دیدنی های اردبیل

دریاچه سلیمان ، جادویی ترین و اسرارآمیز ترین دریاچه ایران

دریاچه سلیمان ، جادویی ترین و اسرارآمیز ترین دریاچه ایران

دریاچه سلیمان ، جادویی ترین و اسرارآمیز ترین دریاچه ایران

دریاچه سلیمان یکی از معروف ترین و اسرارآمیزترین دریاچه های کشور عزیزمان ایران است که داستان های متعدد و جالبی در مورد آن وجود دارد که شاید با دانستن آن ها، علاقه مند شوید که حتما به این مکان سفر کنید و یکبار یکی از این افسانه ها و داستان ها را خودتان امتحان کنید.

اگر علاقه مند هستید که بیشتر در مورد این دریاچه مرموز و اسرارآمیز بدانید، امروز با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید.

افسانه ثروت و پول دریاچه تخت سلیمان

یکی از آرزوهای که انسانها در تمام طول زندگی حداقل یک بار تجربه کردند پیدا کردن گنج و رسیدن به پول یکباره است. بسیاری از ما آرزوی افتادن کیسه ای پول از آسمان را داشتیم و میزان ثروت ما در این آرزو نقش چندانی نداشت. دریاچه تخت سلیمان میتواند این آرزو را برآورده سازد.

اگر منطقه ای در ایران وجود داشته باشد که افسانه های وجود گنجی عظیم را با خود همراه دارد بی شک یکی از مکان هایی خواهد بود که در فهرست سفرهای آتی ماست. در ادامه با سپنجا همراه باشید تا شما را با این مکان و داستانهای گنج عظیم آن آشنا سازیم.

تمامی روایات و داستانهایی که در این مقاله مطرح میشود شنیده ها و افسانه هایی است که زبان به زبان گشته و باور مردم در پر و بال گرفتن این داستانها نقش عمده ای داشته است.

دریاچه سلیمان در ایران
دریاچه سلیمان در ایران

همه ی داستان ها و افسانه هایی که در این مقاله به صورت کامل آن ها را بررسی می کنیم و به شما اطلاعات کاربردی در مورد آن ها می دهیم از زبان مردمانی است که ادعا می کنند در آنجا حضور داشته اند و یا خودشان نتیجه گرفته اند.

این موضوع شاید باعث بشود که شما هم تصمیم خود را بگیرید و برای سفر به دریاچه تخت سلیمان بار سفر را ببندید! البته اگر برای اقامت خود نگران هستید، مشکلی نیست چرا که سپنجا با کیفیت ترین و ارزان ترین اقامتگاه ها را برای شما در این شهر فراهم کرده است!

موقعیت جغرافیایی دریاچه سلیمان

در ابتدا شما را دعوت میکنیم تا با موقعیت جغرافیایی دریاچه تخت سلیمان آشنا شوید.برای رسیدن به دریاچه رمزآلود و گنجینه نهفته در آن بایستی به استان آذربایجان غربی و شهر تکاب سفر کنیم.

از تکاب ۴۵کیلومتر به سمت شمال شرقی حرکت کنیم به محوطه ای باستانی میرسیم که از ۱۶۰۰ سال پیش میزبان سازه های تاریخی معروفی است. آوازه این مکان اعجاب انگیز جهانی شده و در سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی ایران و پس از آن در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

قلب تپنده و عامل اصلی استقرار شهر در دوره های مختلف در این منطقه، دریاچه ای است که در مرکز محوطه باستانی قرار گرفته است.

اقامت در خانه مبله در تکاب

قدمت تاریخی دریاچه تخت سلیمان

دریاچه تخت سلیمان با مساحتی در حدود ۱۲۴هزار متر مربع میزبان دوره های تاریخی مادها، اشکانیان، ساسانیان و مغول ها بوده و حیات در این منطقه را زنده نگه داشته است. اما قلعه تاریخی تخت سلیمان قدمت حیات این منطقفه را به دوره ساسانی نیز میبرد.

از مهمترین آثار تاریخی جهان آتشکده ی آذر گشسب، آتشکده ی شاهی و جنگ آوران، ایوان خسرو، دروازه ها و دیوارهای مستحکمی در این قلعه جای دارد.

آتشکده ی آذر گشسب
آتشکده ی آذر گشسب

آتشکده ی آذر گشسب

یکی از معروف ترین آتشکده های زرتشتیان که در گذشته دارای شکوه و عظمت خاصی بوده است، آتشکده ی آذر گشسب است. آتشکده ای که به واسطه ی شعله های فروزان خود به این نام یعنی آذر گشسب یا آتش جهنده نام گذاری شد.

این آتشکده قبل از حمله ی اعراب مسلمان به ایران طی قرن ها از مهم ترین مراکز دینی زرتشتیان بوده است و شاهان ایرانی همه به آن توجه ویژه ای داشته اند چرا که این آتشکده برای عبادت سپاهیان و شاهان ایران بصورت ویژه ساخته شده بود!

تمام این آثار در داخل حصاری بیضی شکل ساخته شده اند و دشتی گسترده اطراف آن را فرا گرفته است. احتمالا شما قادر باشید که از دور این آتشکده را مشاهده کنید و عظمت آن را در ذهن خود بسازید.

این مطلب را هم بخوانید
فرش ایرانی

اگر تا بحال این آتشکده را از نزدیک دیده اید، می توانید نظرات خود را در رابطه با آن به اشتراک بگذارید!

غار سهولان مهاباد

محوطه تخت سلیمان
محوطه تخت سلیمان

جاهای دیدنی دریاچه تخت سلیمان

این دریاچه یکی از زیباترین و قدیمی ترین دریاچه های ایران است که آثار بجامانده از آن تمامی گردشگران را متعحب می کند.

اگر شما هم برایتان سوال پیش آمده است که از این دریاچه چند هزارساله چه آثاری بجای مانده است، باید در نظر داشته باشید که در سمت غربی دریاچه تخت سلیمان، ایوان خسرو قرار گرفته است که با آجرهای قرمز و ملات ساروج بنا شده است.

دو طرف این ایوان، به دو حوض خانه هفت گوش ختم میشود که در دوره ایلخانی ساخته شده است. به گفته محلی ها اژدهای سنگی در بیرون تخت سلیمان و در جنوب غربی قرار دارد که یک جوی نگی با طول ۳۰۰ متر و عمق ۴ متر است.

اقامت در بومگردی سنتی در تکاب

ایوان خسرو
ایوان خسرو

ایوان خسرو

چیزی که این مجموعه را جذاب کرده، دریاچه ای است که از ابتدای این مقاله تا کنون از آن یاد کردیم. دریاچه ای همیشه جوشان با عمق ۱۱۲ متر که جوشش آبش از عمق بیش از ۱۲۰متر از درون زمین به سطح می آید.

دمای آب دریاچه در زمستان و تابستان ۲۱ درجه است و گواه بر این است که آب این دریاچه از دل زمین میجوشد.

تخت سلیمان
تخت سلیمان

تخت سلیمان

چرا باور گنج و ثروت برای این منطقه ایجاد شده؟ افسانه ای که در باور مردم وجود دارد این است که دریاچه جاییست که حضرت سلیمان گنجش را در اعماق آن به جا گذاشته است.

گنج هایی با ارزش بی پایان. به همین دلیل هم این دریاچه با اسم سلیمان نبی معروف شده است.

افسانه وجود ثروت و گنج در زیر این دریاچه بارها و بارها مطرح شده است، اما تا بحال گنجی پیدا نشده است پس به همین دلیل آن را بیشتر افسانه ای در نظر داشته اند که مردم عوام درست کرده اند!

گنجینه کوروش کبیر

شاید دورترین واقعه ی تاریخی که اشاره به وجود اشیاء قیمتی در دریاچه دارد مربوط به دوران کوروش کبیر پادشاه هخامنشی باشد.

گفته می شود که در سال ۵۴۷ قبل از میلاد، این پادشاه مقتدر پس از غلبه بر پادشاه لیدیه به نام کروسوس، وی را به ایران آورد و در محلی به نام بارن در نزدیکی همدان امروزی سکنی داد.

کروسوس پادشاهی غنی به شمار می آمد که هنوز هم در تاریخ جهان به ثروتمند بودن مشهور است و ساکنان اروپا، اشخاص بسیار غنی و ثروتمند را به کروسوس تشبیه می کنند.

او اولین پادشاهی بود که ضرب سکه را رواج داد و اموال بسیاری را برای خود اندوخت.

به هنگام آوردن وی به ایران، کوروش خزانه اشیاء قیمتی او گرفت و به عنوان نذر در آب دریاچه مقدس تخت سلیمان انداخت.

دریاچه سلیمان دیدنی ایران
دریاچه سلیمان دیدنی ایران

گنجینه اشکانی

در جنگ های پادشاهی اشکانی با امپراتوری روم قصه جالبی وجود دارد. آنتونیو، سردار رومی ۳۶ سال پیس از میلاد مسیح قلعه تخت سلیمان را محاصره نمود.

در زمان کشمکش میان دو کشور، نگهبانان آتشکده مقدس احساس خطر از سقوط قلعه کردند و اشیای قیمتی موجود در آتشکده را به داخل دریاچه ریختند تا هم نذر برای حفظ از دست دشمنان باشد و هم اشیای قیمتی غنیمت دشمنان نشود.

گنجینه ساسانی

در زمان پادشاهی خسروپرویز کشمکش و جنگ میان رومیان و ایرانیان همواره وجود داشت. در سال ۶۲۴ میلادی رومیان به پادشاهی هراکلیوس توانستند تخت سلیمان را تصرف کنند.

در این زمان موبدان تمام گنج ها و نذورات موجود در آتشکده را به آب دریاچه تخت سلیمان ریختند. زرتشتیان به الهه آب ها ناهید یا آناهیتا میگفتند.

ریختن نذر به داخل آب امری مرسوم بود و نگهداری از اشیاه قیمتی را به صاحب آن می سپردند.

انگشتر سلیمان نبی

افسانه مرموز حضرت سلیمان که بر روی دریاچه تخت سلیمان سنگینی میکند انگشتر اوست. باورهای عامیانه بر این است که کل مجموعه تخت سلیمان با نیروی ماورایی ساخته شده است.

بر اساس این افسانه، سلیمان نبی انگشتری داشت که تمام قدرتش را از این انگشتر میگرفت.

نقل است که شیطان این انگشتر را از سلیمان نبی ربود و در دریاچه انداخت و پس از آن با شمایل سلیمان بر تخت نشست و فرمانروایی کرد.

دو باور وجود دارد. اول اینکه سلیمان هیچوقت نتوانست به انگشتر و در نهایت به فرمانروایی دست یابد اما در تعبیری دیگر سلیمان انگشترش را از شکم ماهی خارج کرد و شیطان را شکست داد.

سفر به شهر اسکو

نمای دریاچه تخت سلیمان
نمای دریاچه تخت سلیمان

عجایب دریاچه تخت سلیمان

همچنان به دنبال آثار عجیب و قدیمی در دل تاریخ می گردید؟

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی خلخال

گنجینه های ساسانیان، اشکانیان، هخامنشیان و سلیمان نبی برای شما کافی نیست؟

برخی از افراد گفته اند که شما تنها با ورود به این شهر اسرار آمیز و بازدید از این آثار به جای مانده در تاریخ به معنای واقعی پولدار می شوید.

فقط کافی است که چشمان خود را باز کنید و با چشم جان ببینید.

زندان تخت سلیمان

یکی از هولناک ترین و ترسناک ترین آثاری که در این مجموعه می توانید آن را ببینید، کوهی است که به آن زندان سلیمان و یا زندان دیو هم می گویند.

همانطور که احتمالا در کتب دینی مطالعه کرده اید، حضرت سلیمان، پیامبری بودند که تمام موجودات عالم تحت فرماندهی ایشان بودندن و پادشاه تمام جهان به حساب می آمدند!

هر پادشاهی بر اساس قوانینی که وضع می کرد، موجودات و افراد متخاصم را عذاب می داد و یا زندانی می کرد!

مردمان محلی که از گدشته در این مکان زندگی می کرده اند، داستان این زندان را از گذشته تا کنون به الان نقل کرده اند که در آن آمده است، حضرت سلیمان مکانی محاظفت شده و خاص را برای دیو هایی که از او نافرمانی می کردند، قرار داده بود.

طبق داستان هایی که نقل شده است دیوی که انگشتر فرمانروایی حضرت سلیمان را نیز ربوده بود در این زندان نگهداری می شد!

این دیو مانند اژدها قدرت های خارق العاده ای داشته است و اگر کسی وارد این زندان می شده است به سرعت او را به قتل می رسانده است!

اقامت در منزل مبله در تکاب

دریاچه زیبای سلیمان
دریاچه زیبای سلیمان

آدرس دقیق زندان دیو یا زندان سلیمان

اگر به آذربایجان غربی سفر کرده اید و شما را برای بازدید از مجموعه دریاچه تخت سلیمان ترغیب کرده اند، باید بدانید که می توانید خیلی راحت در مسیر بیجاب به تکاب در این  استان به مجموعه تخت سلیمان و سپس این زندان مخوف و ترسناک برسید که داستان های هولناکش می تواند رعشه در بدن آدمیان بندازد!

غواصی در دریاچه تخت سلیمان

یکی از نکات جالبی که برای شما احتمالا وجود داشته باشد، این است که چرا افراد به این دریاچه سفر نمی کنند و یا در درون آن غواصی نمی کنند؟

اگر شما هم علاقه مند باشید که به غواصی در این دریاچه بروید به شما توصیه می کنیم که حتما مستندی که در رابطه با غواصی در دریاچه سلیمان ساخته شده است را مشاهده کنید و با آثار تاریخی و باستانی درون این دریاچه آشنا شوید.

اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید، خوشحال می شویم که آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

حرکات خطرناک و مرگ آور در تخت سلیمان، هشدارها را جدی بگیرید

متاسفانه برخی از گردشگران با انجام حرکت های نامتعارف و غیرعقلانی جان خود و اطرافیان خود را به خطر می اندازند!

در نظر داشته باشید که در مورد بازدید از این مکان قوانین و احتیاط هایی وجود دارد که رعایت آن ها در درجه اول باعث می شود که امنیت شما بیشتر از قبل حفظ بشود!

بهتر است که در هنگام بازدید خود حتما به این مسئله توجه داشته باشید و هشدارهایی که برای شما آماده شده است را کامل مطالعه کنید.

سفر به دریاچه رمزآلود ایران با سپنجا

اگر قصد سفر و بازدید از دریاچه سلیمان به عنوان یکی از عجیب ترین دریاچه های ایران دارید، کجا بمانید؟ محل اقامت مهمترین مسئله ای است که پیش از سفر باید خیال خود و اعضای خانواده مان را از این بابت راحت کنیم. بدین منظور سامانه سپنجا به شما کمک می کند.

تنها کافی است اقدام به رزرو سوئیت در تکاب کنید. در این صورت هم از دیدنی های شهر و از جاذبه های دریاچه سلیمان و اطرافش بهره مند می شوید. در نظر داشته باشید در تمام این مسیر، پشتیبانی سپنجا همراه شما است و در صورت تمایل می توانید مستقینا با ما در تماس باشید.

راستی! اقامتگاه های سپنجا تنها برای تکاب نیست؛ هر کجای ایران که بروید، توسط سامانه سپنجا می توانید محل اقامت ایده آلتان را در کوتاهترین زمان پیدا کنید.

پیشاپیش سفری خوش برایتان آرزومندیم.

اگر تجربه ای در زمینه بازدید از دریاچه سلیمان دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 4.7]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. وقعا خجالت بکشید چرا دروغ میگید شهر تکاب در استان اذربایجان غربی است نه شرقی و ثانیا اون منطقه کردنشین هستند خجالت بکشید که میخواهید با تاریخ بقیه برای خودتون هویت بسازید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا