با رفتن به جواهر دشت و تماشای کوه‌های مرتفع جنگلی، رودخانه‌های خروشان، آبشارهای زیبا، جنگل‌ و آب و هوای دلپذیر تجربه‌ای تکرار نشدنی برایتان خواهد بود.

دیگر جاذبه‌های استان گیلان

مجموعه میدان شهرداری رشت، موزه میراث روستایی گیلان، ساحل چمخاله، ییلاق هلو دشت، آبشار لاتون، روستای داماش، ییلاق دیلمان، شیطان کوه، پارک جنگلی سراوان، دشت النزه، تالش، روستای بره سر، جنگل سیاهکل، آبشار لونک، آبشار زمرد، کوه درفک، تالاب چاف، دریاچه کومله، روستای گیلده، جاده اسالم به خلخال، تالاب انزلی، آبشار ویسادار و… از دیگر جاذبه‌های گیلان به شمار می‌روند.

بهترین زمان سفر به گیلان

استان گیلان همانند دیگر استان‌های شمالی از آب وهوای خوبی برخوردار است که در فصل‌های گرم سال مثل بهار و تابستان هوا شرجی و به شدت گرم است؛ در صورتی که در فصل زمستان و پاییز از رطوبت و شرجی بودن هوا کاسته شده و هوا نیز کمی سرد می‌شود. بهترین زمان سفر به استان گیلان فصل زیبا و سرسبز بهار است که می‌توانید شگفتی‌های این منطقه را در اوج زیبایی‌هایشان مشاهده کنید و لذت ببرید.

اقامت در گیلان

اقامتگاه بومگردی گیله بوم یکی از اقامتگاه‌های مشهور و شناخته شده در استان گیلان و در روستای قاسم‌آباد است. فضای سنتی و معماری جذاب آن می‌تواند برایتان دلنشین و آرامش‌بخش باشد. غذاهای محلی خوشمزه‌ای در این اقامتگاه سرو می‌شود که می‌توانید طعم و مزه آن‌ها را بچشید و لذت ببرید. اتاق‌های مختلفی در گیله مرد وجود دارد یعنی باید گفت که به صورت اتاق به اتاق طراحی شده‌ است. اقامتگاه بومگردی تلارخانه و دیلمای از دیگر اقامتگاه‌های محبوب گیلان هستند.

اجاره ویلا در شمال لب دریا و استخردار با قیمت مناسب

اقامت در گیلان

در آخر

در این مقاله از سپنجا با لیدر محلی گیلان و جاذبه‌های خارق‌العاده این استان زیبا آشنا شدید. گیلان یکی از استان‌های سرسبز و خارق‌العاده ایران به شمار می‌رود. هر ساله افراد زیادی از هر گوشه دنیا مهمان این منطقه می‌شوند و از فضای دلپذیر و خاص آن نهایت استفاده را می‌برند. سفر به گیلان و بازدید از جاذبه‌ها و شگفتی‌های بی‌حد و حصرش آن هم به صورت گروهی با تورهای گردشگری می‌تواند اوقات خوشی را برایتان رقم بزند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا