دیدنی های کیش

سفرنامه های کیش

به جزیره کیش، مروارید خلیج فارس خوش آمدید. در اینجا یکی از بهترین سفرنامه های کیش وجود دارد که در آن می‌توانید تمام اطلاعات ضروری در مورد نحوه سفر به جزیره کیش و کارهایی که در این مقصد دیدنی باید انجام دهید را بیابید. جزیره کیش پس از دبی و شرم الشیخ، سومین مقصد پربازدید تعطیلات در جنوب غربی آسیا است. همراه سپنجا باشید.

برای اجاره سوئیت در کیش روی لینک کلیک کنید.

تاریخچه جزیره کیش

کیش جزیره‌ای تفریحی با وسعت ۹۱.۵ کیلومتر مربع در خلیج فارس در سواحل جنوبی ایران است. این جزیره بخشی از شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان ایران است و به دلیل قرار داشتن در منطقه آزاد تجاری دارای مراکز خرید متعدد، امکانات رفاهی و هتل‌های تفریحی فراوان است. جمعیت تخمینی جزیره کیش به حدود ۲۶۰۰۰ نفر می‌رسد و آمارها نشان می‌دهد که سالانه بیش از یک میلیون بازدید کننده دارد.

کسب اطلاعات در مورد تاریخ مقصد، به ویژه مقصدی تاریخی چون کیش، برای هر گردشگری ضروری است. از این رو تصمیم داریم در این سفرنامه از سفرنامه های کیش، تاریخ این جزیره را به اختصار معرفی کنیم.

کیش در زمان تمدن‌های ایلام و آشور از اهمیت زیادی برخوردار بود و عمیقاً تحت تأثیر فرهنگ این تمدن‌ها بود. اکثر کشتی‌های بادبانی اولیه دوران باستان مستقیماً از شوش و رودخانه کارون به خلیج فارس می‌آمدند و از خلیج فارس به سمت سواحل شمالی حرکت می‌کردند. جزایر هرمز، قشم و کیش نزدیک به انتهای این منطقه و به عنوان توقفگاه اصلی برای تهیه و مبادله کالا و نیازهای تجاری پایگاه های دریایی بودند.

از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان این جزیره تحت تسلط ایران بود. با گسترش اسلام، این جزیره به دست خلفای اموی درآمد و این امر تا سال ۲۴۹ هجری قمری ادامه یافت. در آن سال یکی از مردم ایران از فرمان خلیفه سرپیچی کرد و تمام جزایر خلیج فارس از جمله کیش را تصرف کرد. پرتغالی‌ها تا زمان صفویه در کیش بودند و متأسفانه جز ویرانی آثار دیگری از خود به جا نگذاشتند تا اینکه سرانجام شاه عباس پس از پایان جنگ با عثمانی‌ها اقدام به رهایی بحرین، هرمز و کیش از سلطه بیگانگان کرد.

تاریخ جزیره کیش

جالب است بدانید، کیش در زمان حکومت سلجوقیان بود که توانست به بزرگ‌ترین مرکز تجاری خلیج فارس تبدیل شود و در قرون پنجم تا هفتم در اوج توسعه و شکوفایی قرار داشت. علاوه بر این، شهادت مورخان و سیاحان ایرانی و عرب، بقایای شهر تاریخی حریره گواه خوبی است که نشان می‌دهد کیش شهری زیبا و یکی از مراکز تجاری مهم در دوره‌های ایلخانی، تیموری و اتابک بوده است.

سفرنامه های کیش|اقلیم جزیره کیش

کیش در جنوب ایران واقع شده است و  آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. میانگین دمای سالانه این جزیره حدود ۲۶.۶ درجه سانتی گراد است و آب و هوای آن تحت تأثیر توده‌های هوای شمال غرب و جنوب است. باران در ماه‌های زمستان بیشتر به صورت رگبار می‌بارد. رطوبت هوا در تابستان زیاد است و حتی تا صد درصد هم می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به جزیره کیش ماه‌های دی تا فروردین است زیرا جزیره در این ماه‌ها از هوای بسیار لطیف و دوست داشتنی برخوردار است.

جاهای دیدنی جزیره کیش در سفرنامه های کیش

بازدید از جاهای تاریخی و طبیعی کیش یکی از توصیه‌های مهم این سفرنامه از سفرنامه های کیش است. در این جزیره علاوه بر بناها و اماکن تاریخی می‌توانید تعداد زیادی جاذبه طبیعی و مکان تفریحی پیدا کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی جزیره کیش را معرفی می‌کنیم.

شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز یک منطقه گردشگری و تاریخی در کیش است که قدمت آن به بیش از ۲۵۰۰ سال می‌رسد. این قنات در عمق ۱۶ متری زمین قرار دارد و سقف آن پوشیده از صدف‌ها و مرجان‌هایی است که به گفته کارشناسان بین ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال قدمت دارند. مساحت این قنات بالغ بر ۱۰۰۰۰ مترمربع است و ویژگی‌های منحصر به فردی چون آب شیرین، هوای خنک در زیرزمین و سقف مرجانی پر از فسیل‌های باستانی، باعث شده تا در فهرست مهم‌ترین آثار جهان قرار بگیرد.

شهر زیرزمینی کاریز شامل سه قنات و ۲۷۴ حلقه چاه آب است. به عنوان یک فضای تفریحی فعالیت می‎‌کند و امکان بازدید از قنات‌های باستانی کیش را فراهم آورده است. برخی از این چاه‌ها کاملا سالم هستند و برخی از آنها برای تهویه هوا و روشنایی بهتر به شکل مخروطی تغییر یافته‌اند. بخشی از این شهر زیرزمینی به غرفه‌های صنایع دستی، گالری‌های هنری، رستوران‌ها، موزه‌ها و غیره اختصاص دارد.

شهر زیرزمینی کاریز

کشتی یونانی

در این سفرنامه از سفرنامه های کیش شما را با یکی دیگر از جذاب‌ترین جاذبه‌های جزیره کیش آشنا می‌کنیم. این کشتی یونانی است که در غرب جزیره قرار دارد. این کشتی توسط ویلیام همیلتون در سال ۱۹۴۳ در بندر گلاسکو اسکاتلند به وزن ۷۰۶۱ تن و طول ۱۳۶ متر ساخته شد و در بازگشت از ایران در سفر آنها به یونان به گل نشست و هشتاد روز تلاش برای بالا کشیدن کشتی بی‌نتیجه ماند. تلاش‌های ناموفق زیادی برای جلوگیری از غرق شدن آن انجام شد اما در آخر مسافران مجبور به ترک آن شدند، زیرا بیرون کشیدن کشتی عملیات مقرون‌به‌صرفه‌ای نبود.

این مطلب را هم بخوانید
ماجراجویی در جزیره کیش

چیزی که توجه بازدیدکنندگان را به این کشتی قدیمی غول پیکر را جلب می‌کند غروب خورشید در مناظر شگفت انگیز ساحل است. آخرین پرتوهای تابش خورشید رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی را در سراسر آسمان ایجاد می‌کند و سایه ابرها تابلویی زیبا و رمانتیک در پشت کشتی یونانی ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که هر روز گروه زیادی از گردشگران و علاقه‌مندان به تماشا و عکس گرفتن از این مناظر زیبا و خارق العاده می‌روند.

مطالعه بیشتر:

همه چیز در مورد تور گشت جزیره کیش

شهر تاریخی حریره

شهر باستانی حریره در استان هرمزگان، جزیره شگفت انگیز کیش واقع شده است و به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این جزیره شناخته می‌شود. ویرانه‌های این شهر تاریخی در شمال جزیره و نزدیک مجموعه ورزشی المپیک دیده می‌شوند. دوران طلایی یا دوران شکوفایی این شهر از قرن چهارم تا اوایل قرن دهم هجری قمری بوده است. شهر باستانی حریره حدود ۱۲۰ هکتار وسعت دارد و بخش‌هایی چون خانه اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌های قدیمی را در خود جای داده است.

آنچه از این شهر برجای مانده، حجمی از معماری شهری است و طاق‌ها و سقف‌های دست نخورده به ندرت دیده می‌شود اما در برخی موارد برخی از پوشش‌های طاق در برابر فرسودگی ایمن باقی مانده است. حریره یکی از جاذبه‌های کمیاب جزیره است که زمانی بندر بزرگ و ارتباط هند، چین، اروپا و ایران بوده و امروزه برآمدگی‌های خاکی از آن باقی مانده است.

سفرنامه های کیش

پارک دلفین‌ها

پارک دلفین یکی از هیجان انگیزترین جاهای دیدنی جزیره کیش است و در جنوب شرقی آن واقع شده است. این مجموعه تفریحی بزرگ مساحتی بالغ بر ۱۰۰ هکتار را دربر گرفته است و شامل فضای سبز با انواع گونه‌های مختلف گیاهی به همراه باغ پرندگاناست. این اولین و تنها پارک دلفین‌ها در ایران است.

گونه‌های مختلف پستانداران دریایی از جمله دلفین، شیر دریایی شمال، شیر دریایی جنوب، گربه دریایی شمالی، دلفین و پنگوئن که توسط مربیان ایرانی آموزش داده می‌شوند، در اینجا قابل مشاهده هستند و بازدیدکنندگان می‌توانند به تماشای نمایش‌های هنری آن‌ها بپردازند. در فضاهای سبز این پارک بیش از صد گونه گیاهی از جمله هزاران درخت نخل، بنیان، اکالیپتوس، اقاقیا، کهور، گل ختمی و بیش از ۲۵ گونه کاکتوس و گیاهان مختلف دیگر نگهداری می‌شوند که هر یک در نوع خود بی‌نظیر هستند.

اسکله تفریحی

اسکله تفریحی یکی دیگر از جاذبه‌های پیشنهادی این سفرنامه از سفرنامه های کیش است. اسکله تفریحی کیش در واقع مجموعه‌ای متشکل از امکانات تفریحی مختلف مانند بالن‌سواری، جت اسکی، قایق‌ پدالی، قایق‌ ماهیگیری، قایق‌های ردیفی، سه چرخه آبی، امکانات غواصی و قایق‌های کف شیشه‌ای است که مورد استقبال گردشگران و خانواده‌ها قرار دارند.

خانه مردم شناسی جزیره کیش

خانه مردم شناسی در ساختمانی با قدمت ۲۰۰ سال در قدیمی‌ترین منطقه جزیره واقع شده است. مساحت این خانه یک هزار و دویست متر مربع است که دارای ۱۵ اتاق، دو حیاط، حجره و یک حیاط خانوادگی است. معماری آن کاملا بومی است. این خانه برای معرفی تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، سبک زندگی و صنایع دستی منحصر به فرد بومیان، با هدف ایجاد شغل برای جوامع بومی و توسعه گردشگری پایدار ساخته شده است.

خانه نمادی از اصالت و مهمان نوازی مردم جزیره کیش است. در این خانه شیوه زندگی و مشاغل قدیمی بومیان معرفی شده و همچنین تعداد زیادی وسایل آشپزی قدیمی، مروارید، ماهیگیری، دو حلقه چاه آب برای تامین آب آشامیدنی ساکنان نیز برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

مجموعه درخت سبز کیش

در انتهای طولانی‌ترین مسیر آبرفتی باستانی کیش، آب‌های سطحی به سمت شمال جزیره، به دره‌ای معروف به دره پرتغالی‌ها می‌ریزند و آن را به منطقه‌ای سرسبز تبدیل می‌کنند. مجموعه درخت سبز در اطراف یکی از قدیمی‌ترین درختان جذاب جزیره ساخته شده است. سرسبزی محوطه، ساختمان‌ها، آلاچیق‌های چوبی و سنگفرش‌ها شما را به یاد مناطق شمالی ایران می‌اندازند. اما یکی از عوامل جذب گردشگران به این منطقه، هیبت افسانه‌ای درخت سبز است. این قدیمی‌ترین درخت جزیره است و احتمالاً ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال عمر دارد.

روی شاخه‌های این درخت بزرگ، نخ یا تکه پارچه‌های رنگی گره خورده است که در نگاه اول مکانی مقدس به نظر می‌رسد. برخی بر این باورند که این درخت فرخنده است و بستن تکه‌هایی از پارچه بر شاخه‌های آن باعث می‌شود تا آرزوهایشان برآورده شود. نمازخانه، رستوران فصلی، بوفه و سرویس بهداشتی نیز در این مجموعه موجود است. مجموعه درخت سبز با دو جاذبه مهم گردشگری کیش هم مرز است و دارای دو ورودی است. یکی از آنها درب مشترک با شهر حریره و دیگری در کنار آب انبار تاریخی است.

مطالب بیشتر:

معرفی بهترین سواحل کیش

آب انبار تاریخی کیش

آب انبار کیش در سال ۱۳۷۲ ساخته شد و به منظور جمع آوری آب باران برای نوشیدن مردم ساخته شد. معماری این آب انبار شباهت زیادی به معماری بناهای یزد دارد. همچنین نزدیک به مجموعه درخت سبز کیش است که نباید از دست بدهید. به آن آب انبار، آب انبار پنج بادگیر نیز می گویند.

این مطلب را هم بخوانید
کامل‌ترین راهنمای سفر به کیش

بازدید از آب انبار سنتی کیش این فرصت را به گردشگران می‌دهد تا با معماری سنتی ایرانی و اسلامی آشنا شوند. این آب انبار از پنج بادگیر به اضافه دو گنبد تشکیل شده است. ترکیب بادگیرها و گنبدها معماری زیبا و چشم نوازی ایجاد کرده است. بادگیرها به خنک نگه داشتن فضا کمک می‌کنند.

سوراخ‌های قسمت بالای مخزن برای خنک کردن آب مخزن در فصل گرم سال است. اما سوراخ‌های روی گنبد برای تهویه منطقه است. شاید اگر مسیرهای آب‌های سطحی به آب انبارهای سنتی به دلیل ساخت و سازهای بی‌رویه در کیش از بین نمی‌رفت. ممکن بود بتوان هنوز هم از این مخازن استفاده کرد.

خانه عیانی کیش

یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های دیدنی کیش خانه عیانی کیش است که در حدود ۱۰ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. خانه عیانی کیش، اگرچه بخشی از بخش قدیمی جزیره کیش است، اما بقایای این مکان به دوران حکومت ایلخانان بازمی‌گردد و قدمتی طولانی دارد. خانه عیانی کیش یکی از مناظر دیدنی شهر باستانی حریره در جزیره کیش است که در مقایسه با سایر جاذبه‌های جزیره در کیش کمی ناشناخته است.

خانه عیانی یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های ایرانی است که چندین خانواده در آن زندگی می‌کردند. نمونه‌های دیگر این خانه بیشتر در یزد، کاشان و اصفهان دیده می‌شود. از بقایای این خانه تاریخی مانند محوطه‌های وسیع با کاشی‌های ستاره ای می توان حدس زد که متعلق به دوره ایلخانی است.

خانه عیانی کیش از بخش‌های مختلفی مانند آشپزخانه، مهمانسرا، ایوان و اقامتگاه بانوان تشکیل شده است. با دیدن هر قسمت با نکات تاریخی آن آشنا خواهید شد. پس از بازدید از خانه عیانی در شهر باستانی حریره از سایر مجموعه‌های تاریخی مانند مساجد، حمام ها و قنات های قدیمی دیدن کنید. شهر باستانی حریره در ۱۰ کیلومتری جزیره کیش در ساحل شمالی قرار دارد.

پارک آبی کیش

پارک‌های آبی محبوب‌ترین پارک‌های موضوعی در جهان هستند زیرا برای افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند شادی و نشاط را به ارمغان می‌آورند. جزیره کیش میزبان اولین پارک اقیانوسی و اولین پارک آبی بدون سقف در کشور است. اگر به دنبال مکانی برای به دست آوردن آرامش و هیجان هر دو باهم هستید، می‌توانید از پارک آبی اوشن دیدن کنید. زیرا این پارک بخش‌های مختلف دارد. بخش‌هایی چون جکوزی، سرسره، استخر و ابزار مخصوص کودکان و… .

اگر به دنبال هیجان بیشتر هستید، باید به سراغ تند سواران بروید. در قسمت آناکوندا می‌توانید سوار تیوپ سه نفره شوید و از سواری در تیوپی به طول ۱۷۰ متر لذت ببرید. همچنین باید موج سواری را در قسمت مجاب با آخرین تکنولوژی تجربه کنید. گردابی وجود دارد که می‌توانید از ساحل مصنوعی آن لذت ببرید و در فضای رنده‌ای با آب تمیز و شفاف در دریاچه سونامی موج بزنید.

امکانات جزیره کیش

در جزیره کیش به دلیل قرار داشتن در موقعیت منطقه آزاد تجاری، مراکز خرید متعددی ساخته شده است و روز به روز هم به تعداد این مراکز افزوده می‌شود. در سال بیش از یک میلیون نفر به این جزیره می‌روند تا از جاذبه‌های توریستی آن بازدید به عمل آورند. برای همین کیش امکانات رفاهی زیادی ارائه می‌دهد و به بهشتی برای ​​گردشگران تبدیل شده است.

جزیره کیش تعدادی از بهترین هتل‌های کشور را ارائه می‌دهد که این تجربه‌ای عالی را برای گردشگران ایجاد می‌کند. به طور کلی، کیش یک مقصد ایده آل برای بسیاری از گردشگران است زیرا هر نوع تمایل و علاقه‌ای را از استراحت در ساحل گرفته تا خرید در طول روز و تفریح ​​با ورزش‌های آبی را پوشش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

کامل‌ترین راهنمای سفر به کیش

راه‌های دسترسی به جزیره کیش

از طرق زیر می‌توانید خود را به جزیره تفریحی کیش برسانید:

ماشین

ابتدا باید به یکی از بنادر آفتاب، چارک یا لنگه سفر کنید و سپس می‌توانید از طریق دریا وارد جزیره کیش شوید و خودروی شخصی خود را از طریق کشتی‌های عظیم به این جزیره منتقل کنید.

فرودگاه

پروازهای متعددی از فرودگاه بین المللی کیش به شهرهای دیگر از جمله تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، بندرعباس، مشهد، قشم، اهواز و … انجام می‌شود که این پروازها توسط شرکت‌های هواپیمایی ماهان، آسمان، نفت، زاگرس، ایران انجام می‌شود. پرواز از تهران حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

فرودگاه بین المللی کیش

قطار

انتهای راه آهن به کیش در شهر بنادر عباس است و از آنجا می‌توانید با ماشین(غیر مستقیم) یا هواپیما به سفر خود ادامه دهید.

سخن آخر…

این یکی از سفرنامه های کیش بود که در این مقاله از سپنجا خواندید. در این سفرنامه سعی کردیم به هرآنچه که نیاز است قبل از آغاز سفر خود به این جزیره بدانید اشاره کنیم و مهم‌ترین جاهای دیدنی آن را همراه با توضیحات و تصاویر معرفی کنیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا