دیدنی های اردبیل

بهترین زمان مسافرت به اردبیل

اردبیل اگرچه مانند قلب مرد آهنین سرد است، اما در دل آن یکی از خون‌گرم‌ترین و مهربان‌ترین اقوام آذری زبان ایران زندگی می‌کنند. به دلیل داشتن زیبایی‌های طبیعی بی‌پایان و آب و هوای معتدل، مسافرت به اردبیل یکی از برنامه‌های اصلی گردشگران برای سفر در تابستان است.

سفر به استان اردبیل یکی از آن سفرهایی است که خاطراتی ماندگار را برای شما رقم می‌زند. چه عاشق طبیعت باشید و چه عاشق غذا، اردبیل بهترین گزینه است. همچنین اگر به دنبال چشمه‌های آب گرم هستید، اردبیل بهترین میزبان است و اگر به تفریحات مجلل علاقه دارید، اینجا همه چیز را پیدا خواهید کرد. با ما در سپنجا همراه شوید تا بدانید بهترین زمان مسافرت به اردبیل، چه زمانی است.

برای اجاره سوئیت در اردبیل روی لینک کنید.

درباره اردبیل

اردبیل شهری با قدمت بسیار است. ریشه آن به ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد (طبق تحقیقات تاریخی). بسیاری از گردشگران به دلیل آب و هوای خنک آن(حداکثر ۳۵ درجه سانتی گراد) در ماه‌های گرم تابستان به این منطقه می‌آیند. زمستان‌ها به شدت سرد است و دمای هوا تا ۲۵- درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. این استان را بسیاری سردترین استان ایران می دانند و بخش وسیعی از استان به شدت سرسبز و جنگلی است.

این شهر باشکوه خاستگاه سلسله صفویه است و ۲۶ تیرماه روز ملی آن نامگذاری شده است. بسیاری از مسافران تصمیم می‌گیرند پس از اولین سفر خود، به اردبیل برگردند زیرا معتقدند یک بار بازدید از آن برای جذب تمام زیبایی‌هایش کافی نیست. اردبیل مرکز استان اردبیل است و در شمال غربی ایران قرار دارد. نام اردبیل به معنای شهر مقدس است. استان اردبیل به دریاچه‌های دل انگیز و جنگل‌های بهشتی‌اش معروف است.

درباره

آب و هوای اردبیل

اردبیل با میانگین دمای سالانه ۵.۸ درجه یکی از سردترین شهرهای ایران است. کوه‌هایی که بیش از ۶۰ درصد از مساحت این استان را تشکیل داده‌اند، دلیل اصلی آب و هوای سرد آن نیز هستند. اردبیل زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارد و ۶ تا ۸ ماه از سال هوا سرد است. دما در زمستان بین -۱۵ تا ۵ و در تابستان بین ۲۰ تا ۳۰ متغیر است.

برای اینکه بتوانید بیشترین بهره را از مسافرت به اردبیل ببرید، نیاز است با بهترین زمان سفر به این نقطه از ابعاد مختلف آشنا شوید. ما این کار را برای شما انجام داده‌ایم و در ادامه ارائه خواهیم داد. پس به خواندن ادامه دهید تا بهترین زمان ممکن را برای سفر به این شهر انتخاب کنید.

معرفی ۱۱ تا از بهترین و خوشمزه‌ترین سوغات اردبیل

بهترین زمان مسافرت به اردبیل از نظر آب و هوا

به طور کلی زمان خاصی برای سفر به شهر اردبیل وجود ندارد چون همه چیز به خود شما بستگی دارد. اما اگر به هوای سرد، برف و فعالیت‌های زمستانی مانند اسکی روی برف علاقه دارید، از نوامبر تا مارس، زمان ایده آلی برای مسافرت به اردبیل خواهد بود. حمام کردن در آب معدنی چشمه آب گرم طبیعی با محیطی پوشیده از برف، خاطره‌ای ماندگار ایجاد می‌کند.

اما اگر می‌خواهید از دمای معتدل و دشت پوشیده از گل‌های وحشی لذت ببرید، فروردین تا شهریور زمان مناسب مسافرت به اردبیل است. با هواپیما، اتوبوس یا ماشین می‌توانید از تهران به اردبیل برسید. اردبیل از طریق حمل و نقل زمینی با تهران ۵۷۸ کیلومتر و با تبریز نیز ۲۱۹ کیلومتر فاصله دارد.

بهترین زمان سفر از نظر آب و هوا

بهترین زمان مسافرت به اردبیل از نظر شرکت در رویدادها

جنگل فندقلوی اردبیل از یک دشت چند صد هکتاری گل‌های بابونه برخوردار است که هرساله در روزهای ۲۴ و ۲۵ خرداد به مکان برگزاری یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های اردبیل تبدیل می‌شود. این جشن که مصادف با روز جهانی گل است، همراه با برنامه‌های شاد و مفرح مثل اجرای موسیقی و نمایش، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوع برگزار می‌شود. همچنین تعدادی از هنرمندان اردبیلی، صنایع دستی شهر خود را که گلیم و جاجیم مهم‌ترین آنها هستند را در این جشنواره به نمایش می‌گذارند. شما می‌توانید سفر خود را طوری تنظیم کنید که در جشنواره حاضر شوید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی ایران در زمستان را بشناسید

شهر زیبای سرعین نیز هرساله از روزهای آغازین ماه بهمن تا اواخر آن، میزبان جشنواره زمستانی استان خود است. بنابراین مسافرت به اردبیل در این مقطع می‌تواند برای شما بسیار جالب و خاطره انگیز رقم بخورد. این جشنواره برنامه‌های متعددی چون اجرای بازی‌های محلی، مسابقات ورزشی، اجرای موسیقی زنده و… ارائه می‌دهد که عمده برنامه‌ها در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شوند.

این مطلب را هم بخوانید
بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

یک جشنواره مشابه دیگر در شهر خلخال واقع در جنوب شرق اردبیل، طبق هرسال برگزار می‌شود. این جشنواره نیز بسیار شاد و فرح برگزار می‌شود و برنامه‌هایی چون اجرای مسابقات تیراندازی، مسابقات اسکی، کوهپیمایی سریع، ساخت تندیس‌های برفی و یخی، اجرای موسیقی محلی و… ارائه می‌دهد.

مسافرت به اردبیل

جالب است بدانید در این استان پهناور علاوه بر جشنواره‌های فصلی مختلف، آیین‌های مختلفی هم برگزار می‌شود که هرساله عده زیادی به خاطر شرکت در آنها، به اردبیل سفر می‌کنند. آیین طشت‌گذاری با قدمتی بیش از ۶۰۰ سال یکی از آیین‌های کهن مردم اردبیل است و هر سال سه روز مانده به محرم برگزار می‌شود. مراسم مراسم شمع‌گردانی هم از آیین‌های کهن مردم اردبیل است و هرساله در روز تاسوعا انجام می‌شود.

بهترین زمان مسافرت به اردبیل برای بازدید از جاذبه‌ها

طبیعت اردبیل نیاز به معرفی زیاد ندارد چون آوازه آن در کل ایران پیچیده است. هر گوشه از طبیعت این سرزمین، شگفتانه‌ای برای شما دارد. مثل گردنه حیران که چشمان شما را به روی تکه‌ای از بهشت باز می‌کند. اگر دوست دارید گردنه حیران را در زیباترین حالت ممکن ببینید، بهار و تابستان بهترین زمان سفر شما به اردبیل خواهد بود. هوایی این منطقه در این دو فصل بسیار خنک و دل‌پذیر است و  شانس حضور در جشنواره‌ای باشکوه از رنگ‌ها را نیز خواهید داشت.

جنگل فندوقلو قطعه‌ای دیگر از بهشت در این منطقه است. این جنگل از اواسط اردیبهشت ماه لباس سبز خود را می‌پوشد و تا اواخر خرداد ماه آن را بر تن دارد. دشتی وسیع از گل‌های بابونه در همین جنگل وجود دارد که در بهار چون فرشی سفید و درخشان از گل‌های بابونه دیده می‌شود.

بهترین زمان مسافرت به اردبیل از نظر خلوتی و کاهش هزینه‌ها

تابستان بهترین فصل مسافرت به اردبیل است و مردم ایران اکثراً سعی می‌کنند سفر خود را به این فصل موکول کنند.  بنابراین اردبیل در فصل تابستان بسیار شلوغ و پرهیاهوست و به سمت هر جاذبه آن که بروید، با جمع زیادی از گردشگران مواج خواهید شد. اگر فکر می‌کنید حوصله شلوغی را ندارید، سفر خود را به سایر فصول سال و روزهای وسط هفته بیندازید تا اینگونه لذت و بهره بیشتری از سفر خود ببرید. ضمناً اینگونه بلیط مجتمع‌های آب درمانی با تخفیف و حتی به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود و هزینه مراکز اقامتی نیز طبیعتا کم‌تر خواهد بود.

بهترین زمان سفر به اردبیل

بهترین مناطق گردشگری اردبیل در تابستان

اردبیل یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و قدمت تخمینی ۵۰۰۰ ساله دارد. این شهر دارای آثار تاریخی متعددی است زیرا زادگاه سلسله صفویه است. جاذبه‌های تاریخی مختلفی در این شهر وجود دارد اما از آن جهت که تابستان بهترین فصل سفر به آن است، قصد داریم در ادامه بهترین مناطق گردشگری آن در تابستان را معرفی کنیم.

۱- چشمه‌های آبگرم سرعین

یکی از جاهایی که باید در مسافرت به اردبیل ببینید، چشمه‌های آبگرم سرعین است. اعتقاد بر این است که آب این چشمه‌ها در، درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله درمان درد مفاصل، روماتیسم و ​​تسکین درد عضلانی موثر هستند. سرعین سالانه بیش از پنج میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند که این به دلیل آب و هوا و چشمه‌های آب گرم متعددش است. ۹ چشمه آبگرم در اینجا وجود دارد که از نظر ترکیب املاح و خواص بسیار متفاوت هستند.

۲- دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل دریاچه‌ای است که در منطقه تپه‌ای در جنوب شهر اردبیل واقع شده است. دانشگاه اردبیل در نزدیکی دریاچه قرار دارد. مساحت این دریاچه ۶۴۰۰۰۰ متر مربع است و با لایه نازکی از مواد معدنی سفید پوشیده شده است که در درمان بیماری‌های پوستی و روماتیسم مفید است. قدمت دریاچه شورابیل از دریاچه ارومیه بیشتر است.

۳- جنگل مشه سویی

جنگل مشه سویی در ۲۵ کیلومتری حاشیه شهر اردبیل واقع شده است و این یکی از مکان‌هایی است که باید در مسافرت به اردبیل ببینید. این مکان برای تعطیلات تابستانی و زمستانی مناسب است. گزینه‌های مختلفی از چشمه آبگرم برای گردشگری سلامت تا پیست‌های اسکی زیبا برای اسکی زمستانی را ارائه می‌دهد.

جنگل های اردبیل

۴- پیست اسکی روی چمن فندقلو

پیست اسکی روی چمن فندقلو یکی از جاذبه‌های طبیعی ورزشی استان اردبیل است. در نزدیکی جنگل فندقلو و در ۲۵ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد. آب و هوای تمیز و کوهستانی دارد. همچنین دشت‌‎های زیبا مثل تکه‌ای از بهشت دارد ​​و هوای مطبوعی که حتی در نیمه تابستان هم نسیم ملایمی دارد. این مجموعه جذاب می‌تواند سفر به شهر اردبیل را به یکی از خاطره انگیزترین تجربه‌های زندگی شما تبدیل کند.

این پیست اسکی ۹۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و همه ساله در نیمه اول سال میزبان مسابقات اسکی روی چمن است و مسابقات مارپیچ بزرگ و کوچک و اسکی سرعت در آن برگزار می‌شود.

۵- آبشار سردابه

شهر اردبیل به داشتن جاذبه‌های گردشگری متعدد از جمله آبشارها و چشمه‌های آبگرم مختلف افتخار می‌کند. آبشار سردابه در دامنه کوه سبلان یکی دیگر از جاهایی است که باید در مسافرت به اردبیل ببینید. این آبشار در نزدیکی چشمه آب گرم سردابه، بیست و هشت کیلومتری غرب شهر اردبیل در داخل روستایی به همین نام قرار دارد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به آذربایجان شرقی

در حین حرکت به سمت آبشار از طبیعت زیبای روستای سردابه با تپه‌های سرسبز، مناظر گل‌های رنگارنگ و مزارع غلات لذت خواهید برد. اطراف آبشار پوشیده از پوشش گیاهی خزه و سایر گیاهان آبزی است که دیوارهای سنگی گلی را پوشانده است.

ارتفاع این آبشار تقریباً بیست متر و دمای آن حدود ۳۵ درجه سانتیگراد است. آب این آبشار شفاف به نظر می‌رسد و تا حدودی ترش است و بوی گوگرد می‌دهد. آب از عناصر و ترکیبات شیمیایی مختلفی مانند سدیم، کلسیم، سولفات و بی کربنات تشکیل شده است. آبشار سردابه دائما جاری است و بارندگی و آب‌های زیرزمینی باعث افزایش حجم آب آن می‌شود.

آبشار سردابه

وجود چشمه آب گرم سردابه نیز از دیگر دلایل شهرت این منطقه است. این چشمه آب گرم حاوی مقدار زیادی گاز کربنیک است و به همین دلیل در درمان بیماری‌هایی مانند یرقان کاربرد دارد. در مسافرت به اردبیل از اینجا دیدن کنید زیرا چشم انداز این منطقه نه تنها برای گردشگران جالب است، بلکه برای عکاسان و مستندسازانی که به دنبال طبیعتی بکر و رنگارنگ برای ثبت و عکاسی از آن هستند، بسیار شگفت انگیز است.

۶- ارتفاعات سبلان

سبلان که در گویش ترکی به آن ساوالان نیز می‌گویند، سومین کوه مرتفع ایران پس از دماوند و علم‌کوه است. سبلان یک آتشفشان مرکب است. قله آن چهار هزار و هشتصد و یازده متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. در بالای آن دریاچه‌ای زیبا شکل گرفته است و با وجود اینکه در بیشتر مواقع سال پوشیده از برف است، چشمه‌های آب گرم زیادی در دامنه وسیع آن قرار دارند که بسیار محبوب شده‌اند. به خصوص در فصل تابستان.

جایگاه کوه سبلان در اعتقادات مردم محلی آنقدر بالاست که به نام آن سوگند یاد می‌کنند. به طور کلی شهرستان اردبیل از نظر پوشش گیاهی و گیاهان وحشی غنی و منحصر به فرد است. در مسافرت به اردبیل از دیدن کنید تا از آب و هوا و طبیعت بکر آن لذت ببرید. منطقه سبلان به ویژه به دلیل وجود پوشش گیاهی عالی به یکی از مراکز زنبورداری و پرورش گیاهان علفی تبدیل شده است.

مطالعه بیشتر: طرز تهیه آش دوغ سرعین / اردبیل و تبریز

۷- دریاچه نئور

دریاچه نئور دریاچه‌ای طبیعی است که در خط مرزی دو استان گیلان و اردبیل قرار دارد. به دلیل آب شیرین، بارندگی و آب و هوای مناسب، هم محیط مناسبی را برای زندگی انواع ماهیان فراهم کرده است و به  مقصدی جذاب برای گردشگران به ویژه در فصول گرم سال تبدیل شده است.

دریاچه نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل در مسیر خلخال قرار دارد. منطقه تالش نیز در جنوب دریاچه نئور قرار دارد. این دریاچه از سال ۱۳۴۸ شمسی تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست بوده و هم اکنون یکی از مراکز اصلی تحقیقاتی آبزیان در این سازمان است.

نئور زیستگاه بسیار مناسبی برای یکی از گونه‌های قزل آلا یعنی قزل آلای رنگین کمان است و گردشگران زیادی برای تجربه ماهیگیری به این مکان می‌آیند. باید گفت همه ماهیان دریاچه نئور همه ساله قبل از شروع فصول سرد جمع آوری می‌شوند. زیرا تشکیل یک لایه ضخیم یخ بر روی آب دریاچه در زمستان زندگی آبزیان را غیرممکن می‌کند.

بهترین زمان سفر به اردبیل

قبل از مسافرت به اردبیل و بازدید از این دریاچه نیاز است بدانید که مسیر پیاده روی دریاچه نئور تا ارتفاعات سوباتان یکی از مسیرهای محبوب طبیعت گردان و کوهنوردان است. سوباتان واقع در ۱۹ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور، دارای چشم انداز فوق العاده‌ای از کلبه‌های چوبی و چراگاه‌های دام است. مسیر پیاده روی در زمستان بسیار سرد است، با این حال منطقه در تابستان هوای مطبوعی دارد. در فصل تابستان مسافران زیادی از استان و سایر مناطق به اینجا می‌آیند تا از طبیعت زیبا و بکر استفاده کنند.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا، تلاش کردیم تا درباره اردبیل و زیبایی‌هایش صحبت کنیم. اردبیل بسیار زیباست زیرا در یکی از بکرترین نقاط ایران واقع شده است. در مورد بهترین زمان مسافرت به اردبیل باید گفت که زمان خاصی وجود ندارد و همه چیز کاملاً به خود شما بستگی دارد. این استان در فصل زمستان سردترین هوا و در فصل تابستان خنک‌ترین هوا را ارئه می‌دهد.

اگر شما هم تجربه مسافرت به اردبیل را دارید، لطفا در کامنت همین پست از تجربیات خود برای ما بنویسید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا