دیدنی های اردبیل

سفر به کلیبر، سرزمینی سرسبز در آذربایجان شرقی

سفر به کلیبر، سرزمینی سرسبز در آذربایجان شرقی

کلیبر سرزمینی سرسبز و دور افتاده و خواب آلود در میان کوه های سر به فلک کشیده ای است که قله هایش در زیر مه غلیط از دیده پنهان شده است.

این شهر رویایی بقدری زیبا و تماشایی است که تا چشم کار می کند طراوت و سر سبزی این شهر نمایان و جلوه گر است.این سرزمین چنان عالی و شگفت انگیز است که به سرسبزی و خوش آب و هوایی انگلیس تشبیه شده است.

گاهی برای فرار از دغدغه های فکری و زندگی روزمره سفر و همچنین مکان هایی خستگی را از تن آدم دور می کند.

واقعا آنچه برای توصیف این منطقه از ایران گفته شود، کم است.

سرزمینی جنگلی با درختان استوار و بلند در میان کوه هایی کوهستانی نمونه بارزی از سفر رویایی و پر ماجرا را همراه خود به ارمغان دارد.با سپنجا همراه باشید تا سفر به این سرزمین رویایی را برای شما دلنشین تر کند.

جغرافیای شهر کلیبر

کلیبر یکی از شهرهای سرسبز و خوش و آب و هوای آذربایجان شرقی است که در شمال رود ارس واقع شده است.

در دهه های ۵۰ یعنی حدود ۴۰ سال گذشته کلیبر سرزمین و دهکده ای بود که در آن تقریبا ۲۰۰۰ نفر جمعیت زندگی می کردند.

این شهر کوهستانی در ۸۱۲ کیلومتری شمال غرب تهران بزرگ، ۶۳ کیلومتری شمال غرب اهر و ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع شده است.

کلیبر

بهترین زمان برای سفر به کلیبر

کلیبر در مقایسه با آذربایجان حدود ۱۰ درجه دمای آن خنک تر است و هوایی دارد که آدم را سرحال و پرنشاط می کند.این منطقه از ایران به علت وجود جنگل های ارسباران، آب و هوایی کوهستانی دارد.

یکی از بهترین زمان هایی که برای سفر به سرزمین کلیبر سبز و کوهستانی می توان انتخاب کرد، اواخر فصل بهار و سراسر تابستان است.فصل تابستان برای رفتن به کلیبر بهترین زمان است و خاطره ای بسیار دلنشین و سراسر شوق و هیجان برای شما به ارمغان می آورد.

اقامت در کلیبر

اگر قصد سفر به دهکده توریستی و رویایی کلیبر را دارید حتما قبل از سفر اقامتگاه مورد نظر خود را انتحاب کنید.سپنجا با توجه به وظیفه ای که در معرفی بهترین اقامتگاه و مناسب ترین محل اقامت برای شما دارد، پیشنهاد می کند که برای رزرو مکان مورد نظر خود از یک هفته قبل اقدام نمایید.
تنها کافی است اجاره سوئیت در کلیبر را در نوار جست و جو وارد کنید تا تمامی اقامتگاه ها به همراه عکس برای شما نشان داده شود.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به مازندران در تابستان

با ورود به سایت و اپ سپنجا خانه و ویلای اقامتی مورد نظر خود را انتخاب کنید و سفری دلنشین را برای خود و خانوادتان رقم بزنید.

جاذبه های گردشگری کلیبر

منطقه کوهستانی کلیبر که در آذربایجان واقع شده است، پر از جاذبه های طبیعی و گردشگری است.این منطقه سبز و خوش آب و هوا طبیعتی همچون مناطق سوئیس دارد و یادآور فیلم ها و کارتون های دوران کودکی است.در زیر به چند مورد از جاذبه های طبیعت کلیبر رویایی پرداخته ایم.

جنگل ارسباران

یکی از معروف ترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کلیبر، جنگل ارسباران و یا جنگل قره داغ است.تا چشم کار می کند در این جنگل درختان سر به فلک کشیده و کمیاب دیده می شود.جنگل ارسباران مساحتی حدود ۷۲ هزار هکتار دارد و  این جنگل در قسمت جنوبی رودخانه ارس واقع شده است.

در جنگل انواع گونه های وحشی و اهلی حیوانات زیست می کنند و چنان منظره را زیبا کرده اند که گویی در یک کشور خارج از ایران قرار دارد.

گونه های گیاهی که در این منطقه زندگی می کنند می توان به گردو، گیلاس وحشی، سرخدار، افرا، بلوط و ممرز اشاره کرد و گونه های حیوانی موجود در این جنگل نیز عقاب، روباه، شاهین، گرگ، شغال و خرس قهوه ای است.

اقامت در بومگردی سنتی در کلیبر

برای دیدن ۱این جنگل سعی کنید تا هوا تاریک نشده است، آن را از نزدیک ببینید.

arasbaran

ارسباران

قلعه بابک

شاید بتوان قلعه بابک را از معروف ترین مناطق دیدنی کلیبر نامید.این قلعه در دوران ساسانیان ساخته شده است و این نشان دهنده این است که کلیبر در زمان ساسانیان نیز وجود داشته است.

قلعه بابک یا قلعه کلیبر در ۳ کیلومتری کلیبر واقع شده و از ۲ راه می توان به آنجا رسید، راه آسفالت برای عبور ماشین و اگر اهل کوهنوردی باشید، راه خاکی هم هست که می توان با باتوم به آنجا رسید.وقتی به بالای کوه رسیدین باید از پله های سیمانی زیادی بالا بروید تا به قلعه و یا دژ بابک برسید.

در راه رسیدن به این قلعه هوای ملایم و تمیزی به صورتتان می خورد و حتی می توانید مناظر جنگل ارسباران را نیز از نزدیک تماشا کنید.

قلعه بابک

قلعه بابک

منطقه آینالو

برای رسیدن به منطقه گردشگری و زیبای آینالو باید حدود ۴۵ کیلومتر از کلیبر بگذرید تا به این منطقه حفاظت شده برسید.این منطقه در بکرترین جای جنگل ارسباران قرار گرفته است.این منطقه بقدری زیباست که خستگی راه را از تنتان بیرون می کند.

این مطلب را هم بخوانید
چرا باید مسجد امیر چخماق را از نزدیک ببنیم؟ (+اطلاعات گردشگری)

بیشتر بخوانید: غار آغ بولاق


منطقه آینالو آنچنان فوق العاده است که اکثر طبیعت دوستان و طبیعت گردان سفر به این منطقه را چندین بار در برنامه خود قرار می دهند.لذت گردش درطبیعت آینالو را حتما در کنار مارال های زیبا که در این منطقه مشهور است، تجربه کنید.

برای سفر به منطقه آینالو حتما تمام وسایل و تجهیزات مورد نیاز را با خود ببرید.

منطقه اینالو

پارک جنگلی مکیدی

پارک جنگلی مکیدی در دره روستایی به نام مکیدی واقع شده است که ۲۰ کیلومتر تا کلیبر فاصله دارد.پارک جنگلی مکیدی پر است از درختان زغال اخته یکی از سوغاتی های مهم و خوشمزه کلیبر، گردو، فندق و تمشک ترش است.

برای رفتن به این پارک جنگلی حتما بساط غذا را با خود ببرید چون در این منطقه خبری از رستوران نیست.

پارک جنگلی

پارک جنگلی

پل های خدا آفرین

پل های خدا آفرین بر روی رودخانه ارس واقع شده است و از دو پل جدا از هم تشکیل می شود.یکی از پل های خدا آفرین شکسته است و تنها نیمی از آثار آن باقی مانده است در صورتی که پل دیگر کاملا سالم است.

فاصله این دو پل از یکدیگر حدد ۸۰۰ متر است و از لحاظ معماری کاملا با هم فرق می کنند.

سفر به شهر تاریخی اسکو

پل خداافرین

پل خداافرین

قلعه پشتو

قلعه پشتو و یا پشتاب در بلندترین نقطه کوه و بین روستاهای پشتاب و کوجان واقع شده است.ارتفاع کوهی که این قلعه بر روی آن قرار دارد بیش از ۳۰۰۰ متر است.بیشتر این قلعه مورد توجه کوهنوردان و طبیعت دوستان است و دارای منطقه ای سر سبز و خوش آب و هوا در ارتفاع کوه است.

قلعه پشتو

قلعه پشتو

آبگرم قلعه کندی

این آبگرم در منطقه گردشگری و جنگل های ارسباران قرار گرفته و فاصله نزدیکی با رود مرزی ارس و سد خدا آفرین دارد.

اکثر گردشگران از داخل و خارج از ایران از قبیل ارمنستان، جمهوری آذربایجان و نخجوان در هنگام بازید از این مناطق به آبگرم قلعه کندی هم سری می زنند.

بیشتر دکترهای ارتوپد بیماران خود را برای درمان رماتیسم به آبگرم کندی هدایت می کنند.

 

kandi abgarm

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا