بدون دسته بندی

نشتیفان شهر شکارچی بادها شهری که بادها را به خدمت خود درآورده

نشتیفان شهر شکارچی بادها شهری که بادها را به خدمت خود درآورده

شهر نشتیفان، شهر شکارچی بادها معروف است به آسیابهای بادی اش. این شهر در خراسان رضوی و در نزدیکی شهر خواف واقع شده است.

آسیابهای بادی نشتیفان که آوازه این شهر را به گوش جهان رسانده، بزرگترین مجموعه گل و خشت و چوب است که از تاریخ پیش از اسلام در ایران باقی مانده است.

 

نشتیفان، شهر شکارچی بادها
نشتیفان، شهر شکارچی بادها

شهرت آسباد

آسیابهای نشتیفان به آسباد شهرت دارد و از قدیمی ترین آسبادهای جهان است. این شهر نیز مانند اکثر شهرهای ایران قصه ای دارد که آن را متمایز از دیگر شهرها کرده است.

قصه عامیانه از زبان مردم این شهر درمورد ریشه نام نشتیفان است. شهر نشتیفان ترکیبی از دو کلمه نش و تیفان است. نش محلی شده نیش و کنایه از نیش عقرب است که در این ناحیه به وفور یافت میشود.

کلمه تیفان نیز محلی شده کلمه توفان است و اشاره ای به بادهای موسمی است که در ایام مختلف سال، این منطقه را مورد لطف قرار میدهد.

وجود این بادها مردم نشتیفان را به فکر احداث آسیابهای بادی انداخت و چند هزار سالی است که باد ها را به خدمت خود درآورده اند.

ساختار آسیاب‌های بادی نشتیفان معماری خاصی دارد و به آسیاب‌های بادی دیگر که به‌صورت چرخشی کار می‌کنند، شباهت ندارند. در شهر نشتیفان در حال حاضر بقایای ۴۰ آسیاب بادی وجود دارد که منظره‌ای بی‌بدیل را خلق کرده‌اند.

اصلی‌ترین منبع انرژی آسبادهای نشتیفان، باد ۱۲۰ روزه سیستان است که نه فقط در همان ۱۲۰ روز، بلکه در تمام مدت سال اثرات آن وجود دارد. ناگفته نماند که بادهای دیگری مانند باد نیشابورنیز محرک این آسیاب‌ها هستند.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به فیلبند مازندران

از آسیابهای بادی به دو منظور استفاده میشد. آرد کردن گندم و پمپ نمودن آب از اعماق زمین. برخی محققان مبنای این آسیاب ها را پیش از فتح ایران به دست مسلمین میدانند و عده ای نیز آنها را مربوط به عصر صفویه دانسته اند.

 

آسیاب آرد کردن گندم
آسیاب آرد کردن گندم

 

برای دیدن اقامتگاه های سپنجا در خواف و رزرو آنلاین اقامتگاه ها بر روی لینک زیر کلیک کنید:

اجاره سوئیت در خواف

اجاره سوئیت در نشتیفان

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا