دیدنی های بوشهر

مدرسه سعادت بوشهر، بنایی تاثیرگذار در گذشته علم کشور

مدرسه سعادت بوشهر، بنایی تاثیرگذار در گذشته علم کشور

مدرسه سعادت بوشهر در زمینه علم کشورمان در گذشته بسیار پررنگ بوده است و یکی از دیدنی های شهر بوشهر است که حتما آن را در برنامه سفرتان قرار دهید.

بوشهر بندری در جنوب غربی کشورمان که هرساله، میزبان تعداد زیادی از گردشگران است. بوشهر در دوره قاجار در زمینه های اقتصادی و فرهنگی پیشرفت های چشم گیری داشته است و به یکی از ارزشمندترین بنادر ایران تبدیل شد.

مدرسه سعادت هم در دوران قاجار در ایران همزمان با دارالفنون تاسیس شد. تاسیس مدرسه ای در جنوب کشور در آن زمان تحول بزرگی را ایجاد کرد. تحولی که در حال حاضر به عنوان جاذبه ای گردشگری از آن استفاده می شود.

با سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردیسپنجا همراه باشید تا این مدرسه را بیشتر بشناسیم.

مدرسه سعادت بوشهر را چقدر می شناسید؟

مدرسه سعادت مظفری در بوشهر در خیابان امام روبروی میدان معلم قرار گرفته است. اگر بخواهیم این مدرسه را از لحاظ تاریخی مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم مهم ترین و مادر تمامی مدرسه های جنوب ایران است.

در آن زمان احمد خان بیگی که حاکم بوشهر و بندر های خلیج فارس بوده است، این مدرسه را تاسیس کرده است. آیا تابحال از این مدرسه بازدید کرده اید؟ چه تجربه ای از بازدید خود داشته اید؟

در ابتدا او خانه حسین صفر را که در مرکز بوشهر قرار دارد برای راه اندازی و آموزش به کودکان بی سرپرست، اجاره کرد.

مدرسه سعادت بوشهر در سال ۱۲۷۸ در بین تعدادی از افراد باسواد آن زمان افتتاح شد و مورد استفاده مردم قرار گرفت. این مدرسه در نوع خود می تواند به عنوان یک تحول در نظام فرهنگی و علمی کشور محسوب شود.

این مطلب را هم بخوانید
بداهه نوازی در ماسوله

 

مدرسه سعادت
مدرسه سعادت در بوشهر

ساختمان اولیه مدرسه دارای وسعت بسیار زیادی بود و به سبب موقعیت مکانی اش، بسیار برای افرادی که در آن تحصیل می کردند جذاب بود. اما این دلیل بر بدون مشکل بودن آن نمی شود.

برای برخی کودکانی که در مرکز شهر زندگی می کردند، ایاب و ذهابی ۳ کیلومتری را می طلبید که کاری آسان نبود؛ از این رو تعدادی از خیرهای شهر همراه با حاکم، خانه ای را در مرکز شهر برای انتقال مدرسه کرایه کردند.

حاکم کشور در آن مظفرالدین شاه بود که با کمک های نقدی ای که به ساخت مدرسه کرد، این مدرسه نام سعادت مظفری به خود گرفت. البته برخی می گویند افزودن نام مظفری به اسن مدرسه، سیاست کاری حاکم شهر برای گرفتن کمک های مالی از شاه بوده است.

آیا به نظر شما این کار درست بود؟ چنین موضوعاتی چه تاثیری بر روی فعالیت های اجتماعی و فرهنگی یک کشور می گذارند؟

 

مدرسه سعادت در بوشهر
مدرسه سعادت بوشهر

در آن زمان خبری از تحصیل علم و دانش نبود و در ابتدای افتتاح شدن مدرسه، اصلا مورد استقبال مردم قرار نگرفت و حتی یک خانواده هم کودک خود را برای تحصیل به آن مدرسه نفرستاد.

البته پس از آنکه ساختمان به مرکز شهر منتقل شد، با استقبال مردم رو به رو شد.

روز به روز به تعداد دانش آموزان این مدرسه افزوده شد و همین موصوع سبب شد تا تعدادی از خیرخواهان شهر همراه با دریابیگی، زمینی بزرگ تر را برای مدرسه در نظر بگیرند.

آنها زمینی را به اندازه دو هکتار در خارج شهر برای مدرسه سعادت اختصاص دادند و ساخت آن در سال ۱۲۸۰ به پایان رسید. اگر شما اکنون به بوشهر سفر کنید و خواهان بازدید از جاذبه مدرسه سعادت باشید، باید از این ساختمان دیدن کنید.

این مطلب را هم بخوانید
محمد بهمن بیگی ایران

بیشتر بخوانید: عمارت کازرونی

بیشتر بخوانید: عمارت ملک


مدرسه دیدنی سعادت 1
مدرسه دیدنی سعادت

مدیریت خوب مدرسه در آن زمان سبب شد تا به تعداد مشتاقان فراگیری علم و دانش افزوده شود و در کمتر از دو سال تعداد دانش آموزان مدرسه به چهار صد و پنجاه نفر رسید.

اکنون مدارک عملکرد دانش آموزان و ابزار استفاده شده در مدرسه در ساختمانی مجاور این بنا به عنوان موزه قرار گرفته است که علاقه مندان می توانند از آن بازدید کنند.

مدرسه سعادت زیبایی منحصر به فردی به شهر بوشهر بخشیده است و خوب است بدانید این بنا در سال ۹۳ اقدام به بازسازی آن شد و پس از ۱۸ ماه به پایان رسید و به یکی از قطب های گردشگری علمی تاریخی مهم کشور تبدیل شده است.

در نهایت اگر در این زمینه نظر یا سوالی دارید، می توانید در بخش نظرات با ما و دیگر افراد به اشتراک بگذارید. این کار می تواند به بهبود تجربیات و نظرات مردم در مورد این آثار تاریخی کشورمان کمک کند.

اگر قصد سفر به بوشهر را دارید ابتدا باید به فکر اقامت خود در این شهر باشید. توجه داشته باشید که اجاره سوئیت در بوشهر از هتل با صرفه تر است و شما می توانید در سایت سپنجا تمامی اقامتگاه های بوشهر را مشاهده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا