دیدنی های کردستان

سفر به کردستان، شهر کوهستانی ایران

اگر قصد سفر به استانی شاد و اصیل دارید بهترین انتخاب، کردستان است. استانی با مردمان خونگرم و مهمان نواز که از گذشته کردستان را با این نام می شناختند.

از هر قوم و ملیتی باشید حتما سفر به کردستان برای شما یکی از خاطره انگیزترین سفرهای عمرتان می شود. سفری که همه جای آن روستا باشد و سرسبز، بهترین تجربه را برای شما رقم می زند.

مطمئن هستم با رفتن به این استان خاص و کوهستانی ایران حتما شروع به نوشتن سفرنامه سنندج می کنید. استانی که باید یک بار و یا حتی چندین بار به آن سفر کرد و مناطق بکر و جاذبه های آن را پیدا کرد.

در این مقاله قصد داریم تا استان عجیب کردستان که همه چیز آن مخصوص به خودش است را برای شما توصیف کنیم.

کرد

تاریخچه کردستان

براساس اسناد تاریخی، مردم کرد از اقوام آریایی تباری هستند که به جز ایران در بخش های دیگری از خاورمیانه(ترکیه، سوریه، عراق) و قفقاز نیز زندگی می کنند.

از زمان شکل گیری ایران بزرگ تا واقعه جنگ چالدران، کردستان یکی از ایالات مهم ایران بوده است. منطقه کردستان از سال ۶۱۲ قبل از میلاد تا قرن ۱۵ پس از میلاد یعنی چیزی در حدود ۲۰۰۰ سال بخش جدا نشدنی از ایران بود.

موقعیت جغرافیایی کردستان

استان کردستان با مرکزیت سنندج در غرب کشور عزیزمان ایران و در مرز قرار گرفته است.

مساحت این استان حدود ۲۹۱۳۷ کیلومتر مربع است و از شمال به استان آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه، از شرق به استان همدان و قسمت دیگری از زنجان و از غرب با بخش هایی از کشور عراق (استان کردنشین سلیمانیه) محدود شده است.

این استان از لحاظ اقلیمی محدود به کوهستان با دشت های مرتفع و دره های وسیع است. کوردستان به جهت داشتن عناصر بسیاری که درون خود دارد هر گردشگری را جذب خود می کند.

بهترین زمان سفر به کردستان

بهترینی زمانی که می توان به این خطه از کشور عزیزمان سفر کرد بهار و تابستان است. از آن جهت این فصل ها را انتخاب کردم که اگر از سرما فراری هستید، این فصل ها مناسب است، در غیر این صورت اگر طرفدار اسکی و هوای برفی هستید بهترین زمان، پاییز و زمستان است.

آب و هوای کوردستان بسیارتحت تاثیر توده های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ای است، توده هایی که با برخورد با ارتفاعات زاگرس باعث بارش باران های بهاری در بهار و سفید پوش شدن کردستان در زمستان می شود.

 

کردستان

زبان و دین مردم کردستان

زبان مردم کردستان زبان کردی است که همانند زبان فارسی است، که در مجموعه زبان های هند و اروپایی قرار می گیرد.

زبان کردی خود شامل چهار گویش است : کِرمانجی، لُری، گورانی و کلهر.

گویش مردم کوردستان شاخه ای از “کوردی سورانی” است.

در استان کردستان اکثریت مردم اهل تسنن هستند، در شهرستان های بیجار و قروه نیز جمعیتی از کردهای شیعه زندگی می کنند.

مهاجرت باعث شده که در شهر سنندج جمعیتی از اهل شیعه به وجود بیاید.

غذای محلی کردستان

کردستان به جهت سرسبز بودن و داشتن درختان و میوه های بسیار، غذاهای طبیعی با مواد اولیه بسیاری درونش یافت می شود، از جمله غذاهای محلی کردستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این مطلب را هم بخوانید
بازدید از پل سفید اهواز را تحت هیچ شرایطی نباید از دست داد!

شلکینه

شلکینه یکی از غذاهای محلی کردستان است که معمولا برای مهمانی ها استفاده می شود.

شلکینه که همان نان محلی نازکی است که خیلی ها به عنوان سوغاتی می خرند بر روی ساج پخته می شود.

از تخم مرغ، خمیر نان آرد، شیر، زعفران دم کرده و نمک و شکر تهیه می شود که برروی ساج سرخ می شوند.

در آخر شیره انگور یا خرما را روی آن مالیده و نوش جان می کنند.

شلکینه

قایرمه

از معروف ترین غذاهای محلی کردستان است.

برای تهیه قایرمه یا کنگر سوخاری، کنگرها را تمیز کرده و سپس آن ها را به سس مخصوصی که غلظتی مانند ماست دارد آغشته کرده و با روغن سرخ می کنند. این غذا معمولا با کته یا نان  به همراه ماست چکیده سرو می شود.

قایرمه

کوفته شوربا

کوفته شوربا با موادی که در آن به کار برده می شود از مقوی ترین غذاهای محلی کردستان است.

این کوفته شباهت بسیاری به کوفته برنجی و کوفته تبریزی دارد.

از برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، سبزی(ترخون، تره، نعنا، شوید و مرزه)، لپه، آرد، رب گوجه، نمک و ادویه جات درست می شود.

کوفته شوربا

کلانه(که لانه)

کلانه از محبوب ترین غذاهای محلی کردستان است که طرز پخت ساده ای دارد و در مهمانی ها پخته می شود.

این غذا بی شباهت به پیتزا نیست ولی با سبزیجات.

برای تهیه کلانه خمیر نرم و نازک و یک دستی را با استفاده از آرد، نمک و آب تهیه می کنند که درون آن را با پیچک یا پیازچه خرد شده پر می کنند و برروی ساج می پزند.

در آخر آن را با روغن محلی یا کره آغشته می کنند و با دوغ نوش جان می کنند.

کلانه

آش پریوله

این آش از قدیمی ترین و لذیذ ترین غذاهای محلی کردستان به حساب می آید. برای تهیه این آش از عدس، رشته آش، پیاز، مرزه، ادویه جات و نمک استفاده می شود و برای سرماخوردگی بسیار مفید است.

از دیگر غذاهای کردستان می توان به آش دانه کولانه، خورشت ریواس، آش عدس بلغور، آش هالاو، آش کشک، آش دوغه وا، آش گزنه، کباب کردی، ماهی کباب، رشته رون، دلمه برگ مو و ساوار اشاره کرد.

اش پریوله

برونشین

دلمه

ریواس

سوغاتی دیار کوردستان

قالی و گلیم کردستان بخاطر تنوع رنگ و گیاهی بودن کیفیت و شهرت جهانی دارد.

قالی

گلیم

از دیگر سوغاتی های کردستان می توان به پارچه و لباس های پر نقش و نگار و رنگارنگ، کلاش و نازک کاری اشاره کرد، کلاش نوعی گیوه بافته شده از پنبه است که نرم و نازک است.

تخته نرد و شطرنج دست ساز این استان هم بسیار زیبا هستند.

 

تخته نرد

شطرنج

شطرنج

سوغاتی های خوراکی بسیاری در شهر سنندج یافت می شود از جمله نان برنجی، شیرینی کنجدی در دو نوع شکر و گزانگبین، بادام سوخته و باسلق.

شیرینی کنجدی

نان برنجی

پوشش لباس مردم کردستان

لباس زن ها و مردهای کردستان شامل تن پوش، روسری و کفش است.

شهر سقز از جهت پوشش لباسی مردمش مشهور است و اورامان، هجیج، نوسود، نودشه، پاوه، خانه دار، وزلی، مژگان جاهایی هستند که تولید کننده کفش هایی هستند که به آنها گیوه یا کلاش گفته می شود.

لباس سنتی مردم سنندج که همه جا به چشم می خورد، برای مردان دموقوپان (شلوار) و چوخورانک (لباس) که با شال دور کمر می بندند و برای زنان پیراهن های بلند رنگی و زیبایی به نام “سخمه و کوا” است.

لباس کردی

کفش

لباس کردی

جاذبه های گردشگری کردستان

کردستان در بخش پر باران و کوهستانی ایران قرار دارد و همین امر باعث به وجود آمدن رودهای پرآب و خروشان، طبیعت سرسبز در اطراف این شهر شده است.

همچنین کردستان به جهت سابقه تاریخی بسیار طولانی که دارد و در موقعیت جغرافیایی که قرار گرفته است مانند نگینی پهناور در پهنای ایران زمین می درخشد و دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فرهنگی بسیاری است.

این مطلب را هم بخوانید
با غذاهای محلی کردستان آشنا شوید

جاذبه های طبیعی کردستان

چشمه بابا گرگر، سراب وینسار قروه، قروه، سنندج، مریوان، مجموعه پارک آبی آبیدر، دریاچه زریوار، کوه آربابا، سقز، تپه باستانی زیویه، رود سیروان و…

cheshme babagar

دریاچه زریور

سنندج

سنندج بعد از کرمانشاه دومین شهر کردنشین در ایران است که در سال ۱۰۴۶ هجری قمری توسط سلیمان خان اردلان برای کارهای نظامی بنا شده است.

این شهر در منطقه کوهستانی زاگرس و در ارتفاع ۱۴۵۰ تا ۱۵۳۸ متری از سطح دریا قرار دارد و آب و هوای سرد و نیمه خشکی دارد.

سنندج

رود سیروان

این رود خروشان و طولانی که از معروف ترین و مهمترین رودهای کوردستان به حساب می آید در بخش غربی و شمال غربی هورامان قرار گرفته و منطقه را به دو بخش تقسیم کرده است.

بیشترین بخش این رود در شهر پاوه قرار دارد، این رود با گذر از چند بخش کردستان در آخر وارد کشور عراق می شود.

رود سیروان

رود سیروان

روستاهای دیدنی کردستان

روستای پالنگان کامیاران، روستای تنگی سر سنندج، روستای هویه سنندج، روستای پلکانی اورامان تخت، روستای تاریخی نگل

روستای پالنگان کامیاران

معماری پلکانی، وجود آبشارها و چشمه های زیبا، بافت سنتی، خانه های سنگی و رودخانه تنگیور که در آن جریان دارد و بخصوص ویژگی معروف مردم این روستا که مهمان نوازی آنها است این روستا را به منطقه ای جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

روستای پلنگان

روستای پلکانی اورامان تخت

یکی از مناطق مشهور کردستان است و اکثرا کردستان را با نام اورامان می شناسند. این روستا از دیدنی های کردستان است که بین مرز ایران و عراق قرار دارد و هرساله مسافران زیادی برای بازدید به این منطقه می آیند.

کوه های سر به فلک کشیده، خانه هایی که حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر است، رودخانه های فراوان، و همچنین ابرها که جلوه زیبایی به این روستا داده است و در نزدیک ترین فاصله به شما قرار دارد، این منطقه را به یکی از بهترین جاذبه های طبیعی کردستان تبدیل کرده است.

مطالعه کنید: فاصله سنندج تا اورامان چقدر است؟

روستای اورامان

روستای اورامان تخت

جاذبه های تاریخی کردستان

قلعه تاریخی زیویه سقز، پل قشلاق سنندج، مسجد دارالاحسان (جامع) سنندج، سنگ نبشته اورامان کامیاران، قلعه باستانی قمچقای-بیجار، خانه کرد (عمارت آصف وزیری)، مسجد و زیارتگاه هاجر خاتون، عمارت امجدالاشرف، عمارت مشیر دیوان، عمارت سالار سعید (موزه سنندج)، حمام خان

سقز

پل قشلاق سنندج

مسجد دارالاحسان

قلعه بیجار

عمارت اصف

حمام خان

این حمام که در دوران تاریخی قاجار ساخته شده است، در ضلع شمالی بازار سنندج و جنب مسجد داروغه قرار دارد.

این حمام به دستور پادشاه کردستان ساخته شده است و معماری و کاشی کاری های خاص و ظریف آن همراه با آهک بری های گوشه حمام چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

حمام خان

حمام خان

در آخر: اقامت در کردستان

هرگاه قصد سفر به شهری را دارید، همیشه یکی از مهمترین دغدغه هایی که ذهن شما را به خود مشغول می کند مساله اقامت است.

در شهرهای کردستان نیز امکانات اقامتی خوبی برای آسایش و رفاه شما مسافران فراهم شده است که هر شخص با توجه به بودجه و اولویت های خود می تواند از میان آن ها انتخاب کند.

شما می توانید قبل از رسیدن به مقصد از طریق سایت سپنجا یا اپ سپنجا اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید و با خیال راحت سفر خود را به مقصد مورد نظر آغاز کنید.

اجاره سوئیت در سنندج

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا