بدون دسته بندی

دریاچه ولشت چالوس و هرآنچه باید در مورد این جاذبه دیدنی بدانید!

دریاچه ولشت چالوس و هرآنچه باید در مورد این جاذبه دیدنی بدانید!

دریاچه ولشت چالوس از شگفتی‌های طبیعت مازندران است. زیبایی و آرامشی که در این منطقه وجود دارد باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه دیدنی شده است. اگر به طبیعت گردی و سفر به مناطق شمالی کشور علاقه‌مند هستید، می‌توانید با همراهی سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا و مشخص کردن اقامتگاه خود در مکان تفریحی و همچنین مطالعه راهنمای سفر به  چالوس سفری ایمن و با آرامش داشته باشید.

اگر قصد سفر به رامسر دارید می‌توانید اجاره ویلا در چالوس را توسط سپنجا بصورت آنلاین انجام دهید.

دلایل سفر به دریاچه ولشت چالوس

دریاچه ولشت به عنوان یکی از زیباترین دریاچه‌های شمال ایران ویژگی‌های متعددی دارد که در این بخش از مقاله سپنجا به آن اشاره خواهیم کرد. برخی از این دلایل عبارتند از:

  1. یکی از دلایل مهم سفر بازدید از آنی جاذبه گردشگری قرار گرفتن این دریاچه در حصار کوه‌ها است که باعث شده چشم‌اندازی خیره کننده برای شما داشته باشد.
  2. این دریاچه جزوه ۱۰ دریاچه آّب شیرین و بزرگترین دریاچه ایران به‌شمار می‌رود.
  3. با رفتن به این دریاچه از استفاده امکانات تفریحی مانند قایق‌سواری و ماهیگیری لذت خواهید برد.
  4. امکانات رفاهی و تفریحی نظیر رستوران و کافه در این منطقه موجود است.

دریاچه ولشت چالوس

دریاچه ولشت چالوس، بزرگترین دریاچه شیرین ایران

دریاچه آب شیرین چالوس به واسطه چشمه‌های متعدد مناطق اطراف و باران‌های فراوان شمال حجمی نزدیک به ۳ میلیون متر مکعب آب دارد و عمق ۲۰ متری و وسعت ۱۵۰۰۰۰ متری آن باعث شده است تا به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران شناخته شود.

از ویژگی ها جالب این دریاچه می‌توان به حالت جریان بالا و پایین آّب اشاره کرد آب دریاچه علاوه بر اینکه خاصیت سراریزی ندارد بلکه تنها سطح آن بالا و پایین می‌رود. ۱۵ مهر ماه سال ۱۳۸۸ دریاچه ولشت به عنوان اثر ملی در فهرست آثار کشور ثبت شده است.


بیشتر بخوانید: ابشار سواسره


جاذبه‌های دیدنی و تفریحات دریاچه ولشت چالوس

دریاچه ولشت چالوس

اگر می‌خواهید به این منطقه گردشگری سفر کنید باید قبل از سفر مقاله راهنمای سفر به  چالوس یا مکان های ناشناخته  چالوس را مطالعه کنید تا با خاطری آسوده سفر خود آغاز نمایید. جاده  چالوس بهترین مسیر برای رسیدن به دریاچه ولشت است. وقتی در این مسیر قدم گذارید با دیدن مناظر زیبای روستا های اطراف و خانه‌های چوبی کوچک احساس لذت بخش به شما دست خواهد داد و علاقه‌مند خواهید شد که برای چند روز در این مکان اقامت کنید.

همچنین برای شما این امکان وجود دارد تا از دوچرخه برای ادامه سفر استفاده کنید. از تفریحات آبی دریاچه ولشت  چالوس می توان به قایق موتوری، بیگ بال، جت اسکی و استوانه اشاره کرد.

اگر به تفریح ماهیگیری هم علاقه دارید می توانید در این دریاچه با دریافت مجوز اقدام به ماهیگیری از دریاچه کنید. برای تفریحاتی مثل ماهیگیری هنوز امکانات مورد نیاز آن وجود ندارد. با وسایلی که برای ماهیگیری با خود می برید باید دقت کنید از ابزاری استفاده نمایید که بتوانید ماهی سفید و کولی صید کنید زیرا هیچ ماهی کپور در دریاچه ولشت وجود ندارد. دیگر تفریحاتی مانند والیبال در کنار دریاچه، پیک نیک و راه اندازی کمپ در منطقه و عکاسی از مناظر و چشم‌اندازی ها تماشایی می توانید انجام دهید.

پیاده روی در دریاچه ولشت

دریاچه ولشت با چشم اندازی زیبا و مسحور کننده در محاصره کوه‌های عظیمی قرار گرفته است که همین باعث شده است تا فضایی زیبا و درجه یک برای پیاده روی ایجاد شود. در اطراف دریاچه میتوانید با دوستان و خانواده یا تنهایی پیاده روی کنید و طعم یک پیاده روی متفاوت را بچشید. مسیر پیاده روی که در اطراف دریاچه است، یک مسیر هموار است و کاملا برای پیاده روی مناسب است.

ممکن است در زمان قدم زدن یا پیاده روی خسته شوید، که درختان معدودی که در اطراف دریاچه می‌بینید، میتوانند میزبان شما باشند برای دقایقی استراحت و تازه کردن نفس.

کمپ کردن در دریاچه ولشت چالوس

در اطراف دریاچه فقط تعداد کمی درخت به چشم میخورد که گردشگرانی که به این منطقه سفر میکنند، در زیر سایه درختان دریاچه ولشت کمپ میکنند و از فضای دلنشین دریاچه لذت میبرند.

اگر نتوانستید در زیر سایه درختان کمپ کنید، فضای خالی در اطراف دریاچه به چشم میخورد که امکان کمپ کردن را فراهم آورده است.

عکاسی در دریاچه ولشت

عکاسی از تفریحات جذاب و مورد علاقه بسیاری از افراد است. گاهی یک صحنه و منظره کوچک که به چشم بسیاری از افراد زیبا دیده نمیشود، در نظر عکسان زیباترین جلوه میکند. حالا که دریاچه ولشت در نظر همه گردشگران فوق العاده و بینظیر است، عکاسی از مناظر بی بدیل آن، لذتی بی نهایت دارد.

می‌توانید از مناظر متفاوت و زیبای دریاچه ولشت عکس‌های زیبایی ثبت کنید و خاطرات خوشی را برای خودتان رقم بزنید.

بازدید از دریاچه چه در روزهای آفتابی و چه در روزهای بارانی، جذابیت خاص خود را دارد و در هر دو صورت میتوانید عکس‌های خاص و منحصر به فردی را ثبت کنید.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به مازندران در تابستان

مطالعه بیشتر: فاصله تهران تا رامسر از جاده چالوس | سفر به شمال

شنا کردن در دریاچه ولشت

دریاچ ولشت امکان شنا کردن را به افراد حرفه ای و شناگران ماهر را میدهد. عمق دریاچه ولشت بسیار زیاد است و به علت شیرین بودن آب آن، سنگینی که آب دارد، افراد آماتور را در خود غرق میکند. شنا کردن در یک استخر بزرگ و طبیعی با آب شفاف و زلال آن هم در گرمای تابستان و زیر نور آفتاب بسیار لذت بخش است و دریاچه ولشت با تمام این ویژگی ها، این امکان را فراهم آورده است تا تجربه شنا کردن در یک شرایط فوق العاده را کسب کنید.

توجه کنید که یک لحظه غفلت برای تجربه چنین لذتی شما را با حوادث و اتفاقات جبران ناپذیری روبرو میکند. پس توصیه میکنیم که در صورت حرفه ای بودن در شنا، در دریاچه ولشت آبتنی کنید.

شنا کردن در دریاچه ولشت چالوس

تفریحات آبی در دریاچه ولشت

در دریاچه ولشت علاوه بر شنا کردن، تفریحات آبی جذاب دیگری وجود دارند که با پرداخت هزینه‌های مشخص شده، می‌توانید در کنار دوستان و یا اعضای خانواده از انجام آنها لذت ببرید. در ادامه شما را با تفریحات جذاب آبی دریاچه ولشت آشنا می‌کنیم:

  • قایق سواری: قایق سواری یکی از تفریحات آبی لذت بخشی است که در دریاچه ولشت می‌توانید آن را تجربه کنید. آب شیرین و فیروزه ای دریاچه ولشت حس متفاوتی از قایق سواری را به شما هدیه می‌دهد.
  • جت اسکی کودکان: در دریاچه ولشت جت اسکی‌هایی  برای سرگرمی کودکان موجود هستند که می‌توانید لحظات خوشی را برای کودکان خود به واسطه آنها رقم بزنید.
  • بیگ بال: توپ شناور بر روی آب که شما در داخل آن قرار می‌گیرد را بیگ بال می‌گویند. هیجان این بازی بسیار دوست داشتنی و جذاب است.
  • شاتل و بنانا: شاتل سواری و بنانا از دیگر تفریحات آبی دریاچه ولشت هستند. لذت سرعت و هیجان در این نوع تفریح آبی زیاد است و طرفداران زیادی نیز دارد.
  • استوانه: دراین نوع تفریح آبی، شما در یک استوانه شفاف قرار داده می‌شوید و در سطح آب قرار می‌گیرید. انجام این تفریح کاملا مشابه بیگبال است با این تفاوت که به جای توپ از استوانه استفاده می‌شود.

والیبال در دریاچه ولشت

یکی از ورزش‌های مورد علاقه بسیاری از ایرانی ها که تماشای آن نیز به تنهایی لذت بخش بوده، والیبال است. در ولشت یک زمین بازی والیبال موجود است. اگر از دوستداران والیبال هستید می‌توانید در زمین بازی اطراف دریاچه که برای انجام این بازی فراهم آمده است، با دوستان و اعضای خانواده به انجام این بازی بپردازید.

دریاچه ولشت چالوس

ویژگی‌های دریاچه ولشت

دریاچه ولشت یک دریاچه منحصر به فرد است که شیرین بودن آب آن، در متفاوت بودنش با دریگر دریاچه ها تاثیر داشته است. حداکثر عمق دریاچه در حدود ۲۲ متر است. عمق دریاچه دریاچه در اطراف و وسط دریاچه متفاوت است. وسط دریاچه ۱۸ متر و اطراف آن ۹ متر عمق دارد. در بررسی‌های انجام شده دو میلیون متر مکعب میزان آبی است که برای دریاچه تخمین زده شده است اما این میزان آب در بررسی‌های دیگر در حدود سه میلیون متر مکعب تخمین زده شده است.

ارتفاع دریاچه از سطح دریای خزر ۹۳۵ متر و وسعت آن ۱۵ هکتار است. جالب است بدانید که آب دریاچه ولشت هیچگاه سرازیر نمی‌شود و فقط در تابستان سطح آب کاهش و در زمستان پس از بارش باران و برف افزایش پیدا می‌کند. شیوه تامین آب دریاچه به این صورت است که پس از بیرون ریخت چشمه‌های آب زیرزمینی و بارش برف و باران، آبگیری دریاچه به شکلی کاملا طبیعی انجام می‌شود.

عمق دید در دریاچه ولشت بسیار محدود است چرا که بستر آن از خاک نرم و خاکستری رنگی تشکیل شده است. در مجموع همه‌ی این ویژگی ها در کنار هم به زیباتر شدن دریاچه کمک کرده اند و خاص و منحصر به فرد بودن آن را به اثبات رسانده‌اند.

داشتن اطلاعاتی از قبیل عمق و میزان آب دریاچه برای افرادی که قصد شنا کردن در این دریاچه را دارند، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه ولشت

در اطراف دریاچه فقط تعداد کمی درخت به چشم می‌خورد. گونه‌های گیاهی آن نیز معدود هستند. از جمله آنها می‌توان به بوته‌های کوچک و نی بن اشاره کرد. ریشه نیزارهای اطراف دریاچه و بوته ها به عمق ۶ تا ۸ متری زمین نفوذ کرده اند. متاسفانه در سال‌های اخیر به طبیعت زیبای ولشت توسط روستاییان و برخی از گردشگران آسیب‌های زیادی وارد شده است. که با مدیریت و حفاظت بیشتر میتوان جلوی آسیب‌های وارده را گرفت. اما با این وجود دریاچه ولشت همچنان زیبایی‌های خاص خود را دارد و با وجودی که پوشش گیاهی متنوع و گسترده ای ندارد، فضای دلنشین و مناظر زیبایی دارد.

و ما گونه‌های جانوری متنوعی در این منطقه وجود دارد که از جمله آنها میتوان به پرندگان مهاجر و آبزیان زیادی از جمله ماهی کولی، مار آّبی، مارماهی، قورباغه، ماهی سفید، شاه کولی و.. اشاره کرد.

نبود امکانات حفاظتی و ورود آلاینده‌های محیطی و حتی در برخی اوقات آـش سوزی‌های بزرگ زندگی زیست محیطی جنوران آبی دریاچه را در معرض خطر قرار داده اند و امیدواریم که شما در بازدید از دریاچه ولشت، همچون طبیعت مهربان باشید.

امکانات رفاهی دریاچه ولشت

دریاچه ولشت به عنوان یک منطقه گردشگری دارای امکانات رفاهی خوبی است. این منطقه بیشتر برای تفریحات یک روزه مناسب است و شما میتوانید در محل‌های کمپ، کمپ کنید و یا از محل‌های اقامتی ولشت استفاده کنید. از دیگر امکانات رفاهی ولشت میتوان به نمازخانه، تفریحات آبی، زمین والیبال، اسکله رستوران، کافه ها و رستورانها، بوفه و سوپرمارکت و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید
اجاره آپارتمان به مجردها در تهران

اقامت در دریاچه ولشت

دریاچه ولشت در شب چشم اندازی سحرانگیز دارد. اگر به این منطقه سفر کردید، طوری برنامه ریزی کنید که یک شب را حداقل در کنار دریاچه سپری کنید. از انجایی که این منطقه سالهاست به عنوان یک منطقه گردشگری معرفی شده است، امکانات رفاهی زیادی برای آن فراهم آمده است تا گردشگران به راحتی بتوانند از مناظر آن در روز و شب لذت ببرند.

برای اقامت در دریاچه ولشت شما چند گزینه پیش روی خود دارید. ابتدا اینکه میتوانید در اطراف دریاچه کمپ کنید. برای کمپ کردن در چادر و در دل طبیعت، بهتر است چادرهای ضد آب را با خود همراه داشته باشید، چرا که بارندگی زیادی در این منطقه اتفاق میفتد. و همینطور لباس گرم و تجهیزات کامل به همراه داشته باشید تا گردشگری خود را در شرایط خوبی سپری کنید.

دقت داشته باشید که کمپ کردن در اطراف دریاچه برای شما هزینه بردار است اما چندان هزینه زیادی نیست که بخواهد شما را از دیدن چشم اندازهای زیبای ولشت در شب منصرف کند.

دومین گزینه اقامت در هتل ها و سوئیت آپارتمان‌های اطراف دریاچه و شهرهای اطراف آن است که نزدیک ترین محل به دریاچه همان خانه‌های محلی اطراف دریاچه هستند.

اگر میخواهید شب را در دریاچه و بر روی آب سپری کنید، میتوانید از شب خواب‌های شناور استفاده کنید. با پرداخت هزینه این اقامت خاص، میتوانید به میان آب بروید و شب را در آنجا بگذرانید.

بیشتر بخوانید: لیست روستاهای بکر جاده چالوس

ماهیگیری در دریاچه ولشت

از تفریحات جذاب دریاچه ولشت ماهیگیری است. این تفریح مورد علاقه بسیاری از افراد است. و در طول سال افراد زیادی با هدف ماهیگیری به دریاچه ولشت سفر میکنند و برای صید آبزیانی همچون ماهی سفید، اردک ماهی و ماهی کولی یک سفر یک روزه به ولشت را برنامه ریزی میکنند.

توجه داشته باشید که برای ماهیگیری ابتدا باید از مسئولین مستقر در ولشت مجوز دریافت کنید، سپس به علت نبد امکانات ماهیگیری در منطقه، تمامی تجهیزات ماهیگیری را با خود همراه داشته باشید و در آخر ابزار و وسایل ماهیگیری متناسب با آبزیان دریاچه ولشت باشند.

بهترین زمان سفر به دریاچه ولشت

دریاچه ولشت در هر زمانی زیبا مسحورکننده است. اما برای داشتن یک سفر بی نقص و لذت بخش، فصل بهار و تابستان مناسب ترین زمان برای بازدید از دریاچه ولشت هستند. افرادی هستند که روحیه ماجراجویانه خود را نمیتوانند سرکوب کنند، به همین خاطر در فصل‌های پاییز و زمستان به ولشت سفر میکنند.

هوای این منطقه در زمستان ۳۰- درجه است، پس بهتر است در فصل‌های مناسب سال از ولشت دیدن کنید.

مسیر دریاچه ولشت چالوس

مسیر دریاچه ولشت

دریاچه ولشت چالوس از مسیر چالوس قابل دسترسی است؛ این درباچه ۲۵ کیلومتر با جاده چالوس فاصله دارد و برای رسیدن به دریاچه ولشت باید مسیر چالوس تا ولشت را طی کنید و از شهر مرزن آباد، خود را به دریاچه برسانید.

توصیه‌های مهم برای بازدید از دریاچه ولشت چالوس

سفر به منطقه گردشگری ولشت و بازدید از دریاچه با رعایت یک سری نکات میتواند لذت بخش‌تر و ایمن‌تر باشد. در ادامه نکاتی به شما میگوییم که رعایت آنها ضرورت بسیاری دارد:

  • دریاچه ولشت به دلیل قرار گیری در یک منطقه کوهستانی، در تابستان هوای خنکی دارد. پس بهتر است در فصل‌های سرد به آنجا سفر نکنید.
  • از ریختن زباله در دریاچه و اطراف آن جدا خودداری کنید. دریاچه ولشت فضایی بکر و زیبا دارد. با حفظ سلامت محیط زیست، به نسل‌های آینده حق تماشای مناظر بی بدیل طبیعت را بدهید.
  • اگر میخواهید شب را در ولشت بمانید، حتما با خود لباس گرم به همراه داشته باشید. شب‌های ولشت بسیار خنک و گاها بسیار سرد است.
  • خرید هر نوع خوراکی و لوازمی در دریاچه ولشت برای شما هزینه‌های چندین برابری را به همراه دارد. پس بهتر است قبل از رسیدن به دریاچه خوراکی ها و لوازم لازم را با قیمت واقعی خریداری کنید.
  • ولشت از مناطق بارانی چالوس است و جاده ها و مسیرهای خاکی زیادی دارد. در روزهای بارانی عبور از این جاده ها چه با وسیله نقلیه و چه پیاده، بسیار سخت ست. پس بهتر است در روزهای بارانی به این منطقه سفر نکنید.
  • اگر میخواهید مسیر رسیدن به دریاچه ولشت را با پیاده روی طی کنید، توصیه می کنیم که وسایل و تجهیزات لازم را همراه خود داشته باشید.

کلام آخر : چگونه اقامتی در چالوس داشته باشیم؟

چیزی که در شهرهای شمالی کشور و اطراف چالوس به وفور پیدا می شود، مکان‌ها و اقامتگاه‌های مجهز و با امکاناتی است برای گردشگران داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است. شما هم حتی اگر می خواهید برای یک یا دو روز به این دریاچه سفر کنید می توانید با وارد شدن به سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا محل اقامت و شهر مد نظر خود را پیدا کنید.

به نظر شما چه جاذبه‌های دیگری در اطراف دریاچه ولشت چالوس وجود دارد؟ در این بخش می توانید از تجربیات سفر به چالوس و مکان‌های دیدنی آن برای ما و دیگران کاربران بگویید.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 4]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا