دیدنی های گلستان

بندر ترکمن، یکی از شهرهای تماشایی گلستان

بندر ترکمن، یکی از شهرهای تماشایی گلستان

بندر ترکمن کجا است؟ در این مقاله همراه با سپنجا باشید، برای سفر به شهر بندر ترکمن در استان سرسبز گلستان، با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی را در مورد این شهر توریستی بدست می‌آورید؛ بنابراین اگر می‌خواهید بدانید بندر ترکمن کجا است؟ و چه جاذبه‌های گردشگری دارد، بهتر است سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا همراهی کنید.

شما می‌توانید در طول سفر با سپنجا در ارتباط باشید و مکان اقامت خود از این طریق انتخاب کنید.

علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی بندر ترکمن، بهتر است برای گشت و گذار و تفریح در استان گلستان به صفحه راهنمای سفر به گرگان بروید. در ادامه مقاله خواهیم گفت چرا گردشگران بندر ترکمن را برای سفر خود انتخاب می‌کنند.

هر گردشگری برای رفتن به جاهای دیدنی بندر ترکمن قبل از سفر سعی می‌کند، حداقل اطلاعاتی را در مورد آن‌ها کسب کند تا با آمادگی کامل سفر خود را آغاز کند.

چرا به بندر ترکمن سفر می‌کنیم؟

شهر بندر ترکمن دارای یکی از جزیره‌های مشهور و تماشایی ایران به نام جزیره آشوراده می‌باشد. با رفتن به این مکان می‌توانید از تماشای پرنده‌ها و اسب‌های ترکمن لذت ببرید. از مهم‌ترین ویژگی‌های بندر ترکمن می‌توان به تولید بهترین نوع خاویار جهان اشاره کرد.

یکی دلایلی که گردشگران بندر ترکمن را برای سفر انتخاب می‌کنند، وجود اسب‌های ترکمنی و سوارکاری با آن‌ها است. اگر قصد خرید از بندر ترکمن را دارید، می‌توانید به بازارچه‌های ساحلی این شهر بروید و خرید خود را انجام دهید.

از بالا به شهر بندر ترکمن نگاه کنیم

بندرترکمن تنها ۴۰ کیلومتر با شهر گرگان فاصله دارد که یکی از پربازدیدترین بنادر کشور از نظر گردشگری می‌باشد. این شهر از قسمت شرق به گرگان و قسمت غرب به دریای خزر محدود می‌شود. بندر ترکمن دارای ۷۹۹۷۸ نفر جمعیت است که ۸۰ جمعیت را مسلمانان سنی و حنفی تشکیل می‌دهند.

مردم این شهر برای اعیاد فطر و قربان جشن‌های خوبی برگزار می‌کنند. نژاد اغلب مردم شهر ترکمن می‌باشد و به زبان ترکمنی اورال و آلتایی سخن می‌گویند.

این مطلب را هم بخوانید
گنبد کاووس کجاست؟

البته مردم این منطقه به زبان‌های دیگری هم مانند مازنی، سیستانی و فارسی گرگانی صحبت می‌کنند. اهالی بندر ترکمن از طریق فعالیت‌های ریلی و بندری کسب درآمد می‌کنند و اقتصاد این شهر هم بر همین اساس در جریان است.

البته تولید صنایع دستی و سوغات زمینه کسب درآمد و فعالیت‌های اقتصادی را در حوزه گردشگری فراهم کرده‌است.

بندر ترکمن از بهترین جاهای دیدنی استان گلستان

گشت و گذار در بندر ترکمن و خرید سوغات این شهر

در سفر به بندر ترکمن می‌توانید برای یادگاری از سوغات صنایع دستی نظیر روسری، ترکمن، ابریشم بافی، زیورآلات ترکمنی و قالی دستباف ترکمن تهیه کنید.

شکم گردی به سبک ترکمنی‌ها

شهر بندر ترکمن غذاهای رنگارنگ و خوشمزه ای دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به چکدرمه، نخود پلو با کشمش، ته چین و بورک اشاره کرد. سفر برای کسانی که به غذاهای محلی اهمیت می‌دهند تفاوت خاصی دارد.

هر یک از گردشگران به منظور و هدف خاصی مقصد گردشگری خود را انتخاب می‌کنند. شما هم با سفر به این شهر زیبا می‌توانید از انواع غذاهای محلی و محصولات لبنی و شیرینی جات استفاده کنید.

حقایق جالب ترکمنی

شاید برای اولین بار است که این واقعیت را درباره شهر بندر ترکمن می‌شنوید، صد سال پیش نخستین شهری که در آن قطار سراسری سوت حرکت را به صدا درآورد، بندر ترکمن بود. یکی از جالب‌ترین حقایقی که درباره بندر ترکمن مطرح شده‌است، نقش مهم معماران اروپایی در طراحی و ساخت این شهر است. تمامی ساختار و بافت زیبای شهر را توسط طراحی معماران اروپایی شکل گرفته‌است.

شناخت فرهنگ و آداب و رسوم شهر بندر ترکمن

پوشش‌های متنوع ترکمنی جلوه زیبا و خاصی را به اهالی شهر داده‌است. این نوع پوشش برای مردان شامل پاپوش مانند چکه، چاروق، دولاق، کلاه مانند تلپک، بوروک و سایر پوشاک مثل کوئینک، چاتال و یاپینجا دوخته می‌شود. در پوشش زنان بیشترین نوع پوشاک، روسری‌های ترکمنی است. روسری‌های ترکمن در کنار بالاپوش‌های رنگارنگ و زیورآلات در بازار عرضه می‌شوند.

فرهنگ موسیقی ترکمنی، ترکیبی از موسیقی کشورهای ترکمنستان و افغانستان می‌باشد. مقام‌های این موسیقی شامل تشنید، قرق لر، نوایی و مخمس می‌شود. یکی مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی بندر ترکمن، قالی‌های دستباف ترکمنی است که با انواع قالی‌های شهرهای ایران تفاوت دارد و در بافت آن بیشتر از رنگ‌های تیره استفاده می‌کنند.

جاهای دیدنی شهر بندر ترکمن شمال

جاهای دیدنی بندرترکمن کجا است؟

برای گشت و گذار در بندرترکمن می‌توانید با قایق‌های موتوری به جزیره آشوراده که منبع تولید بهترین خاویار در ایران است بروید. بعد از آن ۲۴ کیلومتر از بندر ترکمن فاصله بگیرید و به تالاب گمیشان برسید. برای استفاده از تفریح قایق‌سواری به اسکله بندرترکمن بروید.

مراکز خرید پوشاک و صنایع دستی در بازارهای ساحلی و دوشنبه بازار بندرترکمن وجود دارند. برای بازدید از اسب‌های معروف ترکمنی می‌توانید به روستای قره قاشلی و باشگاه‌های سوارکاری در بندرترکمن ترکمن بروید. روستای قره قاشلی یکی از زیباترین روستای شهر بندر ترکمن می‌باشد.

این مطلب را هم بخوانید
جاهای دیدنی زیارت را چقدر می شناسید؟ معرفی کامل + تصویر

بهترین زمان سفر به بندر ترکمن

آب و هوای بندر ترکمن در بهار خنک و معتدل خواهد بود، بارش باران در فصل بهار در این منطقه بسیار زیاد است و سرسبزی و تازگی خاصی را برای طبیعت به همراه دارد. تابستان بندرترکمن، هوا با افزایش دمای بسیاری مواجه می‌شود و اگر در این فصل به این شهر حضور داشته باشید، باید گرمای طاقت فرسایی را تحمل کنید.

پاییز بندرترکمن هم زیبایی متفاوتی دارد، سردی هوای پاییز و زمستان در شهر بندر ترکمن قابل تحمل است و می‌توانید برای بازدید، فصل‌های سرد سال را انتخاب کنید. البته سفر در اواخر اردیبهشت لذت دیگری دارد. شما با سفر در کدام فصل به بندر ترکمن موافق هستید؟

نمایی از خیابان های بندر ترکمن

اقامت در بندر ترکمن کجا است؟

برای اقامت در شهر زیبایی بندر ترکمن از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، اجاره و اقامتگاه بوم گردی سپنجا امکان‌پذیر است. اگر می‌خواهید در شهر گرگان اقامت داشته باشید، می‌توانید با استفاده از همین سامانه برای رزرو سوئیت در گرگان اقدام کنید، بعد از به گشت و گذار در شهرهای استان گلستان بپردازید.

با ورود به سایت سپنجا اقامتگاه‌های مختلف را بررسی کنید و مجهزترین آن‌ها برای خود رزرو کنید. در قسمت صفحات داخلی اقامتگاه‌ها اطلاعات و امکانات محل اقامت به صورت کامل ارائه شده‌است؛ بنابراین شما بر اساس معیارهای خود و بودجه ای که برای سفر دارید، می‌توانید بهترین مکان اقامتی را انتخاب نمایید.

اقامت در بندر ترکمن

در آخر

بعد از یک سفر دلچسب به استان گلستان و بازدید از جاهای دیدنی بندر ترکمن، می‌توانید برای دیدن جاذبه‌های ناشناخته در این استان به صفحه مکان‌های ناشناخته گرگان بروید و جاهایی را که هنوز گردشگران زیادی نمی‌شناسند، ببینید. به نظر شما سفر به بندر ترکمن چگونه سفر خواهد بود؟ آیا این شهر نظر شما را جلب کرده‌است؟

آیا می‌دانستید نوشیدن آب جزیره آشوراده باعث نابینایی اسب‌های ترکمنی می‌شود؟ بهتر است بعد از خواندن این مقاله، تجربیات و نظرات خود را با ما اشتراک بگذارید، تا ما و سایر کاربران در سفر به شهر بندر ترکمن از اطلاعات شما استفاده کنیم.

 

درباره “بندر ترکمن، یکی از شهرهای تماشایی گلستان” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا