دیدنی های شیراز

سفر به قلات شیراز | روستایی بی نظیر و خوش آب و هوا

قلات شیراز، خوش آب و هوای بی نظیر

گاهی سفر به منطقه‌ای قدیمی و روستایی خاطرات شیرین و خوبی را در ذهن ثبت می کند و چندین سال جا خوش می کند. تصمیم گرفتم بعد از چندین بار سفر به قلات شیراز، این بار هم به روستای رویایی و زیبای قلات سفر کنم. تعریف زیبایی از فصل پاییز قلات شنیده بودم و به همین خاطر وسط های پاییز تصمیم گرفتم که به آنجا بروم.

رفتن به سفری زیبا آن هم در پاییز آرزوی من بود، فصلی که صفت پادشاه فصل ها واقعا لایق آن است. در ادامه همراه سپنجا باشید تا روستای قدیمی و دیدنی قلات را از زاویه دیگر و چشم اندازهای زیبا بشنوید و تماشا کنید.

روستای قلات کجاست؟

برای اینکه به روستای سرسبز و خوش آب و هوای قلات بروم ابتدا وارد شهر گل و بلبل شیراز شدم. بعد از آن وارد جاده شیراز – سپیدان و جاده را در پیش گرفتم.

با عبور از منطقه گویم، زیر گذر را به سمت چپ ادامه دادم تا به قلات رسیدم. فاصله شیراز تا روستای قلات ۳۶ کیلومتر بود که در شمال غرب این شهر قرار گرفته بود. این مسیر را در جاده سپیدان گذراندم تا به آنجا رسیدم و فاصله آنچنان زیادی هم به شیراز نداشت.

سفر به قلات شیراز

بافت روستای قلات شیراز

ورودی روستای قلات بافت جدیدی داشت و با دیدن تابلو خیابان قزل ارسلان بافت قدیم شهر خودنمایی می کرد.
این روستا در دامنه کوه قرار داره و برای رسیدن به این روستا باید مسیر سربالایی و نسبتا باریکی را طی کرد و در داخل کوچه های روستا بافت قدیمی روستا می درخشید.

روستای قدیمی قلات در نزدیکی کوه قلات قرار گرفته است. این کوه به شکل دیواره ای از جهات جنوب، شرق و غرب روستا را در بر گرفته است و فقط از قسمت شمال روستای قدیم قابل رویت و در دسترس است.

برای اقامت در باغ در قلات می‌توانید از سامانه سپنجا کمک بگیرد.

سفر به قلات شیراز و زیبایی‌هایی که در بدو ورود دیدم 

با تصاویری که از گذشته روستای قلات دیده بودم خانه‌های آنجا پلکانی بودند. پشت بام هر خانه حیاط خانه دیگر بود و یادآور روستای اورامانات لرستان برای من بود.
هنوز هم خانه‌های قدیمی در این روستا باقی مانده بودند که ساکنین روستا در آنجا زندگی می‌کردند.

کلیسا قلات

مصالح به کار رفته شده در خانه‌ها بیشتر سنگ، گچ، خشت و چوب بود و بعضی از خانه‌ها هم دو طبقه بودند. روستا پارکینگ‌های زیادی داشت و نگرانی از بابت پارک کردن ماشین نداشتم.

هنگام پیاده روی در سطح روستا، به سنگ فرش خیابان نگاه می‌کردم که همانند تصاویری بود که در روستاها و شهرهای اروپا دیده بودم.

این مطلب را هم بخوانید
همه چیز در مورد دروازه قرآن شیراز

من که واقعا مشتاق شده بودم تا بیشتر این روستا را کنکاو کنم.

گشت و گذاری در روستای قلات شیراز

در مسیر پیاده روی گل‌های رنگارنگ زیبایی هم دیده می شد که از کنار ساختمان خانه‌ها رشد کرده بودند و حیفم آمد تا عکس نگیرم.

آنچنان زیبایی روستای قلات آن هم در پاییز من را مدهوش خود کرده بود که دلم نمی خواست هیچ وقت از آنجا بروم.

قلات شیراز

روستا که تمام شد به منطقه ای دره مانند وارد شدم که مسیر باریک می‌شد و من در میان سبزه‌های دامنه کوه قدم می‌زدم.

کوه‌های سمت راست جاده و درختان سر به فلک کشیده‌ای که بر روی کوه‌ها قرار داشتند در کنار دره ای که در سمت چپم قرار داشت هر کسی را مدهوش می‌کرد. هرچه بیشتر جذب فضای اطراف می‌شدم، بیشتر مشتاق شده بودم تا به جلو بروم.

هر چقدر که از زیبایی آنجا بگویم کم است.

اگر قصد سفر به شیراز را دارید، برای اقامت در بومگردی سنتی در قلات از سپنجا کمک بگیرید.

حال و هوای اطراف روستای قلات شیراز

هر چقدر که جلوتر می‌رفتم پوشش گیاهان خودرو، گل‌های وحشی و گیاهان دارویی مانند ختمی، آویشن، پونه و… بر سر راهم می دیدم. بوی هیزم تری هم که به مشامم می‌رسید این مسیر را برای من جذاب‌تر و قشنگ‌تر کرده بود.

رودخانه قلات

در اواسط این مسیر به آبشار خروشانی رسیدم که آب از دل کوه پایین می‌آمد و به سمت روستا سرازیر می‌شد.

واقعا صحنه‌های زیبایی را در جلوی چشمانم می‌دیدم و هر لحظه با دیدن این همه زیبایی شاد و مسرور می‌شدم. در کنار این آبشار واقعا خوردن صبحانه می‌چسبید و اشتهای آدم را چندین برابر می‌کرد.

دلیل شهرت روستای قلات شیراز

در همین مسیر به ترتیب دو آبشار دیگری هم بود که واقعا آب گوارا و پاکی داشتند و طعم یک آب معدنی طبیعی در دل کوه‌ها را داشت. عمده شهرت روستای قلات به دلیل طبیعت زیبا، چشمه و آبشار، باغ‌های با صفا و طبیعت زیبایی است که در خود جای داده است. راه رفتن در کوچه‌های این روستای زیبا به همراه بوی خاک و صدای آبشارهای زیبا حس بسیار خوبی را تداعی می‌کرد .

قلات

تفرجگاه ها و جاذبه های دیدنی قلات

بعد از سپری کردن این مسیر رویایی دوباره به روستا بازگشتم تا تفرجگاه‌ها و جاهایی که شنیده بودم و قبلا رفته بودم را دوباره در فصل پاییز ببینم. این روستا در همان زمان که من آنجا بودم، توریست و گردشگر بسیاری داشت.

یکی از تفرجگاه‌هایی که گردشگر و توریست‌های بسیاری در آن حضور داشتند تفرجگاه شب شتری بود.

بهترین زمان سفر به قلات شیراز

واقعا این روستا مکانی تاریخی و دیدنی با منظره‌های فوق العاده زیبا در تابستان و بخصوص در پاییز است همچنین مکانی بسیار مناسب برای خوش گذرانی با دوستان و فامیل است.

درون این روستای خوش آب و هوا و دیدنی رستوران‌ها و کافه‌های مختلف با سبک و سیاق جالب و متفاوت برای هر نوع سلیقه ‌ای وجود دارد و هر کدام از آن ها منوهای صبحانه و نهار و شام جذابی دارند.

رستوران

متاسفانه تعدادی ساخت و ساز غیر مجاز هم در روستا وجود داشت که چهره سنتی ده را مخدوش کرده بود و احساس می کنم که اگر ادامه پیدا کند منجر به قطع درختان و نابودی این طبیعت زیبا در آینده خواهد شد. امیدوارم شکل روستا به همان بافت قدیمی و سنتی خود باقی بماند.

این مطلب را هم بخوانید
لیست 11 تایی از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی + دستور پخت

جاذبه‌های روستای قلات

اگر بخواهم جاذبه‌های روستای قلات را نام ببرم می‌توانم به آبشار های دیدنی، رویایی و حیرت آور آن اشاره کنم که در محیط جنگل گونه‌ای که واقعا شگفت انگیز است قرار دارد.

کوه قلات

یکی دیگر از مهم ترین و تاریخی‌ترین بنای این روستا، کلیسای تجلیل مسیح قلات است که پس از جنگ جهانی اول و در دوران پهلوی بنا شده است و از جاذبه‌های توریستی و گردشگری این روستای زیبا به شمار می‌رود.

کلیسا

خانه های پلکانی و تاریخی ساخته شده از مصالح روستایی نظیر خشت، گل و چوب از دیگر جاذبه‌های این روستای شگفت‌انگیز است.

اطراف رودخانه‌‌های شب شتری و چشمه انجیری نیز جاذبه های دیدنی و زیبایی بود که می‌توان لذت خوردن غذا و در کنار هم بودن را در آنجا احساس کرد.

خانه قلات

در آخر هم از آثار تاریخی این روستا دیدن کردم که آسیابی قدیمی بود که قدمت طولانی داشت و قلعه قزل ارسلان که اهالی روستا معتقد بودند که قلعه متعلق به اتابکان فارس بوده است.

قزل ارسلان

سوغاتی روستای قلات

از آنجایی که آدم شکمویی هستم به باغ‌ها و مغازه‌های قلات هم سری زدم ببینم چه محصولاتی دارند که دیدم گردو، بادام، انگور، انجیر، انار از محصولات باغی و فرآورده‌های لبنی مانند شیر، پنیر، کره و کشک نیز از محصولات دامی، خیلی توی روستا رونق داشت و از هر کدام مقداری برای خودم و خانه خریدم.

سوئیت اجاره ای در قلات شیراز

از آنجایی که قلات روستای خوش آب و هوایی است و در تابستان، پاییز و بهار بهترین فصل ها برای سفر به آنجا است، شما می توانید برای اقامت در روستای قلات اقامتگاه و یا هر خانه ای که مد نظرتان است را رزرو کنید.

اقامت در قلات

فقط کافی است که به سایت و یا اپ سپنجا وارد شوید و اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو کنید و سفری بدون دغدغه و خوش برای خودتان رقم بزید.

اقامت در قلات

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا درخصوص روستای قلات اطلاعاتی ارائه دهیم. درباره جاذبه‌های گردشگری و تاریخی روستا صحبت کردیم.

اگر به این روستا سفر کرده‌اید، نظر خود را در کامنت بنویسید تا مسافران به این روستا لذت بیشتری از این روستا ببرند. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 8 میانگین: 2.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا