دیدنی های کرمانشاه

شهر هزار ماسوله پاوه ؛ مروارید کمتر شناخته شده کرمانشاه!

شهر هزار ماسوله پاوه ؛ مروارید کمتر شناخته شده کرمانشاه!

شهر هزار ماسوله پاوه ؛ مروارید کمتر شناخته شده کرمانشاه!

کشور ما سرشار است از جاذبه هایی که کمتر دیده شده اند و از چشم گردشگران به دور مانده اند. اگر از مردم درباره شهر پاوه یا هزار ماسوله بپرسید، به احتمال زیاد آن ها اطلاعاتی درباره آنجا ندارند. این درحالی است که پاوه می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای مقصد گردشگری باشد.

هزار ماسوله پاوه نه تنها به خودی خود، دارای جاذبه ها و دیدنی های منحصر به فرد است؛ بلکه راه رسیدن به آن هم می توان جاذبه ای تکرار نشدنی در نظر گرفت.

جاده ای که به ماسوله غرب معروف است، یکی از زیباترین جاده های ایران است که کمتر کسی آن را می شناسد. اگر می خواهید پاوه را بیشتر بشناسید، با سایت سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه بوم گردی، سوئیت و ویلا سپنجا همراه باشید . ادامه مقاله را از دست ندهید.

شهر پاوه کردستان را بهتر بشناسید

شهر پاوه با تاریخ سه هزار ساله در شمال غربی استان کرمانشاه است و حدود ۱۱۲ کیلومتر از مرکز استان  و ۴۵ کیلومتر از نقطه مرزی فاصله دارد.

این شهرستان تا سال ۱۳۳۸ جزء استان کردستان بوده و پس از آن به استان کرمانشاه ملحق شده است. وسعت شهرستان پاوه حدود ۱۲۶۰ کیلومتر مربع و ارتفاع ۱۵۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

این شهرستان در رشته کوه های زاگرس قرار گرفته و کوه شاهکوه  که از بلندترین کوههای زاگرس است با بلندترین قله اش (زاوه لی) به ارتفاع ۳۴۰۰ متر از سطح دریا محکم و استوار سر به آسمان کشیده است. آیا تابحال این شهر را از نزدیک مشاهده کرده اید؟ چه تجربه ای در این زمینه داشته اید؟

اقامت در منزل مبله چوبی در پاوه

شهر پاوه

دسترسی به شهر هزار ماسوله به چه صورت است؟

یکی از مهم ترین موضوعاتی که ممکن است در ابتدای سفرتان برایتان سوال باشد، چگونگی دسترسی به شهر هزار ماسوله است؟ همان طور که گفتیم شهر هزار ماسوله یکی از شهر های شمالی کرمانشاه است که برای بازدید از آن می توانید از هواپیما، خودروی شخصی تان و یا تاکسی استفاده کنید. ابتدا لازم است به کرمانشاه بروید و پس از آن خودتان را به پاوه برسانید.

فاصله تهران تا کرمانشاه چیزی در حدود ۵۰۰ کیلومتر است که می توانید این مسیر را ۶ ساعته در نظر بگیرید. برای رسیدن به کرمانشاه ابتدا باید به اتوبان تهران-ساوه و سپس به اتوبان ساوه-همدان بروید. هنگامی که به همدان رسیدید، تنها ۲ ساعت دیگر با کرمانشاه فاصله دارید. آیا تابحال این مسیر را طی کرده اید؟

مسیری که بررسی کردیم، در صورتی است که شما قصد سفر با خودروی شخصی تان را داشته باشید. اما اگر نخواهید با خودرو سفر کنید، تکلیف چیست؟ می توانید در تهران به ترمینال آزادی بروید و با قیمتی بسیار مناسب، اقدام به خرید بلیط اتوبوس پاوه بکنید.

اگر از تهران با هواپیما یا توبوس به کرمانشاه سفر می کنید باید در نظر داشته باشید که پس از رسیدن به آنجا، به ترمینال شهید کاویانی بروید و از مینی بوس ها به مقصد پاوه استفاده کنید. همچنین می توانید از میدان آزادی و ابتدای خیابان برق، یا میدان امام حسین با سواری های شخصی به پاوه بروید.

اقامت در باغ و ویلا در پاوه

معرفی شهر هزار ماسوله
معرفی شهر هزار ماسوله

اگر ساکن شهر های بزرگ دیگری مانند شیراز یا اصفهان هستید، برای بازدید از شهر زیبای هزار ماسوله باید خودتان را به نهاوند برسانید و پس از آن به مرکز شهر کرمانشاه بروید. برای طی کردن مسیر نهاوند تا کرمانشاه، چیزی در حدود ۴ ساعت پیش رو دارید. از کرمانشاه تا پاوه هم ۱۲۰ کیلومتر پیش رویتان قرار دارد.

این مطلب را هم بخوانید
سقالکسار دریاچه ی زیبا و پاک

اگر هم از جنوب کشور و شهری مانند بندرعباس خواهان سفر به پاوه هستید، باید از دزفول به اسلام اباد غرب و سپس به روانسر بروید. روانسر تا پاوه، چیزی در حدود یک ساعت راه است. به نظر شما این مدت زمان چقدر می باشد؟

 

چرا از شهر هزار ماسوله دیدن کنیم؟

خوشبختانه در کشوری زندگی می کنیم که چیزی از زیبایی ها و جاذبه های مختلف کم ندارد. اگر بخواهیم مقصدی را برای سفرمان انتخا کنیم، به هر گوشه از ایران که نگاه کنیم، جایی برای بازدید و گذراندن اوقت فراغت وجود دارد.

اما شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چرا ما شهر هزار ماسوله را به شما پیشنهاد می کنیم؟ چرا شهر پاوه می تواند سفری به یاد ماندنی را برایتان بسازد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

پاوه برای گردشگران با سلایق متفاوت، بسیار مناسب است. فرقی نمی کند جزو افرادی باشید که به دیدنی های طبیعی علاقه دارد و یا دیدنی های تاریخی و باستانی! جاذبه های هزار ماسوله به گونه ای است که هر نوع خواسته ای را از خود راضی می کند. علاوه بر طبیعت بکر آن و زیبایی هایش، تجربه کباب های پاوه و شیرینی هایش هم در این انتخاب بی تاثیر نیستند.

آشنایی با شهر هزار ماسوله
آشنایی با شهر هزار ماسوله

این شهر به علت معماری پلکانی‌ای که دارد، به نام ماسوله غرب معروف شده است. تنها همین شکل پلکانی این شهر، چنان زیبایی به آن بخشیده است که برای جذب گردشگران کافی است. تصور کنید، در شب هنگام با روشن شدن چراغ ها، زیبایی شهر چندین و چند برابر می شود.

اگر جزو علاقه مندان به خرید و بازار رفتن هستید، باز هم در پاوه می توانید آن را پیدا کنید. در شهر هزار ماسوله، به دلیل نزدیکی به مرز، بازاری کوچک در ورودی این شهر قرار دارد که از لحاظ قیمت برای خرید اجناس ارزان تر از جاهای دیگر است. آیا تابحال به فکر خرید از بازارهای مرزی بوده اید؟

همچنین در این شهر موزه مردم شناسی وجود دارد که سبک زندگی مردم محلی منطقه را نشان می دهد. دیدنی دیگری که در این شهر می توانید از آن استفاده کنید، مسجد جامع شهر است که بر روی ویرانه های آتشکده های زرتشتیان ساخته شده است. البته لازم به ذکر است که این ها تنها دیدنی های پاوه نستند و راه رسیدن به آن هم دنیایی از لذت ها است.

شهر هزار ماسوله را بهتر بشناسید

این منطقه دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و جنگلها و چشمه ها و آبشارهای کم نظیر و حیرت انگیزی دارد. پاوه دارای پتانسیل بالایی در جذب توریست می­باشد؛ از جمله آن می­توان به کوههای سر به فلک کشیده و جنگل و طبیعت زیبا، غارهای دیدنی، چشمه های آب معدنی، رودخانه سیروان و دره های عمیق در مسیر رودخانه، آرامگاههای افرادی بزرگ همچون:

سید عبیدالله، سلطان اسحاق، سید محمود اصفهانی و بابا شیخ حسن، دخمه های سنگی خالو حسین و… اشاره نمود.

اقامت در خانه ویلایی روستایی در پاوه

دخمه سنگی خالو حسین کوه کن
دخمه سنگی خالو حسین کوه کن

شهر زیبا و دوست داشتنی پاوه به شهر هزار ماسوله معروف است. علت این شهرت در سبک معماری اکثر مناطق این شهر است.

پاوه در دامنه کوه بنا شده و در بیشتر موارد پشت بام خانه های در ارتفاع کمتر به عنوان حیاط خانه های در ارتفاع چندمتر بالاتر مورد استفاده قرار می­گیرد.این معماری شبیه به معماری خانه های شهر ماسوله در استان گیلان است و از این جهت به آن شهر هزار ماسوله گفته میشود.

علاوه بر پاوه، شهرستانهای سروآباد و منطقه اورامانات از زیباترین مناطقی است که در این استان وجود دارد. دامنه هایی با شیب زیاد و خانه هایی که در این دامنه ساخته شده چشم هر بیننده ای را خیره و لب ها را به تحسین باز میکند. اگر می خواهید کرمانشاه و جاذبه های فوق العاده اش را بهتر بشناسید، مطلب زیر را از دست ندهید:

این مطلب را هم بخوانید
سفر به شهر چشمه های آب گرم رینه | سپنجا
اورامان
اورمان

جاهای دیدنی پاوه

پاوه، شهری است که علاوه بر زیبایی های خودش از جاذبه های اطراف آن نیز می توان استفاده کرد. اگر بخواهید از اطراف پاوه دیدن کنید باید بدانید که آن را به دو بخش تقسیم می کنند و یکی روستاهای شمالی و دیگری روستاهای جنوبی.

تالاب هشیلان

یکی از دیدنی هایی که در مسیر رسیدن به پاوه بر سر راهتان قرار دارد، تالاب هشیلان است. این تالاب که در ۳۰ کیلومتری کرمانشاه قرارگرفته است. در این منطقه به دلیل وجود گونه های جانوری مختلف، شکار ممنوع است. هشیلان از نظر لغوی به معنای تالاب مارها است؛ به دلیل وجود مارهای زیاد این نام را به آن اختصاص داده اند. پیشنهاد می کنیم در سفر به کرمانشاه و هزار ماسوله این تالاب را از دست ندهید.

طاق  بستان

غار قوری قلعه

برای خرید می توانید به جوانرود بروید. فاصله جوانرود تا پاوه چیزی در حدود ۴۵ کیلومتر است. هر چیزی که به دنبال آن هستید در جوانرود می توانید پیدا کنید. بعد از بازدید از جوانرود حتما به غار قوری قلعه بروید. برای بازدید از این غار مانند غار علیصدر نیازی به استفاده از قایق ندارید. باید با پای خورتان پیچ های مسیر را تجربه کنید. اگر مسیر غار قوری قلعه را به سمت پاوه ادامه دهید به آتشگاهی می رسید که خود یکی از دیگر از زیبایی های مسیرتان است. این آتشکده، زمانی متعلق به زرتشتیان بوده است.

دشه

اگر می خواهید از پاوه به سمت شمال کشور حرکت کنید، دشه یکی دیگر از زیبایی هایی است که در پیش رویتان قرار دارد. هنگامی که به دشه رفتید، بازدید از قلعه پاسگاه و قلعه دشه را فراموش نکنید. چه تجربه ای در بازدید از این هتل داشته اید؟

 

آبشارهای افسانه ای پاوه

از جمله جلوه های شهر پاوه که گردشگران زیادی را به این شهر جذب می­کند آبشارهای اعجاب انگیز و مبهوت کننده ای است که جان به طبیعت پاوه بخشیده است.آبشار دریبر و دشه که پس از ریزش از ارتفاعات کوتاه و بلند به رودخانه پاوه رود و سپس به رودخانه سیروان می­ پیوندد.

آبشار شیلماو نیز یکی از آبشارهای استان کرمانشاه است که در غرب روستای خانقاه در سه کیلومتری غرب شهر پاوه جای گرفته است. این آبشار زیبا از ارتفاعات کوه آتشگاه سرچشمه می‌گیرد. با شروع فصل دیدنی بهار و جوشش چشمه‌های شیلما و این آبشار زیبا منظره‌ای بی‌بدیل را در این منطقه پدید می‌آورد.

آبشارهای شهر هزار ماسوله
آبشارهای شهر هزار ماسوله

آبشار دشه در روستای صعب العیور نودشه قرار دارد. اطراف این آبشار زیبا را جنگلهای انبوه احاطه کردند و مکانی بکر و طبیعت بی نظیری را ایجاد کرده است. جاده پاوه به روستای نودشه طبیعتی همچون جاده چالوس با چشم انداز صخره، دره، چشمه و جنگل را در خود جای داده است.

سفر به کرمانشاه

شما می توانید برای داشتن یک اقامت خوب و ارزان در این شهر با کمک سامانه اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا اقدام به  پیدا کردن سوئیت اجاره ای در پاوه کنید.

تپه های شهر هزار ماسوله

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا