دیدنی های شیراز

راهنمای جامع سفر به شیراز | دانستنی‌هایی که باید قبل از سفر بدانید!

55 نکته که باید قبل از سفر به شیراز بدانید

امروز با راهنمای جامع سفر به شیراز به همراه سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا قصد داریم به شهر زیبای هنر و شعر و ادب پارسی بپردازیم.

همه ما مردم ایران شهر شیراز را به شهر بهار نارنج‌ها می‌شناسیم. البته سایر مقالات سایت سپنجا به مکان‌های ناشناخته شیراز اشاره کرده‌ایم و از جاذبه‌های کمتر دیده شده شهر شیراز برای شما بازدیدکنندگان محترم گفته‌ایم.

در این مقاله تصمیم داریم درباره بررسی و ارزیابی کامل شهر و تاریخچه شیراز بیشتر صحبت کنیم و در ادامه آن به مهم خوش‌مزه‌ترین غذا های محلی استان فارس و شهر بهارنارنج‌ها بپردازیم. همچنین از اهمیت تولید سوغات و صنایع دستی بسیار زیبای آن بگوییم.

شما می‌توانید برای شناخت کافی و کسب اطلاعات مورد نیاز و دانستنی‌های مهم درباره این شهر تا انتهای مقاله راهنمای جامع سفر به شیراز همراه با سپنجا باشید.

برای سفر به شیراز حتماً لازم است درباره این شهر اطلاعات مفید و تاثیر گذاری را همراه با جاذبه‌های تماشایی و تفریحی و تاریخی، انواع اقامت در شهر شیراز، چگونگی حمل و نقل در این شهر و سایر مسائل مهم و اثر بخش در سفر بدست آورید.

مطالعه کنید: جاهای دیدنی برای شبگردی در شیراز

فهرست مطالب مخفی کردن

چرا شیراز را مقصد سفر خود انتخاب کنیم؟

شاید بهتر است بگوییم وجود بهترین جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان نظیر بنای ملی تخت جمشید، مجموعه بی نظیر پاسارگاد و آرامگاه کوروش انواع کاخ‌ها، قلعه‌های متفاوت، شهرها و آثار باقی مانده از دوران ساسانیان، جاذبه تماشایی نقش رستم، مکان تاریخی نقش رجب و … در نزدیک و اطراف شهر شیراز موجب شده‌است تا گردشگران بسیار داخلی و خارجی بسیار زیادی برای چندین بار از این شهر تاریخی و جذاب بازدید کنند.

راهنمای جامع سفر به شیراز یکی دیگر از دلایل مهم بازدید گردشگران از این شهر را وجود بهترین و تاریخی‌ترین بناهای زیبا و معماری شگفت‌انگیز ایرانی می‌داند. برای نمونه از این همه زیبایی می‌توان به مسجد جذاب نصیرالملک، مجموعه تماشایی وکیل، مسجد جامعه قدیمی عتیق، اثر معروف و مشهور دروازه قرآن، بنای دیدنی ارگ کریمخانی و سایر جاذبه‌های گردشگری اشاره کرد.

اغلب افرادی که شیراز را مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند علاوه بر بازدید از مکان‌های گردشگری، اهمیت بیشتری برای مراکز خرید مدرن و سنتی و مختلف این شهر قائل می‌شوند.

در واقع می‌توان گفت شیراز به غیر از جاذبه‌های گردشگری، گزینه خوبی برای خرید به حساب می‌آید. همه مواردی که درباره آن اندک توضیحاتی دادیم را که کنار بگذاریم. از حال و هوای دلبر این شهر نمی‌توان گذشت. مخصوصاً در فصل بهار به شهر بهار نارنج‌ها که سفر کنید به بهترین شکل می‌توانید لذت سفر به شیراز را احساس کنید.

شهر شیراز و نمایی از بهترین جاهای دیدنی شیراز

شهر شیراز در تربیت عالمان ادبی و هنری بی بدیل است. شیراز دارای آرامگاه‌های متعددی مانند خواجه حافظ شیرازی، سعدی، خواجوی کرمانی و … می‌باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شده‌است. شهر شیراز یکی از جزو پنج شهر مهم گردشگری در ایران محسوب می‌شود. همچنین در بخش گردشگری سلامت بهترین عنوان را دریافت کرده‌است.

یکی از ویژگی‌های گردشگر پسند شیراز ایجاد نمایشگاه‌های متنوع و جالب در زمینه‌های علمی و فرهنگی، پزشکی و اجتماعی، اقتصادی و تجاری و … می‌باشد.

راهنمای جامع سفر به شیراز و نگاهی جزئی تر بر اطلاعات این شهر

ما در سپنجا همواره به گردشگران توصیه می‌کنیم که قبل از سفر به مقصد مورد نظر شناخت حداقلی را از آن شهر داشته باشند. زیرا می‌توان با داشتن اطلاعات کامل تر و با نگاهی آگاهانه تر از شهر مورد نظر بازدید کرد. در مورد شیراز هم همین‌طور است، هر چقدر اطلاعات ما پیش از سفر به این شهر تاریخی بیشتر باشد سفر بهتری خواهیم داشت.

زبان مردمان خون‌گرم شیراز زبان فارسی و صحبت آن‌ها همراه با لهجه شیرین شیرازی است. البته بیشتر محله‌های قدیمی نشین به لهجه شیرازی صحبت می‌کنند و سایر مردم هم زیاد به لهجه شیرازی مسلط نیستند و گویش عادی فارسی سخن می‌گویند.

اهالی شیراز اکثراً از مسلمانان و شیعه دوازده امامی هستند در صورتی که سایر قسمت‌های مختلف شهر تعداد جمعیت بسیار کمی از سنی و مسیحی و یهودی زندگی می‌کنند.

شهر بزرگ شیراز از نظر اقتصادی یکی از مهم‌ترین شهرهای صنعتی کشور به‌شمار می‌آید. به طوری مسئولیت بزرگ‌ترین بخش‌های اقتصادی، رفت و آمد و حمل و نقل تجاری، صادرات کالا و محصولات و فعالیت‌های گردشگری بر عهده شیراز می‌باشد.

شهر شیراز به لحاظ اقتصادی در فعالیت‌های کشاورزی، تولیدات کارخانه ای و محصولات خوراکی و مواد غذایی و پخش آن به تمام کشور و حتی صادرات آن‌ها به کشورهای همسایه و سایر کشورهای اروپایی بسیار عملکرد بسیار موفقی داشته‌است.

دیگر فعالیت‌های تأثیر گذار در اقتصاد شیراز شامل جذب توریست برای جاذبه‌های گردشگری، مسائل سلامت و پزشکی و فعالیت‌های سنتی عشایر و … وجود کارخانه‌های مهم مخابراتی و الکترونیکی، انواع پالایشگاه و فعالیت در صنعت گاز و نفت کشور، تولیدات کارخانه های سیمان و ساخت لاستیک، تعداد زیادی مراکز خرید، تولید صنایع دست‌ساز و آموزش آن‌ها می‌شود.

شهر شیراز دارای برندها و نام‌های تجاری و در زمینه‌های پزشکی و صنعتی است. مانند کارخانه صنعتی زرین غزال، وجود نیروگاه گازی در شیراز، نیروگاه سیکل ترکیبی استان فارس، مهم‌ترین گروه الکترونیکی ایران به نام برند صاایران، محصولات معروف دایتی و یک و یک، شرکت بزرگ دشت مرغاب، تکصا و بیمارستان نمازی شیراز و سایر برندهای تجاری.

شیراز در تولید محصولات کشاورزی فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای دارد. مهم‌ترین محصولاتی که در این شهر کشت می‌شود نظیر لیمو، خرمالو، انگور، شلیل، انار، گندم، گل است. در تقویم تاریخ یکی از روزهای به نام شیراز نامگذاری شده‌است.

به واسطه برگزاری انواع مراسمات فرهنگی و هنری و اجتماعی و جشن‌های مختلف که به توصیه شهرداری اجرا می‌شود ۱۵ اردیبهشت به نام شیراز نامگذاری شده‌است.

از جمله شهرهای مهم جهان که مقدار شباهتی با شیراز دارند. می‌توان به دوشنبه تاجیکستان، نیکوزیای در قبرس، شهر چونگ کینگ و نانجینگ در چین، وایمار در کشور آلمان، پچ در کشور مجارستان اشاره کرد.

راهنمای جامع سفر به شیراز و جالب‌ترین حقایقی که باید بدانید

در طول تاریخ شیراز لقب‌های بسیار زیاد و متنوعی را تجربه کرده‌است. مانند شهر باغ، شهر شاعران، گل و بلبل، دیار عاشقان، شهر عشق، شهر شعر و ادب پارسی، سومین حرم اهل بیت، شهر راز و شهر بهارنارنج از جمله القابی هستند که شیراز به آن‌ها مشهور بوده‌است.

جالب است بدانید شیراز از اولین شهرهای ایران در امر گاز کشی به کشور بوده‌است. در گذشته بعد تأسیس شهرداری در شهرهای تبریز و تهران، شیراز سومین شهری بود که شهرداری در آن شکل گرفت. شهر شیراز در دوره‌های مختلف و مهم تاریخی هم پایتخت ایران بوده‌است. در حکومت‌هایی مانند آل بویه، آل اینجو، اتابکان فارس، آل مظفر و حکومت بزرگ زندیه.

شهر شیراز یکی از نخستین شهرهای کشور است که در واحد اتوبوس رانی کشور برای اولین بار در این شهر فعالیت خود را آغاز کرده بود.

شیراز دارای بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی در بخش جنوب کشور است و همچنین فرودگاه شیراز بعد از فرودگاه بین‌المللی شیراز دومین و بزرگ‌ترین فرودگاه کشور محسوب می‌شود. یکی دیگر از نکات جالبی که باید در مورد شیراز بدانید اجرای جشن هنر از سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ بوده که به عنوان یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین اتفاقات زمان خود به‌شمار می‌آمد.

شناخت اطلاعات گردشگری این شهر

از نکات مهمی که در راهنمای سفر به شیراز باید بدانید، آداب و رسوم شهر شیراز به مرور زمان با توجه به پیشرفتی که شهر و نوع زندگانی داشته‌است. از یاد بسیاری از اهالی شیراز رفته‌اند.

در حال حاضر دیگر نمادهای غربی و مدرن و جدیدتر در بین مردم باب شده‌است. با این وجود باز هم بسیاری از آداب و رسوم مهم و سنت‌های قدیمی شهر شیراز در آیین‌های مختلف عزاداری محرم، جشن‌های سال نو، عروسی و ازدواج و .. اتفاق می‌افتد.

آیین و مراسم قبل از سال نو

شیرازی‌ها قبل از تحویل سال نو در حدود یک ماه قبل جهت خرید لباس نو به بازار می‌رفتند. پارچه‌های متنوعی با رنگ‌های مختلف زرد و سرخ و گاهی هم روشن می‌خریدند. در خیلی قدیم‌ها برخی از مردم شیراز باور داشتند که نباید پارچه‌های لباسشان را در روزهای جمعه و دوشنبه با قیچی ببرند. در غیر این صورت ممکن بود پارچه برای مدتی همین‌طور روی دستشان بماند تا روزی لباس کاملی دوخته شود.

یک باور جالب دیگر که در این زمینه داشتند این بود که اگر این لباس در روز سه شنبه قیچی شود ممکن است دزد آن را ببرد و یا به مرده شور برسد. حالت دیگر اگر این پارچه در چهارشنبه قیچی می‌شد بر این باور بودند که این لباس یا سوخته خواهد شد یا از بین خواهد رفت.

مردم شیراز در سالیان گذشته خودشان برای شب عید شیرینی درست می‌کردند و محصولی بیشتر همه طرفدار داشت نان شیرین بود.

در کنار نان شیرین، برخی از تنقلات نظیر آخُرک، برنجک و دنگو از میهمانان پذیرایی می‌شد. دیگر رسم و رسوماتی که برای عید برگزار می‌شد کارهایی مانند تدارک دیدن سبزه عید با سبز کردن گندم یا عدس و تزه تیزک اهالی شیراز برای انجام این کارهای از ظروف جنس روی و مس استفاده می‌کردند و با یاد و نام امام زمان و ذکر دعای سلامتی و نام بردن به ترتیب اعضای خانواده دانه‌ها را در ظرف می‌گذاشتند.

رسم حوض ماهی در آخرین چهارشنبه سال

شیرازی‌ها در آخرین چهارشنبه سال مراسمی به نام رفتن به حوض ماهی داشتند. در گذشته با وجود حوض ماهی در کنار آرامگاه سعدی مردم شیراز برای سلامتی و رفع بیماری‌ها داخلی حوض می‌رفتند و با چهل کلید یعنی یک جام از جنس برنج روی خودشان آب می‌ریختند.

در همین حوالی و همین اوقات از سال مراسم‌هایی مانند تهیه آجیل چهارشنبه سوری، زیارت شاهچراغ، پختن آش ابودردا، فال گوش ایستادن و تفأل به دیوان حافظ نیز برگزار می‌شد.

تحویل سال نو در حرم شاهچراغ

مردم اهالی شیراز در برای مراسم سال نو مانند شهرهای مشهد، قم، شهر ری به در حرم شاهچراغ حضور می‌یابند. در این مکان با شمع روشن کردن و دعا کردن سال را تحویل می‌کنند و مردم در آن‌ها سال نو را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

نمایی از شاهچراغ از بهترین جاهای دیدنی شیراز

شهر بهار نارنج و عروسی درخت نارنج

از آیین‌های جالب‌انگیزی که در شهر شیراز برگزار می‌شود، مراسمی به نام عروس درخت نارنج است. زیرا در سال‌های گذشته یعنی شیراز قدیم در اغلب کوچه‌ها و خیابان‌های شهر شیراز درختان نارنج وجود داشت.

به همین علت به شیراز شهر بهار نارنج‌ها می‌گویند؛ بنابراین این مراسم بدین صورت بود که اگر درخت نارنج خانه ای محصولی نمی‌داد اعضای آن خانه تصمیم می‌گرفتند تا برای آن درخت عروسی تدارک ببینند.

برای اجرای این مراسم خانم صاحب خان همه همسایه‌ها و اهالی محل را در خانه جمع می‌کرد و او با در دست گرفتن اره ای یکی از شاخه‌های درخت را می‌زد.

بعد از انجام این کار یکی از همسایه‌های خانم به گونه درخت را ضمانت می‌کرد و بعد از آن روی درخت تور نازکی پهن می‌کردند که باید روی آن ماده خوراکی شکرپنیر می‌پاشیدند، همراه با کل کشیدن ترانه‌های قدیمی محلی شیراز را هم زمزمه می‌کردند. آن‌ها مدعی بودند این درخت سال آینده محصولی خوب خواهد داد.

خاص‌ترین مراسمات عزاداری ماه محرم و سفر با راهنمای جامع سفر به شیراز

شیراز در ماه محرم و صفر حال و هوای خاصی دارد از جمله آیین‌هایی که برگزار می‌شود می‌توان به برگزاری هیئت‌های سینه زنی و دسته‌های زنجیر زنی، تعزیه خوانی، پرده خوانی، چاووش سر دادن، بلند کردن طبقات چراغ و آینه و تکان دادن آن، بر دوش کشیدن کوزه آب توسط پیرمردان و بچه‌های برای برگزاری روز تاسوعا اشاره کرد.

از قدیمی‌ترین آیین‌هایی که در گذشته شیراز برگزار می‌شد چاووش خوانی بود برای اجرای این مراسم بزرگان و چاووش خوانان از سه مسجد اصلی شهر یعنی مسجد امام حسین، مسجد جامع و مسجد صاحب الزمان خود را به طرف حسینیه امام صادق می‌رساندند.

این مراسم بدین صورت بود که چاووش خوانان با رسیدن به بازار به اهالی محل و سایر بازاریان بیرق و پارچه مشکی می‌دادند و به نوعی خبر آن‌ها را از آمدن ماه محرم آگاه می‌کردند.

برگزاری مراسم‌هایی مانند پهن کردن سفرهای پر برکت و نعمت امام حسین که معتقد بودند این سفره باید بهترین شکل تدارک دیده شود. در آن از غذاهایی مانند قیمه، چلو گوشت، قورمه سبزی، حلوای کاسه، شکر پلو، خورشت بادمجان، آش ماست و برخی از میوه‌های فصل استفاده می‌کردند.

عزاداری در ماه محرم در شیراز

این مراسمات و آیین‌های که در این بخش از مقاله سپنجا به آن اشاره کرده‌ایم خلاصه ای از فرهنگ و آیین گسترده اهالی شیراز و ایلات و عشایر بود.

مراسم‌های دیگری مانند هفت میم عید سال تحویل، اجرای موسیقی و به زبان محلی شیرازی و خواندن‌های ترانه‌های محلی قدیمی به لهجه شیرازی و سایر مراسمات مرتبط با عروسی‌ها بخشی از آداب و رسوم و فرهنگ شیرازی‌ها است.

شکم گردی به سبک شیرازی‌ها

شهر شیراز دارای انواع غذاهای رنگارنگ با طعم‌های متنوع و بسیار منحصر به فرد است. می‌توانیم برای توضیح مواد غذایی آن‌ها از وعده صبحانه شروع کنیم. آش سبزی یکی از وعده‌های صبحانه مردم شیراز است و البته در کنار آن ماست و خرما همواره وجود خواهد داشت.

کافیست کمی به لیست غذاهای شیرازی‌ها دقت کنید می‌بینید که برنج پای ثابت همه غذاهای آن‌ها است. معمولاً شیرازی‌ها در غذاهایشان برای درست کردن خورشت به جای اینکه گوشت‌ها را تکه‌تکه کنند.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین هتل های شهر شیراز

به شکل قیمه یا قورمه درست می‌کنند. لیموی شیرازی در فصل پاییز از ملزومات سفره غذای شیرازی‌ها است. در مواقعی هم که دور هم جمع می‌شوند کاهو سکنجبین یا کاهو و ترشی درست می‌کنند. در ادامه با دستور پخت برخی از غذاها آشنا خواهیم شد. آیا از غذاهای شیرازی نوش جان کرده‌اید؟

کلم پلوی شیرازی غذایی مشهور و معروف در کشور

این غذا به عنوان یکی از معروف‌ترین غذاهای شیرازی در سطح کشور است که برای تهیه آن موادی نظیر گوشت چرخ کرده، کلم قمری، سبزی‌هایی مثل ریحان و ترخون و تره و شوید و آرد نخودچی مصرف می‌کنند.

برای طبخ این غذا باید گوشت چرخ کرده را با آرد نخودچی و ادویه‌های نمک و فلفل به شکل قلقلی در بیاورید و سپس در آبلیمو و نمک سرخ نمایید. در این میان برنج‌های آب‌کش شده را با سبزی‌های مخصوص و کلم مخلوط می‌کنید و باید بگذارید تا دم بکشد. پس از گذشت یک ساعت گوشت‌های قلقلی با برنج مخلوط کنید.

کلم پلوی شیرازی

راهنمای جامع سفر به شیراز و طعم خوشمزه یخنی

نوعی آبگوشت در شیراز با موادی نظیر گوشت و پیاز و نخود و سیب زمینی پخته می‌شود. در تهیه این غذا باید گوشت و پیاز و نخود با آب پخته شود و پس از آن سیب زمینی‌ها را مخلوط خواهید کرد وقتی غذا خوب پخته شد. برای سرو آن باید آب را از بقیه مواد جدا کنید. سایر مواد را با هم می‌کوبید و در آبگوشت نان تلیت می‌کنند.

شیراز و طعم لذیذ شکر پلو

از مخصوص‌ترین غذاهای شیرازی است که مواد تهیه آن شامل شهد شکر، برنج، زعفران و مقداری خلال بادام می‌شود. برای طبخ آن باید برنج را میزان لازم با آب و زردچوبه بگذارید تا دم بکشد. پس از آن برنج‌ها را روی یک سینی می‌ریزید و آن را با شهد شکر و زعفران مخلوط می‌کنید بعد از آن دوباره باید برنج دم بگذارید.

بعد از اینکه برنج کامل دم کشید ترکیبی از مواد پوست نارنگی شیرین را با خلال‌های بادام روی غذا می‌ریزید و بعد از آن نوش جان می‌کنید. اکثر مردم شیراز این نوع پلو را با خورشت قیمه می‌خورند.

آش ماست غذای پرطرفدار شیرازی

یکی از غذاهای پر طرفدار و بسیار مورد علاقه مردم شیراز آش ماست شیرازی است. اگر با راهنمای شیراز به این شهر سفر کنید در خیابان زیاد مغازه‌هایی را خواهید دید که آش ماست درست می‌کنند و می‌فروشند. مواد اصلی آش ماست سنتی شیرازی عبارت اند از برنج، پیاز داغ، لپه، سبزی و ماست محلی.

برای تهیه آن باید در اولین مرحله لپه و برنج را بگذارید بپزد و پس از آن سبزی شوید و ترخون را اضافه کنید، سپس گوشت را به صورت جدا گانه با پیاز و ادویه‌های لازم بپزید و اقدام به کوبیدن آن کنید. بعد از کوبیدن باید آن را با سایر مواد مخلوط کرده و بعد از اینکه آش به‌طور کامل پخته شد ماست را می‌افزایید.

آش ماست از غذاهای محلی شیراز

راهنمای جامع سفر به شیراز و آش سبزیجات شیرازی

آَش سبزی به عنوان یکی از مهم‌ترین آش‌های شیرازی است که مردم شیراز بیشتر این آش را برای نذری و محرم طبخ می‌کنند. مواد اصلی برای تهیه آَش سبزی شامل سبزی‌های ترخون و تره، مقدار لازم گوشت، برنج، مقدار لازم لوبیا سفید، عدس، نخود، روغن و ادویه دارچین پودر شده در بیشتر اوقات این غذا را با پیاز داغ، روغن داغ شده، آبلیموی تازه و نان سنگک برشته شده نوش جان می‌کنند.

شیراز است و طعم خاص فالوده شیرازی

نیست کسی که به شیراز برود و از خیر فالوده شیرازی بگذرد. این نوع دسر علاوه بر شیراز در سراسر کشور از محبوبیت خاصی برخوردار است، اما خوردن آن در شهر بهار نارنج‌ها لذت دیگری دارد.

برای درست کردن این دسر باید ابتدا نشاسته در آب حل کنید و روی شعله ای با حرارت کم بگذارید. زمانی که نشاسته مقداری غلیظ شد، آن را در ظرف مسی که به شکل استوانه است بریزید و سپس با دسته ای چوبی تا جایی که می‌توانید روی آن فشار آورید.

ته این ظرف مسی به صورت آبکش طراحی شده‌است که باعث می‌شود نشاسته به شکل رشته‌های باریک شده‌ای به ظرف‌های پر از یخ ریخته شود. در این مرحله یخ ظرف باعث منجمد شدن رشته‌های فالوده می‌شود.

در پایان شربتی که از آب و شکر و گلاب درست شده‌است را با رشته‌های فالوده مخلوط می‌کنند بعد از آن می‌توانید مقدار کمی آبلیمو هم اضافه و سپس میل بفرمایید. راهنمای سفر به شیراز حتماً این دسر را پیشنهاد می‌کند.

غذای بدون سالاد شیرازی در شیراز معنی ندارد

سالاد شیرازی در همه ایران سرو می‌شود. اگر می‌توانید یک نفر را پیدا کنید که طعم سالاد شیرازی را نچشیده باشد؟ سالاد شیرازی از جمله سالادهایی است که بین همه مردم ایران در داخل و خارج کشور محبوبیت دارد. تنها مواد اصلی برای تهیه سالاد شیرازی گوجه و خیار و پیاز و نعنا معطر خشک شده و مقدار لازم آبلیمو مورد نیاز است.

ابتدا باید گوجه و خیار و پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و پس از آن به مقداری که لازم است نعنای خشک و آبلیمو را مخلوط کنید.

مسقطی دسر منحصر به فرد شیرازی

مسقطی خوراکی خوش طعم که نوع درجه یک آن به شهر لارستان استان فارس مربوط می‌شود و در مغازه‌های داخل شهر فروخته می‌شود. مسقطی نوعی شیرینی حلوایی است که با نشاسته و پسته درست می‌شود. در این نوع شیرینی شیرازی طعم‌های مختلفی مانند زعفرانی، گل محمدی، پسته ای و زرشکی استفاده می‌شود.

مسقطی از خوشمزه ترین خوردنی های شیراز

با راهنمای جامع سفر به شیراز گذری بر غذاهای خوشمزه و دسرها و سالاد شیرازی داشتیم، اما همه این خوردنی‌ها و خوراکی بی نظیر شهر شیراز در یک مقاله لیست نمی‌شود. ما سعی کردیم مهم‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای شیرازی را به شما معرفی کنیم. از سایر غذاهای شیرازی می‌توان به کوفته سبزی، لوبیا پلو، دوپیازه شیرازی، آش انار، کلوچه و بادام سوخته شیراز اشاره

کرد. شما کدام غذای شیرازی را ترجیح می‌دهید؟ به نظر شما خوشمزه‌ترین غذای شیرازی کدام است؟

و در آخر این بخش لازم است بگوییم خوردنی های شیراز تنها به این موراد ختم نمی شود. یکی از مهمترین کارهایی که باید در شکم گردی شیراز انجام دهید، تجربه غذاهای بهترین رستوران های این شهر است. مطالب زیر در این تجربه شکم گردی به یاد ماندنی کمک زیادی می کند:

راهنمای جامع سفر به شیراز و خرید سوغات و بهترین صنایع دستی

شهر شیراز دارای سوغات و متنوع‌ترین صنایع دستی در کشور است. سفر به شیراز می‌توانید به بازارهای مدرن و سنتی این شهر بروید و سوغاتی دلخواه خود را تهیه کنید.

انواع عرقیات گیاهی در شیراز

با توجه به اینکه شهر شیراز در دل باغ‌ها و گلستاهای با پوشش‌های گیاهی متنوع وجود دارد. به عنوان شهر عرقیجات شهرت یافته‌است. در سفر به شیراز می‌توانید از تازه‌ترین انواع عرقیات گیاهی که دارای طعم‌های متنوعی هستند تهیه کنید.

مهم‌ترین عرقیات گیاهی که در شیراز تولید می‌شود شامل عرق کاسنی، بیدمشک، شاتره، اترج، بهار نارنج، چهل گیاه، نعنا، نسترن، طارونه، گل گاوزبان، کیالک و شربت به لیمو و نارنج می‌شود.

پر طرفدارترین سوغات و صنایع دستی

شیراز از نظر صنایع دست‌ساز سنتی بسیار غنی می‌باشد و محصولات صنایع دستی این شهر بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید درباره صنایع سوغات دستی و انواع اطلاعات کافی را بدست آورید می‌توانید ادامه مقاله راهنمای جامع سفر به شیراز را با دقت مطالعه کنید. به نظر شما معروف‌ترین صنایع دستی شهر شیراز کدام است؟

نمایی از صنایع دستی شیراز

قالی دستباف شیرازی

به جرات می‌توان گفت بهترین سوغاتی که می‌توانید از سفر به شیراز همراه خود به یادگاری ببرید قالی شیراز به عنوان با ارزش‌ترین صنایع دستی شیراز است. خاصیت قالی‌ها در کشور ما بدین صورت است که هر شهر روش خاصی را برای بافت قالی استفاده می‌کند. در شیرازها نوع قالی بافی به خاطر انواع گره‌ها و چگونگی پودکش و نوع دارهای قالی با سایر شهرهای دیگر فرق می‌کند.

قالیچه خرسک وحشی (گبه)

این نوع سوغاتی صنایع دستی که به آن گبه هم می‌گویند. در اندازه‌های کوچک با مواد الیاف پنبه ای و پشمی تولید می‌شود. بیشتر افرادی که این قالی را می‌بافند از اقوام عشایر قشقایی و منطقه لر هستند که اقامتگاه آن‌ها در قسمت‌های از استان فارس می‌باشد.

مردم عشایر استان فارس این محصولات را تولید می‌کنند و به بازارهای سنتی و قدیمی و مدرن داخل شهر می‌فرستند این نوع گبه‌های در طرح‌های قابی و خشکی بافته می‌شوند. راهنمای جامع سفر به شیراز خرید حداقل یک صنایع دستی را این شهر توصیه می‌کند.

هنر زیبای خاتم کاری

شیراز مملوء از هنرمندانی است که با عشق و علاقه هنر خاتم کاری را با ظرافت‌های خاصی که دارد انجام می‌دهند. در ساخت این نوع صنایع دستی تکه‌های چوب را باید به‌طور مرتب با ظرافت و نظم خاصی کنار هم قرار دهید. برای تولید همچنین صنایع دستی هنرمندان شیرازی صبر و حوصله بسیاری را صرف این کار می‌کنند. هنری با ارزش و با اهمیت که برای ساخت آن از مواد اصلی برنج، چوب، استخوان، عاج و طلا است.

نقره کاری یکی از زیباترین هنرهای شیراز

صنایع دستی نقره کاری را در اغلب بازارهای مدرن و سنتی شیراز می‌توانید پیدا کنید. برای ساخت این نوع صنایع دستی از برگرفته از فلز کاری است و توسط فلز نقره شکل‌ها و حالت‌های مختلف آن ساخت می‌شود.

سخت‌ترین صنایع دستی نمد

مواد سازنده نمد، پوست بز، شتر و یا گوسفند است که عشایر برای ساختن آن بسیار زحمت می‌کشند و صبر و حوصله زیادی صرف می‌کنند. این نوع زیرانداز مورد استفاده عشایر منطقه استان فارس قرار می‌گیرد.

مشهورترین صنایع دستی شیراز گلیم و رند

این مدل از صنایع دستی را هم عشایر با استفاده از پوست حیواناتی مانند گوسفند و بز تولید می‌کنند. این سوغات در اندازه‌ها و سایزهای مختلف با رنگ‌های گوناگون تولید می‌شود. رند که به آن سوزنی هم می‌گویند از معروف‌ترین نوع گلیم است در آن بافت‌های ریزتر با ظرافت بسیاری استفاده می‌شود.

حصیر بافی شیراز هنر دست اهالی کازرون

حصیر بافی و بوریا در شیراز با استفاده از موادی نظیر نی مرداب و الیاف برگ درختان خرما ساخته می‌شود و با عنوان سفره‌های حصیری و زیرانداز در اندازه‌های متنوع استفاده می‌شود. همان‌طور اشاره کرده‌ایم این وسایل هنر بیشتر ساخته دست مردم شهر کازرون است.

هنر سفالگری و سرامیک سازی

شاید در این مورد اطلاعاتی زیادی نداشته‌اید، اما باید بدانید که شیراز یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور است که در آن تولیدات سرامیک به بهترین شکل صورت می‌گیرد. در شهر استهبان استان فارس بهترین نوع سفال سرامیک در ایران تولید می‌شود. این هنر شیراز در آثار معنوی این استان ثبت شده‌است.

مطالعه کنید: لیست ۱۱ تایی از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی + دستور پخت

سوغات خوراکی به نام یوخه و رنگینک

شیرینی یوخه توسط خمیر نازک شده‌ای که روی آن پودر شکر یا دارچین می‌ریزند. تولید می‌شود. شیرینی یوخه در شهر کرمانشاه به عنوان کاک مشهور است.

نوع دیگر شیرینی که بسیار در شیراز رواج دارد و از خوراکی‌های خوشمزه و معروف شیراز و حتی استان کرمان، فارس، خوزستان و هرمزگان می‌باشد؛ شیرینی رنگینک است که بیشتر در ماه رمضان در کنار سفره افطار نوش جان می‌کنند.

هنوز سوغاتی‌های خوراکی بسیاری مانند گلاب میمند، بهار نارنج معروف، لیمو، به آبلیمو، آبغوره و سوغاتی‌های صنایع دستی مانند گیوه، معرق کاری، منبت کاری، میناکاری، ساخت ظروف شیشه ای، قلمزنی مشهور شیراز، جاجیم، هنر کاشی هفت رنگ و نگارگری و مینیاتور در شیراز تولید می‌شوند.

رنگینک از خوردنی های محلی در راهنمای سفر به شیراز

راهنمای جامع سفر به شیراز و گشت و گذار در آثار تاریخی شهر

شهر زیبای شیراز یکی از بهترین مقصدهای گردشگری برای مسافران محسوب می‌شود. جاذبه‌های مشهور و با اهمیت بسیاری در این شهر قرار دارد. در ادامه مطلب جاهای دیدنی شیراز را در به صورت جداگانه به شما کاربران معرفی کرده‌ایم. در ضمن اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد شیراز و دیگر جاذبه‌های این شهر بدانید کافیست به صفحه جاهای دیدنی شیراز بروید.

مجموعه زندیه بهترین یادگاری این حکومت

یکی از بهترین دوران تاریخی در شهر شیراز و ایران وجود حکومت زندیه بود که در آن همه جنبه‌های هنری و فرهنگی از معماری و ساختمان سازی و دیگر هنرها به گونه ای ساماندهی شد. در قلب شیراز مجموعه زندیه به عنوان یکی از معروف‌ترین و خاص‌ترین مجموعه‌های تاریخی شهر قرار دارد که در آن شاهد ارگ کریم خان، باغ نظر یا عمارت کلاه پهلوی و مجموعه بازار وکیل خواهید بود.

جذاب‌ترین مسجد شیراز (مسجد نصیر الملک)

برای یکبار هم شده باید وارد این مسجد شوید تا از هنرهای استفاده شده کاشی کاری و شیشه‌های رنگی و معماری آن لذت ببرید. این مسجد محبوبیت خاصی در میان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی دارد و شهرت آن به مسجد زیبای دنیا می‌باشد.

تاریخی‌ترین مسجد شیراز (مسجد عتیق)

اگر می‌خواهید با راهنمای جامع سفر به شیراز به قدیمی‌ترین مسجد شهر بروید باید مسجد عتیق را انتخاب کنید. مسجد عتیق از نظر وسعت و بزرگ و زیبایی شاید در جهان نمونه دیگری نداشته باشد. در فضای داخلی این مسجد کتیبه‌های سنگی بسیار زیبایی وجود دارد که روی آن هنر خطاطی حک شده‌است. مکانی که جذابیت این مسجد را دوچندان کرده‌است وجود حرم شاهچراغ می‌باشد.

معروف‌ترین و قدیمی‌ترین دروازه کشور (دروازه قرآن شیراز)

دروازه قرآن شیراز از مهم‌ترین دروازه‌های ایران در دوران تاریخی مختلف بوده‌است که برای مردم شیراز اهمیت بسیار زیادی دارد. ورودی دروازه قرآن سمت اصفهان و شهر مرودشت قرار گرفته‌است. در کنار دروازه قرآن یکی از زیباترین بوستان‌های شهر شیراز وجود دارد و مردم برای گشت و گذار در شب این مکان را انتخاب می‌کنند.

دروازه قرآن شیراز از بهترین جاهای دیدنی شیراز

آرامگاه خواجه حافظ شیرازی بزرگ‌ترین شاعر ایرانی

حافظیه مکانی که در شیراز نیازی به گفتن ندارد. مشهورترین شاعر ایران و جهان که دل هر گردشگری را از سراسر جهان به سمت خود می‌کشد. در این آرامگاه معماری خاص و هنرمندانه ای باعث جذابیت آن شده‌است. مراسمات مربوط به فرهنگ شیراز و مشاعره و شعر خوانی در این آرامگاه برای بازدید کنندگان بسیار لذت بخش می‌باشد.

جاذبه دیدنی و مشهور به نام آرامگاه سعدی

قطعاً پس از بازدید از آرامگاه حافظ به سراغ سعدی خواهیم رفت. آرامگاه این شاعر بزرگ ایران زمین با معماری منحصر به فرد و تزئیناتی روی دیواره‌های آن بکار رفته‌است در دل یک باغ زیبا موجب جذب گردشگران می‌شود با رفتن به این مکان می‌توانید از قنات سعدیه، حوض ماهی و حوض سکه دیدن کنید.

راهنمای جامع سفر به شیراز و بازدید از بهترین باغ‌های شهر

شیراز مشهور است به شهر باغ‌ها با یک گشت و گذار جزئی در شهر می‌توانید در هر نقطه از شهر باغ‌های تماشای که در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر واقع می‌شود را ببینید. وجود این باغ‌ها در شهر با صفای شیراز آب و هوای دلپذیر و زیبایی خاصی به شهر داده‌اند. امکان ندارد در سفر به شیراز به یکی از باغ‌های معروف این شهر نروید. در ادامه به معرفی چند باغ مشهور در شیراز اشاره کرده‌ایم.

باغ ارم بهشتی در شهر شیراز

باغ ارم به عنوان زیباترین و معروف‌ترین باغ‌های شهر شیراز شناخته شده‌است که قدمت چند صد ساله این باغ و فضای منحصر به فرد و طراحی‌های معمارانه و خاص بنای تاریخی آن باعث شده در فهرست یونسکو به عنوان یکی از ۹ باغ مهم ایران که ثبت جهانی شده‌اند قرار بگیرد. داخل این باغ بنای تاریخی زیبایی وجود دارد که با هنر آینه کاری و کاشی کاری آمیخته شده‌است.

باغ ارم بهشتی شیراز از بهترین جاهای دیدنی شیراز

راهنمای جامع سفر به شیراز و نارنجستان قوام باغ شعر و ادب پارسی

گردشگران داخلی و خارجی برای این مکان زیبا اهمیت زیادی قائل هستند. همان‌طور که می‌دانید این باغ از اثری به جا مانده از دوران قاجار است. وقتی به وارد این باغ شوید از زیبایی‌های هنر گچ بری، نگارگری‌های سنتی، آینه کاری، هنر حجاری و آجر کاری، معرق کاری و معروف‌ترین آن‌ها منبت کاری لذت خاصی به سفر شما می‌بخشد.

باغ دلگشا (باغ تاریخی در قلب شیراز)

نکته جالبی که باید در مورد این باغ بدانید وجود سه هزار درخت بهار نارنج در فصل بهار است که در این باغ وجود دارد و از هر گردشگری دلبری می‌کند. معماری این باغ به سبک باغ‌های سنتی و قدیمی ایرانی است. در این باغ به نور پردازی و زیبایی‌های شب توجه زیادی شده‌است.

باغ جنت از باغ‌های مشهور دوره قاجار

همان‌طور گفتیم قدمت باغ جنت به دوره حکومت قاجار بازمی‌گردد. درختان متعددی مانند کاج و سرو در این باغ وجود دارد. از دیگر جذابیت‌های این باغ می‌توان به آبنماهایی که در آن طراحی شده‌اند اشاره کرد. ترکیب فضای پر از درختان سر به فلک کشیده و آبنماها و حال و هوای خنک زیبایی خاصی برای گردشگران به ارمغان آورده‌است.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های گردشگری شیراز

باغ گلشن اثر دوره صفویه معروف به باغ عفیف آباد

اگر بخواهیم به یکی از زیبایی‌های دوره صفوی اشاره کنیم باغ عفیف آباد بهترین جاذبه گردشگری است که شاهان صفوی برای نفریحات خود در نظر گرفته بودند. معماری در این باغ به صورت تلفیقی است یعنی معماری دوران هخامنشی، ساسانی، زندیه و قاجار در بنای این باغ استفاده شده‌است. در بازدید از این باغ حتماً از موزه نظامی و موزه عبرت داخل ساختمان دیدن کنید.

با صفا ترین باغ شیراز (باغ جهان‌نما)

راهنمای جامع سفر به شیراز و بازدید از باغ جهان‌نما که مربوط به دوران سده هشتم هجری می‌شود و به عنوان یکی از قدیمی ترین باغ‌های شیراز در فاصله بسیار نزدیک آرامگاه شیراز قرار دارد. نمای این باغ معماری آجر گونه با طراحی عمارت هشت ضلعی دارد. ساخت این اثر تاریخی به دست کریم خان زند بوده و در حال حاضر هم دست نخورده باقی مانده‌است.

راهنمای جامع سفر به شیراز و سفر در زمان با موزه‌های دیدنی شیراز

شهر شیراز به خاطر تاریخ گسترده‌ای و غنی و کاملی که دارد از جاذبه‌های خاص و بسیار زیبای قدیمی هم برخوردار است. در واقع می‌توان گفت تعدادی از بهترین موزه‌های معروف و مشهور ایران در شیراز قرار دارد. در ادامه در مورد این موزه‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

موزه پارس، موزه با شهرت دوران صفویه و زندیه

موزه پارس در شهر شیراز به عنوان یکی از با اهمیت‌ترین موزه‌های تاریخی شناخته شده‌است. با وارد به حیاط موزه باغ بسیار دلگشا همراه با درختان سرو و نارنج و کمی آن طرف تر عمارت کلاه فرنگی که معماری ایرانی در آن استفاده شده‌است را خواهید دید.

داخل موزه پارس بسیار از اشیای قدیمی و ارزشمند به چشم می‌خورد انواع کوزه‌ها، ظروف سفالی، آثار و پارچه‌های دوران صفویه و زندیه و حتی قرآن‌های ارزشمندی و قدیمی که به ائمه منتسب هستند در این موزه وجود دارد. علاوه بر همه این‌ها وسایل و اشیای تاریخی دیگر مربوط به سه دوره قبل تاریخ و تاریخ اسلام به چشم می‌خورد.

موزه تخت جمشید (یادگار هخامنشیان)

در فضای اطراف تخت جمشید آثار باقی مانده از آن دروان به نمایش درآمده است. در این موزه گل نوشته‌های تخت جمشید، ستون‌ها، ابزارهای مانند سرنیزه و پیکان، کتیبه ای باقی مانده از خشایارشاه، گل میخ طلا و خمره‌های بسیار بزرگ از جنس سفال وجود دارند.

نمایی از تخت جمشید از جذاب ترین جاهای دیدنی شیراز

موزه‌های هنرهای معاصر و تجسمی شیراز

برای رفتن به این موزه باید به خانه فروغ الملک بروید که در یک ساختمان سه طبقه با مساحت ۱۰۲۰ متر مربع قرار گرفته‌است. کسی که باعث شده این مکان به موزه هنرهای معاصر تبدیل شود، فردی به نام حسن مشکین‌فام بوده‌است. این موزه دارای آثار ارزشمند دوران تاریخ معاصر شیراز مانند نقش‌های برجسته، تابلوهای خوشنویسی، تابلوهای نقاشی، آثار عکاسی، دیگر هنرهای تجسمی و غیره وجود دارد.

راهنمای جامع سفر به شیراز و بازدید از موزه مشاهیر

موزه مشاهیر یا خانه زینت الملک از جمله مکان‌های تاریخی است در اطراف باغ نارنجستان قوام وجود دارد. این بنای تاریخی محل اجرای موزه مشاهیر شهر شیراز می‌باشد. اگر به این موزه بروید هنرهای دستی مانند تندیس و ماکت‌های مشاهیر و بزرگان شهر را از دوران مختلف تاریخی خواهید دید.

آستان مقدس شاهچراغ و موزه آن

مکان تاریخی و مذهبی شاهچراغ دارای آثار متنوع دوران تاریخی، مذهبی، فرهنگی و هنری که قدمت آن‌ها به دوره‌های قبل از تاریخ و دوره معاصر بر می‌گردد. نکته ای که در مورد این مکان جلب توجه می‌کند وجود هشت هزار وسیله و بیشتر از سه هزار نسخه خطی همراه با اسناد قدیمی است. شما می‌توانید بعد از زیارت شاهچراغ به سمت قسمت جنوبی حرم رفته و از آنجا وارد موزه شوید.

از دیگر موزه‌های معروف در شیراز می‌توان به موزه نارنجستان قوام که در آن اشیای پروفسور پوپ نگهداری می‌شود و موزه آب شیراز که در مجموعه بازار وکیل و آب انبار شیراز قرار گرفته‌است اشاره کرد. در موزه آب انبار شیراز دست سازه‌های آبی و ماکت‌های مربوط به فعالیت‌های آبی وجود دارد.

یکی دیگر از موزه‌های زیبا و دیدنی شهر شیراز موزه سنگ هفت تنان است، این موزه در مکانی به نام تکیه هفت تنان و فضایی پر از درخت قرار گرفته‌است.

در حال حاضر این موزه محل نگهداری سنگ‌های تاریخی شیراز می‌باشد که به دوران قرن سوم تا یازدهم هجری قمری مربوط می‌شوند قرار دارد. با رفتن به این موزه می‌توانید انواع خط‌های قدیمی و باستانی را روی سنگ‌ها ببینید این خطوط عبارت است از خط کوفی، توقیع، ثلث، نسخ و نستعلیق، اما اینکه نام این مکان تکیه هفت تنان نام گذاری شده‌است به دلیل وجود هفت عارف بی‌نام و نشان در شیراز می‌باشد.

راهنمای جامع سفر به شیراز و موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی

در شیراز موزه ای وجود دارد که انواع و اقسام وسایل و حتی گونه‌ها ی مختلف جانوری را می‌توانید ببینید. مردم از سال ۱۳۵۳ با حضور در این موزه اطلاعات جالبی درباره طبیعت و جانوران کسب می‌کردند. در این موزه طبیعی و تکنولوژی چیزی حدود ۲۵۰۰ نمونه از جانوران بی مهره مهره داران، ۶۰ گونه مختلف گیاهان دارویی، فسیل‌های ماهی‌های مختلف با قدمتی ۷۰ میلیون ساله و سایر اشیا که شامل سنگ‌ها و کانی‌های تاریخی می‌شوند.

با راهنمای جامع سفر به شیراز به زیباترین پارک‌های شهر سفر می‌کنیم

شیراز پارک‌های متنوع و تماشایی دارد. اگر تصمیم به گشت و گذار در داخل شهر را دارید بعد از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی بهترین فضا و تغییر حال و هوا پارک‌های شهر شیراز است. در ادامه درباره تعدادی از این پارک‌های معروف توضیحاتی ارائه کرده‌ایم.

قدیمی‌ترین پارک شیراز به نام پارک آزادی

پارک آزادی که به نام دیگر آن یعنی پارک شهر هم شناخته شده‌است. در میان اهالی شیراز شهرت بسیار زیادی دارد. این پارک در سال ۱۳۴۵ با مساحت ۲۰۰ هزار متر مربع تاسیس شده‌است. همه امکانات شهربازی و تفریحی در این پارک دیده می‌شود.

پارک تازه تاسیس بعثت

پارک بعثت با اینکه وقت زیادی از تأسیس آن نمی‌گذرد اما توانسته در بین سایر مکان‌های تفریحی و گردشگری در شیراز جایی برای خود پیدا کند. این پارک تقریباً در کنار باغ عفیف آباد قرار گرفته‌است. وجود امکانات ورزشی و فضای تماشایی در این پارک موجب می‌شود مسافران زیادی از این پارک بازدید کنند.

بزرگ‌ترین پارک ایران، پارک کوهستانی دراک شیراز

در شیراز پارکی به نام دراک وجود دارد که جزو بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین پارک‌های نه تنها شیراز بلکه ایران به حساب می‌آید. این پارک کوهستانی به دلیل قرار گرفتن در دامنه شمال غربی کوه دراک آب و هوایی کوهستانی دارد و با مساحت ۵۸۰ متر مربع دارای بزرگ‌ترین زیپ لاین ایران است. سایر تفریحات ورزشی و طبیعی در این پارک وجود دارد. بخش‌های مختلف این پارک همچنان در حال ساخت است.

پارک کوهستانی شیراز

سایر پارک‌های مهم شیراز پارک کوهپایه و لونا پارک و پارک حاشیه بلوار چمران می‌باشد. همان‌طور که در بخش قبلی راهنمای جامع سفر به شیراز درباره پارک و فضای سبز نزدیک دروازه اشاره کرده‌ایم منظور از این پارک، بوستان کوهپایه بوده‌است که با رفتن به ارتفاعات آن می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از شیراز و جاذبه دروازه قرآن ببینید.

یک پارک کوهستانی دیگر هم در شیراز به نام لونا پارک وجود دارد که آن در اطراف دروازه قرآن و نزدیک پارک کوهپایه قرار گرفته‌است. این پارک با آب و هوای و جو گیرایی که دارد دارای امکانات بسیار گسترده و پیشرفته ای در زمینه بازی‌های ورزشی و شهربازی می‌باشد. آخرین و معروف‌ترین پارک شیراز در کنار حاشیه بلوار چمران وجود دارد به همین خاطر هم به آن پارک حاشیه بلوار چمران می‌گویند. اهالی شیراز برای پیک نیک و استراحت و خوشگذرانی به این پارک می‌روند.

راهنمای جامع سفر به شیراز و سفر به سایر بهترین جاذبه‌های شهر

علاوه بر همه جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تاریخی و تفریحی که در شهر شیراز وجود دارد و درباره آن‌ها اطلاعاتی ارائه کردیم. برخی از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی هم در این شهر وجود دارد که شامل دسته‌بندی‌ها نمی‌شود و به گونه ای است گردشگران باید از این جاذبه بازدید کنند وگرنه سفر به شیراز برایشان جذابیت خاصی نخواهد داشت.

آستان مقدس شاهچراغ شیراز

این مکان آرامگاه امامزاده احمد بن موسی کاظم است که برای مردم شیراز بسیار مورد اهمیت واقع می‌شود و از مشهورترین جاذبه‌های شیراز به حساب می‌آید. در سفر به شیراز گردشگران با اعتقادات مختلفی از این مکان مقدی بازدید می‌کنند. معماری جذاب این حرم توسط آینه کاری‌ها و کاشی کاری‌ها شکل گرفته‌است.

بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده ایران

شهربازی ایران لند از جمله شهر بازی‌های سرپوشیده داخل ایران است که در شیراز قرار دارد و شما برای رفتن به این مکان تفریحی باید به مجتمع تفریحی و تجاری خلیج فارس بروید. این شهربازی هرگونه امکاناتی که تصور کنید را دارا است.

بزرگترین شهربازی سرپوشیده در شیراز

کوچه باغ‌های باصفای قصرالدشت

جذاب‌ترین و قشنگ‌ترین حس سفر را می‌توانید با رفتن به کوچه باغ‌های قصرالدشت تجربه کنید. منطقه ای جذاب که به ریه‌های شیراز مشهور است و حال و هوای خاص و جذابی دارد. شیراز قدیم و حس و حال سنتی این فضا غیرقابل توصیف است. فقط باید در این مکان حضور داشته باشید تا زیبایی و منحصر به فرد بودن آن را درک کنید.

منطقه حفاظت شده ملی بمو

پارک ملی بمو در فاصله نزدیک ۱۰ کیلومتر از شیراز قرار گرفته‌است. این منطقه حفاظت شده در به علت مجاورت با قله معروف بمو که محل زیست گونه مهم پلنگ ایرانی می‌باشد به پارک ملی بمو نام گذاری شده‌است. گفتنی است به دلیل داشتن گونه‌های مختلف جانوری جایگاه سوم پارک‌های ملی را بعد از پارک‌های گلستان و پارک ملی ارومیه دارد.

مشهورترین مدرسه شیراز به عنوان مدرسه خان

همت الله وردی خان در دوران حکم رانی صفویان مدرسه خان را در شیراز تأسیس کرد. این مدرسه از معماری خاص و تزئینات علمی برخوردار است و یکی از دلایل شهرت زیاد این مدرسه به علت حضور ملاصدرا و بزرگ‌ترین فیلسوف ایرانی و تدریس او در این مدرسه است. نوع تدریس در مدرسه خان مانند درس‌های حال حاضر و تاریخ معاصر بوده‌است یعنی همه درس‌های نجوم، ادب، فقه، حکمت، علم حسابان، ریاضی و هندسه، زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی، علوم شیمی ارائه می‌شد.

پربازدیدترین مکان‌های گردشگری اطراف شهر

در اطراف شهر شیراز جاذبه‌های بسیار زیبایی وجود دارند که می‌توانید بعد از یک گشت و گذار دلچسب در سطح شهر به این مکان‌های زیبا هم سری بزنید و به نوعی سفر به شیراز را تکمیل کنید. سپنجا قصد دارد در این بخش از مقاله مهم‌ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی شیراز را به شما معرفی کند تا از رفتن به این مکان‌ها نهایت لذت را ببرید.

  • مجموعه تخت جمشید فاصله تا شیراز ۶۰ کیلومتر
  • مجموعه پاسارگاد و آرامگاه کوروش فاصله تا شیراز ۱۳۳ کیلومتر
  • نقش رستم و کعبه زرتشت فاصله تا شیراز ۶۷ کیلومتر
  • نقش رجب فاصله تا شیراز ۶۶ کیلومتر
  • مجموعه جهانی و باستانی ساسانیان در کازرون فاصله تا شیراز ۱۴۳ کیلومتر
  • مجموعه تاریخی و باستانی جهانی ساسانیان در فیروز آباد فاصله تا شیراز ۱۱۱ کیلومتر
  • دشت ارژن استان فارس فاصله تا شیراز ۷۳ کیلومتر
  • دریاچه مهارلو فاصله تا شیراز ۳۰ کیلومتر
  • تنگ بستانک فاصله تا شیراز ۱۴۰ کیلومتر
  • آبشار مارگون فاصله تا شیراز ۱۵۰ کیلومتر

نمایی از آبشارهای اطراف شیراز

چگونگی حمل و نقل در شهر بهارنارنج‌ها

شما برای سفر به شیراز از راه‌های متنوعی می‌توانید سفر خود را آغاز کنید. علاوه بر این با وسیله نقلیه خودتان می‌توانید وارد دستان سفر به شیراز شوید راه‌های دیگری برای رفاه حال شما در سفر در نظر گرفته شده‌است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای از راه‌هایی است با استفاده از آن می‌توانید خودتان را به شیراز برسانید. شیراز دارای فرودگاه بین‌المللی و ایستگاه راه‌آهن و پایانه‌های اتوبوس رانی متعددی است.

بهترین زمان سفر به شیراز

با توجه به اینکه شیراز در قسمت مرکزی استان فارس واقع شده‌است. فصل تابستان آب و هوای تا حدود زیادی گرم و خشک و فصل زمستان آب و هوای سرد و کمی معتدل را به ارمغان می‌آورد. بر اساس گزارشات هواشناسی در این منطقه میزان بارندگی نزدیک به ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر رسیده‌است. شیراز در بهار آب و هوای نسبتاً خنک و همراه با بادها و باران‌های بهاری دارد. راهنمای جامع سفر به شیراز به پیشنهاد می‌کند فصل بهار به ویژه اردیبهشت را برای سفر به شیراز انتخاب کنید. شیراز در فصل بهارنارنج بهترین سفر را برای هر گردشگری رقم خواهد زد.

نمایی از دیدنی ها در راهنمای جامع سفر به شیراز

شیراز از نگاه یک جغرافی‌دان

مساحت شیراز ۲۴۰ کیلومتر مربع است و این شهر در منطقه کوهستانی زاگرس و در قسمت جنوب غربی ایران و نیمه شمالی فارس واقع شده‌است. ارتفاع این شهر از سطح دریا چیزی حدود ۱۵۴۰ متر می‌باشد و تقریباً مقداری که مساحت استان را دربرگرفته است میانگین ۵.۸ درصد می‌باشد.

کوه‌های زیادی اطراف شیراز وجود دارد، ازجمله آن‌ها می‌توان کوه‌های بمو، سبزپوشان، چهل مقام و باباکوهی در شمال، کوه دراک در غرب اشاره کرد. شهرهای قسمت شمالی شیراز شامل شهرستان‌های مرودشت و ارسنجان می‌شود، دو شهر دیگر استهبان و فسا از طرف شرق، شهر تاریخی جهرم و فیروزآباد از جهت جنوب و دو شهرستان ممسنی و کازرون از طرف غرب همسایه شیراز هستند.

راهنمای جامع سفر به شیراز و نگاهی به تاریخچه شهر بهارنارنج‌ها

با وجود دوره‌های تاریخی مختلف آل بویه، اتابکان، آل اینجو و آل مظفر، صفویه، زندیه و قاجاریه و معاصر هنوز اطلاعات دقیقی را مورخان درباره باستان‌شناسی این شهر نیافته‌اند. شهر شیراز بعد از نابودی شهر قدیمی اصطخر در اطراف مرودشت شکل گرفت و حکومت آل بویه در سده‌های چهارم و پنجم قمری این شهر را به عنوان پایتخت سلسله خود انتخاب کردند. به نظر شما اسم علت نام گذاری این شهر به نام شیراز چه بوده‌است؟

درباره پیشینه نام شیراز صحبت‌های زیادی مطرح می‌شود، اما هنوز کسی به‌طور دقیق نمی‌داند نام شیراز برگرفته از چیست و چه معنایی دارد. یکی از جغرافی‌دان‌های معروف در تاریخ به نام ابن حوقل معتقد بود که شیراز به علت آنکه از جمله شهرهای بزرگ در زمینه صادرات خواربار می‌باشد و از جهاتی به اندرون شیر شیبه است، این شهر را به نام شیراز نامگذاری کرده‌اند.

نمایی از شهر بهارنارنج ها | راهنمای جامع سفر به شیراز

افرادی هم مدعی هستند در ابتدا شهر راز نام اصلی شیراز بوده‌است و با گذشت زمان این نام به شهراز و بعد از مدت زمان کوتاهی به شیراز تغییر یافته‌است. نه تنها شیراز ملقب به نام بوده، بلکه بزرگ مردان تاریخ و عالمان و شاعران القاب متعددی برای این شهر در نظر گرفته‌اند. این عنوان‌ها و القاب عبارت اند از ملک سلیمان، ممکلت سلیمان، تختگاه سلیمان، دارالملک، دارالفضل و دارالعلم و …

اقامتگاه خود را در شیراز پیدا کنید! با (راهنمای جامع سفر به شیراز)

همان‌طور که گفتیم شیراز به عنوان یکی از بهترین شهرهای گردشگری ایران در مسائل اقامتی می‌باشد. این شهر دارای هتل‌ها و مهمانخانه‌ها، مسافر خانه‌ها و سایر مکان‌های اقامتی می‌باشد. با سفر به این شهر شما می‌توانید در بهترین هتل و مسافرخانه اقامت کنید. البته مشخص کردن مناسب‌ترین اقامتگاه کار سختی است و شاید زمان زیادی از سفر شما را بگیرد. به همین علت ما در سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا، اقامتگاه‌های متنوعی را برای دسترسی راحت تر شما مشخص کرده‌ایم.

بنابراین اگر خودتان را برای سفر به شیراز آماده کرده‌اید می‌توانید با ورود به سایت سپنجا اقامتگاه مورد نظر خود را بر اساس تعداد نفرات، تعداد اتاق، سلیقه و بودجه ی مورد نظر تعیین کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از راهنمای سفر به شیراز و سامانه سپنجا می‌توانید برای رزرو سوئیت در شیراز اقدام نمایید. سپنجا از ابتدا تا انتهای سفر در خدمت شما گردشگران عزیز خواهد بود.

و در نهایت …

در این طلب از سپنجا با مقاله راهنمای جامع سفر به شیراز از مجله گردشگری سپنجا گشت و گذاری در یکی از برترین شهرهای تماشایی ایران زدیم و با جاذبه‌های گردشگری تاریخی و تفریحی و فرهنگی این شهر آشنا شدیم. همچنین اطلاعات و دانستنی‌های جالبی را درباره آداب و رسوم و فرهنگ و صنایع دستی و سوغات بی نظیر این شهر بدست آوردیم. شما چه زمانی را برای سفر به شیراز انتخاب می‌کنید؟ به نظر شما بهترین جاذبه گردشگری این شهر کدام است؟ هم‌اکنون در بخش نظرات این مقاله منتظر دیدگاه‌ها و تجربیات و پیشنهادات شما درباره سفر به شیراز و جاذبه‌های گردشگری این شهر هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 4.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا